handdator

Visa fullständig version : Förändras hungern vid ett ändrat BMR?

Ademius
2012-02-27, 14:05
Vi kan utgå från exemplet från en självvalt högre vikt där personen genomfört en någorlunda bra bulk över en längre tid där den högre vikten består till större del av ökad muskelmassa. Hur förändras hungern vid BMR, alltså endast för att hålla sig viktstabil utan hänsyn till den ökade hungern p g a träning.

Mitt grundantagande var att hungern rimligtvis borde öka vid ett ökat energibehov till följd av ökad massa. Är detta rimligt?

Jag pratar då om hunger och mättnadsreglering och inte om aptitreglering. Jag är medveten om att den inte står i direkt proportionalitet och att det i många fall inte endast går att följa hungern för att hålla sig viktstabil på sikt. Givet det så borde hungern ändå öka delvis i förhållande till den ökade vikten?

Sverker
2012-02-27, 18:05
Spekulerar.

Jag tror att hungern snarare styrs av förändringen. Äter du och går upp i vikt kommer hungern säkert att bli stor när du ligger i kaloribalans. Du upplever att du äter mindre både vid matbordet och i träningen.

Fredrik_S
2012-02-27, 18:09
Vi kan utgå från exemplet från en självvalt högre vikt där personen genomfört en någorlunda bra bulk över en längre tid där den högre vikten består till större del av ökad muskelmassa. Hur förändras hungern vid BMR, alltså endast för att hålla sig viktstabil utan hänsyn till den ökade hungern p g a träning.

Mitt grundantagande var att hungern rimligtvis borde öka vid ett ökat energibehov till följd av ökad massa. Är detta rimligt?

Jag pratar då om hunger och mättnadsreglering och inte om aptitreglering. Jag är medveten om att den inte står i direkt proportionalitet och att det i många fall inte endast går att följa hungern för att hålla sig viktstabil på sikt. Givet det så borde hungern ändå öka delvis i förhållande till den ökade vikten?

Menar du viktstabil som i att man behåller den ökade fettmängden?
Du får nog avvika från hungern rejält(dvs medvetet tvinga dig till ett kaloriunderskott under lång tid) om du ska lyckas tappa muskelmassa med ett stenhårt träningsprogram som bas.

Ademius
2012-02-27, 21:02
Spekulerar.

Jag tror att hungern snarare styrs av förändringen. Äter du och går upp i vikt kommer hungern säkert att bli stor när du ligger i kaloribalans. Du upplever att du äter mindre både vid matbordet och i träningen. Så du menar att det är mer en vanesak vid att vänja sig att äta en viss mängd mat. Efter att det stabiliserat sig och personen har bulkat klart och vill behålla sin nya högre kroppsvikt, kommer inte då personen ha en hunger som motsvarar det ökade energibehovet eller är hungern densamma som vid utgångsläget (innan bulken)? Om det senare är fallet, hur är det ens möjligt att på sikt behålla en högre självvald vikt?

Menar du viktstabil som i att man behåller den ökade fettmängden?
Du får nog avvika från hungern rejält(dvs medvetet tvinga dig till ett kaloriunderskott under lång tid) om du ska lyckas tappa muskelmassa med ett stenhårt träningsprogram som bas. Viktstabil som i att man håller sig på samma nya uppbulkade vikt, vid vilken man har ett högre energibehov i vila. Tappa vikt och muskelmassa under hård träning går utmärkt att göra omedvetet. Det är lätt gjort om man har svårt att äta och tappar fokus och motivation. Tvång behövs inte om hungern inte matchar behovet tillräckligt. Även aptiten kan givetvis spela roll här. Det är lätt att det omvända problemet glöms bort när fokus ligger så mycket på överviktsproblematiken.

Sniggel
2012-02-27, 23:15
Tror det varierar rätt mycket men jag tror att det i snitt innebär att hungern anpassar sig efter förändrade kaloribehov, inte bara BMR utan även den totala mängden kcal som personen spenderar.

Mao påstår jag att träning inte får personer (per automatik) att gå ner i vikt om de samtidigt inte kontrollerar sina ätvanor. Men samtidigt påstår jag att det funkar för vissa och att det även kan ha motsatt effekt.

Givande inlägg :P

Ademius
2012-02-28, 15:16
Tror det varierar rätt mycket men jag tror att det i snitt innebär att hungern anpassar sig efter förändrade kaloribehov, inte bara BMR utan även den totala mängden kcal som personen spenderar.

Mao påstår jag att träning inte får personer (per automatik) att gå ner i vikt om de samtidigt inte kontrollerar sina ätvanor. Men samtidigt påstår jag att det funkar för vissa och att det även kan ha motsatt effekt.

Givande inlägg :P
Jo, att träning i de flesta fall ger ökad hunger och att särskilt konditionsträning ger bättre aptitreglering är jag med på. Det jag är intresserad av är om hungern relaterat till det ökade kaloribehovet i vila ändras.

Jag tänker mig som så att man kanske fortfarande avviker med lika mycket upp eller ned vilket leder till en ändrad vikt på sikt, men att jämviktsläget från vilket man avviker förflyttas med tillhörande justerad hunger.