Logga in

Visa fullständig version : Beräkna underskott för person med fetma

segjävel
2012-02-28, 12:46
Hejsan,
är en man på 31 år som tränat hård styrketräning nu i ett år.
Väger 126kg och vill nu gå ner i fettmassa.

Vill gärna behålla eventuell muskelmassa jag lagt på mig men inte ett måste.

När jag läser deffguiden förstår jag att man ska ligga runt minus 500 men vad gäller när man är fet som jag? (Runt 40% fett)

Kan jag ligga på minus 1000-1500kcal per dag?

Specs:
31år
185cm
126kg

Vad borde min förbränning ligga på? (Övrigt fråga iom. att det är lite svårt att räkna förbränning när man är så fet som jag då siffrorna blir konstiga typ 3900 vilket inte kan stämma...) *screwy*

Reaper123
2012-02-28, 13:01
Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på att din energibalans ligger runt 2600 kcal +/- ett par hundra. Då räknat på att du INTE ligger i soffan 24 timmar per dygn utan rör dig lite dagligen + tränar ett par gånger i veckan.

Eftersom du anser dig vara väldigt överviktig och ha stort överflöd med fett kan du utan problem ligga runt 1000 kcal/dag i underskott. Gör själv det ibland trots att jag väger 30kg mindre än dig (har dock en del fett att ta av).

Föreslår att du bestämmer dig för en siffra, säg 1800 kcal och kör på det 7 dagar i veckan oavsett hur mycket/lite du tränar. Väg dig med jämna mellanrum (varje dag för bästa noggranhet) och utvärdera sedan viktutvecklingen (gärna med snittvikt per vecka, för att få en bättre fingervisning). Om du varken lider av hungern eller tappar orken på gymmet och dessutom tappar lagom mycket på vågen (säg 1 kg) så är det bara köra på...

Om inte så äter du antingen mer eller mindre beroende på vad din plan är!

Lycka till!

Ps. Brukar pratas om att varje kilo fett kan avvara ~70 kcal, om du har 40% fett blir det 50,4 kg. 50,4 kg x 70 kcal = 3528 kcal. Nu är detta kanske inte applicerbart när man är så pass fet, men inget större problem för dig med ett stort underskott! Ds.

segjävel
2012-02-28, 13:12
Tack för svaret Reaper, jo tränar run 3-4 gånger i veckan. Tror inte jag kommer att klara lika hårt på underskott men ska göra mitt bästa.

Har sett din utveckling och är riktigt imponerad. Hoppas att nå mina mål inom snar framtid :)

vicarious
2012-02-28, 13:14
Kan jag ligga på minus 1000-1500kcal per dag?

Vad borde min förbränning ligga på? (Övrigt fråga iom. att det är lite svårt att räkna förbränning när man är så fet som jag då siffrorna blir konstiga typ 3900 vilket inte kan stämma...) *screwy*

Ja som regel gäller att desto fetare man är, desto större underskott kan man ligga på utan att riskera förlora muskelmassa. -1000 kcal borde inte vara några som helst problem.

Din kropp borde förbruka runt 3000 kcal om dagen iaf. Lättast är nog att testa sig fram.

segjävel
2012-02-28, 13:16
Ja som regel gäller att desto fetare man är, desto större underskott kan man ligga på utan att riskera förlora muskelmassa. -1000 kcal borde inte vara några som helst problem.

Din kropp borde förbruka runt 3000 kcal om dagen iaf. Lättast är nog att testa sig fram.

Jopp ska köra en vecka nu på runt 1800-2000 om dan så får vi se vad som händer.
Tippar på mycket vätsketapp så egentligen blir väl vecka 2-3 riktiga resultatet.

Reaper123
2012-02-28, 13:29
Tack för svaret Reaper, jo tränar run 3-4 gånger i veckan. Tror inte jag kommer att klara lika hårt på underskott men ska göra mitt bästa.

Har sett din utveckling och är riktigt imponerad. Hoppas att nå mina mål inom snar framtid :)Jopp ska köra en vecka nu på runt 1800-2000 om dan så får vi se vad som händer.
Tippar på mycket vätsketapp så egentligen blir väl vecka 2-3 riktiga resultatet.Låter som en bra plan! Och som du säger, vecka 1 kommer det hända en hel del i form av tappad vätska och mindre tarminnehåll m.m. Så att vecka 2's nedgång inte blir samma som vecka 1 är helt normalt! :)

Kör så det ryker och tack, även du kommer nå dit bara du vill och ger dig fan på det! :)

z_bumbi
2012-02-28, 13:53
Om du ändå tänker räkna så varför inte ta reda på hur mycket du äter idag istället för att gissa? Du behöver inte göra någon en- eller tvåveckors registrering utan ta tre/fyra dagar som du mäter och räknar på allt du äter.
Sen lägger du dig 500-600 kcal under det och ser vad som händer i en vecka. Har du fått en bra registrering så tappar du i vikt, har du registrerat för lågt så tappar du mer och har du legat högt så ligger du stilla.
Om du tappar lite så öka underskottet.
Tappar du snabbt så kan det vara vatten etc men ligg i alla fall kvar till veckan efter på samma nivå. Fortsätter du tappa snabbt så finns det ingen anledning att minska.
Ligger du stilla så minska lite större på en gång.

segjävel
2012-02-28, 14:03
Om du ändå tänker räkna så varför inte ta reda på hur mycket du äter idag istället för att gissa? Du behöver inte göra någon en- eller tvåveckors registrering utan ta tre/fyra dagar som du mäter och räknar på allt du äter.
Sen lägger du dig 500-600 kcal under det och ser vad som händer i en vecka. Har du fått en bra registrering så tappar du i vikt, har du registrerat för lågt så tappar du mer och har du legat högt så ligger du stilla.
Om du tappar lite så öka underskottet.
Tappar du snabbt så kan det vara vatten etc men ligg i alla fall kvar till veckan efter på samma nivå. Fortsätter du tappa snabbt så finns det ingen anledning att minska.
Ligger du stilla så minska lite större på en gång.

Äter generellt mycket oregelbundet, kan äta löjligt mycket ena dagen och jättelite nästa dag... Enda som är stabilt är att jag ser till att få i mig protein.

Blir lättare att börja på 2000 helt enkelt tycker jag... Man kommer ändå att äta annorlunda även om man låstsas att man inte bestämt sig för att gå ner i vikt tror jag. För medveten nu när jag satt igång så att säga...

nin
2012-03-03, 03:44
Om du främst vill gå ner i fett och kan tänka dig gå ner till 2 pass i veckan och om du gillar kycklingfilé så kan jag verkligen rekommendera Lyle McDonald Rapid fat loss.