handdator

Visa fullständig version : Mitt matschema, ge input tack!

Steno
2012-02-29, 12:20
Jag skulle vilja får lite matråd, ideér och förslag på eventuella förändringar.
Är det något jag missar att få i mig, något jag äter för mkt eller för lite av etc.
Jag tränar ganska varierat och hårt 4-5 dagar i veckan.
Mitt mål är att få lite större muskler men samtidgt inte lägga på mig en massa fett.
Förebilden är givetvis Brad Pitt - Fight Club.

En vanlig dag:
Frukost, kl 08.00: 2dl fiberberikad havegrynsgröt, kaffe och två ägg

Mellanmål, 11.00: En banan eller päron. Har nu börjat ändra till 50 gram Cottage cheese och 75g skinka. Vilket är bäst?

Lunch, 13.30: Sallad med kyckling, Sushi, Pasta med lax eller kyckling (ingen sallad)

Mellanmål, kl 16.00: samma som mellanmål

Innan träning, kl 19.00: Ett eller två ägg. två eller tre riskakor. Ibland 1dl gröt.

Efter träning, kl 21.30: Oftast sallad bestående av sallad, tomater, majs, röda bönor och gurka med 200g kyckling, köttfärs, skinka, weinerkorv eller lax.

Innan läggdags tar jag sällan något.

Som sagt,. låt mig vet avad ni tycker om upplägget

Helger blir oftast ett mål mindre, men annars ganska likt.

zeusden1
2012-02-29, 12:24
Vill du ligga på kaloriöverskott eller kaloriunderskott? Försöker du gå ner i vikt respektive upp? Jag antar att du vill ta bort fett = kaloriunderskott. För att bygga muskler ska man ligga på överskott.

Lite annan "input" kan vara bra om man vill ha tips, t.ex. kön, längd, vikt, ålder, träningserfarenhet osv.

Steno
2012-02-29, 12:34
Vill du ligga på kaloriöverskott eller kaloriunderskott? Försöker du gå ner i vikt respektive upp? Jag antar att du vill ta bort fett = kaloriunderskott. För att bygga muskler ska man ligga på överskott.

Lite annan "input" kan vara bra om man vill ha tips, t.ex. kön, längd, vikt, ålder, träningserfarenhet osv.

Kön: Man
Ålder: 33
Vikt: 78-79 kg
Längd: 185 cm
Tränat: 8 år

Händer inte dirket mkt med träningen och behöver lite råd för att ta nästa steg. Är ganska tajt men har svårt att lägga på mig muskler.
Vill helst bara bygga muskler men det kanske inte går utan att lägga på fett?

Kalliban
2012-02-29, 13:08
Om du vill bygga muskler: skippa att äta sallad så mycket! Sallad ska du ha TILL maten, inte som mat. Din kropp behöver energi för att kunna bygga. Ät riktig mat. Det är grymt bra att du har mycket protein, men energin måste upp. Ät mer, ät mer och ät mer.

zeusden1
2012-02-29, 13:09
För att bygga muskler ska man ligga på kaloriöverskott, som sagt.
Hur tränar du? Det kan ju vara det som behöver ändras på?

Ett litet kaloriöverskott, säg 250-350kcal/dag vill jag minnas är ett optimalt överskott, förutsatt att man tränar hårt.

Annars är http://www.leangains.com/ ett ganska beprövat koncept.

Steno
2012-02-29, 14:40
För att bygga muskler ska man ligga på kaloriöverskott, som sagt.
Hur tränar du? Det kan ju vara det som behöver ändras på?

Ett litet kaloriöverskott, säg 250-350kcal/dag vill jag minnas är ett optimalt överskott, förutsatt att man tränar hårt.

Annars är http://www.leangains.com/ ett ganska beprövat koncept.

Kör 4-5 övningar per muskelgrupp. 3-4 set. Allt från 6-15 reps. Försöker kombinera, press, drag olika delar av muskeln.
En muskel grupp/dag.
Mån: Bröst
Tis: Rygg
Ons: Precis börjat Yoga, en timma.
Tors: Grupp träning för mag och nedre delen av ryggen samt mkt balans. Haft en del problem med ryggen. + axlar
Fre: Lår + vader
[B]Lör eller Sönd: Tennis
Lör eller Sön: Vila ibland tennis både lör och sön

zeusden1
2012-02-29, 17:17
Ja, det var ju inte optimalt för muskelbygge precis...
Om du vill bygga muskler varför styrketränar du så lite?

Steno
2012-03-01, 10:08
Ja, det var ju inte optimalt för muskelbygge precis...
Om du vill bygga muskler varför styrketränar du så lite?

Kanske inte. Har iofs aldrig frågat nån expert om dte är optimalt eller ej. Hur skulle du rekommendera att jag lägger upp veckan för mer muskelbygge? Vad tror du ksulle vara optimalt?
Jag vill fortfarande ha 2-3 pass Yoga, tennis eller nåt annat än styrketräning.

zeusden1
2012-03-01, 11:36
Kanske inte. Har iofs aldrig frågat nån expert om dte är optimalt eller ej. Hur skulle du rekommendera att jag lägger upp veckan för mer muskelbygge? Vad tror du ksulle vara optimalt?
Jag vill fortfarande ha 2-3 pass Yoga, tennis eller nåt annat än styrketräning.

Jag tror att du skulle tjäna mer på att slå ihop dina gympass till antingen helkropp eller halvkropp och köra två gånger i veckan. Core-passet ger lite jämfört med om du skulle kört marklyft och knäböj.

Steno
2012-03-01, 14:52
Jag tror att du skulle tjäna mer på att slå ihop dina gympass till antingen helkropp eller halvkropp och köra två gånger i veckan. Core-passet ger lite jämfört med om du skulle kört marklyft och knäböj.

Glömde att tala om att jag haft en del problem med ryggen och marklyft och knaböj kännsinte som övningar för mig. Det är även därför jag börjat Yog aoch en del andra pass för att stretcha ut musklerna, samt bli generellt starkare runt bålen.

Men kanske ska gå ner halvkropp två ggr i veckan och se vad som händer.

Mån: Rygg + ben
Tis: Bröst + axlar
Ons: Mage/ländrygg eller vila
Tors: Rygg + Ben
Fre: Bröst + axlar

Hur ser det ut?
Hur många övningar/set per muskelgrupp rekommenderar du?

zeusden1
2012-03-01, 18:04
Vad är det för problem då? Oftast är marklyft med rätt teknik "nyttigt" för ryggen.
Min första tanke är att rygg och ben tillsammans oftast blir för jobbigt, men eftersom att du varken kommer köra böj eller mark så fungerar det säkert bra.
Mage kan du lägga in vid rygg + ben-dagen så att om du vill vila på onsdagen gör det.

Själv kör jag aldrig färre än 20 set/vecka/stor muskelgrupp.

Steno
2012-03-02, 16:11
Har en naturlig svank rygg som grundar sig i för korta muskler i framförallt låren. Därav att hjag stretchar benen 3-4 dagar i veckan numera. Därför har jag även börjat med strech/stärk kroppen klasserna för att förhoppningsvis inte få fler problem i framtiden. Dessutom kom mitt senaste problem, av alldeles för mkt flexning, t ex ryggresningar/magmaskiner med för tunga vikter. Övningar där ryggen böjs och påfrestas för mkt, nu blir det mer isolerade övningar med rak rygg.

20 set..., ligger runt 15-20 på rygg och bröst, däremot inte lår där jag ligger på 12-15.
Axlar, 12-15, armar kör jag aldrig, har inte gjort det de senaste 5 åren då jag har haft onaturligt bra tillväxt där.