handdator

Visa fullständig version : Dålig kontakt vid ryggövningar

trizzle
2012-02-29, 21:02
Tjenare kolo och alla björnar här inne. Har lurkat runt här ett par månader men tog steget och reggade mig för några dagar sedan. Min första post här! *Nervös* - Hoppas jag inte gör bort mig totalt :thumbup:

I alla fall så kan jag börja med att presentera mig!

Fyller 20 i sommar, 172cm på ena stadiga 78 pannor. Alltså ganska plufsig och grov benstomme, men fettet sitter på rätt ställen så jag uppfattas som ganska biff faktiskt, även fast så inte är fallet haha.

Till saken! Har gymmat till och från sedan jag var 16, fast med stora uppehåll. Nu har jag i alla fall tagit tag i mig själv och är för närvarande inne på min 3:e vecka av hård styrketräning. Det har gått riktigt bra och jag känner ett stort intresse för sporten.

Dock har jag ett stort problem! När jag tränar rygg, som t.ex. latsdrag, skivstångsrodd och kabelrodd har jag jättesvårt att få kontakt med ryggmusklerna. Slutar alltid med att jag är helt slut i biceps istället. Har förgäves lagt mig på ca 50% av vad jag brukar köra bara för att försöka få in tekniken och hitta ryggmusklerna men det går verkligen inte!

Finns det någon som kan komma med bra och konkreta tips på hur jag ska lösa detta? Är det ett välkänt fenomen? Tackar för svar!

MVH

trizzle

Ballt
2012-02-29, 21:09
Nu har inte jag heller tränat så länge, men för min del så började jag känna mer och mer kontakt ju längre jag träna...

Du kan även prova att "tänka" att du ska dra med armbågarna istället för armarna :) brukar funka för mig iaf vid lastdrag och kabelrodd.

trizzle
2012-02-29, 21:10
Nu har inte jag heller tränat så länge, men för min del så började jag känna mer och mer kontakt ju längre jag träna...

Du kan även prova att "tänka" att du ska dra med armbågarna istället för armarna :) brukar funka för mig iaf vid lastdrag och kabelrodd.

Precis det jag gjort alltså! Aja får väl ta och fortsätta kämpa helt enkelt.

derko
2012-02-29, 21:15
Kör tunga böj/mark och efter det kan du leta efter "kontakt" om du nu absolut måste känna ryggen jobba.

Ballt
2012-02-29, 21:17
När jag säger jag fick kontakt när jag tränat länge så menar jag alltså inte ett långt pass... utan någon månad :)

mysglenn
2012-02-29, 21:26
börja träna biceps, kör sedan dragövningar med lägre vikter än vad du skulle göra annars.

annars skit i kontakten, jag känner knappt ingen kontakt och har väl sjysst rygg ? < --

kottovic
2012-02-29, 21:32
Utan videos är det svårt att avgöra om du har dålig teknik eller gener.

YEEBUDDY
2012-02-29, 21:41
Om du nu inte redan gör det, så vid latsdrag kan du gå till fullt utsträckta armar i den negativa fasen, ska kännas att det stretchar lite i latsen

luderlasse
2012-02-29, 22:34
Sänk vikterna, dra inte med ländryggen och köra högreps samt använd dig av dragremmar, det är det mest konkreta jag kan ge dej!

trizzle
2012-03-01, 14:12
Tackar för alla svar. Kända idag att jag hade liiiite träningsvärk i latsen faktiskt efter gårdagens ryggpass. Så det är väl bara att köra på högrep som jag gjorde igår :)

Wessen
2012-03-01, 16:01
Tackar för alla svar. Kända idag att jag hade liiiite träningsvärk i latsen faktiskt efter gårdagens ryggpass. Så det är väl bara att köra på högrep som jag gjorde igår :)

Tänk dock på att träningsvärken inte nödvändigtvis behöver betyda att du träffar latsen bättre, utan det kan också betyda att dom tränades på ett sätt dom inte är vana vid.