handdator

Visa fullständig version : Finasterid och styrketräning.

nemesis89
2012-02-28, 21:50
I förebyggande syfte ursäktar jag mig om jag placerar tråden fel, mod får gärna korrigera utifall att.

Det är som så att jag sedan drygt 3 månader börjat med finasterid. Jag har sedan drygt 4 år lidit av håravfall, och är av den sorten som har svårt att acceptera det, man skulle kunna säga att jag är fåfäng:confused:.

Finasterid är en receptbelagd medicin som hämnar mot dht som utvecklas av testosteron, dht som är skadligt mot håret får då en förmildrande effekt och minskar avsevärt, varvid man då har större möjlighet att behålla sitt hår.

Nåja, nu till frågan. Eftersom det spekulerats vilt huruvida finasterid påverkar träning så har man ju inte kunnat låta bli att analysera alla handlingar som är associerade till träningen. Vissa säger att finasterid inte påverkar alls, och vissa säger att det kan rasera hela ens mentala funktion vid muskelbyggande. Mina personliga åsikter huruvida det påverkat mig skildrar den allmänna bilden lite. Jag har faktiskt känt mig mer mentalt fokuserad, har inte känt några tendenser till gyno eller likande heller, som också nämnts kunnat vara en bieffekt. Allt har känts bra fram tills förra veckan. Jag känner mig väldigt okoncentrerad och gick till och med back på vikterna, idag kände jag mig som en säck potatis och fick vända hem efter en kvarts gymmande.

Med detta ställer jag då frågan till er som själva kanske brukar finas, vad säger ni, har ni blivit påverkade på något vis?

Jag har självklart läst på ordentligt angående medicinen och jag är mån om mitt hår, således kommer jag dock välja kroppen före håret om jag ställs inför ett sådant ultimatum!

pragmatist
2012-02-28, 21:54
Jag märkte ingenting när jag testade. Tyvärr ingen effekt på håravfallet heller, Minoxidil (t.ex. Rogaine) var mycket bättre för min del. Jag blev lite förvånad faktiskt, jag förväntade mig att finasterid skulle vara effektivare men icke sa nicke.

nemesis89
2012-02-28, 21:56
Jag märkte ingenting när jag testade. Tyvärr ingen effekt på håravfallet heller, Minoxidil (t.ex. Rogaine) var mycket bättre för min del. Jag blev lite förvånad faktiskt, jag förväntade mig att finasterid skulle vara effektivare men icke sa nicke.

Samma här, vilket jag kanske borde nämnt. Jag har ej heller upplevt någon förändring på håravfallsbiten, minoxidil däremot håller i vilket fall vikarna intakta ännu.

petah
2012-02-29, 08:08
Kan jag få fråga hur ni märker att produkterna hjälper? Jag menar "vikarna" kanske hade stannat av ändå även om ni inte använd dem? Och håret lär ju inte komma tillbaka?

Nitrometan
2012-02-29, 08:15
Tänk er för så att inte diskussionen spårar ur. Det är en prostatamedicin (ja, den kan användas till annat också).

Diskussioner om olämpligt användande av substanser gillas inte.

pragmatist
2012-02-29, 09:22
Kan jag få fråga hur ni märker att produkterna hjälper? Jag menar "vikarna" kanske hade stannat av ändå även om ni inte använd dem? Och håret lär ju inte komma tillbaka?

Man märker ju om håravfallet accelererar eller bromsar in. Att Rogaine hade effekt blev rätt uppenbart när jag slutade med det, om man säger så. :D

Tänk er för så att inte diskussionen spårar ur. Det är en prostatamedicin (ja, den kan användas till annat också).

Diskussioner om olämpligt användande av substanser gillas inte.

Det kan väl inte vara olämpligt att diskutera en medicin som man får utskriven av läkare och som används för just det syfte den är utskriven för?

Asdf
2012-02-29, 09:42
Har aldrig haft problem med finasterid och styrketräning och då har jag kört på finasterid nu i snart ett år. Om du lider av testosteronsvikt kan det vara negativt med medicinen men detta uppmärksammas _innan_ bruk av faktorer som orkeslöshet/mental trötthet etc)

Placeboeffekten kan bli farlig om man tror på den, finasterid blockerar upp till 80% av ditt DHT genom att hämma en isoform av ett enzym med receptorer som endast finns i hårbotten och genitalierna bla. Mao ditt muskelbyggande kommer ej påverkas

Därav att det används både för håravfall och för prostataförstoring men för olika doser och målgrupper ( mycket äldre män kan ha stora problem med förstorad prostata och får doser på 5mg per gång medan håravfallsgruppen tar 1-2mg/gång.

Det är mycket individuellt och du bör i ditt fall helst prata med läkare om det, vi kan inte ge dig några direkta riktlinjer

Nitrometan
2012-02-29, 09:47
Det kan väl inte vara olämpligt att diskutera en medicin som man får utskriven av läkare och som används för just det syfte den är utskriven för?
Nejdå. Bara en påminnelse så att tråden inte spårar ur. Det är lätt hänt.

nemesis89
2012-02-29, 13:07
Har aldrig haft problem med finasterid och styrketräning och då har jag kört på finasterid nu i snart ett år. Om du lider av testosteronsvikt kan det vara negativt med medicinen men detta uppmärksammas _innan_ bruk av faktorer som orkeslöshet/mental trötthet etc)

Placeboeffekten kan bli farlig om man tror på den, finasterid blockerar upp till 80% av ditt DHT genom att hämma en isoform av ett enzym med receptorer som endast finns i hårbotten och genitalierna bla. Mao ditt muskelbyggande kommer ej påverkas

Därav att det används både för håravfall och för prostataförstoring men för olika doser och målgrupper ( mycket äldre män kan ha stora problem med förstorad prostata och får doser på 5mg per gång medan håravfallsgruppen tar 1-2mg/gång.

Det är mycket individuellt och du bör i ditt fall helst prata med läkare om det, vi kan inte ge dig några direkta riktlinjer

Tack för ett ingående och välformulerat svar.
Ja som sagt, dht påverkar inte muskelutvecklingen i den benämningen. Jag är också införstådd att den inte ger upphov till att möjligen försämra testosteronet i sig. Dock känner jag mig som nämnt helt under isen med den mentala fokusen, känns som jag tappat kontakten med mina muskler helt enkelt. Vad gäller placebo så är jag verkligen inte främmande för att anta att den bidragit avsevärt. Jag ska försöka koppla bort alla tankar som är associerade med negativa effekter.
För övrigt har jag inte fått några andra biverkningar, snarare tvärtom. Libidon känns starkare och jag har inte märkt av några tendenser till imoptens, vilket finas kan ge upphov till.
Ska tagga mig rejält tills gymmet ikväll och bara tänka fina tankar och hoppas att det känns bättre då:)

Asdf
2012-02-29, 13:09
Tack för ett ingående och välformulerat svar.
Ja som sagt, dht påverkar inte muskelutvecklingen i den benämningen. Jag är också införstådd att den inte ger upphov till att möjligen försämra testosteronet i sig. Dock känner jag mig som nämnt helt under isen med den mentala fokusen, känns som jag tappat kontakten med mina muskler helt enkelt. Vad gäller placebo så är jag verkligen inte främmande för att anta att den bidragit avsevärt. Jag ska försöka koppla bort alla tankar som är associerade med negativa effekter.
För övrigt har jag inte fått några andra biverkningar, snarare tvärtom. Libidon känns starkare och jag har inte märkt av några tendenser till imoptens, vilket finas kan ge upphov till.
Ska tagga mig rejält tills gymmet ikväll och bara tänka fina tankar och hoppas att det känns bättre då:)

Finasterid som substans hämmar endast den "form" av DHT som har o göra med din hårbotten/genitalier. Det spelar ingen roll vad man känner av i muskelväg, mekanismen existerar inte så det är lugnt :) Gymma vidare!

nemesis89
2012-02-29, 13:36
Finasterid som substans hämmar endast den "form" av DHT som har o göra med din hårbotten/genitalier. Det spelar ingen roll vad man känner av i muskelväg, mekanismen existerar inte så det är lugnt :) Gymma vidare!

Jag tackar och bockar för dina svar, jag ställer in mig på att det är placebo som spelar mig ett spratt hädanefter. *flex*

Nitrometan
2012-02-29, 15:01
Jag tackar och bockar för dina svar, jag ställer in mig på att det är placebo som spelar mig ett spratt hädanefter. *flex*

Eller nocebo.

nemesis89
2012-02-29, 15:19
Eller nocebo.

Är inte nocebo samma sak som placebo, fast vice versa? Blir lätt förvirrad av sådana termer ibland:(