Visa fullständig version : Hjälp mig med aktivitetsfaktorn!
deviantART
2012-02-29, 16:58
Tjena Kolo!
Har lite problem att bestämma min aktivitetsfaktor så jag rådfrågar er istället.
Är naturligtvis medveten om att det är svårt att exakt bestämma, men ungefär vad tror ni? :)
Jag tränar 5 gånger i veckan (ej på mån och tors)
En vanlig dag (tisdag) ser ut så här.
06:45 --- går upp, åker till skolan, buss.
12:30 --- skola slutar
12:45 --- träning, kör inte speciellt intensivt men blir ändå andfådd.
14:30 --- träning klar, åker hem med buss
Efter 15:30 när jag är hemma, gör jag i princip ingenting fram till 23:00 då jag går och läggar mig. Kanske städar eller diskar lite, men mest pluggar jag samt kollar film/spel.
Hursomhelst, vad tror Ni att man bör ha för aktivitetsfaktor? (BMR * 1.x =...?)
Är 187cm och väger ca 90kg.
Känns som det kanske är dags att lägga in någon på kvällsbläcket...
vicarious
2012-02-29, 17:09
1.4 kanske.
Räkna dina kalorier och väg dig kontinuerligt under några veckors tid så kommer du lära dig ungefär hur mycket energi du förbrukar. Det är värt det.
Visste inte var jag skulle skriva så jag skriver det här.
Vet inte vilken aktivitetsfaktor jag ska köra på.
Tränar gym 4 gånger i veckan och fotboll 4 gånger i veckan.
På fotbollen tar jag det relativt lungt.
Utöver detta så är jag mest stillasittande förutom skolan.
Skulle blivit tacksam om någon kunde gissa/hjälpa mig med min aktivitetsfaktor.
Kvicksilver
2013-03-04, 13:21
Tycker den här uträknaren är rätt bra...
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
vicarious
2013-03-04, 13:24
1.5 eller något högre gissar jag på.
Tycker den här uträknaren är rätt bra...
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
Hmmm vad skulle ni sätta styrketräning som?
jag tror din balans är 3000-3200kcal.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Satte styrketräning likvärdigt med jogga/badminton i 1 timma och kom upp i 1,65...det trodde jag aldrig.
Satte styrketräning likvärdigt med jogga/badminton i 1 timma och kom upp i 1,65...det trodde jag aldrig.
Styrketräning är inte likvärdigt med joggning, styrketräning är mycket lägre :)
Vilket hade du tagit då? Jag är bara nyfiken eftersom jag och många med mig styrketränar men det fanns inte med som alternativ.
Det är den uträknaren som Kvicksilver länkar till ovan.
Vilket hade du tagit då? Jag är bara nyfiken eftersom jag och många med mig styrketränar men det fanns inte med som alternativ.
100 - 250 kcal kanske beroende på pass :), det är väldigt dåligt med exakta siffror för styrketräning vad jag vet men det där är en helt okej chansning
Reaper123
2013-03-04, 15:58
Jag ligger på ganska exakt 1,7 och gör följande:
- 40 timmar/vecka som labingengjör där 60-80% är kontorstimmar och i övrigt inget direkt fysiskt krävande jobb.
- 3 styrketräningspass á 60min/vecka
- 30-60 min kardio/vecka
- Går kanske 2km/dag i snitt på sin höjd
All övrig tid ägnar jag i min soffa eller köket ;)
Så kanske du får lite perspektiv på det här med aktivietsfaktorn, den är ofta högre än man tror!
hur många ggr per vecka tränar du? förmodligen är din aktivitetsfaktor mellan 1,4-1,6 men vad spelar det för roll?? prova att äta på ett visst intag (t.ex. 3000) så lär du ju märka om det är under/över balans, sedan kan du finjustera efter det.
3000kcal är förmodligen ganska nära balansen.
Kvicksilver
2013-03-04, 16:02
Tror att många tränande faktiskt underskattar sin aktivitetsgrad över dygnet och därmed äter för lite överlag.... därav mängden trådar av typen "hjälp jag ökar inte...".
Jag är bara 168cm/68kg och ska ligga på 2819k /dag enligt formeln jag länkade.
Ligger nu på 3000-3100 då jag vill gå upp i vikt.
Tror att många tränande faktiskt underskattar sin aktivitetsgrad över dygnet och därmed äter för lite överlag.... därav mängden trådar av typen "hjälp jag ökar inte...".
Jag är bara 168cm/68kg och ska ligga på 2819k /dag enligt formeln jag länkade.
Ligger nu på 3000-3100 då jag vill gå upp i vikt.
ju mer man äter desto mer förbränner man också, något jag tydligt märkte när jag började bulka och räknade kcal. man behöver alltså förmodligen äta mkt mer än man tror för att öka i vikt :)
hur många ggr per vecka tränar du? förmodligen är din aktivitetsfaktor mellan 1,4-1,6 men vad spelar det för roll?? prova att äta på ett visst intag (t.ex. 3000) så lär du ju märka om det är under/över balans, sedan kan du finjustera efter det.
3000kcal är förmodligen ganska nära balansen.
Nej det spelar ingen roll, det var bara kul att räkna lite. Jag tränar 6 dagar i veckan 3-split.
En sak till; jag är gammal så 3000 är nog ganska mycket över verkligheten men tack iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.