Visa fullständig version : Mat dagen efter
Hur viktig 'a'r maten dagen efter? beh'o'ver musklerna lika strikt matschema dagen efter som den dagen man har gymmat?
mysglenn
2012-02-26, 06:54
Ja det är viktigt, minst lika viktigt. Musklerna växer efter träningen, inte under eller innan träningen.
Linjedomarn
2012-02-26, 23:38
Har för mig att det är viktigare dagarna man inte tränar än dagarna man tränar. Någon som kan styrka det?.
Nej det är inte lika viktigt. :-)
För att du inte ska bli förvirrad:
Det beror lite på när du tränar och vad du menar med "dagen efter". Tränar du på kvällen är åtminstone nästa dags frukost och lunch viktig. Tränar du på morgonen är det viktigare att äta bra resten av den dagen än dagen efter. Se bara till att äta bra första dygnet efter passet. Då har du som störst möjlighet att utnyttja den ökade stimulans till ökad muskeltillväxt som passet gett dig genom att äta bra mat. Därefter kommer du inte att ha samma möjlighet att påverka om du totalt sett bygger eller förlorar muskler genom din kost (förutsatt att du ligger på energibalans eller energiöverskott och inte har extrema kostplaner som att bara dricka läsk eller äta enbart smör).
Undantaget kan vara om du försöker gå ner i vikt utan att förlora muskler (dvs gå ner i enbart fettvikt) genom ett energiunderskott dagen efter ditt pass. Då verkar det finnas vissa belägg för att det finns en muskelsparande effekt i att se till att ha en högre andel protein i kosten än vanligt. (Vet dock inte om det är proteinintaget du menar med "lika strikt matschema"?)
Pretorian
2012-02-27, 08:05
Jag tror du ska tänka att mat är viktigt ALLA dagar, oavsett vilodag eller träningsdag. Sen kan du prioritera målet direkt efter träningspasset (fast du frågade inte om det).
mysglenn
2012-02-27, 08:35
Nej det är inte lika viktigt. :-)
För att du inte ska bli förvirrad:
Det beror lite på när du tränar och vad du menar med "dagen efter". Tränar du på kvällen är åtminstone nästa dags frukost och lunch viktig. Tränar du på morgonen är det viktigare att äta bra resten av den dagen än dagen efter. Se bara till att äta bra första dygnet efter passet. Då har du som störst möjlighet att utnyttja den ökade stimulans till ökad muskeltillväxt som passet gett dig genom att äta bra mat. Därefter kommer du inte att ha samma möjlighet att påverka om du totalt sett bygger eller förlorar muskler genom din kost (förutsatt att du ligger på energibalans eller energiöverskott och inte har extrema kostplaner som att bara dricka läsk eller äta enbart smör).
Undantaget kan vara om du försöker gå ner i vikt utan att förlora muskler (dvs gå ner i enbart fettvikt) genom ett energiunderskott dagen efter ditt pass. Då verkar det finnas vissa belägg för att det finns en muskelsparande effekt i att se till att ha en högre andel protein i kosten än vanligt. (Vet dock inte om det är proteinintaget du menar med "lika strikt matschema"?)
Nja.. muskelproteinsyntesen är förhöjd i cirka 24timmar efter ett styrketräningspass, så man ska nog vara jäkligt noga med vad och när man stoppar i sig under denna tid... efter det ska man vara noga med att äta så att man inte hamnar i katabolfas, dvs äta långsamt protein osv.
Jag gillar mysglenn :) alltid bra svar på tal
mysglenn
2012-02-27, 17:05
Jag gillar mysglenn :) alltid bra svar på tal
Hoppas det är så och att du inte är en av dom som hatar mig mer än pesten :)
Uppsala Rulez :hbang:
Hoppas det är så och att du inte är en av dom som hatar mig mer än pesten :)
Uppsala Rulez :hbang:
Tycker det du skriver är sant och jag har ofta varigt nära på att skriva liknande :)
jajamen :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.