Visa fullständig version : Stora hjälp-, stöd- och supporttråden för skribenter
Då jag just nu simultant håller på med min examensuppsats samt en större artikel märker jag frånvaron av en stöd- och hjälptråd på kolo där skribenter och författare kan få tips till hjälp för deras skrivande skrivande eller en tröstande klapp på axeln.
Alla texter är välkomna, från skönlitteratur till doktorsavhandlingar. Här kan man även posta länkar och ge boktips som hjälper till att utveckla skrivande som till exempel: metodologi, stilistik eller skrivregler.
Jag vet att vi har ett flertal, mer eller mindre frivilliga, skribenter här på kolozzeum så underlag för en bra diskussion borde finnas.
Själv har jag de senaste veckorna haft en lätt småångest över skrivprocessen. Ångesten släppte lite idag efter ett handledarmöte där min handledare förklarade att ämnesvalet och det jag åstadkommit hittills var bra och genomtänkt.
Från och med idag tänker jag dessutom pröva en ny taktik för att råda bot på min skrivkramp. Jag kommer sätta mig vid datorn minst en timme om dagen och syssla med dokumentet. Strunt samma hur mycket jag skriver, bara jag sitter och funderar över det jag har skrivit och saker som till exempel dispositionen och frågeställningen. Jag kände att det fungerade bra idag, så fort jag sätter mig vid datorn tenderar jag att vara produktiv och tiden flyger, problemet är att sätta mig där. Om jag bestämmer mig för att sitta en timme varje dag kan jag med gott samvete sluta efter en timme om jag inte känner någon inspiration medan jag andra dagar kan sitta flera timmar. Det viktiga med en rutin är ju just kontinuiteten och att man får en hel del bakgrundsskrivande ur vägen.
Eddie Vedder
2012-02-25, 09:41
Jag försöker skriva ner allt som kommer i mina tankar. Oftast kommer jag på en sak att diskutera eller lyfta fram när jag är någon annanstans än på kontoret och då får jag ta papper och penna till hands. Formuleringar och idéer dyker ju upp lite varstans och när som helst, påfallande ofta när man är ute och promenerar.
I övrigt är det bästa sättet att utveckla språket läsning, läsning och mer läsning kombinerat med skrivande, skrivande och mer skrivande. Filosofi och samhällsvetenskapliga texter samt riktigt bra skönlitteratur berikar språket bäst. Att läsa studier om muskelproteinsyntes från vassletillskott? Not so much. ;)
Mantus, jag tror ditt tillvägagångssätt är bra. Ju mer man skriver och läser, desto bättre blir man. En sak jag också anser viktig är att man ser till att skriva ner allt utan redigering, kliver bort från skrivdonet ett tag - hur länge är upp till en själv - och sen kommer tillbaka för att kunna läsa texten med nyktert och mer objektivt sinne.
hahavaffan
2012-02-25, 09:50
Kan bara hålla med om det där med att tvinga sig själv till minst en timmes arbete om dagen. Precis som du säger så blir det att man vissa dagar sitter en timme och petar med layout bara och läser den befintliga texten, och andra dagar halkar man in på ett vettigt tankespår som leder till ett par sidor kvalitetstext.
Sen är det i alla fall för mig som så att tillgång till internet = noll produktivitet.
En sak jag också anser viktig är att man ser till att skriva ner allt utan redigering, kliver bort från skrivdonet ett tag - hur länge är upp till en själv - och sen kommer tillbaka för att kunna läsa texten med nyktert och mer objektivt sinne.
+1
Men jag skulle helst vilja ändra "hur länge är upp till en själv" till "ju längre desto bättre" (utan att överdriva). Att låta en text vila är väldigt viktigt. Viktigt är också att man fortsätter att skriva under tiden.
gangstapuppy
2012-02-25, 10:37
Dagens bästa tråd? *cupid*
Jag sitter själv med ett jäkla MONSTER till exjobbsuppsats... :smash: gjorde/gör mitt på ett företag och det har väl.. hur ska jag säga... jäst över kanterna?
Nu börjar den praktiska biten gå lite mot ljuset i tunneln, men rapporten.... shees... jag har tagit lite anteckningar osv under projektets gång... och jag tror jag vet vad jag skulle vilja ha med i rapporten... men maj gaaawd... hatcitatet just nu; "Källa på det??" *gah!*
Sen att jag har världens pucko till handledare på högskolan gör INTE saken bättre...
En liten bit varje dag, Gangstapuppy. Hur drygt det än låter så adderas det i längden.
Själv sitter jag och funderar på vad jag kan hitta på till nästa berättar-demo. Har fått ihop tre små stycken, men vill gärna ha fem-sex att välja mellan. Måste skriva några på svenska också. Hjärnan står still! Skrivkramp!
gangstapuppy
2012-02-27, 08:36
Det är väl så... :)
Min senaste uppsats/textmonster var min masteruppsats och då pluggade jag distans. Jag visste att jag var tvungen att arbeta som ett monster för att bli klar med den, då den var väldigt omfattande. Så det var bara att ha självdiciplinen att sätta sig och arbeta med den hela dagen. Oavsett om det var analyser, läsa sig in på något eller att producera text. Ibland kunde jag börja efter lunch, ibland direkt på morgonen. Men det brukade oavsett bli mellan 4 till 10 timmar per dag. Berodde lite på motivation samt hur övriga vardagen såg ut.
Skriftligt stöd fick jag från kursare som läste genom samt handledare.
Finns det inte skrivcenter på alla universitet? Borde vara en bra källa för stöd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.