Visa fullständig version : Smalfet..?
Läste mig till en ny term idag, nämligen smalfet, och kände igen mig till 100. Jag har aldrig varit överviktig, tjock eller fet, utan ganska finlemmad och de flesta skulle nog beskriva mig som smal till normalbyggd. Men jag har inga muskler utan är mest ben och fett. Min mage är inte så vacker utan slapp och kärlekshandtagen gör att alla jeans sitter illa (passar de över mina smala ben så är de för tighta i midjan). Rumpan kan se helt ok ut i byxor, men är dallrig och för platt för min smak. Jag har ganska mycket celluliter. Helt enkelt så ser jag helt okej ut i kläder, men inte alls okej ut när jag tar dem av mig. Tilläggas bör att jag är en chokladjunkie av sällan skådat slag och har grava problem att hålla mig ifrån det bruna giftet. Inte så stolt, men djupt beroende...
För två veckor sedan tog jag tag i saken, bestämde mig för att göra något åt den här situationen, men jag vet inte om jag är på rätt väg. Kan inte någon snäll själ förbarma sig och hjälpa mig på traven? Jag ska ge så mycket info jag kan.
Kvinna, 28 år, 170 cm lång, 60 kilo. Jag har tunn benstomme och inte så mycket kurvor så en smal silhuett är ganska nödvändig för att midjan inte ska vara mitt bredaste mått.
Jag vill bli fit, fastare och bli av med daller. Gå ner i kroppsfett framför allt, men gärna också upp i muskler. Dietar sedan två veckor och har redan gått ner 2,5 kilo (pepp!), vill gå ner 2-5 kilo till, men bryr mig egentligen inte så mycet om kilona, mer figuren. Jag promenerar eller cyklar 40 min-1 timme varje morgon innan frukost men kör ingen styrketräning (finns inget gym här).
No hit me! Berätta vad jag gör bra och dåligt samt vad jag ska lägga till eller ta bort.
mysglenn
2012-02-28, 21:18
du kan stryketräna utan gym vettu
Jo... jag antar det, bara knepigt att få ihop det, läser så mycket olika grejer. Har du nåt bra förslag på en plan?
segjävel
2012-02-28, 21:34
Att träna med egen kroppsvikt är nog ett bra alternativ för tjejer som bara vill bli fastare.
Har nån en bra länk som de kan dela med sig?
willtjam
2012-02-28, 21:36
Här finns lite att hämta: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=81536
Tack! Ska försöka sätta ihop ett görbart veckoprogram. Visst är det så att man ska låta den muskelgrupp man har tränat vila ett par dagar efter varje omgång. Så att man kör kanske mage och rygg en dag och armar nästa och benen den tredje osv? Många bra länkar där Willtjam!
willtjam
2012-02-28, 21:57
En eller ett par dagar är bra riktmärken. Vanligast är nog att träna bröst, axlar och triceps på ett träningspass, rygg och biceps på ett annat och slutligen ben och mage på det sista passet.
Och gällande mat så ska man helst undvika att äta ett par timmar innan man styrketränar, men helst proteinrikt direkt efter? Man ska också undvika att styrketräna på morgonen innan frukost, eller går detta bra?
Är 12-15 repetitioner x 3 vettigt för varje övning? Eller är det gammalt gympalärarsnack?
Och gällande mat så ska man helst undvika att äta ett par timmar innan man styrketränar, men helst proteinrikt direkt efter? Man ska också undvika att styrketräna på morgonen innan frukost, eller går detta bra?
Är 12-15 repetitioner x 3 vettigt för varje övning? Eller är det gammalt gympalärarsnack?
Det går alldeles utmärkt att träna på morgonen innan frukost, vem har sagt att det inte går? *grr*
12x3 fungerar alldeles utmärkt det med. Proteinrikt precis efter, korrekt.
Jag trodde att endast lågintensiv träning såsom promenader eller lätt cykling funkade innan frukost eftersom energin annars tas från musklerna istället för fettreserven..? Eller typ så. Eller var det det att man inte har tillräckligt med kraft att träna musklerna innan man fått i sig energi kanske..? Schysst om det är fel eftersom jag helst tränar just på morgonen.
mysglenn
2012-02-28, 22:31
Jag trodde att endast lågintensiv träning såsom promenader eller lätt cykling funkade innan frukost eftersom energin annars tas från musklerna istället för fettreserven..? Eller typ så. Eller var det det att man inte har tillräckligt med kraft att träna musklerna innan man fått i sig energi kanske..? Schysst om det är fel eftersom jag helst tränar just på morgonen.
kroppen tar energi ifrån de ställen den finns.
finns det inte glykogen i musklerna så tas det från fettet, osv.. riktigt komplicerat är det faktiskt
men för att summera så är det energi in och energi ut som avgör om man går ner i vikt, i det stora hela
Poängen är förstås att gå ner i kroppsfett, vikten har inte så värst stor betydelse i mitt fall även om ett par kilon nog kommer att tappas innan jag nått ett bra resultat.
Poängen är förstås att få mer muskelmassa, vikten har inte så värst stor betydelse i mitt fall även om ett par kilon nog kommer att tappas innan jag nått ett bra resultat.
Fixad.
mysglenn
2012-02-29, 08:33
Fixad?
han ändrade i ditt citat till att få mer muskelmassa
mysglenn
2012-02-29, 08:41
Poängen är förstås att gå ner i kroppsfett, vikten har inte så värst stor betydelse i mitt fall även om ett par kilon nog kommer att tappas innan jag nått ett bra resultat.
ursäkta jag tror inte att du förstod vad jag skrev, alla aktiviteter du genomför använder sig av en blandning av fett och kolhydrater. Fett lagras i ja dina fettceller och kolhydrater i din lever och muskler.
Vissa aktiviteter utförs bäst (dvs per default) med fett som energikälla och andra med kolhydrater.
MEN om kroppen inte har kolhydrater kvar så kommer fett användas som energikälla i större utsträckning, och vice versa! Kroppen är jäkligt smart och effektiv ska du veta..
Hade ni inte träningslära i skolan på idrotten? Detta lärde jag mig i gymnasiet iaf..
Så vad som gäller är att du ska förbruka mer energi än vad du gör dig av med, så använder kroppen sig av de energikällor du har.
Det motsatta gäller även för energi-inlagrning, äter du kolhydrater så kan och kommer det lagras som fett om dina kolhydratslager är fyllda (vi kan binda en viss mängd kolhydrater i kroppen men fett kan vi binda obegränsat mycket!)
Så bry dig inte så mycket om att "nu ska jag ut och bränna fett" för även om kroppen primärt kommer att använda fett som energikälla för just den aktiviteten så kommer kroppen att justera din kroppssammansättning allt eftersom du äter osv.
Tänk dig att du ska ut och "förbruka energi" istället.
Ok, jag förstår. Tack för förklaringen. Skönt att det är så pass okomplicerat ändå, man blir lätt förvirrad av alla "nya rön" man läser i tidningarna...
mysglenn
2012-02-29, 09:23
Ok, jag förstår. Tack för förklaringen. Skönt att det är så pass okomplicerat ändå, man blir lätt förvirrad av alla "nya rön" man läser i tidningarna...
dessa "nya rön" gäller kanske på %-nivå, i praktiken är det bara hårt arbete och strikt kost som funkar.
samma med "fettbörbrännare" piller och drycker, JA de KANSKE I BÄSTA FALL kan höja din vilometabolism med 10%, dvs kanske 150 kcal om dagen.. vilket i praktiken är iaf en del, men mest sannolikt kanske de höjer den 2-3%
dessa "nya rön" gäller kanske på %-nivå, i praktiken är det bara hårt arbete och strikt kost som funkar.
samma med "fettbörbrännare" piller och drycker, JA de KANSKE I BÄSTA FALL kan höja din vilometabolism med 10%, dvs kanske 150 kcal om dagen.. vilket i praktiken är iaf en del, men mest sannolikt kanske de höjer den 2-3%
Tack för hjälpen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.