Visa fullständig version : Glykogendepåerna
Jag undrar hur många gram kolhydrater man behöver per kg kroppsvikt för att fylla på sina glykogendepåer till max om man väger runt 98 kg? Har för mig att jag har läst någonstans att man ska få i sig 0.8 gram kolhydrater/kg kroppsvikt efter träningen. Men om man vill fylla sina depåer på morgonen.. Hur mycket ska man ha då?
King Grub
2012-02-29, 21:33
Från vilket utgångsläge?
Från total tömning: 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under en 24-timmarsperiod.
vicarious
2012-02-29, 21:34
Syftar du på muskelglykogen eller leverglykogen?
Hm, jag är inte så kunnig när det gäller glykogen depåer. Men jag menar de glykogendepåer som töms under träning. Jag syftar på utgångsläget på morgonen när man har sovit i ungefär 6-7 timmar.
vicarious
2012-02-29, 21:51
Hm, jag är inte så kunnig när det gäller glykogen depåer. Men jag menar de glykogendepåer som töms under träning. Jag syftar på utgångsläget på morgonen när man har sovit i ungefär 6-7 timmar.
Tränar du i sömnen? :D Det beror som KG säger på utgångsläget. Är de ganska tomma så behövs det ju mer än om de är halvfulla t ex. Jag tror inte man tömmer så mycket muskelglykogen när man sover.
willtjam
2012-02-29, 21:56
Är levern tömd på morgonen eller ej? Har för mig att jag har sett delade åsikter om detta på forumet. Om vi utgår från att den är full när man går och lägger sig och man sover 8-9 timmar.
Springer
2012-02-29, 22:13
Den är väl rätt tömd, den har matat hjärnan under natten bla.
LunaSpice
2012-02-29, 22:23
Levern är tömd på morgonen ja. Muskelglykogen kan bara användas lokalt i muskeln och är de påfyllda kvällen innan så är de även det på morgonen.
willtjam
2012-02-29, 22:33
Levern är tömd på morgonen ja. Muskelglykogen kan bara användas lokalt i muskeln och är de påfyllda kvällen innan så är de även det på morgonen.
Inte om man går/springer/styrketränar i sömnen. :hbang:
Så om man tränar vid lunch tid så behöver man inte fylla på glykogendepåerna med kolhydrater på morgonen.. Eller?
Det är upp till dig. Varför man nu ska undvika kolhydrater när man tränar:confused:
Hur som helst kommer frukostens kolhydrater att hamna i levern och var på väg ut till musklena. Även ifall glukosen inte kommit fram till muskeln kommer den att göra nytta under träningen. Genom att vara tillgänglig från blodet, sk exogen kolhydratoxidation. Att muskeln tar upp glukos från blodet och förbränner direkt utan att bilda glykogen.
vicarious
2012-03-01, 07:30
Så om man tränar vid lunch tid så behöver man inte fylla på glykogendepåerna med kolhydrater på morgonen.. Eller?
Behöver behöver du aldrig. Var och hur mycket kolhydrater du lägger innan eller efter träningen får du bestämma själv. Beror på vad du har att spela med. Vettigast är oftast att lägga mycket av kolhydraterna direkt efter träningen, för då är inlagringen av muskelglykogen så effektiv som möjligt. Fyller du på ordentligt med kolhydrater då så kommer du förhoppningsvis ha gott om glykogen i musklerna nästa gång du tränar samma muskler.
Men visst kan man äta kolhydrater innan träningen för det. Vissa upplever att de presterar bättre på det viset. Leverglykogenet kan du alltid fylla på lite på morgonen.
slackerguru
2013-05-21, 20:58
Läste precis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6472708&postcount=2
Och har en fråga kring detta:
"Inlagringen av kolhydrat i muskeln som energi för nästa pass sker också effektivast närmaste tiden efter träning"
Min fråga:
Säg att jag bara tränar bröst en gång i veckan. Kommer glykogendepåerna vara fyllda tills nästa pass då om jag inte utsätter brösten för någon träning?
Ponera att jag äter tillräckligt och cirka 180 gram kolhydrater om dagen.
Läste precis:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6472708&postcount=2
Och har en fråga kring detta:
"Inlagringen av kolhydrat i muskeln som energi för nästa pass sker också effektivast närmaste tiden efter träning"
Min fråga:
Säg att jag bara tränar bröst en gång i veckan. Kommer glykogendepåerna vara fyllda tills nästa pass då om jag inte utsätter brösten för någon träning?
Ponera att jag äter tillräckligt och cirka 180 gram kolhydrater om dagen.
Ja.
Muskelglykogenet fylls väl på från levern under natten också, och så klart också mellan sömn och träning. Så det kan nog vara en bra idé att äta kolhydrater före träning också.
Jag försöker lära mig det här och kan ha fel, men jag TROR att levern funkar lite som en buffer för muskeldepåerna.
Från vilket utgångsläge?
Från total tömning: 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under en 24-timmarsperiod.
Kroppsvikt eller muskelmassa? Är det någon skillnad beroende på hur vältränad man är?
vicarious
2013-05-22, 16:17
Kroppsvikt eller muskelmassa? Är det någon skillnad beroende på hur vältränad man är?
Han skriver ju kroppsvikt.
Muskelglykogenet fylls väl på från levern under natten också, och så klart också mellan sömn och träning. Så det kan nog vara en bra idé att äta kolhydrater före träning också.
Jag försöker lära mig det här och kan ha fel, men jag TROR att levern funkar lite som en buffer för muskeldepåerna.
Levern jobbar för fullt för att hålla rätt koncentration av socker i blodet. Töms dina muskler på eget glykogen och börjar roffa åt sig från blodet så är det rimligt antagande att levern kommer börja pytsa ut mer för att kompensera så blodkoncentrationen inte går åt pipan.
Han skriver ju kroppsvikt.
Ja, och jag ville säkerställa att han inte skrivit fel?
Hur lätt är det att "tömma" sig då btw?
Själv ligger jag nog inte ens över 120 kolhydrater per dag, många dagar är jag nog nere runt 70 troligen. Tycker det går bra i gymmet, även fast jag vet att det skulle kanske gå lite bättre med mer kolhydrater. Men ligger i en lång "deff" så har bara prioriterat kcal och protein varje dag.
Hur lätt är det att "tömma" sig då btw?
Själv ligger jag nog inte ens över 120 kolhydrater per dag, många dagar är jag nog nere runt 70 troligen. Tycker det går bra i gymmet, även fast jag vet att det skulle kanske gå lite bättre med mer kolhydrater. Men ligger i en lång "deff" så har bara prioriterat kcal och protein varje dag.
Bra fråga!
ligger ungefär på 80-90g de dagar jag får i mig mest kolisar, och runt 50g andra dagar.
Väger runt 70kg, låg fett%.
Vad krävs för att tömma kroppen/enkild musskelgrupp?
Det är, såvitt jag förstått det, väldigt svårt att tömma hela kroppen genom styrketräning och särskilt på hobbynivå. Åker man skidor eller simmar hela dagarna går det säkert rätt lätt.
Jag ligger på runt 500g kolisar alla dagar, ca 55E%.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.