Visa fullständig version : Lägga på sig fett när man ligger på kaloriöverskott med mestadels kolhydrater?
Detenice
2012-02-25, 10:53
Tjenare nu är det så att jag inte kan så speciellt mycket om det här med att lägga på sig fett men jag har lagt på mig ca. 6kg på 2-4veckor och det har mestadels varit kolhydrater som jag har ätit knappt något fett alls... Men blir kolhydraterna ändå fett?
Tack på förhand!
Energiöverskottet lagras, oavsett vart detta kommer ifrån. Har du gått upp i vikt så har du legat på ett energiöverskott över längre tid.
Detenice
2012-02-25, 10:58
Okey, men jag måste säga att jag inte ser någon skillnad i spegeln, vad kan det bero på? mina ben och armar ser inte större ut heller!
Okey, men jag måste säga att jag inte ser någon skillnad i spegeln, vad kan det bero på? mina ben och armar ser inte större ut heller!
Du kanske är lång. Du kanske hade mycket tarminnehåll/var uppvätskad då du vägde dig första gången -> allt du "gått upp" är inte fett?
Detenice
2012-02-25, 11:03
Jo jag är ganska så lång, Då förstår jag!
Fredriiik
2012-02-25, 11:37
om du tränat på hårt under den tiden så lär en hel del blivit muskelglykogen :)
För att fylla levern så krävs ca 90-110gram kolisar och när den sen är fylld börjar det tillverkas fett av kolisar.
Men om du inte ser så stor skillnad så kan det ju vara mycket vätska du gått upp, varje gram kolisar binder 2,7gram vätska. Så det blir ju en del också.
vicarious
2012-02-25, 11:39
Mer kolhydrater = mer fyllda glykogenlager. Glykogen binder vätska.
Detenice
2012-02-25, 11:42
Tror nog att en hel del är vätska med tanke på att jag låg på en kaloribalans igår och då så stod det 70.1 på vågen igår morse utan kläder och idag stog det 69,7 med byxor på
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.