handdator

Visa fullständig version : Dags att toppa formen

Rybezahl
2012-02-28, 23:01
Nästa vecka är det dags att dra igång med viktnedgång/deff igen

Tänkte höra om någon vet effektskillnader om man ska prioritera stryketräning före eller efter förbränningsträning?(löpning/cykla/intensivare promenader i mitt fall).
Det jag menar är alltså om det finns någon negativ effekt beroende på om du styrketränar före eller efter förbränningsträning.

Har tränat 5ggr/veckan med stryketräning nu under 2½ års tid ungefär. Och körde en viktnedgång förra året genom att halvera mitt kolhydratintag och samtidigt hålla högt proteinintag & få i mig bra fetter.
Förra året gick jag från 97kg till 80kg under en fyra månaders period(jag är 1.80cm lång) så målet var att inte tappa mer än 1kg/vecka vilket jag höll väldigt stabilt.

Förra årets viktminsknings/deff-schema körde jag enligt följande:
Mån-Fre: 30-40min stryketräning + motionscykel under 40-60min(låg alltid på ett snitt mellan 30-35km/h & resultatet blev mellan 2-3mil varje pass) Givetvis blev det proteindrinkar i samband med träningen.
Måltider var 3:e-4:e timme. Och som bonus lågintensiva promenader på eftermiddag/kväll i 30-45 min när motivationen/orken fanns där.

Ligger just nu på 88-89kg så tänkte testa mig själv och se om jag kan nå ner till 75kg som första delmål.
Sen om jag känner att jag fortfarande skulle vilja få fram mer definition så kanske det blir ett par kilo till(dock tänker jag inte gå under 70kg strecket)
Planen är likvärdig med förra årets nivå med ~1kg viktnedgång/vecka.

Mina arbetsförhållanden har förändrats då jag kommer börja jobba kvällskift samtidigt som jag drar igång med min deff.

Så min plan är såhär till att börja med(kommer gå upp kl. 09:00 varje dag):
Mån-Fre: Morgonpromenad 30-40min direkt när man vaknat. Följt av omelett till frukost direkt när man kommit hem.
Styrketräning 30-40min runt kl. 11:00 direkt följt av motionscykel(2-3mil i 30-35km/h som snitt) alternativt löprunda på 4-5 km.
Lunch/middag snarast efter träningspasset med högt proteinintag(troligen kyckling, råris/fullkornspasta & grönsaker som standard)
Runt kl. 15:00 börjar man jobba, så då blir att ta någon shake/frukt då tillfälle ges på rasterna med 3-4timmars intervall följt av kvällsmat ev. i form av omelett/tonfisk/surdegsbröd med stekt ägg.
00:00 slutar jag på jobbet & räknar med att somna runt 01:00-02:00.

På helgerna funderar jag på att lägga in enbart promenader för att låta kroppen återhämta sig(Ev. kanske någon enstake löprunda om man känner att motivation/ork finns)

Tankar och feedback uppskattas om ni har något konstruktivt att tillägga. Tack på förhand

willtjam
2012-02-29, 01:06
Konditionsträning bör läggas så långt ifrån styrketräning som möjligt ifall man vill ha ut maximalt av styrketräningen.
Ju mindre fett man har desto lägre underskott kan man ligga på, så jag skulle rekommendera dig att kanske inleda deffen med 1 kg per vecka för att senare gå över till ½ kg per vecka.