Logga in

Visa fullständig version : Deffa utan att dricka proteindricka?

ColemanJr
2012-02-28, 01:05
Hej! Jag är en 16årig kille som har bestämt mig för att deffa. Har bulkat ett bra tag och känner att jag har lite för mycket fett på kroppen. Benen är cirka 65cm i omkrets!

Iaf. Jag har läst många deffguider för att få kunskap om det så att jag vet vad jag ska göra. Det enda problemet är att alla guider jag har läst, säger att man ska dricka proteindricka för att få i sig tillräckligt med protein.

Är det lönt att deffa utan att dricka proteindricka? Anledningen till att jag inte kan dricka det är för att morsan inte tillåter det. Speciellt inte efter SVTs granskning om kosttillskott som var så otroligt vinklad *grr**grr*

Tack!

Fishtank
2012-02-28, 01:13
Är bara mer proteinrika och fettsnåla livsmedel.
Shakes används för att det är bra med protein på lite kalorier för ett bra pris och är inget måste.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

MtotheM
2012-02-28, 01:44
Samma principer gäller vare sig man inkluderar proteinshakes i sin diet eller inte. Käka 2g protein per kg kroppsvikt och ligg på energiunderskott.

ColemanJr
2012-02-28, 02:13
Samma principer gäller vare sig man inkluderar proteinshakes i sin diet eller inte. Käka 2g protein per kg kroppsvikt och ligg på energiunderskott.

Yes, vet om det här. Kommer aldrig komma upp i det utan att äta massa med kalorier också. Går ju i skola och man får t.ex. inte bara ta massa med kyckling utan pasta eller nåt.

mysglenn
2012-02-28, 05:33
lättkesella, äggvita?

944RS
2012-02-28, 05:39
Tillskott är som sagt inget måste. Försök hitta mat som du gillar och som har mycket protein.
Kött, kyckling, tonfisk, torsk, kvarg, keso, ägg

shoulder87
2012-02-28, 08:23
Hur gammal är du? Det är ingen åldersgräns på proteinpulver så det borde inte vara svårt för dig att köpa det själv och sedan använda det utan att din morsa märker det. Tex kan du ha det i skåpet i skolan och blanda till en drink/dag för att stärka upp proteinintaget om det nu är svårt att lösa genom vanlig mat.

Fordon
2012-02-28, 10:27
Skyll inte på skolmaten, det är bara en av alla måltider du äter ju. Anpassa kosten efter dina förutsättningar och lägg ner lite energi på det så ska du se stt du kommer lyckas.

Åsberg
2012-02-28, 10:34
Klart det går att få i sig massor med protein utan proteinpulver men det blir ju mycket svårare. Är man 16 bast så kan det vara svårt att också ha råd med proteinrik mat om det inte "duger" med skolmat och det som serveras hemma.

Hade jag varit i din sits hade jag tagit fram så mycket information som möjligt och satt mig ner och pratat med mamma och försökt förklarat på ett bra och vettigt sätt att det inte är så farligt med lite vassle.

Magganyo
2012-02-28, 10:47
Hur mycket väger du? Tänk på att det är din kroppsvikt gånger två. Kyckling som nämnts innan är bra, ett halvt kilo kyckling är ungefär 100g protein och tär inte mycket på kaloribudgeten. Jag "deffar" många av mina dagar utan proteinpulver, inga problem.

Lind-Wall
2012-02-28, 11:06
Fråga morsan din om hon inte kan börja köpa lite kyckling till dig. Är ju lätt att bara koka och dela upp i matlådor som du sedan kan ta med dig till skolan. Själv ligger jag på deff just nu och kokar 2kg kyckling i stöten och delar sedan upp det på fyra matlådor som jag äter till lunch och middag under två dagar. Relativt billigt också då man alltid kan hitta kycklingfilé för högst 49kr/kg. Blir ju 25kr per portion.
Vet inte hur era matvanor ser ut hemma men det är ju enligt mina preferenser vad många hushåll snittar per måltid.

För mig ser mitt matschema ut så här just nu:

07:00 - Kaseinprotein med mjölk - 36g protein, 250kcal
09:00 - 250g Lättkesella med funlight - 32g protein, 190kcal
12:00 - ca 300g Kokt kyckling - 96g protein, 500kcal (+50g chilisås på 50kcal)
15:00 - 250g Lättkesella med funlight - 32g protein, 190kcal
18:00 - Träning
19:30 - ca 300g Kokt kyckling - 96g protein, 500kcal (+50g chilisås på 50kcal)
21:30 - Kaseinprotein med mjölk - 36g protein, 250kcal

Totalt: 328g protein, 1980kcal

Ta bort Kaseinproteinet eftersom det är ett problem och drick 0,5liter mjölk istället så blir totalen på 291g protein och 1930kcal

Jag avrundar mitt träningspass med Bcaa innan och efter men jag antar att det också är ett big no no. Sedan så kompletterar jag denna kost med c-vitamin, d-vitamin, zink, magnesium, omega3 och antioxidanter.

Jag orkar inte variera mig och har kört på detta i 3veckor nu och jävlar så bra det funkar. Klart det blir jävligt tråkig mat men vill man vara fin får man lida pin ;)

Jag väger förövrigt 75kg just nu på 171cm så det blir ca 4,4g protein/kgkv. Börjar bli relativt hård nu :hbang:

Ado2000
2012-02-28, 11:13
jag lider med dig min morsa är fan likadan, tack å lov så bor jag själv :D

martikainen
2012-02-28, 17:41
Du är 16 år, du ställer en fråga om proteinpulver är ett måste, jag är lite järv nu och gör ett antagande, du inte har tränat speciellt länge och du vill helt enkelt sluta vara fet?

Dra ner på allt onödigt du äter (chips, godis, mackor, all dricka med socker i, minska portionerna, mackorna till frukost eller vad som nu är onödigt i din kost) sluta äta dig proppmätt, det behövs inte för att fungera i vardagen.

Vid 16års ålder växer rätt många fortfarande, jag och hälften av killarna i klassen gjorde garanterat det, du behöver inte "deffa", du behöver tänka på vad du äter och kanske slänga in lite mer fettförbrännande träningar som snabba promenader. Och självklart styrketräna!

Du som rekommenderade en 16åring att be morsan laga matlådor med kyckling? För i helvete grabben är 16år, INGEN 16åring som inte elitsatsar på någon idrott skall hålla på och krångla på det här sättet, det behövs helt enkelt inte! (Nu är detta min åsikt såklart, men vid 16års ålder är många fortfarande barn och att börja krypa in på konstiga dietupplägg redan nu kan rubba en normal kosthållning rätt länge)

willtjam
2012-02-28, 17:49
Du är 16 år, du ställer en fråga om proteinpulver är ett måste, jag är lite järv nu och gör ett antagande, du inte har tränat speciellt länge och du vill helt enkelt sluta vara fet?

Dra ner på allt onödigt du äter (chips, godis, mackor, all dricka med socker i, minska portionerna, mackorna till frukost eller vad som nu är onödigt i din kost) sluta äta dig proppmätt, det behövs inte för att fungera i vardagen.

Vid 16års ålder växer rätt många fortfarande, jag och hälften av killarna i klassen gjorde garanterat det, du behöver inte "deffa", du behöver tänka på vad du äter och kanske slänga in lite mer fettförbrännande träningar som snabba promenader. Och självklart styrketräna!

Du som rekommenderade en 16åring att be morsan laga matlådor med kyckling? För i helvete grabben är 16år, INGEN 16åring som inte elitsatsar på någon idrott skall hålla på och krångla på det här sättet, det behövs helt enkelt inte! (Nu är detta min åsikt såklart, men vid 16års ålder är många fortfarande barn och att börja krypa in på konstiga dietupplägg redan nu kan rubba en normal kosthållning rätt länge)

Det kan ju även vara så att han har blivit lite överviktig pga en onormal kosthållning (alltså normal ungdomskost) med hamburgare, chips och allt, så att börja käka kyckling och tänka på vad man äter kan vara en bra början. Men som du säger så ska man ju inte överdriva.

ColemanJr
2012-02-28, 20:08
Ok, ska försöka svara på de flesta inläggen med detta inlägg.

Jag har tränat i två år i sommar. Seriöst sedan förra sommaren. Jag äter inte godis, chips etc onyttigt. Dricker inte läsk (nån enstaka gång per år), öl etc. Har inte gjort det i 3år nu. Till frukost äter jag 3dl havregrynsgröt med sylt och mjölk

väger cirka 100kg på ungefär 190cm. Skulle inte säga att jag har så mycket fett på överkroppen iaf. Magmusklerna syns fortfarande. Benen är som sagt riktigt stora, även rumpan. Skulle gärna vilja passa i mina mindre jeans igen. Har spelat hockey i 7år också innan jag började gymma, så det kanske har bidragit lite till en "hockeyrumpa".

Jag har försökt att visa min mamma att proteindricka är helt ofarligt flera gånger men det är hopplöst. Det är nästan att hon kommer att sluta betala för gymkortet om jag tjatar en gång till. Att gömma det i skolan är ingen risk jag kommer att ta.

Angående martikainens inlägg så tycker jag faktiskt att det stämmer. Jag kanske inte borde hålla på med deff etc vid min ålder. Har dock velat göra det ett tag och läst på om det (finns mer att läsa på dock) för att kunna deffa. Det hade varit skönt att bli av med en del fett på rumpan och låren. Benen växte riktigt snabbt när jag började med squats.

Hoppas att jag fick med allt nu..

martikainen
2012-02-29, 10:21
Skippa sylten i havregrynsgröten (släng på kanel/frysta bär istället som lite smakbrytare)
Vad äter du resten av dagen? Och i vilka mängder, (en normal portion är ingen mängd, utan ange i gram/hekto/kilo/cl/dl/l)
Dra ner på portionerna du käkar och försök få in lite mer fettförbrännande träning

100kg på 190cm kan både vara väldigt tjockt men också se helt normalt ut beroende på kroppskomposition, har du någon bild att bjuda på?

Självklart kan man "deffa" vid 16års ålder, men jag tror inte att du behöver ta det så långt utan att du kan reglera lite i det du äter nu och få bra resultat utan att behöva anstränga dig för mycket.

Och det var inte kycklingen i sig jag tyckte var ett dumt förslag, utan hela grejen att laga matlådor och ta med till skolan, kyckling i sig är förbannat bra att äta för alla som vill reglera vikten.

ColemanJr
2012-02-29, 14:39
Skippa sylten i havregrynsgröten (släng på kanel/frysta bär istället som lite smakbrytare)
Vad äter du resten av dagen? Och i vilka mängder, (en normal portion är ingen mängd, utan ange i gram/hekto/kilo/cl/dl/l)
Dra ner på portionerna du käkar och försök få in lite mer fettförbrännande träning

100kg på 190cm kan både vara väldigt tjockt men också se helt normalt ut beroende på kroppskomposition, har du någon bild att bjuda på?

Självklart kan man "deffa" vid 16års ålder, men jag tror inte att du behöver ta det så långt utan att du kan reglera lite i det du äter nu och få bra resultat utan att behöva anstränga dig för mycket.

Och det var inte kycklingen i sig jag tyckte var ett dumt förslag, utan hela grejen att laga matlådor och ta med till skolan, kyckling i sig är förbannat bra att äta för alla som vill reglera vikten.

Jag kan inte säga direkt vad jag äter resten av dagen, för att det är ju skolan/morsan som lagar maten. Jag äter iaf mycket när jag äter. Jag tänkte t.ex. att istället för att äta 3dl havregrynsgröt kan jag dra ner det till 1.5dl - 2dl. Sedan vid lunch så äter jag lite pasta/potatis etc och äter mer kött istället.

I skolan kan jag istället för att äta 2 stora portioner äta 1 osv. Sedan så gillar jag inte att promenera med cykla älskar jag att göra så det borde ju gå bra att göra det istället. Hur ofta dock? Gymmar 4 gånger per vecka nu. må/ti - tor/fre. Kan ju lägga in det på onsdag t.ex.

Vissa problem jag kan stöta på dock är när vi t.ex. får pannkakor, pastasallad etc i skolan. Linser borde la vara bra att äta också? Gjorde t.ex. igår stekta ägg (4 ägg) lite tomater, curry, grönsaksbuljong och rätt så mycket linser.

Vi säger att jag inte får i mig tillräckligt med protein. Vad för negativa konsekvenser kan följa?

benacii
2012-02-29, 15:21
Ganska intressant det här med matintag efter träning.

fqSNOKL5ZkA&lc=e9XxG7hgZc7TRNAc2A5bWSvmGFcvZs6fqvJSMcslsHs&context=C3cdc0d3ADOEgsToPDskK3ziyGw6JzM0dDIZW-LyEG

ColemanJr
2012-03-01, 04:14
Ganska intressant det här med matintag efter träning.

fqSNOKL5ZkA&lc=e9XxG7hgZc7TRNAc2A5bWSvmGFcvZs6fqvJSMcslsHs&context=C3cdc0d3ADOEgsToPDskK3ziyGw6JzM0dDIZW-LyEG

Intressant video. Tack för den

Skulle gärna få ett svar på mitt senaste inlägg också.

vicarious
2012-03-01, 07:42
Vi säger att jag inte får i mig tillräckligt med protein. Vad för negativa konsekvenser kan följa?

Förlust av muskelmassa under viktnedgången. Inte så mycket mer än så.

martikainen
2012-03-01, 09:06
Jag skulle inte dra ner på gröten på morgonen, det är ytterst få kalorier ändå i 1,5dl havregryn och risken är att du blir hungrigare och då äter du mer till lunch. Försök tänka på storlekarna på lunchen och middagen istället.

ColemanJr
2012-03-01, 19:46
Jag skulle inte dra ner på gröten på morgonen, det är ytterst få kalorier ändå i 1,5dl havregryn och risken är att du blir hungrigare och då äter du mer till lunch. Försök tänka på storlekarna på lunchen och middagen istället.

Skulle något sånt här vara bra..

Frukost Kl.7:

3dl havregrynsgröt, 2-3dl mjölk och 2 matskedar sylt

Lunch Kl.11 (skolan):

http://old.skibf.se/res/Default/tallrik2.jpg som denna, men byta plats på kött etc med potatis etc.

Eventuell mellanmål på långa skoldagar:

4st Lingongrova med hushållsost från Arla

Träning efter skolan..

Mellanmål Kl.6:

3dl havregrynsgröt med 2-3dl mjölk och 2 matskedar sylt eller 4ägg med 2-3dl linser, tomater, grönsaksbuljong, curry och svartpeppar

Middag Kl. 9-10:

som på lunch. morsan blandar dock i linser i princip all mat.

Skulle något sånt fungera? Behöver jag motionera också, eller räcker det med dessa ändringar i kosten? Har nämligen läst att man inte behöver jogga etc, men de som inte behöver det har förmodligen en mycket bättre matschema. Portionerna blir inte så stora såklart.

2HE
2012-03-01, 21:42
Om jag skulle få kunna låna din tråd en liten stund.

Är protein över 2.5 g/kg onödig under deff ??

Bourne
2012-03-01, 21:55

Japp

martikainen
2012-03-01, 21:56
Börja med att ändra kosten på det sättet du beskriver, om du verkligen behöver 4 mackor som mellanmål så kör på det, annars dra ner det till 2-3. Om du inte märker skillnad på vågen/spegelbilden så får du dra ner lite mer på maten (förslagsvis mackorna, sylten, och storleken på middagen innan du lägger dig)

Angående bilden du skickade så tycker jag att du ser "normal" ut i kroppen, jag tror inte du behöver tappa mycket för att du ska känna dig nöjd.

till 2HE, protein är aldrig onödigt under deff, protein mättar bra, ger minst kcal och gör att du kan behålla mer muskelmassa under diet (tillsammans med styrketräning).

vicarious
2012-03-01, 22:07
Japp

Vad baserar du det uttalandet på?

L-Sami
2012-03-01, 22:08

Du får inte mer fördelar gällande proteinsyntesen, men onödigt skulle jag inte påstå, proteinkällor (inte pulver) mättar bra oftast. Vilket är guld under diet. Jag ligger kring 2,5-2g x kg per dag.

2HE
2012-03-01, 22:31
Tackar för svar !

ColemanJr
2012-03-01, 22:36
Börja med att ändra kosten på det sättet du beskriver, om du verkligen behöver 4 mackor som mellanmål så kör på det, annars dra ner det till 2-3. Om du inte märker skillnad på vågen/spegelbilden så får du dra ner lite mer på maten (förslagsvis mackorna, sylten, och storleken på middagen innan du lägger dig)

Angående bilden du skickade så tycker jag att du ser "normal" ut i kroppen, jag tror inte du behöver tappa mycket för att du ska känna dig nöjd.

till 2HE, protein är aldrig onödigt under deff, protein mättar bra, ger minst kcal och gör att du kan behålla mer muskelmassa under diet (tillsammans med styrketräning).

Yep, skulle nog kunna ta 2 mackor. När jag sa 4 mackor menar jag då att man slår ihop dem, så att det blir till "2". Det är bara att jag gärna äter något innan jag drar till gymmet, för att få i mig lite energi.

Innan jag börjar med det jag sa så undrar jag tre saker...

På helger och så, och t.ex. nu när jag har sportlov så blir det ju att man är uppe sent och vaknar sent (t.ex. idag så vaknade jag runt 13.00 :D). Hur ska jag göra med kosten då?

Och tycker du att jag ska köra någon konditionsträning? Eller bara om jag inte går ner tillräckligt?

Det receptet med stekta ägg. Är det bättre än att äta havregrynsgröten, när jag kommer hem? Morsan sa dock att jag inte får äta ägg varje dag, för att det kunde leda till negativa konsekvenser(?) Kanske räcker med 3 ägg där även eftersom att jag har i ungefär 100g linser och det är 24g protein.

Tack för hjälpen!

Bourne
2012-03-02, 17:12
Vad baserar du det uttalandet på?

Det jag menar är att det förmodligen inte är HELT onödigt att inta mer än 2,5g/kgkv/dag men såvida man inte väger 150 pannor och satsar på att bli Arnold nr 2 så är det overkill. Jag baserar det på sunt förnuft och egen erfarenhet.

martikainen
2012-03-02, 17:47
även om du så tar 10 mackor och lägger ihop till 1 så är det ju fortfarande 10 ;)

Tänkt inte speciellt mycket på det, undvik bara att stoppa i dig allt "onödigt", dvs mat som du bara äter för att du känner för det, eller är sugen, ät för att du är hungrig och behöver mat, och ät med måtta.
Konditionsträning kan du lägga till när du inte går ner tillräckligt men inte vill dra ner mer på maten.

Angående frukosten så gör du precis som du vill, ägg mättar bra men kan förmodligen dra iväg mer i kcal än gröten, beroende på hur mycket sylt osv du har i den.
Ägg kan du äta varje dag utan några som helst konsekvenser, sök på ägg i kostdelen så kommer du få ett hundratal trådar som förklarar varför, morsan din lever på gamla myter precis som många andra.

PS. lyssna inte på Bourne, folks "sunda förnuft" har ju väldigt ofta ingenting med verkligheten att göra. Ju mer protein du får i dig på dina kcalgränser, desto bättre.

ColemanJr
2012-03-02, 23:53
även om du så tar 10 mackor och lägger ihop till 1 så är det ju fortfarande 10 ;)

Tänkt inte speciellt mycket på det, undvik bara att stoppa i dig allt "onödigt", dvs mat som du bara äter för att du känner för det, eller är sugen, ät för att du är hungrig och behöver mat, och ät med måtta.
Konditionsträning kan du lägga till när du inte går ner tillräckligt men inte vill dra ner mer på maten.

Angående frukosten så gör du precis som du vill, ägg mättar bra men kan förmodligen dra iväg mer i kcal än gröten, beroende på hur mycket sylt osv du har i den.
Ägg kan du äta varje dag utan några som helst konsekvenser, sök på ägg i kostdelen så kommer du få ett hundratal trådar som förklarar varför, morsan din lever på gamla myter precis som många andra.

PS. lyssna inte på Bourne, folks "sunda förnuft" har ju väldigt ofta ingenting med verkligheten att göra. Ju mer protein du får i dig på dina kcalgränser, desto bättre.

Tack så mycket för all hjälp! Börjar med det nästa vecka! Jag hoppas jag får de resultaten jag önskar :)

Bourne
2012-03-03, 00:05

Så du menar att det är bättre att ligga på 20g protein/kgkv/dag än kanske 3g/kgkv/dag? Mycket protein är väl inte skadligt men i mycket stora mängder behöver det inte vara nyttigt. Killen måste äta lite kolhydrater också, om han använder alla kalorier till protein så kommer han inte kunna prestera optimalt när det gäller vilket leder till icke-opti resultat. :naughty:

Jokester
2012-03-03, 00:14
Så du menar att det är bättre att ligga på 20g protein/kgkv/dag än kanske 3g/kgkv/dag? Mycket protein är väl inte skadligt men i mycket stora mängder behöver det inte vara nyttigt. Killen måste äta lite kolhydrater också, om han använder alla kalorier till protein så kommer han inte kunna prestera optimalt när det gäller vilket leder till icke-opti resultat. :naughty:

Säger vem?

martikainen
2012-03-03, 08:43
om jag skulle välja mellan att ligga på 20g protein/kgkv/dag än samma på fett/kolhydrater, s å JA det är bättre (förutsatt att jag ligger på kcalbalans)
och varför är protein inte nyttigt i stora mängder? Vi pratar inte proteinpulver här, vi pratar mat, protein finns på i otroligt många råvaror, och äter du proteinet så får du ofta i dig kolhydrater/fett tillsammans med dessa.
Och precis som jokester säger, vart tar du det uttalandet ifrån? Finns gott om elitidrottare som påvisat att en låg kolhydratskost fungerar utmärkt, björn ferry tex.

Bourne
2012-03-03, 11:22
Säger vem? Sveriges Olympiska Kommitté http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_49/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
Jag utgår ifrån att personen som frågade inte är Björn Ferry, sen att det finns många atleter som förespråkar LCHF så är det garanterat fler som inte gör det. Behöver jag en källa för det uttalandet också? Men om ni känner att det är en bra metod för er så tycker jag att det är jättebra. :thumbup:

Vad det gäller 20 gram protein per kilo kroppsvikt per dag så skulle jag gärna vilja ha en källa på att det är nyttigare än exempelvis 2.5 gram per dag. Dessutom har inte alla tid eller råd att förtära kilovis med protein (ej pulver) varje dag.