Visa fullständig version : militärpress, olika stark pga stången?
Vi säger att jag tar runt 45kg i militärpress med en vanlig stång, dvs man sätter inte på sina egna vikter utan det är en färdig viktskiva som väger 45.
sen när jag ska köra militärpress på 40kg med bänkpresstången så tar jag knappt 40kg där, varför? Kan det bero på att bänkpresstången är längre? eller ska det inte gör någon skillnad?
Det är 2 helt skilda saker, en övning är med fria vikter, den andra är maskin. Vad förväntar du dig?
Ta 2 likadana stänger och kör så kommer du vara lika stark. Det känns lite som att jämföra knäböj och benpress som är helt skilda övningar det också!
Det är 2 helt skilda saker, en övning är med fria vikter, den andra är maskin. Vad förväntar du dig?
Ta 2 likadana stänger och kör så kommer du vara lika stark. Det känns lite som att jämföra knäböj och benpress som är helt skilda övningar det också!
Nej nej! Du missuppfattar mig helt fel. Jag tränar inte med maskin.
Jag tränar båda med stänger.
den ena jag tränar med är med bänkpresstången som jag lastar på vikter tills 40kg. den andra stången är en sådan stång som finns i gymmet som redan på pålastad, dvs den stången går inte att ta bort eller lägga till vikter med!
I gymmet så finns det ju redan många stänger med vikter på redan. t.ex. 20, 22.5, 25kg etc. Hoppas du förstår vad jag menar
Om stängerna väger exakt lika mycket så skulle jag gissa på att den stången med färdiga vikter på är lite smalare och att det därför känns lite annorlunda och eventuellt blir lättare/tyngre.
Om stängerna väger exakt lika mycket så skulle jag gissa på att den stången med färdiga vikter på är lite smalare och att det därför känns lite annorlunda och eventuellt blir lättare/tyngre.
Nja.. Den stången som redan har vikter är dock inte lika lång som bänkpressstången
Nja.. Den stången som redan har vikter är dock inte lika lång som bänkpressstången
Längden ska inte spelar någon roll. Jag gissar på att du håller olika brett på stängerna alt. den "färdiga" stången är felmärkt.
Lassar du på 40 kg på bänkpresstången eller 20?
lassar du på 40 kg på bänkpresstången eller 20?
20
Skulle kunna vara stångens storlek, eller längd rättare sagt. Ifall jag jämför med våra "färdiga viktstänger" så är de betydligt mindre i storlek, vilket kanske gör att det krävs mer för att hålla balansen på den större stången, vilket också medför att det går åt mer energi och kraft till att bara hålla den rak ovanför huvet..
Vem vet? en simpel teori..
mysglenn
2012-02-26, 17:05
Skulle kunna vara stångens storlek, eller längd rättare sagt. Ifall jag jämför med våra "färdiga viktstänger" så är de betydligt mindre i storlek, vilket kanske gör att det krävs mer för att hålla balansen på den större stången, vilket också medför att det går åt mer energi och kraft till att bara hålla den rak ovanför huvet..
Vem vet? en simpel teori..
jag tippar på detta
Fishtank
2012-02-26, 19:09
Längre stång=Svårare att balansera=Lite svagare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.