handdator

Visa fullständig version : Tecken på för lågkroppsfettsprocent??

emi23j
2012-02-29, 11:03
Okej, till att börja med. Varning för något flummig tråd (men ändå allvarlig) och kanske en aning egocentrerad. Men hur som helst, finns det varningstecken (och vilka är dessa i såna fall) när man börjar komma ned på en kroppsfettsprocent som är skadligt låg??

Inte för att vara dryg eller något, men jag börjar bli lite orolig för mig själv angående detta. har aldrig haft så här lite kroppsfett, är i stort sett bara skinn på hela kroppen. Jag gjorde en kalipermätning i höstas och då hade jag 8% kroppsfett (visst man kan diskutera hur korrekta dessa mätningar är men bara för att ange en referens) och då jag hade mycket mer kroppsfett än jag har nu.

Vidare så är jag väl lite orolig på grund av vad som skett förra veckan och även denna vecka. Förra veckan så blev jag yr/snurrig när jag tränade (hände på en träning), hade ingen energi alls och blev trött av minsta lilla. Blev tom tvungen att avbryta passet och lägga mig ned för att vila. Efter passet hade jag huvudvärk och var allmänt dåsig. Detta kan dock varit relaterat till vätskebrist eftersom jag nog drack för lite under den dagen.
Annars så har jag nu de tre senaste dagarna haft huvudvärk typ 24/7 och detta är extremt ovanligt eftersom jag i mitt 26-åriga liv nog kan räkna gångerna jag haft huvudvärk på en hand.

Till frågan. finns det, och vad är då dessa, tecken på att man har för låg kroppsfettsprocent?

Ps. denna tråd känns så sjukt jävla flummig att det finns inte. Men hoppas i alla fall någon kan ta den seriöst.

Kalliban
2012-02-29, 11:29
Haha men sök då. Det har tagits upp förut, ett snabbt exempel: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2278453

Den största risken är förlust av skelettmassa som ett resultat av intensiv träning kombinerat med kroniskt energiunderskott, vilket är direkt kopplat till benskörhet.

emi23j
2012-02-29, 11:43
Haha men sök då. Det har tagits upp förut, ett snabbt exempel: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2278453

:thumbup: åker och köper chips*popcorn*

Vattukvinnan
2012-02-29, 11:44
Får du i dig vad du behöver äta då? Verkar som du har energibrist big time.......

emi23j
2012-02-29, 12:07
Får du i dig vad du behöver äta då? Verkar som du har energibrist big time.......

Har väl varit lite så där med maten i ofs. Brukar alltid göra i ordning matlådor men när de tar slut och man har träning på udda tider så har det nog blivit att någon måltid utgått.

martikainen
2012-02-29, 14:40
Bilder skulle passa bra här.

Tokruska
2012-02-29, 14:49
Bilder skulle passa bra här.

idd *gah!*