handdator

Visa fullständig version : Crosstråden!

Rikard Jansson
2012-02-29, 21:12
Kanske inte en själ som är intresserad av crossar mer än mig på brädan men, ger det ett försök!

Var och köpte mig en KTM 600 enduro igår som vi faktiskt fick igång, så har kört runt lite :) Jäkligt svår att få igång dock, någon som har några tips? Kicken är på fel sida också :(

Någon mer som kör?

drakfelt
2012-02-29, 21:30
Var en glad entusiast förra året, sen blev hojen, utrustningen och alla verktyg stulna i garaget, då blev jag less.

Men fy fan vad kul det är! Saxtorp - favoritbanan!

Postat via en mobil enhet

Rikard Jansson
2012-02-29, 21:32
Sjukt tråkigt med stöld! Jag kör inte så mycket på banor, mest på så stora vägar som möjligt :)

drakfelt
2012-02-29, 21:36
Aha, kul det också givetvis! Liiiite väl tungt o dra runt en 600 enduro på bana, men går såklart!

Postat via en mobil enhet

fredrik_A
2012-02-29, 21:44
Körde många år när jag va yngre. Slutade när far min gick bort (jag var då 16 år nu 23). Grymt kul! Skulle kvalat till JSM året efter han gick bort. Ska lätt skaffa en när man fått jobb osv i framtiden :)

thatice
2012-02-29, 21:51
Kör skogsenduro i byn och på endurobanan i stan, blir ibland några varv på crossbanan har funderingar att ordna en teknikbana/extremenduro på någon av svärfars ängar så jag har samlat på mig lite prylar till det.
Kör Kawasaki 250 -06 givetvis 2-takt.
Isdäcken på men skoterspåren för mjuka så nu blir det mest sladda isiga grusvägar.
Största bristen för mig är att konditionen är som en 97 årig kol-patients.

Rikard Jansson
2012-03-02, 16:28
Vad vi trodde var ett snabbhandtag till tjåken på styret var visst en dödknapp. Inte konstigt att den var svårstartad :D

hahavaffan
2012-03-02, 17:18
Vad vi trodde var ett snabbhandtag till tjåken på styret var visst en dödknapp. Inte konstigt att den var svårstartad :DHahahah :D

Btw, kicken på fel sida? Antingen kickar du den ståendes vid sidan om, eller så kickar du sittande. Eller?

TcAnders
2012-03-02, 17:46
Säker på att det var "dödarn" ni drog i? Kan mycket väl vara en sk. varmstart.. Den drar man i när man fått t.ex. ett kärringstopp och motorn är varm.

Själv kör jag en Yamaha 450 2010, enbart bana för min del, tävlade en hel del tidigare men nu kör jag mest för att det är kul, blir någon tävling lite då och då eventuellt.

Edit: Exakt som thatice skrev, så är det förmodligen pysventilen..

thatice
2012-03-02, 17:49
Vad vi trodde var ett snabbhandtag till tjåken på styret var visst en dödknapp. Inte konstigt att den var svårstartad :D

Om det är ett handtag för ett finger så är det nog inte en "dödarknapp" utan en pysventil.

Rikard Jansson
2012-03-02, 19:56
Hahahah :D

Btw, kicken på fel sida? Antingen kickar du den ståendes vid sidan om, eller så kickar du sittande. Eller?

Är vänsterfotad så gör inte så himla mycket. Dock van att kicka med högern, men det bör lösa sig snart! Kicka sittandes är inte ett alternativ såvida man inte tar typ 900 i böj ^^

Om det är ett handtag för ett finger så är det nog inte en "dödarknapp" utan en pysventil.

Är pysventil bredvid som ser likadan ut :)

antxex
2012-03-02, 20:12
Har en Ktm 200sx -05, har kört 10-15 gånger totalt på crossbana. Det som överraskade mig mest första gångerna var hur otroligt jobbigt det är att köra, speciellt för underarmarna.. Kunde knappt hålla i handtagen efter ett varv ;) mycket rolig sport och nu väntar jag på att det ska bli vår på riktigt så jag kan köra igen :)

TcAnders
2012-03-03, 08:03
Är pysventil bredvid som ser likadan ut :)

Då kan det vara en sk. varmstart..

maximuscle
2012-03-03, 08:59
japp kör en kawa 250 -04, hoppas på massa åkning detta år...

Rikard Jansson
2012-03-03, 09:08
Då kan det vara en sk. varmstart..

Som dödar crossen när man trycker på den?

thatice
2012-03-03, 09:22

Tidiga ktm hade varmstart och den kan nog göra så att hojen dör om den trycks in.

Tokruska
2012-03-03, 09:24

är väl lätt att testa.. "framkalla" ett kärringstopp och se om de funkar ;)

Rikard Jansson
2012-03-03, 10:05
Tidiga ktm hade varmstart och den kan nog göra så att hojen dör om den trycks in.

Om den dör om man trycker ner den så känns det lite ovärt att ha den i om man vill ha igång den igen... med tanke på att den inte startar då?^^

är väl lätt att testa.. "framkalla" ett kärringstopp och se om de funkar ;)

Eller så trycker man ner knappen så stannar den ju.. varenda gång ^^

thatice
2012-03-03, 10:35
Om den dör om man trycker ner den så känns det lite ovärt att ha den i om man vill ha igång den igen... med tanke på att den inte startar då?

Varmstart "leanar" ut bränsleluftblandningen eftersom när hojen är riktigt ordentligt varm så blir bränsleluftblandningen för fet för att starta, fungerar ungefär enkelt uttryckt som en tvärsomchoke.

Det är skillnad om hojen är normal varm eller om hojen/luften är riktigt ordentligt varm.

Fredszky
2012-03-03, 10:54
ahhh.. enduro.. jag postar lite amatör-porr från när jag och grabbana från gamla goda tiden var ute och härjade!

IRGK9-0vTtM&fs=1&start=32&autoplay=0

Rikard Jansson
2012-03-05, 22:18
Sjukt stolt över att ha kickat igång crossen själv idag! Självständighet ftw :D Även varit och köpt drivpaket, bakhjulslager och några tändstift. Fick dock inte tag i något bakdrev, men så är det väl när man har gammal skit :D

Rikard Jansson
2012-03-07, 08:05
Ramlade för första gången igår också, var visst fortfarande lite is ute här och där :)

Rikard Jansson
2012-03-14, 20:48
Idag fick jag inte igång den rackarn, kickade och kickade och nu är stödet vikt till 90 grader och jag har ett stort blåmärke på insida knä där jag slog i en bult till avgasrörsfäste typ 10 gånger på samma ställe. Ge mig elstart!

Mack10
2012-03-14, 21:01
ja kör oxå:) ktm 450 i mx1 klassen, jsm, sverige cupen, division 1.

Rikard Jansson
2012-03-24, 14:13
Lite missnöjd med crossläget. Har inte riktigt någon att köra med, och även om jag hade det så är jag inte så intresserad av att köra i grustag och liknande utan finner mest nöje i att resa mellan mål. Crossen jag har är inte riktigt lämplig för mitt ändamål alltså, då den tar 10 minuter att kicka igång, då med startgas. Vore alltså ganska konstigt att ta den till affären, om man inte låter den stå på. Funderar därför på att skaffa mig en nyare 690 med elstart :)

MathiasF
2012-07-10, 16:07
Lite missnöjd med crossläget. Har inte riktigt någon att köra med, och även om jag hade det så är jag inte så intresserad av att köra i grustag och liknande utan finner mest nöje i att resa mellan mål. Crossen jag har är inte riktigt lämplig för mitt ändamål alltså, då den tar 10 minuter att kicka igång, då med startgas. Vore alltså ganska konstigt att ta den till affären, om man inte låter den stå på. Funderar därför på att skaffa mig en nyare 690 med elstart :)

Luta hojen ner åt vänster så du flödar förgasaren eller dra några gånger i handtaget om den har accpump. Då lär den hoppa igång ska du se!