handdator

Visa fullständig version : Vilken muskel

jakkan
2012-02-25, 14:20
Jag sitter ner på en stol. Vilka/vilken muskel gör så att jag kan lyfta knäet rakt upp, alltså mot kroppen?

Frågar eftersom jag har lyckats skada något i benet i samband med att jag skulle köra knäböj. Har haft ont i säkert 3veckor nu och igår gjorde jag lite undersökningar på mig själv och kom fram till att om jag sitter eller ligger ner så kan jag endast med stor ansträngning lyfta högerbenet rakt upp medans vänsterbenet går utan problem.

Guddi
2012-02-25, 14:28
Om du menar flektion i höften så är det iliopsoas. Rectus femoris kan också hjälpa till i höftflektion men då du redan är flekterad när du sitter ner så är dess hävarm kass. Men om det är smärta så kan det ju vara från båda dessa muskler.

jakkan
2012-02-25, 14:51
Men problemet är detsamma om jag ligger ner på golvet med högerbenet rakt ut och lätt inåtroterat. Tar kanske 10sekunder med smärta och nästan svettningar att lyfta högerbenet rakt upp mot taket när det med vänsterbenet går på en halv sekund utan problem. Utesluter det Rectus femoris får den en större roll då jag inte är flekterad i höften när jag ligger ner.

Guddi
2012-02-25, 14:55
Om du får samma smärta när du flekterar med sträckt ben som vid liggande så kan det lika väl vara rectus femoris. Det går ofta att palpera (känna) sig fram till. Om det gör ont när du trycker på muskeln precis under sias (spetsen fram till på höftbenet) så är det rectus. Om det gör ont mer djupt och lite mer innåt är det oftast höftböjarn.

jakkan
2012-02-25, 15:02
Har känt efter nu och jag kan inte trycka med fingrarna någonstans tills smärta uppstår. Så att höftböjaren låter som det mest troliga då?

Finns det risk att någon av iliopsoasmusklerna är helt av eller hade jag känt mer smärta då?

Ska till sjukgymnast på Onsdag och kolla upp det men tänkte att det kan väl inte skada att självdiagnostisera det innan ;)

Niveus
2012-02-25, 17:56
Sias = Spina iliaca anterior superior (dvs 'tagg på ilum (del av høften) framtill- uppåttill'.

M. iliopsoas ær btw den starkaste flexoren i kroppen.