handdator

Visa fullständig version : ER vs Eleiko

z_bumbi
2012-02-23, 17:54
ER har funnits bra länge men jag har inte hört något om att de går sönder?
Eleiko har också funnits ett tag nu (dock inte lika länge) men är det något som har hänt?

ER är billigare.
Eleiko används på tävlingarna den närmaste framtiden.
ER finns i roligare färger.
Några andra synpunkter?

FinnPower
2012-02-23, 18:50
Vi har haft ER i gymmet i bra många år nu (8-9) och vi har våldat ordentligt med dem utan att de har gått sönder. Det enda som krävs med några års mellanrum är att sätta lite fett i rullarna där stången ligger.

Halldin
2012-02-23, 19:05
Uppstod en spricka i en av ER-ställningarna på Slottskogsvallen. Det gick visserligen att svetsa, men ändå.

bubbe
2012-02-23, 19:57
ER känns stabilare. Tycker inte Eleiko har fått till känslan av kvalitet. Vilket är synd då stängerna ju är top notch...

Ahead Of The Pack
2012-02-23, 20:30
Vi har haft ER i gymmet i bra många år nu (8-9) och vi har våldat ordentligt med dem utan att de har gått sönder. Det enda som krävs med några års mellanrum är att sätta lite fett i rullarna där stången ligger.

Men man ska inte tappa 400kg på ER-ställningen va? (Eller vad det nu var på stången i Ålborg :D)

Vi har haft en ER-ställning sen 98 och funktionen är som om den vore ny fortfarande.
Ett bra tips är att byta ut metallrullarna till rullar i nylon så sliter det inte på stången lika hårt.

O.W.
2012-02-23, 20:32
Ett bra tips är att byta ut metallrullarna till rullar i nylon så sliter det inte på stången lika hårt.

Har du några standard?

Ahead Of The Pack
2012-02-23, 20:39
Har du några standard?

VolvoUnderhållsverkstad standard i såfall.:naughty:

Nej en kolega på jobbet svarvade dom. Men det borde fungera med någon typ av nylon eller PVC-slang som man slår eller pressar på över metallrullarna och sedan byter ut när de blir slitna.

kjell33
2012-02-23, 20:52
Ingen av våra fyra har nånsin gått sönder.

DarcyGrahn
2012-02-23, 22:40
Jag tycker ER är grymt mycket skönare att använda. Bänken är lite högre och längre vilket gör att det går lättare att bänka på dom. Eleiko-bänken känns smalare och mindre stabil plus jag upplever att det är sämre grepp i den jämfört med en ny ER-bänk. Rullarna på eleiko-ställningarna är mycket trögare upplever jag också jämfört med ER-ställningarna. Jag vet inte om jag kan hitta något som är bättre på en Eleiko jämfört med en ER haha. Men eftersom de flesta verkar använda Eleiko på tävling så gör man nog bäst i att träna på en sådan för att lättare kunna få godkända lyft på tävlingen sen, eftersom den lägre bänkhöjden kan göra så att man råkar göra rövlyft lättare om man är van att ha en annan vinkel på benen. Sen kan det känns konstigt att bänka på en Eleiko eftersom den kan upplevas kort om man är van en ER.

Boston77
2012-02-23, 22:43
Jag föredrar eleiko ställningen, på kommunala gymmet köpte kommunen in en Er ställning till oss och efter några månader rullade inte stången bra visserligen bara att smörja men att det gick så snabbt samt den ena av de man höjde och sänkte med började fastna med.

Däremot våran nya Eleiko ställning som vi köpte några månader gammal har inte varit varit något med än så länge samt gillar jag rullarna stången ligger på bättre rullar riktigt bra och snällare mot stången.

Men som sagt har ingen lång erfarenhet av ställningarna.

mini
2012-02-23, 22:45
Jag gillar Eleiko, kanske pga det mr Darcy tar upp: att den är lite mindre. Jag tycker också att ER-bänkar ofta är halare. Eleikos ställning version två som går att ta isär och har smalare mellan hålen är bättre än ettan.
Det jag tycker är sämre på Eleiko är just rullarna i klykorna. Stången far för lätt i sidled och för trögt framåt/bakåt.
Edit: ER har inte gått sönder hos oss. Inte heller Eleiko, men den har blivit skevare.

DarcyGrahn
2012-02-24, 11:07
Jag gillar Eleiko, kanske pga det mr Darcy tar upp: att den är lite mindre. Jag tycker också att ER-bänkar ofta är halare. Eleikos ställning version två som går att ta isär och har smalare mellan hålen är bättre än ettan.
Det jag tycker är sämre på Eleiko är just rullarna i klykorna. Stången far för lätt i sidled och för trögt framåt/bakåt.
Edit: ER har inte gått sönder hos oss. Inte heller Eleiko, men den har blivit skevare.

Just ja det har jag inte tänkt på att eleiko kanske passar bättre för lyftare i lägre viktklasser. Brukade/brukar du använda block under fötterna när du bänkar på en ER?

göteborg
2012-02-24, 12:20
Gillar ER. Snyggare, bättre bänk och inte så överdriver många hål (som iaf de eleiko har) stången rullar För bra i de nya eleikoställningarna vi har. Men jag börjar vänja mig, kanske hade varit annorlunda om jag kört eleiko från början.

mini
2012-02-24, 12:41
Just ja det har jag inte tänkt på att eleiko kanske passar bättre för lyftare i lägre viktklasser. Brukade/brukar du använda block under fötterna när du bänkar på en ER?

Hade från början. Nu bänkar jag i OL-skor och är inte nazihård på att ha klacken i på ER.

mikaelj
2012-02-24, 14:34
Håller med Göteborg däruppe. Håller även med #9 om bänkhöjden. Det är definitivt högre risk att man gör rövlyft.

FinnPower
2012-02-26, 17:14
Men man ska inte tappa 400kg på ER-ställningen va? (Eller vad det nu var på stången i Ålborg :D)

Ja just det. Oups!
Jag höll på att falla bakåt och stången rullade ur nävarna på mig. Det var 385 på stången. Jäklar vilken smäll det blev! Tur att ingen blev skadad. Ställningen var Johan Westerbergs egen som han hade lånat ut. Det blev ett jack och en buckla i ställningsbenen när järnvikterna slog ner i dem.

Sorry passarna. Sorry Johan.

z_bumbi
2012-02-27, 07:58
Tack för åsikter.

Just ja det har jag inte tänkt på att eleiko kanske passar bättre för lyftare i lägre viktklasser

Med en bit plyfa för lastbilsflak så har man kompenserat skillnaden men man får inte kompensera för den lägre höjden åt andra hållet.

z_bumbi
2012-04-05, 14:50
Nu har Eleikoställningen kommit och den skapar en del frågor.

Får man lägga dit egna fotsteg av trä för att fixa det som Eleiko inte lyckades med dvs steg som är bra att lyfta av ifrån?
Får man lägga till den antihalktejpen för 5 kr som Eleiko inte tyckte köparna är värda då de bara lagt en bit tejp i mitten av fotstegen? Övriga delar är lackat stål och därför snorhala.

mini
2012-04-05, 14:56
Jag har inte sett någon på STK ha problem att lyfta av. Har du provat? Vad är ditt problem mer än att du upplever dem som hala?

z_bumbi
2012-04-05, 15:03
Jag har inte sett någon på STK ha problem att lyfta av.

Grattis! Hur funkar det för dig?

Har du provat?

Nej jag tittade på ställningen på 15 m avstånd och bestämde mig direkt att den är kass. Vad fan tror du?

Vad är ditt problem mer än att du upplever dem som hala?

Fotstöden sitter fel därav frågan om man får lägga dit egna.

mini
2012-04-05, 15:10
Grattis! Hur funkar det för dig?

Nej jag tittade på ställningen på 15 m avstånd och bestämde mig direkt att den är kass. Vad fan tror du?

Fotstöden sitter fel därav frågan om man får lägga dit egna.

Det funkar bevisligen bättre för mig än för dig med tanke på att du måste svära åt mig. Jag gissar att det är dina fötter som sitter fel. Regelverket om hur saker får vara utformade hittar du i regelboken. Du får leta själv din otrevliga människa.

z_bumbi
2013-11-13, 16:20
Någon mer som märkt att Eleiko varierar i mått?
Vi har två stycken ställningar som är ca 1,5 år mellan varandra och safteyracksen är olika höga vilket ställer till det när folk ska ta höjderna.

Dreas
2013-11-13, 16:32
Någon mer som märkt att Eleiko varierar i mått?
Vi har två stycken ställningar som är ca 1,5 år mellan varandra och safteyracksen är olika höga vilket ställer till det när folk ska ta höjderna.Jag har märkt att hålavståndet på safety racksen varierar mellan årsmodeller iaf.