Visa fullständig version : Kolhydrat hur lång tid innan träning?
PowerSlize
2012-02-26, 21:27
Tjjoo
tänkte dra ned rejält på kolhydraterna och endast äta kolhydrat före och lite grann efter träning. Min fråga lyder, hur länge innan passet bör jag äta för att kroppen ska kunna använda kolhydraterna som bränsle så ja orkar träna stenhårt?
måltiden innan träning kommer bestå av kaseinprotein med havregryn eller havregrynsgröt med kvarg/bär om det har ngn betydelse.
mvh
Jag brukar äta ca 2 timmar innan om jag får möjlighet, tycker det känns lagomt.
PowerSlize
2012-02-26, 21:35
Jag brukar äta ca 2 timmar innan om jag får möjlighet, tycker det känns lagomt.
okej.. har för mig ja läst att axon skrivit att de tar 4-5h för kroppen att omvandla kolhydraterna till glykogen lr nått sånt.. men ja vet inte så tänkte de va bäst o fråga här först.
Sheogorath
2012-02-26, 21:54
Kroppens förmåga att lagra in kolhydrat som glykogen är som bäst efter träning, så har du en väldigt begränsad kolhydratbudget kan du överväga att lägga all kolhydrat efter träning. Kroppsvikt i kg x 1 g CHO efter träning tycker jag är ett minimum. Väger du 80 kg så minst 80 g kolhydrat. Äter du mindre än så på en dag är valet enkelt: all CHO efter träning. :) Behöver man extra energi till passet finns det koffeintabletter som funkar utmärkt.
Kroppens förmåga att lagra in kolhydrat som glykogen är som bäst efter träning, så har du en väldigt begränsad kolhydratbudget kan du överväga att lägga all kolhydrat efter träning. Kroppsvikt i kg x 1 g CHO efter träning tycker jag är ett minimum. Väger du 80 kg så minst 80 g kolhydrat. Äter du mindre än så på en dag är valet enkelt: all CHO efter träning. :) Behöver man extra energi till passet finns det koffeintabletter som funkar utmärkt.
Fast koffein funkar ju inte riktigt på samma sätt som kolhydraterna gör innan träning.
Sheogorath
2012-02-27, 06:09
Fast koffein funkar ju inte riktigt på samma sätt som kolhydraterna gör innan träning.
Då tar man mer. Nej men skämt åsido upplever jag att koffein har en betydligt mer påtaglig effekt än kolhydrater (och som vanligt talar jag om styrketräning). Däremot: har man som jag mycket kalorier och spela med kan man vara mer frikostig och även ha kolhydrater innan (just nu blir det en skiva bröd någon timme innan träning; kör jag "fastande" blir det drygt 2 msk druvsocker) men har man en stramare budget tror jag att man gör rätt i att lägga sina kolhydrater efteråt och sedan stimulera med det som finns tillgängligt: koffein.
Då tar man mer. Nej men skämt åsido upplever jag att koffein har en betydligt mer påtaglig effekt än kolhydrater (och som vanligt talar jag om styrketräning). Däremot: har man som jag mycket kalorier och spela med kan man vara mer frikostig och även ha kolhydrater innan (just nu blir det en skiva bröd någon timme innan träning; kör jag "fastande" blir det drygt 2 msk druvsocker) men har man en stramare budget tror jag att man gör rätt i att lägga sina kolhydrater efteråt och sedan stimulera med det som finns tillgängligt: koffein.
Druvsocker, tar du även det 1h innan?
Fredrik_S
2012-02-27, 07:23
Jag kör ganska ofta träning tidigt på dagen utan frukost. Jag tycker det blir stor skillnad i känslan på passen om jag tar två skopor(a 20 ml) maltodextrin(går nog lika bra med druvsocker) precis innan styrkepasset, jag bukar dricka det under uppvärmningen, det är ca 25 gram. Och en jävla massa kaffe förståss!
Sheogorath
2012-02-27, 10:21
Druvsocker, tar du även det 1h innan?
Nej, jag dricker det när jag vaknar mest för att fylla på levern lite efter nattens fasta. Sen gör jag mig iordning för gymmet och drar i mig Double Pro motsv. 30 g protein + 400 mg koffein precis innan jag sticker.
Jag har aldrig upplevt någon "akut effekt" av kolhydrat.
Tjjoo
tänkte dra ned rejält på kolhydraterna och endast äta kolhydrat före och lite grann efter träning. Min fråga lyder, hur länge innan passet bör jag äta för att kroppen ska kunna använda kolhydraterna som bränsle så ja orkar träna stenhårt?
måltiden innan träning kommer bestå av kaseinprotein med havregryn eller havregrynsgröt med kvarg/bär om det har ngn betydelse.
mvh
Havregryn eller gröt skulle jag lägga minst 1 h men antagligen längre innan träningen. Då får du en något så när bra tillförsel under hela passet.
Men sen beror det på vad du menar med begränsad mängd om du kanske tjänar mer på att lägga mer efter träningen.
Kroppens förmåga att lagra in kolhydrat som glykogen är som bäst efter träning, så har du en väldigt begränsad kolhydratbudget kan du överväga att lägga all kolhydrat efter träning.
Och sen kommer det snällt att ligga där i de tränade musklerna tills nästa pass? På en kalori- och kolhydratsbegränsad diet? Skulle inte tro det.
OnT: Cirka 2-3 timmar innan pass. Då är hungern dessutom väldigt "neutral" och det tycker jag är skönt när man tränar.
vicarious
2012-02-27, 11:46
Och sen kommer det snällt att ligga där i de tränade musklerna tills nästa pass? På en kalori- och kolhydratsbegränsad diet? Skulle inte tro det.
Förhoppningsvis. Muskelglykogen tror jag inte töms så mycket av om man inte använder just de musklerna. För att hålla blodsockret på en jämn nivå osv så används leverglykogenet.
mysglenn
2012-02-27, 11:59
förhoppningsvis. Muskelglykogen tror jag inte töms så mycket av om man inte använder just de musklerna. För att hålla blodsockret på en jämn nivå osv så används leverglykogenet.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.