Visa fullständig version : Overheadpress, får verkligen inte in tekniken, film finns!
http://www.youtube.com/watch?v=FB8zHz_xO1g
mysglenn
2012-02-27, 17:01
håll lite bredare...
vinkla in armbågarna mot kroppen lite...
willtjam
2012-02-27, 17:07
Nu när du ser hur du själv gör så kan du jämföra med detta och jobba på övningen bit för bit.
GJFjYyA40ss
mysglenn
2012-02-27, 17:10
hatar den där filmen, de glor rakt fram - jag skulle få stången i hakan hela tiden! :D
Näe, det här var en riktigt jobbig övning att få till!
Håller på att ladda upp en film till, tyckte det blev lite bättre den här gången, så ni får säga vad ni tycker! :D
Ha stången högre upp på bröstet, luta dig en aning bakåt innan du trycker upp stången. När stången passerar ditt huvud, far framåt med kroppen en liten aning så att du "kommer under" stången.
Ha stången högre upp på bröstet, luta dig en aning bakåt innan du trycker upp stången. När stången passerar ditt huvud, far framåt med kroppen en liten aning så att du "kommer under" stången.
Känns som att jag kan vara på god väg om jag kollar på mitt senaste klipp, tar lite tid att ladda upp bara, men ni får verkligen kritisera mig när det är uppladdat :D
Toppläget såg ut att vara framför kroppen. Med lite vikt på stången känner man snabbt att där ska den inte vara.
http://www.youtube.com/watch?v=z8BgydLoM7k&feature=youtu.be
Ny film
willtjam
2012-02-27, 17:31
http://www.youtube.com/watch?v=z8BgydLoM7k&feature=youtu.be
Ny film
z8BgydLoM7k
Fixade åt dig.
z8BgydLoM7k
Fixade åt dig.
Tackar:thumbup:
zeusden1
2012-02-27, 17:34
Jag gillar att ha stången i rätt höjd när man ska börja lyfta, t.ex. i ett rack. Har du inte tillgång till rack kan man frivända upp stången.
Det ser ut som att du ramlar fram med stången, se till att få rätt position med benen och fötterna. Rumpan kan du hålla spänd så att du inte fuskar alltför mycket med att trycka upp vikten.
Själva stången ska vila på axlarna som i bilden nedan:
http://www.colinmcnulty.com/blog/images/colin-mcnulty-clean-and-jerk.jpg
Jag gillar att ha stången i rätt höjd när man ska börja lyfta, t.ex. i ett rack. Har du inte tillgång till rack kan man frivända upp stången.
Det ser ut som att du ramlar fram med stången, se till att få rätt position med benen och fötterna. Rumpan kan du hålla spänd så att du inte fuskar alltför mycket med att trycka upp vikten.
Åhh, blir aldells galen!
Jävla skitövning!
Tryck stången ännu närmare ditt ansikte. Den ska precis framför näsan. Det blir som att du trycker stången i en böjd bana, nästan som ett bakvänt C. Försök trycka den rakt upp.
willtjam
2012-02-27, 17:42
När jag såg Rippetoes instruktionsvideo om pressen förut så skrev jag upp några små guidelines som kanske kan vara till nytta:
- Stången ska ligga så långt ut i handen som möjligt, nära handleden.
- Armbågar ska vara framför stången typ nästan rakt under, och raka (inte utåt eller inåt).
- Axelbrett fotavstånd och upp med bröstet.
- Luta dig lite bakåt innan lyftet påbörjas, och DIREKT stången är förbi ansiktet; dyk under.
- Stången ska upp och stanna ovanför skulderbladen.
- Tryck inte stången bakåt. Den kommer att åka bakåt automatiskt när ansiktet dyker under. Tryck UPP.
- "Shrugga" längst upp i lyftet. Squeeeeze!
- Titta framåt hela tiden.
Detta är ju då hans råd och absolut ingenting som är "det enda rätta".
Det här är ju omöjligt, skit!
http://www.youtube.com/watch?v=FB8zHz_xO1g
Har du en viktstång nånstans tillgänglig eller gör du alla övningar med en sorts soppkvast/pinne? :)
Har du en viktstång nånstans tillgänglig eller gör du alla övningar med en sorts soppkvast/pinne? :)
Nej, jag har den bara för teknik när jag är hemma, kör med skivstång på gymmet!
Nej, jag har den bara för teknik när jag är hemma, kör med skivstång på gymmet!
Kan du filma på gymmet eller är det med datorns webcamera du gör dina filmer?
Du kommer att märka vad som är fel i tekniken mycket lättare med lite vikt, kör du fram stången som du gjorde i filmerna nu med vikt på kommer du inte kunna hålla den.
bertbert
2012-02-27, 18:21
Jag tycker du ska prova att pressa med en riktig stång istället för en kvast. Kvasten kan du jonglera runt med lite hur som helst och då får du ingen vettig teknikträning. Kör med en 15 kg eller 20 kg skivstång istället.
Det finns grymt många bra tips på hur man pressar sig här:
http://startingstrength.com/articles/stronger_press_starr.pdf
Ja.. jo! Bara av att öva med kvasten, gör mig spänd i nacken, haft problem med det i 1 år snart :(
zeusden1
2012-02-27, 18:29
Be någon på gymmet filma när du gör ett sätt. Ingen kommer att ha någonting emot att hjälpa dig ca 30 sekunder. Fråga!
Skriv vad du tycker är svårt så blir det lättare att hjälpa.
Lycka till med att pressa ur det läget kompis - eller göra en vettig stöt för den delen. Armbågarna skall nedåt.
vicarious
2012-02-27, 18:35
Du kommer att märka vad som är fel i tekniken mycket lättare med lite vikt, kör du fram stången som du gjorde i filmerna nu med vikt på kommer du inte kunna hålla den.
+1. Du måste ha vikt.
Din andra film ser bättre ut än din första, men det är fortfarande en bra bit kvar. Du kan inte få hjälp av någon "på riktigt", på gymmet? Gå ner på en atletklubb och be om lite hjälp kanske? Eller någon PT eller något sånt? Kanske rent av någon på kolo som tränar på samma gym som du? Rätt svårt att beskriva i ord vad du gör fel och hur du ska göra, betydligt lättare om någon kan visa och rätta live. Den teknik du har nu är faktiskt rent av rätt farlig.
zeusden1
2012-02-27, 19:10
Lycka till med att pressa ur det läget kompis - eller göra en vettig stöt för den delen. Armbågarna skall nedåt.
Kolla på en film när ceejay pressar. Bilden jag hänvisade till visade mer hur stången ska vara på axlarna..
klenis:(
_wM8evHvlZQ
Silencer
2012-02-27, 19:21
Luta inte fram på slutet. Stå med ena foten framåt, andra bakåt, så du kan bibehålla bröstet högt och nästan vara lite tillbakalutad genom hela utförandet. Spänn skinkorna om det känns tungt i ryggen.
mattilainen
2012-02-27, 19:21
att köra för lätt gör att tekniken kan bli riktigt fel. Jag kan typ inte göra hantelpressar riktigt med för låga vikter..
Din andra film ser bättre ut än din första, men det är fortfarande en bra bit kvar. Du kan inte få hjälp av någon "på riktigt", på gymmet? Gå ner på en atletklubb och be om lite hjälp kanske? Eller någon PT eller något sånt? Kanske rent av någon på kolo som tränar på samma gym som du? Rätt svårt att beskriva i ord vad du gör fel och hur du ska göra, betydligt lättare om någon kan visa och rätta live. Den teknik du har nu är faktiskt rent av rätt farlig.
Ja precis! Ja nån kanske håller till på samma gym, själv håller jag till i Huddinge!
Ceejay har knappats ett ortodoxt utförande, speciellt inte med "släppet" i botten. Om du tittar noga ser du också att han i pressögonblicket sänker armbågarna.
Personligen kör jag också ned till nyckelbenen, men bara med touch vid efterföljande reps.
Detta tycker jag är en vettig teknik, om han hade tryckt fram huvudet lite mer och vinklat armbågarna lite mer framåt.
8QAOYSpUnkg
zeusden1
2012-02-27, 20:09
Detta tycker jag är en vettig teknik, om han hade tryckt fram huvudet lite mer och vinklat armbågarna lite mer framåt.
8QAOYSpUnkg
Absolut. Du har rätt!
Absolut. Du har rätt!
Exakt så där pressar jag, haha tar till och med sats med ena benet in under stången precis likadant lol, pressandet har kommit naturligt/instinktivt och funkar utmärkt, men man måste använda vikt för att få in övningen, min personliga åsikt.
Wut. Det är alltså vanlig militärpress ni snackar om? Eller är "overheadpress" något annat påhitt?
Wut. Det är alltså vanlig militärpress ni snackar om? Eller är "overheadpress" något annat påhitt?
Militärpress == Overhead press
nuförtiden håller jag lite smalare än på filmen
att jag släpper ned stången lite snabbare i slutet är för att jag jag tycker det är skönare samt att jag pressar med ett stopp på axlarna varje gång. Om jag inte skulle köra med stopp skulle det se annorlunda ut.
I och med din teknikfilm skulle jag försöka få hjälp in real life då jag tolkar det som om du är väldigt grön inom träning. Det är svårt att ta emot och omsätta tips man får på forum.
Okej okej! Finns det nån övning man kan byta ut mot pressen då? :D
Lär dig den, du kommer inte ångra dig :)
Kör hantelpress under tiden medan du lär dig med stången
Tappar lusten jättefort när det inte går som väntat! :)
Springer
2012-02-27, 21:12
Jag hade lite problem med den där övningen i höstas, men sen jag flyttade in händerna någon cm och kör på mitt 7-8 RM eller så, så är det mycket enklare. Man inser att det är vikten som skall gå rakt upp och huvudet som måste flytta på sig. Annars lär man sig det fösta gången man får stången på näsan (true story).
Kunglig övning, kämpa på!
Tappar lusten jättefort när det inte går som väntat! :)
Med sådan inställning lär du inte ta dig långt inom något. Inte för att vara elak.
Bättre att du lär dig övningen, om än det tar tid. Det är en väldigt bra basövning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.