Visa fullständig version : Kompressionskläder
Sitter här och ska köpa nya cykelbrallor, och ser på olika forum att det verkar vara populärt med kompressionskläder (som SKINS, 2XU osv).
Vad är era erfarenheter och åsikter kring detta? Finns det möjligtvis någon relevant forskning?
Det verkar vara dels de som har kompression i träningskläderna och dels de som använder kompressionskläder efter för bättre återhämtning (och både och så klart)
Catstyle
2012-02-26, 17:35
Väldigt glest med seriös forskning.
Märker personligen ingen skillnad.
Ok!
Har du provat som träningskläder eller som återhämtningskläder?
Springer
2012-02-27, 21:20
Kompressionsstrumpor för att motverka vadkramp har hjälpt en person att springa Lidingöloppet på 1:50. Jag har samma problem vid långa lopp, så när jag körde långlopp i höstas så prövade jag kompressionsstrumpro, och klarade mig. Det kommer bli min melodi på tävlingar över säg 15 km framöver. Både orientering och slätlöpning. Ser nu fram emot Göteborgsvarvet där jag fick gå pga kramp i fjorl.
Det vetenskapliga stödet för detta är dock mycket svagt, för att inte säga obefintligt
Catstyle
2012-02-27, 21:24
Ok!
Har du provat som träningskläder eller som återhämtningskläder?
Både och.
Har dock aldrig haft problem med kramp eller dylikt, så har mest provat av ren nyfikenhet.
Vet att en på idrottsmedicin i Umeå hade planer på att göra tester på den aeroba kapaciteten med och utan kompressionskläder. Känner dock inte till om det genomförts. Då jag honom frågade vad som kan påverkas positivt har jag för mig att svaret blev något i stil med:
"Det venösa återflödet skulle kunna öka samt att musklernas oscillation, eller vibrationer, eventuellt skulle kunna minska och det skulle kunna påverka långvarigt muskelarbete positivt"
Jag tar och testar, skulle hur som helst köpa nya byxor och benvärmare.
Hittade riktigt bra pris på X2U, så det blev BiB cykelbyxor, underbengrejer (ser ut som damasker) och återhämtningsleggings. 1500kr totalt från Amazon.
Läste att hela återhämtningstajts är bätte om man är hemma, men leggings utan gren skönare om man måste ha byxor över som på jobbet tex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.