Visa fullständig version : Hudutslag av för mycket protein?
Upplever att mina exem har blivit värre sen jag höjde mitt proteinintag från ca 200 till 300+ nu under diet. Kliar som en galning i ansiktet, vilket jag inte gjorde innan.
Dricker ca 4-6dl whey om dagen, +500g kvarg. Sen mjölk och lite annat på det. Men det blev värre då jag ändrade kosten. Kan jag ha utvecklat någon sorts allergi mot mjölk, eller har det något samband alls?
Ska dra ned proteinintaget till 250g och minska shakesen. Är det det som spökar, tro?
Sen jag ökade mitt protein intag så har det börjat klia skitmycket på benen, kan de bero på proteinet alltså?
Holabandola
2012-02-25, 09:37
Det är en torr vinter, väldigt låg fuktighet inomhus nu på vintern, duschat mycket?
Inget sånt som spökar!?
Provat att bara smörja med någon fuktighetsbevrande lotion?
Holabandola
2012-02-25, 09:39
Sen jag ökade mitt protein intag så har det börjat klia skitmycket på benen, kan de bero på proteinet alltså?
Samma svar här, använder du mycket långkalsonger nu på vintern kanske? Det torkar ut huden ytterligare...
har fått torr hud sen jag gick på diet för 5 dagar sen.
Du äter ju ganska stora mängder mjölkprotein iaf.
Testa att byta ut hälften av proteinet mot något som inte kommer från mjölk?
Smörjer du ansiktet efter du duschat eller du kanske inte är torr?
Alla potentiella allergener kan nog skapa problem vid storkonsumtion.
Fru_Flisa
2012-02-25, 12:00
Du äter ju ganska stora mängder mjölkprotein iaf.
Testa att byta ut hälften av proteinet mot något som inte kommer från mjölk?
Smörjer du ansiktet efter du duschat eller du kanske inte är torr?
Det är inte till nån nytta. All komjölksprotein måste bytas ut mot andra former av protein under en period för att kunna reda ut om det är problemet.
mysglenn
2012-02-25, 12:33
Det är inte till nån nytta. All komjölksprotein måste bytas ut mot andra former av protein under en period för att kunna reda ut om det är problemet.
en del får ju problem med acne av mjölkprotein
Ska pröva att minska på mjölkintaget kraftigt och byta ut vissa proteinkällor mot andra. Prövar även att sänka kaloriintaget och har köpt Oparfymerad, neutral duschtvål. Får se om det försvinner :)
Klåda kan komma av högt proteinintag med då främst i samband med njursvikt. Eller klådan kommer snarare främst av höga urea-nivåer, men indirekt så kan proteinintaget påverka.
Klåda kan komma av högt proteinintag med då främst i samband med njursvikt. Eller klådan kommer snarare främst av höga urea-nivåer, men indirekt så kan proteinintaget påverka.
Intressant! Som sagt, ska pröva detta och se om klådan minskar :)
Fru_Flisa
2012-02-26, 00:40
en del får ju problem med acne av mjölkprotein
Och kopplingen till mitt (citerade) inlägg är?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.