Visa fullständig version : Varför går jag inte ner?
Johanna6
2012-02-28, 23:48
Kan någon förklara för mig varför jag inte går ner i vikt trots att jag ligger på kaloriunderskott?
Jag gick upp 16 kg i vikt på ett år, bestämde mig för att ta tag i skiten, började långsamt och försiktgt att ändra kosten, sedan lite konditionsträning.
Jag har dock bara gått ner tre kg på två månader och nu verkar inget alls hända längre viket verkar absurt med tanke på alla förändringar jag gjort plus börjat träna.
Någon som har några tankar eller idéer på vad detta kan bero på?
WHITEFOLKS
2012-02-28, 23:53
Det finns några alternativ och du får välja själv vilka som är troliga:
1. du äter lika mycket som du gör av med.
2. du kompenserar det underskott du har med diverse kalorifri uppgång som vätska osv
3. du lyckas lägga på dig muskler av samma vikt som fettet du lyckas gå ner och lyckas därmed hålla din vikt trots att du ligger på underskott.
Ovanstående kan även kombineras i olika utsträckning.
Vad, hur mycket exakt äter du? Vad, hur mycket exakt tränar du? På tre månader har du inte hammnat på någon viktplatå. Jag gissar att du inte ligger på ett tillräckligt underskott för att se någon större viktnedgång.
segjävel
2012-02-29, 01:06
Hur lång är du och hur mycket väger du idag?
Johanna6
2012-02-29, 01:30
Hur lång är du och hur mycket väger du idag?
Jag är 1.71 och väger nu 74-75 kg. Vägde 78 i slutet av december.
Jag vet inte hur många kcal jag låg på tidigare men jag åt extremt mycket om dagarna och mest massa skit, långt över 2000 om dagen i alla fall. Drack aldrig vatten bara juice och var totalt stillasittandes.
Nu äter jag mycket bättre och kontrollerat, bättre mat, något mindre portioner och dricker nästan enbart vatten. Räknade kalorier ett tag och låg då på ca 1500 om dagen, räknar inte längre men äter ungefär samma så borde ligga där nånstans. Altså ca 1000 kcal mindre om dan än vanligt.
Tidigare vart jag som sagt totalt stillasittandes nu kör jag lite motion ett par dagar i veckan i alla fall. Har väl dock inte kommit igång så jätte mkt än efter som jag bara blev sjuk varenda gång jag satt igång och därför fick stanna upp. Men rör mig över lag mer bortsett från träningen, någon promenad då och då osv.
Jag tycker ändå att jag gjort många småförändringar vilket borde fått mig att gå ner mkt mer tycker jag. Min normalvikt låg tidigare på 63 kg, och då tränade jag inte ens.
Fishtank
2012-02-29, 01:34
Räkna och väg allt du äter en vecka och se hur det blir.
Låter inte som du äter för mycket men är lätt att något litet slinker ner här och där.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
JoHannibal
2012-02-29, 07:39
Vilken typ av motion utövar du och hur ofta/länge per gång?
beväpnadtjockis
2012-02-29, 09:10
är 4 stycken 30 minuters jogging i 10,5 km/h pass i veckan ok,eller ska man köra längre pass ?
Och spelar det någon roll om man delar upp på 15 minuter kardio sen 30 minuter styrka och sen på bandet igen i 15 minuter?
känns som att man bränner mer om man har en konstant 30 minuters kardio pass.
abstract
2012-02-29, 09:10
räknar inte längre men äter ungefär samma så borde ligga där nånstans.
Där har du problemet. 1500kcal kan lätt vara 1800kcal om du tex "bara tar en macka innan läggdags" Och då är du helt plötsligt vikstabil. En på morgonen och en på kvällen kan tom resultera i kaloriöverskott. Så små kan marginalerna vara. I know, det suger, men min erfarenhet är att de flesta som har problem med en kontrollerad viktnedgång är de som höftar lite på energin.
Mitt tips, om du verkligen vill gå till botten med problemet, gör som ovanstående välvilliga rekommenderar; räkna under en vecka och få en bild över vart du ligger mer exakt.
Väga och sedan do tha math är fakta. Det säkraste, samt bästa alternativet.
Jag får vara tråkig och säga att du ska börja väga maten igen, alternativt minska intaget men det blir att chansa då och garanterar ingenting då heller.
Johanna6
2012-02-29, 14:22
Där har du problemet. 1500kcal kan lätt vara 1800kcal om du tex "bara tar en macka innan läggdags" Och då är du helt plötsligt vikstabil. En på morgonen och en på kvällen kan tom resultera i kaloriöverskott. Så små kan marginalerna vara. I know, det suger, men min erfarenhet är att de flesta som har problem med en kontrollerad viktnedgång är de som höftar lite på energin.
Mitt tips, om du verkligen vill gå till botten med problemet, gör som ovanstående välvilliga rekommenderar; räkna under en vecka och få en bild över vart du ligger mer exakt.
Ja jag får väl börja med den tråkiga skiten igen då. Dock VET jag fortfarande att jag äter mkt mindre och bättre fortfarande så jag borde fortfarande gå ner ju. Tom min sambo regaerar på att jag inte går ner med tanke på hur mkt mindre jag äter nu (han väger 15 kg mindre än mig, 59 kg) och tidigare åt jag mkt mer än honom, nu ungefär samma). Även om jag nu skulle äta några kcal mer än 1500, säg 1800 så är det fortfarande ca 700 kcal mindre än tidigare och då borde jag väl gå ner?
Sambon tycker jag ska uppsöka en doktor men jag tycker det känns onödigt.
Kan det vara något annat som är fel?
Jag tränar motion, kör fettförbränningpass på bandet eller crosstrainern, brukar köra 40 min ca och förbränna 350-400 kcal. 3 dagar i veckan.
Uppskattar er hjälp! Tack.
Föresten kanske man skulle ta och testa någon såndär fettförbrännare/prestationshöjare för att det ska hända ngt. Någon som har tips på någon bra sådan?
Ja, kör Poison från ALRI. Ta det innan dina cardipass- förläng samt intensifiera passen. Du kommer kunna öka takten ganska snabbt i början, och vänta med att äta till längre tid efter passet. Morgonpromenader med Posion i systemet på tom mage är också bra.
Detta borde att du snabbt skall kunna se viktnedngång.
abstract
2012-02-29, 15:28
ca 700 kcal mindre än tidigare och då borde jag väl gå ner?
Tyvärr tar praktiken inte hänsyn till vad du åt tidigare, utan vad du äter idag. Förmodligen så har du helt enkelt inte dragit ner tillräckligt på mängden ännu, och får antingen minska ytterligare eller öka träningsmängden.
Föresten kanske man skulle ta och testa någon såndär fettförbrännare/prestationshöjare för att det ska hända ngt. Någon som har tips på någon bra sådan?
Jag tror de flesta här inne är rörande överens om att alla (lagliga) preparat ger en sådan försumbar (om någon) skillnad att det är bättre att lägga pengarna på något roligare, och istället äta ett par gram mindre makaroner;) Jag personligen delar denna uppfattning.
Som jag har förstått det så spelar det ingen roll hur många kalorier du åt tidigare, för att gå ner i vikt krävs det att du ligger på ett kalori underskott. För att ta reda på ditt kaloribehov så kan du kolla i den klistrade deff tråden under diet och viktminskning.
Lycka till!
"fettförbrännare" kanske inte gör så mkt direkt genom att öka kroppstemereatur etc; den effekt är nog marginell. Men jag är helt övertygad om att många nya "fettförbrännare" kan bidra till ökad prestation på löpandet och göra att man får mer fokus, bättre ork och således orkar att bränna mer kalorier/ hjälper att hålla tillbaka hungern.
Har du någon ätardag? Äter du godis någon gång i veckan? Det kan lätt göra så att du äter upp det underskott du kan ha haft resten av veckans dagar.
Eftersom det är så otroligt ovanligt med ämnesomsättningssjukdomar skulle jag absolut börja räkna maten igen i första hand. Du kanske kan göra ett matschema som du följer så behöver du inte alltid väga/räkna maten om du tycker det är tråkigt?
Johanna6
2012-02-29, 21:56
Tack för bra tips. Men de kalorierna jag ligger på nu, altså ca 1500 altså så sägs det ju att jag borde ligga på en vikt som är bra mycket mindre än vad jag väde tom INNAN viktuppgången (60 kg) så jag kan fortfarande inte förstå hur jag kan ligga kvar på samma vikt mer eller mindre som när jag åt 1000 kcal mer?
Men men, jag ska införskaffa en våg och verkligen hålla stenhård koll på vad jag äter. Ger det en månad till annars blir det farbror doktorn.
Johanna6
2012-02-29, 21:59
Har du någon ätardag? Äter du godis någon gång i veckan? Det kan lätt göra så att du äter upp det underskott du kan ha haft resten av veckans dagar.
Eftersom det är så otroligt ovanligt med ämnesomsättningssjukdomar skulle jag absolut börja räkna maten igen i första hand. Du kanske kan göra ett matschema som du följer så behöver du inte alltid väga/räkna maten om du tycker det är tråkigt?
Tidigare åt jag en liten chokladkaka om dagen, nu blir det bara en på helgen.
Festar en gång i veckan och dricker aldrig då söta drinkar etc, bara vitt vin.
Johanna6
2012-02-29, 22:00
Vad, hur mycket exakt äter du? Vad, hur mycket exakt tränar du? På tre månader har du inte hammnat på någon viktplatå. Jag gissar att du inte ligger på ett tillräckligt underskott för att se någon större viktnedgång.
Som sagt ca 1500 kcal om dagen. Träning ett par dagar i veckan och förbränner då mellan 3 och 4hundra kcal.
Vad menas med viktplatå?
Johanna6
2012-02-29, 22:03
Ja, kör Poison från ALRI. Ta det innan dina cardipass- förläng samt intensifiera passen. Du kommer kunna öka takten ganska snabbt i början, och vänta med att äta till längre tid efter passet. Morgonpromenader med Posion i systemet på tom mage är också bra.
Detta borde att du snabbt skall kunna se viktnedngång.
Kanske värt att testa då. Det jobbiga är för mig att när jag börjar träna blir jag så satans hungrig och då kanske jag sätter i mig mer än vanligt så blir resultatet plus/minus noll ändå. Eftersom jag vill minska på kalorierna kanske något som påverkar hungern vore bra, så att jag inte äter mer än nödvändigt och tills kroppen är van vid träningen?
Johanna6
2012-02-29, 22:14
Räknade ut nu att jag ska ligga på ca 1500 kcal för att ligga på normalvikt btw.
Hur vet du att du äter mindre (kcal)? Äter du alltid samma maträtter så du har något att jämföra med, eller är det bara volymen, isf kan den vara hur fel som helst.
Fishtank
2012-02-29, 22:51
Kanske värt att testa då. Det jobbiga är för mig att när jag börjar träna blir jag så satans hungrig och då kanske jag sätter i mig mer än vanligt så blir resultatet plus/minus noll ändå. Eftersom jag vill minska på kalorierna kanske något som påverkar hungern vore bra, så att jag inte äter mer än nödvändigt och tills kroppen är van vid träningen?
Nej inte värt det.
Bara en onödig kostnad, rent koffein gör lika mycket.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
JoHannibal
2012-03-01, 07:25
Planera varje måltid, varje dag, så riskerar du inte att få i dig för mycket kalorier eller gå omkring och vara hungrig. Ha bara "nyttiga" saker hemma eller med dig dit du ska äta så kommer du automatiskt att äta dom istället för kaloririka livsmedel. Mycket handlar om planering.
Där har du problemet.
+1
Räkna allt. Även vinet du dricker på festen. Det är enda sättet att veta vad du stoppar i dig.
Tänk också på att ju mindre du väger desto färre kalorier behöver du äta för att gå ner i vikt.
Har du ändrat ditt spontana rörelsemönster på senare tid? Dvs du tar bilen/bussen hellre än att gå tex på grund av kasst väder?
Tidigare åt jag en liten chokladkaka om dagen, nu blir det bara en på helgen.
Festar en gång i veckan och dricker aldrig då söta drinkar etc, bara vitt vin.
Choklad och vin hör inte hemma i din kost alls om du har svårt att gå ner i vikt imo.
Johanna6
2012-03-01, 13:05
Fasen nu har jag fattat grejen tror jag. Jag trodde tidigare att jag måste äta dubbelt upp av kalorier för att öka mkt i vikt. Nu när jag sitter och kikar på vikt och kalorier ser jag ju att det bara skilljer 300 kcal på att väga 63 eller 73 och då förstår jag ju hur enkelt det är att gå upp eller svårt att inte gå ner. Har jag förstått det hela rätt?
WHITEFOLKS
2012-03-01, 14:17
Ja det är inte mycket som är "gratis" kcalmässigt för att man går upp 10kg.
Johanna6
2012-03-05, 14:46
Jag vet med säkerhet att jag äter BRA mycket mindre än tidigare. Det behövs inte vägas för att räkna ut det. Bara all sötdricka och godis jag åt varje dag tidigare var ju hur mkt kalorier som helst, jag varken äter eller dricker något sådant om dagarna nu. Tidigare tog jag kanske tre portioner, nu tar jag en eller kanske två PLUS att halva måltiden består av sallad. Tidigare åt jag mig sprängmätt, nu äter jag mig bara lagom mätt. Tidigare åt jag för att jag gillar att äta, nu äter jag bara när jag ska eller när jag är hungrig.
Tidigare låg jag på soffan hela dagarna, nu tar jag småpromenader då och då samt tränar 2-3 gånger i veckan.
Klart det är jättemärkligt om jag inte går ner trots så mkt förändringar i både kost och träning. Tror dock en medicin jag ätit kan ha spökat en hel del och har precis slutat med den helt så vi får se om jag märker någon skillnad.
Angående choklad och vin. Att sluta tvärt med ALLT känns alldeles för tungt, jag gör ju redan mängder av förändringar och från att ha ätit en chokladkaka varje dag till nu bara en i veckan måste ju vara mer än ok. Bara detta är ju 3400 kalorier mindre i veckan.
Det spelar ingen roll vad du intalar dig, går du inte ned i vikt så ligger du inte på tillräckligt underskott.
Att gå ned i vikt är ofta tungt och uppoffringar måste göras. Så att gå från tre (!!) portioner till två (vilket för det mesta fortfarande är mycket mat) och behålla chokladen, alkoholen mm gör ju förmodligen att du står still i vikt. Träning är inte heller så effektivt som man tror när det kommer till förbränning. En kombination av koll på kosten och bra träning behövs.
Johanna6
2012-03-06, 12:48
Det spelar ingen roll vad du intalar dig, går du inte ned i vikt så ligger du inte på tillräckligt underskott.
Att gå ned i vikt är ofta tungt och uppoffringar måste göras. Så att gå från tre (!!) portioner till två (vilket för det mesta fortfarande är mycket mat) och behålla chokladen, alkoholen mm gör ju förmodligen att du står still i vikt. Träning är inte heller så effektivt som man tror när det kommer till förbränning. En kombination av koll på kosten och bra träning behövs.
Ja tungt är det, särskilt när jag gör så oerhört mycket förändringar och uppoffringar och ändå inget händer.
Som sagt en portion ibland två, samt halva med grönsker nu. Äter ju knappt choklad heller, bara en liten i veckan och ingen dricka längre.
jag HAR ju räknat kalorier. Jag gjorde det i en månad ca och lärde mig då ungefär vad jag låg på under min nya diet och det vart ju ca 1000 kcal mindre om dagen. Sedan slutade jag räkna eftersom jag hade koll på vart jag låg men ändå hände inget.
Men jag får väl helt enkelt börja svälta mig och se om det händer något.
Pretorian
2012-03-06, 13:06
Det är kanske dags att börja räkna kalorier igen då.
JoHannibal
2012-03-06, 13:20
Ja tungt är det, särskilt när jag gör så oerhört mycket förändringar och uppoffringar och ändå inget händer.
Som sagt en portion ibland två, samt halva med grönsker nu. Äter ju knappt choklad heller, bara en liten i veckan och ingen dricka längre.
jag HAR ju räknat kalorier. Jag gjorde det i en månad ca och lärde mig då ungefär vad jag låg på under min nya diet och det vart ju ca 1000 kcal mindre om dagen. Sedan slutade jag räkna eftersom jag hade koll på vart jag låg men ändå hände inget.
Ofta har man sämre koll än vad man tror på kalorier. Vill du ha resultat så bör du föra matdagbok, det tar ca 5-10 min om dagen men ger väldigt mycket.
1 månad är för kort tid för att lära sig utantill vad flera livsmedel innehåller.
Skriv ner exakt allt du stoppar i dig och kolla på livsmedelverkets hemsida vad det innehåller, när du kommit upp till ett underskott på ca 7000kcal så bör du ha minskat ca 1kg i vikt, 14000kcal 2kg o.s.v. Se det som en utmaning istället för något jobbigt så kommer det gå kanon för dig! ;)
Verkligen.. Som andra redan sagt, går man inte ner äter man för mycket. Svält är ju ingen lösning heller.
Johanna6
2012-03-29, 13:42
En liten uppdate. Nu har det gått en månad sedan sist och jag har efter det börjat föra matdagbok igen samt köpt in en dyr matvåg och därmed räknat kalorier i precision och vågen står totalt still trots att jag legat stadigt på 1300 kcal om dagen (-500 kcal med andra ord) samt att mina mått är exakt likadana.
Nu blir det att uppsöka läkare eller se över fettsugning, tyvärr.
Pretorian
2012-03-29, 13:48
Om du inte redan hunnit springa iväg till fettsugningen så: hur länge har du vägt maten och legat på -500? En månad?
En liten uppdate. Nu har det gått en månad sedan sist och jag har efter det börjat föra matdagbok igen samt köpt in en dyr matvåg och därmed räknat kalorier i precision och vågen står totalt still trots att jag legat stadigt på 1300 kcal om dagen (-500 kcal med andra ord) samt att mina mått är exakt likadana.
Nu blir det att uppsöka läkare eller se över fettsugning, tyvärr.
Du ligger sannolikt INTE på kaloriunderskott.
azrael109
2012-03-29, 16:55
Du måste nog dra ner ännu mer eller lägga till mer cardio, förslagsvis promenader(personlig åsikt).
Jag tror faktiskt heller inte att du har något fel på kroppen utan att du behöver helt enkelt (som alla andra sagt) antingen träna mer intensivt eller äta mindre, eller både och. När jag dietade förra våren körde jag sinnessjuka mängder och väldigt intensivt och låg väldigt låg på kcal för att kunna nå målet. Jag tror man underskattar hur otroligt lite man egentligen kan äta om man inte är så stor. Det räcker inte att bara träna lite på crosstrainern, äta "typ 1500 kcal". Man måste räkna med att det är lite blod svett och tårar för att nå sitt mål. När jag slutade komma med ursäkter gick det också som bäst och jag har aldrig haft så bra form som förra året.
Nu orkar jag inte dieta lika hårt det här året pga andra prioriteringar. Men då får jag acceptera också att jag inte kommer få samma resultat.
Kör på, sänk ditt intag lite till och träna hårdare så kommer du gå ner i vikt. :thumbup:
Johanna6
2012-03-30, 11:39
Jag har slitit sedan julen, i januari började jag riktigt ordentligt. Jag har räknat kalorier hela tiden. Slutade ett tag då jag hade koll och körde på gamla matscheman men började sedan räkna igen. Jag har tidigare alltid haft lätt att gå ner, men nu går det bara inte.
Jag ligger på kaloriunderskott. Jag är 1.71 lång och äter 1300 kcal om dagen, vissa dagar har det tom legat runt 1100 vilket tom ansågs för lite under uträkningen.
Pretorian
2012-03-30, 11:52
Jag tror inte du ligger på 1100-1300 per dag. Du räknar fel.
Själv så räknar jag inte utan gör en grovuppskattning på det proteinrika livsmedlet i mina matlådor, tex fläskfilén. Då kan jag säkerställa att jag får proteinet jag behöver.
Jag startar inte en tråd varje måndag för att vikten inte är som jag TYCKER den ska vara. Det gäller bara att skärpa till sig, inget godis på helgen, minska proteindrinkarna eller vad det kan vara. Det här forumet kommer inte få din vikt att gå ner.
I vilket fall som helst så har du inte kaloriunderskott, för då går man obönhörligen ner i vikt.
_slipknot1_
2012-03-31, 11:53
Alkohol och viktminskning går inte direkt hand i hand. Vill du verkligen minska vikten så bör du lägga ner alkoholen. Gör ändå skillnad det har jag märkt varje gång jag deffar.
Johanna6
2012-04-01, 13:23
Jag tror inte du ligger på 1100-1300 per dag. Du räknar fel.
Själv så räknar jag inte utan gör en grovuppskattning på det proteinrika livsmedlet i mina matlådor, tex fläskfilén. Då kan jag säkerställa att jag får proteinet jag behöver.
Jag startar inte en tråd varje måndag för att vikten inte är som jag TYCKER den ska vara. Det gäller bara att skärpa till sig, inget godis på helgen, minska proteindrinkarna eller vad det kan vara. Det här forumet kommer inte få din vikt att gå ner.
Jag har aldrig startat en tråd i ett träningsforum förut eftersom det alltid gått bra att gå ner i vikt och komma i form tidigare, detta är första gången jag ber om hjälp och detta först efter ett par månaders kämpande med noll resultat.
Jag räknar INTE fel. Sedan jag köpte min våg som är väldigt precis har jag räknat ut varenda liten vara jag satt i mig, tom om jag hällt i typ en liten extra skvätt mjölk i kaffet.
Johanna6
2012-04-01, 13:32
Alkohol och viktminskning går inte direkt hand i hand. Vill du verkligen minska vikten så bör du lägga ner alkoholen. Gör ändå skillnad det har jag märkt varje gång jag deffar.
Alltså jag har ju utan problem gått ner på samma vis tidigare, dvs att man enbart druckit lite vin en dag i veckan samt någon chokladbit på helgen. Det borde ju fungera så länge man håller sig till kaloriunderskottet? MEN även detta tog jag tag i för en månad sedan och har nu haft helt vita helger. Skillnad? Noll.
Hur som helst jag vet att något är fel nu för detta är inte normalt. Träning och kaloriunderskott samt stora matförändringar under flera månaders tid utan någon som helst förändring. Det är också skumt med motionen, jag känner inte att jag blir starkare eller orkar mer vilket tidigare gått väldigt fort, alltså att motionen kommit igång relativt bra efter bara några veckor. En annan märklig sak är att jag svettas sjukligt mkt, något jag aldrig varit med om tidigare. Jag har alltid tidigare svettats väldigt lite trots hård träning. Nu så fort jag rör mig lite rinner det om mig.
Min kropp är helt förändrar känns det som och jag gillar inte detta. Vi får se vad undersökningarna visar.
Alltså jag har ju utan problem gått ner på samma vis tidigare, dvs att man enbart druckit lite vin en dag i veckan samt någon chokladbit på helgen. Det borde ju fungera så länge man håller sig till kaloriunderskottet? MEN även detta tog jag tag i för en månad sedan och har nu haft helt vita helger. Skillnad? Noll.
Hur som helst jag vet att något är fel nu för detta är inte normalt. Träning och kaloriunderskott samt stora matförändringar under flera månaders tid utan någon som helst förändring. Det är också skumt med motionen, jag känner inte att jag blir starkare eller orkar mer vilket tidigare gått väldigt fort, alltså att motionen kommit igång relativt bra efter bara några veckor. En annan märklig sak är att jag svettas sjukligt mkt, något jag aldrig varit med om tidigare. Jag har alltid tidigare svettats väldigt lite trots hård träning. Nu så fort jag rör mig lite rinner det om mig.
Min kropp är helt förändrar känns det som och jag gillar inte detta. Vi får se vad undersökningarna visar.
Du har ingen koll på hur mycket mat du trycker i dig. Och du äter för mycket, du ligger sannolikt på kcalbalans. Sänk matintaget eller rör på dig mer.
aranada05
2012-04-01, 22:43
Får man fråga vad för typ av mat du äter?
Fettrik, proteinrik, kolhydratsrik?
Äter du mycket salt?
Hur ofta väger du dig? Dagligen?
På morgonen, innan måltid, efter toabesök?
Mvh :-)
Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
kan du inte redovisa exakt vad du äter.
Varför bråka om det? Du hävdar att du inte räknar fel, men det enda sättet att gå ner är att göra över med mer energi än du stoppar i dig. Tror du att resten av världen sitter på någon hemlighet eller? :s
Varför bråka om det? Du hävdar att du inte räknar fel, men det enda sättet att gå ner är att göra över med mer energi än du stoppar i dig. Tror du att resten av världen sitter på någon hemlighet eller? :s
Är alltid lättare att intala sig/påstå att det är något fel på en istället för att inse att man äter för mycket och eller rör för lite på sig, alternativt inte har så bra koll på räkningen som man tror.
Du är med största sannolikhet inte sjuk och då finns det bara en enda slutsats att dra och det är att du äter för mycket.
Du borde sluta med ätardagar och liknande på helgerna för det är där det spårar ur troligen.
Räkna varenda kalori du stoppar i munnen, dricka, stekfett osv. allt måste tas med.
Enligt Harris-Benedict har du ett BMR på knappt 1600 kcal. Satsa på att äta 1500 kcal varje dag och om du ska äta något utöver det så tänk noga på vad det är för något. Skippa godiset helt och hållet för där drar det snabbt iväg. Väg dig varje dag för då kan du se om du går ned i vikt innan det blir helg.
Om du ska äta en middag hos släkt/vänner kan det vara värt att strypa energiintaget rätt ordentligt samma dag du ska träffa dem, och sedan köra konditionsträning nästa dag.
Viktminskning är enkelt om man har koll på näringsvärdena och håller sig till ett strikt energiintag. Ät proteinrik och mättande mat och avstå från utsvävningar på helgerna så kommer du gå ned i vikt garanterat. Du kan inte lyssna på hungerkänslorna när du går på diet för då hamnar du på balans/överskott till slut.
jag är kille, 177,5 cm, väger 72 och jag ligger på mellan 1500-1900 per dag ungefär.. har helt okej med muskler också. jag tror du får sänka budgeten lite!
Är alltid lättare att intala sig/påstå att det är något fel på en istället för att inse att man äter för mycket och eller rör för lite på sig, alternativt inte har så bra koll på räkningen som man tror.
Givetvis är det så! Och för att spinna vidare på vad begt skrev i sin första mening i inlägget ovan så tror jag att om man *verkligen* anade att det var något fel fysiskt så hade man nog gått till läkare för att utesluta detta. Men eftersom man säkert med handen på hjärtat själv anar att det inte är något fel, så väljer man att "skriva av sig" på ett forum istället. Tyvärr är det nog så att du inte är tillräckligt noggrann/ärlig med vad du stoppar i dig. There's no two ways about it!
Johanna6
2012-04-03, 22:36
Du har ingen koll på hur mycket mat du trycker i dig. Och du äter för mycket, du ligger sannolikt på kcalbalans. Sänk matintaget eller rör på dig mer.
Missat helt vad jag skrivit? Jag har full koll på vad jag får i mig, väger och räknat kalorier. Har trots allt sänkt intaget ännu mer, resultat noll.
Johanna6
2012-04-03, 23:02
Får man fråga vad för typ av mat du äter?
Fettrik, proteinrik, kolhydratsrik?
Äter du mycket salt?
Hur ofta väger du dig? Dagligen?
På morgonen, innan måltid, efter toabesök?
Mvh :-)
Jag äter relativt varierat, tror jag. Inte mkt salt, använer ytterst lite salt i maten och gör jag det är det örtsalt. Väger mig varje morgon efter toalettbesök innan frukost.
Typisk dag:
Frukost: Fullkornsgröt med rivet äpple och en dl lättmjölk. (ca 200 kcal)
Mello: Ett ägg, en morot och ½ avokado. (ca 220 kcal)
Middag: En kyckligfilé alt laxfilé med stor grönsallad och bulgur eller vildris (ca 1 dl), ibland en klick sås gjord på Turkisk youghurt till. (ca 350-400 kcal)
Senare mello/kvällsmat: smoothie gjord på bär och lättvaniljyoughurt, ½ avokado. (ca 350 kcal)
Detta är ungefär hur det ser ut. Ibland byts lax eller kyckling ut mot två biffar. Mellanmålet är ibland ett knäckebröd med kalkon på, ibland bara en proteindrink.
Johanna6
2012-04-03, 23:07
Jag bråkar inte? Jag ber bara om hjälp på ett forum jag tänkte var lämpligt för att se om någon har någon tanke eller idé kring vad felet kan vara och flera säger att jag äter för mkt eller inte räknar kalorier vilket jag gör. Jag har räknat och räknat varenda detalj så felet är ju inte där. Hade hoppats på om någon hade något annat att komma med.
Är det ingen annan som har någon som helst annan tanke om vad det kan handla om eller varför det står totalt still nu trots att jag alltid tidigare haft jättelätt att gå ner i vikt. Och då sliter jag ändå bra mkt mer nu än vad jag gjort förr. Ingen som tycker det är konstigt/ovanligt att jag nu som mer otränad svettas som en galning och inte ens gjort det tidigare då jag vart tränad?
Johanna6
2012-04-03, 23:11
Jag varken gör eller vill intala mig själv att jag äter mindre än vad jag gör, det kommer ju inte ta mig någostans. Jag är brutalt ärlig och räknar som sagt varenda kalori. Vågen och miniräknaren står alltid framme på diskbänken inklusive anteckningsblock. Jag kollar antal kcal per 100 g på varan, delar antalet på hundra och gångrar sedan den summan med den vikt jag får fram av varan från vågen. Alltid samma procedur.
Johanna6
2012-04-03, 23:20
Du är med största sannolikhet inte sjuk och då finns det bara en enda slutsats att dra och det är att du äter för mycket.
Du borde sluta med ätardagar och liknande på helgerna för det är där det spårar ur troligen.
Räkna varenda kalori du stoppar i munnen, dricka, stekfett osv. allt måste tas med.
Enligt Harris-Benedict har du ett BMR på knappt 1600 kcal. Satsa på att äta 1500 kcal varje dag och om du ska äta något utöver det så tänk noga på vad det är för något. Skippa godiset helt och hållet för där drar det snabbt iväg. Väg dig varje dag för då kan du se om du går ned i vikt innan det blir helg.
Om du ska äta en middag hos släkt/vänner kan det vara värt att strypa energiintaget rätt ordentligt samma dag du ska träffa dem, och sedan köra konditionsträning nästa dag.
Viktminskning är enkelt om man har koll på näringsvärdena och håller sig till ett strikt energiintag. Ät proteinrik och mättande mat och avstå från utsvävningar på helgerna så kommer du gå ned i vikt garanterat. Du kan inte lyssna på hungerkänslorna när du går på diet för då hamnar du på balans/överskott till slut.
Jag har slutat med både godis och vin på helgerna sedan några veckor tillbaka, ingen skillnad. Jag gjorde också precis som du säger tidigare att jag höll kaloriintaget jättelågt om jag visste att jag skulle äta eller dricka på kvällen, men nu det sista har jag helst skippat sådanna middagar och alkohol helt för att vara ännu mer strikt.
Tro mig jag räknar VARENDA kalori jag äter, inget passerar min mun utan att ha vägts eller räknats ut. Jag väger mig också varje dag och det ligger exakt på samma vikt, plus minus några g ett kg högst. Jag äter ca 1300 kcal om dagen, ibland lite mindre.
Ja viktminskning har alltid vart simpelt för mig tidigare, jag har inte ens behövt räkna kalorier, bara levt hälsosammare och ätit lite mindre samt lite träning. Nu sliter jag så jag börjar må dåligt av det psykiskt utan resultat :(
Johanna6
2012-04-03, 23:25
Givetvis är det så! Och för att spinna vidare på vad begt skrev i sin första mening i inlägget ovan så tror jag att om man *verkligen* anade att det var något fel fysiskt så hade man nog gått till läkare för att utesluta detta. Men eftersom man säkert med handen på hjärtat själv anar att det inte är något fel, så väljer man att "skriva av sig" på ett forum istället. Tyvärr är det nog så att du inte är tillräckligt noggrann/ärlig med vad du stoppar i dig. There's no two ways about it!
Jag springer ju inte till läkaren så fort jag tror något inte stämmer. Började med att kolla runt lite på nätet om detta problem för att se om det kan bero på något annat eller om andra har liknande erfarenhet. Alla skrev bara att jag skulle äta mindre eller räkna kalorier vilket jag gjort men gav det ytterligare en chans, ströp intaget ännu mer och vart ännu striktare men utan resultat så som jag skrev på förra sidan ska och har jag nu bokat in en läkartid.
JoHannibal
2012-04-04, 06:53
Ser du inga andra förändringar än viktnedgång?
Typ att kläder sitter bättre/lösare och att du känner dig "tightare"??
Har du skrivit upp dina mått innan du började deffa?
Med största sannolikhet är det inget fel men om du oroar dig bör du ta en tur till läkaren och ta lite prover för att utesluta de vanligaste åkommorna som kan ge viktproblem, exempelvis Hypotereos.
Just Hypo har en symptomlista lång som en arm (en kort arm, typ pygme), ökad svettning är en av dom...
Väg och mät dig det första du gör varje morgon. För in i ett exceldokument. I ett annat dokument för du exakt in vad du äter (det finns ju program som räknar åt en dessutom).
Gör en sammanfattning vecka för vecka och sedan månad för månad.
Även om man står still ett tag så brukar det alltid jämna ut sig så länge man håller sig till schemat. Min mamma går ner i vikt, är ledsen över att inget händer men när hon följer matschemat jag har gjort med -500kcal per dag så blir det 0.5kg per vecka i snitt, även om vissa veckor slutar på +0.1kg.
En tanke...
Du skriver att du tidigare haft lätt att gå ned i vikt.
Ingen direkt vetenskap bakom men det är bra mkt svårare/tuffare för mig att tappa vikt idag än var det var för 10 år sen då jag var 20. Måste helt enkelt kämpa lite hårdare och träna lite mer för varje hekto.
(och för att inte skapa debatt, givetvis är det kcal in-ut som är grunden oavsett)
ChewChew
2012-04-04, 13:47
Räknar du på allt smör/olja du använder då du lagar din mat?
Kan du inte lägga upp ett utdrag ur din matdagbok där du redovisar _vikten_ på allt du har på tallriken?
Så som jag ser det så "ska" du ligga runt 1800-1900kcal för balans. Testa lägga dig på 1000kcal två veckor och se om du märker av någon skillnad, för då har du lite marginaler på kcal där du kan räkna fel.
För det är precis som alla andra skrivit, antingen överskattar du din energiförbrukning eller så underskattar du det du stoppar i dig. Vill du bli smal så gör uppoffringar och sluta klaga över att det är jobbigt. Kan inte se att det är någon annan än du själv som vill att du ska gå ner i vikt.
Deal with it.
Som sagt, du äter troligtvis för mycket. Så ät mindre eller rör på dig mer.
Du verkar INTE äta för mycket. Det är inte nyttigt att ligga på ett för lågt matintag och eftersom du är duktig och räknar allt tycker jag du är himla duktig som kämpar på trots att resultaten låter vänta på sig lite. Lägg till en timmes promenad om dag och fortsätt med allt annat exakt som du gör nu. Dessutom om du skall orka vara duktig i längden tror jag inte du skall sänka ditt matintag mer.Om du inte gillar att promenera kan du ju testa att lägga till en annan fysik aktivitet. Jag kan rekomendera biggestlosers poweryoga workout. Den kan man göra en timme eller så varje morgon så skall du se att det här löser sig. ps. glömm inte att sova minst sex timmar varje natt.
Ett annat tips är att lyssna på musik ofta och ha riktigt bekväma skor. Då rör man sig omedvetet lite mer.
Med största sannolikhet är det inget fel men om du oroar dig bör du ta en tur till läkaren och ta lite prover för att utesluta de vanligaste åkommorna som kan ge viktproblem, exempelvis Hypotereos.
Just Hypo har en symptomlista lång som en arm (en kort arm, typ pygme), ökad svettning är en av dom...
Kallsvettningar menar du då eller? För vid hypotyreos är låg kroppstemperatur ett symtom.
Johanna6
2012-04-05, 14:16
Ser du inga andra förändringar än viktnedgång?
Typ att kläder sitter bättre/lösare och att du känner dig "tightare"??
Har du skrivit upp dina mått innan du började deffa?
Jag mätte från början och ca 2 cm ramlade av sedan sa det stopp :/ Jag trilskas med två par byxor som jag kan ha i garderoben. Saknar mina jeaaaans!
Johanna6
2012-04-05, 14:17
Tack jag ska kolla upp detta, jag svettas ju som tusan :/
Johanna6
2012-04-05, 14:19
En tanke...
Du skriver att du tidigare haft lätt att gå ned i vikt.
Ingen direkt vetenskap bakom men det är bra mkt svårare/tuffare för mig att tappa vikt idag än var det var för 10 år sen då jag var 20. Måste helt enkelt kämpa lite hårdare och träna lite mer för varje hekto.
(och för att inte skapa debatt, givetvis är det kcal in-ut som är grunden oavsett)
Jo jag har med tänkt på det där. Jag är 27 och sist jag behövde gå ner var då jag var 25, då gick det dock smidigt som alltid men jag tror säkert att det ligger ngt i det du säger. Kroppen blir väl lite segare för var år som går hehe.
Johanna6
2012-04-05, 14:20
Väg och mät dig det första du gör varje morgon. För in i ett exceldokument. I ett annat dokument för du exakt in vad du äter (det finns ju program som räknar åt en dessutom).
Gör en sammanfattning vecka för vecka och sedan månad för månad.
Även om man står still ett tag så brukar det alltid jämna ut sig så länge man håller sig till schemat. Min mamma går ner i vikt, är ledsen över att inget händer men när hon följer matschemat jag har gjort med -500kcal per dag så blir det 0.5kg per vecka i snitt, även om vissa veckor slutar på +0.1kg.
Jag väger varje morgon och skriver in i min matdagbok där jag sedan skriver in all mat men jag ska fortsätta kämpa på!
Johanna6
2012-04-05, 14:25
Kan du inte lägga upp ett utdrag ur din matdagbok där du redovisar _vikten_ på allt du har på tallriken?
Så som jag ser det så "ska" du ligga runt 1800-1900kcal för balans. Testa lägga dig på 1000kcal två veckor och se om du märker av någon skillnad, för då har du lite marginaler på kcal där du kan räkna fel.
För det är precis som alla andra skrivit, antingen överskattar du din energiförbrukning eller så underskattar du det du stoppar i dig. Vill du bli smal så gör uppoffringar och sluta klaga över att det är jobbigt. Kan inte se att det är någon annan än du själv som vill att du ska gå ner i vikt.
Deal with it.
Jag har inte skrivit upp någon vikt men kan ju göra det framöver och redovisa. Kan snabbt dock säga att det alltid är en dl gröt, en dl mjölk till och en ca en matsked rivet äpple. Lunch normalstort ägg. Middag alltid en kycklingfilé eller annat kött som väger ca 100-150 g. Sås eller liknande brukar bli någon klick, ca en matsked 30g.
Jag GÖR inget annat än uppoffringar, kämpar som en blå, klart jag känner mig ledsen när inget händer då.
Johanna6
2012-04-05, 14:27
Som sagt, du äter troligtvis för mycket. Så ät mindre eller rör på dig mer.
Så 1100-1300 är för mkt? Eller exemplet på hur min normala dag ser ut som jag redovisade tidigare?
Johanna6
2012-04-05, 14:28
Deal with it.
Just det, yes klart jag väger smör eller olja, ALLT vägs. Särskilt smör och liknande det innehåller ju jättemycket kalorier.
Johanna6
2012-04-05, 14:32
Du verkar INTE äta för mycket. Det är inte nyttigt att ligga på ett för lågt matintag och eftersom du är duktig och räknar allt tycker jag du är himla duktig som kämpar på trots att resultaten låter vänta på sig lite. Lägg till en timmes promenad om dag och fortsätt med allt annat exakt som du gör nu. Dessutom om du skall orka vara duktig i längden tror jag inte du skall sänka ditt matintag mer.Om du inte gillar att promenera kan du ju testa att lägga till en annan fysik aktivitet. Jag kan rekomendera biggestlosers poweryoga workout. Den kan man göra en timme eller så varje morgon så skall du se att det här löser sig. ps. glömm inte att sova minst sex timmar varje natt.
Tack för att någon peppar och förstår att det faktiskt är tufft. Yes jag ska försöka att fortsätta. Jag äter hur som helst hälsosamt och bra nu så även om vågen inte verkar vilja bry sig får man ju hoppas att insida mår bättre nu och på sikt. Tack för tipsen jag har med funderat på att ta en morgonpromenad varje dag och yoga gillar jag faktiskt. Jag sover 10 timmar per natt =)
Johanna6
2012-04-05, 14:33
Ett annat tips är att lyssna på musik ofta och ha riktigt bekväma skor. Då rör man sig omedvetet lite mer.
Yes musik är det bästa! Har köpt ett par Reebok Easytone och de är underbart sköna :)
aranada05
2012-04-05, 14:35
Känner igen mig i det du skriver.
Om du är villig att göra en stor förändring kan jag lova att du märker skillnad. Googla den termogena dieten, ta länken som går till artikeln som Grandmaster har skrivit. Följer du den lovar jag dig att det kommmer hända grejer.
Johanna6
2012-04-05, 14:36
Kallsvettningar menar du då eller? För vid hypotyreos är låg kroppstemperatur ett symtom.
Nej inte kallsvettningar. Det är mer att så fort jag rör mig svettas jag och ska jag träna blir jag en dusch. Tidigare då jag vart i form har jag alltid svettats extremt lite, min mor är likadan, tränar mycket men svettas jättelite. Nu är det tvärtom, jag är rätt otränad om än på rätt spår men herregud vad jag svettas! Ut och dansa är ju inte ens kul längre :/
Johanna6: Jag lovar att om du promenerar tillräkligt mycket funkar det. Nu när jag skriver det inser jag att jag själv borde börja med det igen. Får gå upp en timme tidigare imorgon helt enkelt. :)
Johanna6
2012-05-30, 11:08
Hej på er!
En liten update, jag var på hälsoundersökning och fick konstaterat en den medicin jag åt tyvärr har viktuppgång som vanlig biverkning vilket jag anat och varför det var så oerhört trögt att gå ner. Jag fick i alla fall bytt medicin och efter det började det mycket riktigt hända grejer :) Nu har jag gått ner 7 kg och det känns fantastiskt. Ska öka träningen ytterligare och fortsätta kämpa nu när det går bra.
Hej på er!
En liten update, jag var på hälsoundersökning och fick konstaterat en den medicin jag åt tyvärr har viktuppgång som vanlig biverkning vilket jag anat och varför det var så oerhört trögt att gå ner. Jag fick i alla fall bytt medicin och efter det började det mycket riktigt hända grejer :) Nu har jag gått ner 7 kg och det känns fantastiskt. Ska öka träningen ytterligare och fortsätta kämpa nu när det går bra.
Grattis!
Kalorier in vs. ut är det som gäller såvida ingen sjukdom eller medicinering föreligger.
Reaper123
2012-05-30, 11:39
Hej på er!
En liten update, jag var på hälsoundersökning och fick konstaterat en den medicin jag åt tyvärr har viktuppgång som vanlig biverkning vilket jag anat och varför det var så oerhört trögt att gå ner. Jag fick i alla fall bytt medicin och efter det började det mycket riktigt hända grejer :) Nu har jag gått ner 7 kg och det känns fantastiskt. Ska öka träningen ytterligare och fortsätta kämpa nu när det går bra.Vore ju intressant att höra vad detta är för medicin?
Antar dock att det handlar om ökad aptit som biverkning? Alltså att du ätit mer än vad du borde för att gå ned dom där 7 kilona innan du slutade med medcininen...
Johanna6
2012-05-30, 14:40
Vore ju intressant att höra vad detta är för medicin?
Antar dock att det handlar om ökad aptit som biverkning? Alltså att du ätit mer än vad du borde för att gå ned dom där 7 kilona innan du slutade med medcininen...
Nej ökad aptit har inte varit fallet, jag ändrade som sagt mina kost och träningsvanor ganska drastiskt utan att det knappt hände något men så fort jag fick bytt medicin började jag gå ner och jag höll mig till pricis samma schema som tidigare :)
Det är en så kallad SSRI medicin jag äter, antidepp i folkmun.
Nej ökad aptit har inte varit fallet, jag ändrade som sagt mina kost och träningsvanor ganska drastiskt utan att det knappt hände något men så fort jag fick bytt medicin började jag gå ner och jag höll mig till pricis samma schema som tidigare :)
Klockrent att man skriver ut viktökande mediciner till deprimerade. Att addera fetma till en deprimerad lär inte göra livet lättare
Sheogorath
2012-05-30, 14:48
Man kan tänka sig sekundär metabol påverkan hos SSRI-medicinerna genom att de sänker stressnivån i kroppen (mindre stress, mindre energiutgifter), däremot anses det nog av de flesta kunniga vara just aptitökning som står för den viktigaste (kanske hela) biverkningen som kallas för "ökad kroppsvikt".
Kuriosa för de intresserade: SSRI:er är inbördes olika avseende viktpåverkan. Paroxetin (Seroxat) toppar listan uppåt och fluoxetin (Fontex) anses vara viktneutral. Utanför SSRI-gruppen finns det mediciner som vanligen ger större viktpåverkan (mirtazapin/Remeron anses vara "värst" om man tycker det är dåligt med viktuppgång) och bupropion (Voxra) ger hos en del t.o.m. bestående viktminskning. Den har farmakologiska likheter med amfetamin så det är inte så konstigt. :)
Sheogorath
2012-05-30, 14:49
Klockrent att man skriver ut viktökande mediciner till deprimerade. Att addera fetma till en deprimerad lär inte göra livet lättare
Nu tycker jag att du ska tänka lite. Aptitlöshet och viktnedgång är inte alls ovanliga effekter av depression och ångest.
Det gäller att som läkare välja rätt medicin för patienten man har framför sig.
Grattis!
Kalorier in vs. ut är det som gäller såvida ingen sjukdom eller medicinering föreligger.
Det gäller väl även då ;)
Svaren på hennes frågor som hon ställde tidigare hade ju varit de samma även om vi visste att hon tog en "viktökande" medicin. Dvs "du äter för mycket eller gör av med för lite kalorier".
Sheogorath
2012-05-30, 15:01
det gäller väl även då ;)
+1
Nebuchadnezzar
2012-05-30, 15:07
Kuriosa för de intresserade: SSRI:er är inbördes olika avseende viktpåverkan. Paroxetin (Seroxat) toppar listan uppåt och fluoxetin (Fontex) anses vara viktneutral. Utanför SSRI-gruppen finns det mediciner som vanligen ger större viktpåverkan (mirtazapin/Remeron anses vara "värst" om man tycker det är dåligt med viktuppgång) och bupropion (Voxra) ger hos en del t.o.m. bestående viktminskning.
Nja, det var förr man såg Fontex som det enda bland SSRI som inte orsakade viktuppgång. Nu vet man att den kan orsaka både upp- och nedgång. Vet inte om det var det du menade med "neutral", men det är i alla fall en "ny" upptäckt att den inte alltid lämnar aptit och vikt orörd.
Sertralin ska däremot såvitt jag vet ytterst sällan ha någon viktpåverkan.
Sheogorath
2012-05-30, 16:13
Nja, det var förr man såg Fontex som det enda bland SSRI som inte orsakade viktuppgång. Nu vet man att den kan orsaka både upp- och nedgång. Vet inte om det var det du menade med "neutral", men det är i alla fall en "ny" upptäckt att den inte alltid lämnar aptit och vikt orörd.
Sertralin ska däremot såvitt jag vet ytterst sällan ha någon viktpåverkan.
Med "neutral" menade jag att den i medeltal inte ger någon viktpåverkan så vitt jag förstått. Det är intressant det du säger för övrigt, jag har inte satt mig in i standardavvikelser osv. Det är ju inte alls otänkbart att det är stora variationer individer emellan.
Jag har också hört att det "senaste" gällande Sertralin pekar på en förhållandevis gynnsam biverkningsprofil i förhållande till effekt, inte bara avseende vikten. Tidigare är det ju Cipralex som hyllats bland SSRIerna.
Sådana här saker är dock sällan intressant på individnivå. För det stora flertalet är det flera olika turer fram och tillbaka, och inte sällan måste man kombinera flera olika läkemedel för att få den effekt man önskar med en acceptabel mängd biverkningar.
Nebuchadnezzar
2012-05-30, 17:27
Ja, Sertralin kickar ass på sistone. Var säkert det TS fick byta till. :thumbup:
Johanna6
2012-05-30, 19:10
Nej inte direkt. Men läkaren tyckte "hellre rund och go och lycklig"
Well how about hälsosam OCH lycklig *suck*...
Johanna6
2012-05-30, 19:15
Ja, Sertralin kickar ass på sistone. Var säkert det TS fick byta till. :thumbup:
Nix tvärtom, jag gick upp 16 kg av Sertralinen och har nu därför slutat med den och istället börjat med Fluxoetin.
Johanna6
2012-07-19, 19:18
En liten update; jag har nu gått ner 10 kg! I´m awesome!
Nix tvärtom, jag gick upp 16 kg av Sertralinen och har nu därför slutat med den och istället börjat med Fluxoetin.
Är du säker på att det var Sertralinen du gick upp av? Kan det inte varit så att Sertralinen gjorde så att du åt mer av någon anledning och därför gick upp?
Grattis till att du nu har gått ner i vikt. :)
Grattis till viktminskningen...=)
Men kalori in/ut kan det sluta gälla vid medicinering? På riktigt alltså? För TS har tydligen verkligen räknat och vägt men inte fått några resultat. Men vid medicinbyte och samma räkning har det hänt saker (om jag inte missuppfattat det hela)
Sheogorath
2012-07-19, 20:42
Men kalori in/ut kan det sluta gälla vid medicinering? På riktigt alltså? För TS har tydligen verkligen räknat och vägt men inte fått några resultat. Men vid medicinbyte och samma räkning har det hänt saker (om jag inte missuppfattat det hela)
Medicin kan göra att "energi ut" blir mindre eller större. Naturligtvis gäller energilagarna fortfarande.
Muskedunder
2012-07-19, 20:57
En liten update; jag har nu gått ner 10 kg! I´m awesome!
Bra där! Att tappa tio kilo kräver disciplin.
elegantmachine
2012-07-20, 05:11
Det är inte konstigt att man kan gå upp av vissa.
Noradrenalinet påverkas ju av tricykliska. Dessutom är man kanske inte lika upptagen med att fokusera på sitt psykiska illamående på medikament. Det är väldigt tids -och energikrävande, och när det inte känns av längre, är det lättare att känna hunger.
Många misstolkar också törst med hunger.
Här finns en artikel med information om de vanligaste antidepressiva, med olika aktiva substanser och hur de påverkar en.
http://www.helpguide.org/mental/types_of_antidepressants.htm
Gick själv på Lyrica för GAD och klomipramin för OCD. OCD släppte helt, och jag blev känslokall. Jag fick även en djurisk hunger, som jag inte ens kände av som tjockis. Jag hetsåt 1kg lösgodis varje dag (true story), åt mig bredmätt, fick spy och upprepade detta. Jag kunde inte kontrollera det. Lätt att skylla på medicin, men om en haft ett kontrollbehov och sedan släpper allting helt, märks det - one way or the other.
WOLFENSTEIN
2012-07-21, 18:30
jag var på hälsoundersökning och fick konstaterat en den medicin jag åt tyvärr har viktuppgång som vanlig biverkning
Nej läkarna har fel och kolo vet bäst, du äter för mycket och rör på dig för lite!! :whipped:
Johanna6
2012-08-06, 16:25
Nej läkarna har fel och kolo vet bäst, du äter för mycket och rör på dig för lite!! :whipped:
Nix det var medicinen, så fort jag bytte började jag gå ner :)
Johanna6
2012-08-06, 16:26
Är du säker på att det var Sertralinen du gick upp av? Kan det inte varit så att Sertralinen gjorde så att du åt mer av någon anledning och därför gick upp?
Grattis till att du nu har gått ner i vikt. :)
Nix jag är säker på att det var medicinen för vid bytet började ganska snabbt gå ner igen :) Tack!
Johanna6
2012-08-06, 16:27
Bra där! Att tappa tio kilo kräver disciplin.
Tack, känns fab!
Johanna6
2012-08-06, 16:29
Nix du har förstått det hela rätt. Jag var exemplarisk och räknade varenda litet korn som passerade min mun och låg också ganska mycket på kcalunderskott men inget hände men bara ett par veckor efter medicinbyte började det hända grejer :)
Xenomore
2012-08-07, 07:12
Bara helt apropå, varför verkar det som att ingen tycker det är orimligt att någon tappar enormt mycket vikt till följd av medicin/sjukdom/stress, men så fort någon har svårt att gå ner i vikt/går upp i vikt så kan det aldrig bero på andra orsaker än att man räknar fel?
Jag känner mig inte träffad och tycker också att en del verkar hitta på vilka ursäkter som helst för att slippa acceptera att dom äter för mycket, men här är ju ett exempel på att medicin kan hämma viktnedgång.
Bara en sak som slagit mig...
Sent from my iPPON using Tapatalk👻
Bara helt apropå, varför verkar det som att ingen tycker det är orimligt att någon tappar enormt mycket vikt till följd av medicin/sjukdom/stress, men så fort någon har svårt att gå ner i vikt/går upp i vikt så kan det aldrig bero på andra orsaker än att man räknar fel?
Sannolikheten för att man har en medicinskt åkomma som påverkar ämnesomsättningen är betydligt mindre än den för att man räknar fel. Men i de fall där redovisningen av maten är tydlig så brukar andra faktorer komma på tal.
Xenomore
2012-08-07, 08:00
Sannolikheten för att man har en medicinskt åkomma som påverkar ämnesomsättningen är betydligt mindre än den för att man räknar fel. Men i de fall där redovisningen av maten är tydlig så brukar andra faktorer komma på tal.
Jo självklart, men många gånger verkar det som att även om personen har alla fakta som visar att det faktiskt är sjukdom/medicin så får dom ändå höra att det är maten som felar.
När det handlar om viktuppgång/svår nedgång
Men är det viktras så är man snabb att godta medicin/sjukdomar som orsak.
Men det är bara mina observationer, läser ju inte alla trådar i forumet noggrant :)
Sent from my iPPON using Tapatalk👻
Sheogorath
2012-08-07, 08:07
Jo självklart, men många gånger verkar det som att även om personen har alla fakta som visar att det faktiskt är sjukdom/medicin så får dom ändå höra att det är maten som felar.
Men det är bara mina observationer, läser ju inte alla trådar i forumet noggrant :)
Sent from my iPPON using Tapatalk
Så länge det inte är vätska man lägger på sig är det ju fortfarande en fråga om kalorier. Även om medicinen höjer eller sänker BMR får man ju anpassa intaget till utgifterna om det nu är en medicin man ska fortsätta med.
Johanna6
2012-09-02, 13:31
Nej som sagt trots träning och kaloriunderskott gick jag ej ner. Började gå upp så fort jag knaprade dessa piller, någon jag aldrig gjort förut då jag tvärtom haft svårt för att gå upp i vikt och kunnat äta vad som helst. Så fort jag bytte medicin började jag mycket riktigt gå ner igen.
Tycker inte du skall köra så mycket efter vågen utan gå mer efter måttband och spegeln och se dina förändringar där istället.
Lycka till och kör hårt :)
Rikard Jansson
2012-09-03, 14:01
Därför att de som har dålig disciplin och slarvar och överäter när de försöker vikt alltid är sjukt snabba att skylla på både dålig ämnesomsättning, sjukdom, etc.? Det är ett ganska tydligt samband i många fall :) Det ligger i den mänskliga naturen, bekvämare att säga så än att erkänna att man är kass på något.
Sheogorath
2012-09-03, 15:20
Nej som sagt trots träning och kaloriunderskott gick jag ej ner. Började gå upp så fort jag knaprade dessa piller, någon jag aldrig gjort förut då jag tvärtom haft svårt för att gå upp i vikt och kunnat äta vad som helst. Så fort jag bytte medicin började jag mycket riktigt gå ner igen.
Så länge du inte drog på dig vätska låg du inte på kaloriunderskott. Det kan vara så att medicinen ändrade din energiförbrukning, men det betyder bara att du hade en annan grundmetabolism med tabletten än utan. Något underskott kan du inte ha skapat om vikten stod stilla, om du nu inte la på dig vätska (vilket man kan göra såklart).
Johanna6
2013-02-05, 20:31
Som sagt efter tabletterna fortsatte jag som vanligt och vikten har hela tiden pendlat nedåt sedan dess så jag vet säkert att det var dem. Har blivit av med två tredjedelar av min viktökning och det känns awesome!
..
Så länge du inte drog på dig vätska låg du inte på kaloriunderskott. Det kan vara så att medicinen ändrade din energiförbrukning, men det betyder bara att du hade en annan grundmetabolism med tabletten än utan. Något underskott kan du inte ha skapat om vikten stod stilla, om du nu inte la på dig vätska (vilket man kan göra såklart).
:hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.