handdator

Visa fullständig version : Cardio+gym ej bra men på vilken träningsnivå?

Impega
2012-02-23, 08:47
Har läst igenom ett antal trådar här angående Cardio och gym i samma pass.

Det nämns hela tiden att Cardio hämmar muskeltillväxten. men till förhållande till vilken tärning?

Jag tränar 30-45min cardio (löpning, crosstrainer, cykelmm) och sedan ett lätt styrkeprogram dvs 2-3 "basövningar"
Tex, 35 minuter crosstrainer och sedan bänkpress, axelpress, triceps. 3x10
detta gör jag 3 gånger i veckan.

Skulle detta hämma min träning då? tränar inte för att bli stor utan att behålla musklmassan samt att få upp kondisen och på köpet lite förbränning av fett.

Eller är Cardio och gym ej bra på en "elit" nivå av ex 45-60 minuter löpning och 60 minuters hård träning där målet är att bli stor och biffig ?

Efter alla trådar så vart jag nog inte smartare bara mer förvirrad. :smash:

Adama
2012-02-23, 08:52
Du kan lugnt fortsätta med din cardio, lär troligen (måste ju brasklappa lite iaf) inte påverka ett skvatt.

zeusden1
2012-02-23, 09:05
Du kommer inte bli mycket större på det sätt du tränar, vilket du heller inte ville.. Jag tror inte att din cardio kommer hämma din muskelutveckling, eftersom att du försöker gå ner i vikt.

Fordon
2012-02-23, 11:26
Lite offtopic så upplever jag att cardio efter styrketräning har blivit den
Nya alkohol förstör en veckas träning-myten...

z_bumbi
2012-02-23, 11:39
Har läst igenom ett antal trådar här angående Cardio och gym i samma pass.

Det nämns hela tiden att Cardio hämmar muskeltillväxten. men till förhållande till vilken tärning?

Jag tränar 30-45min cardio (löpning, crosstrainer, cykelmm) och sedan ett lätt styrkeprogram dvs 2-3 "basövningar"
Tex, 35 minuter crosstrainer och sedan bänkpress, axelpress, triceps. 3x10
detta gör jag 3 gånger i veckan.

Skulle detta hämma min träning då? tränar inte för att bli stor utan att behålla musklmassan samt att få upp kondisen och på köpet lite förbränning av fett.

Eller är Cardio och gym ej bra på en "elit" nivå av ex 45-60 minuter löpning och 60 minuters hård träning där målet är att bli stor och biffig ?

Efter alla trådar så vart jag nog inte smartare bara mer förvirrad. :smash:

Med tanke på din målsättning så tycker jag det verkar ganska så vettigt upplägg.
Skulle du ha de omvända målen dvs vilja bli större men upprätthålla konditionen skulle jag vända på ordningen och mängden.

Telles
2012-02-23, 12:07
Bäst är om du kan lägga cardio på andra dagar än dina styrketräningsdagar.

Sniggel
2012-02-23, 13:53
Det lär hämma, men med dina mål i åtanke tror jag inte det är något som du kommer att lida så mycket av.

shoulder87
2012-02-23, 15:18
Lite offtopic så upplever jag att cardio efter styrketräning har blivit den
Nya alkohol förstör en veckas träning-myten...

Fast skillnaden är att detta är MYCKET längre från sanningen är att alkohol skulle vara så dåligt som myten säger.

Strand93
2012-02-23, 15:31
Lånar tråden lite istället för att göra en ny. Mitt mål med träningen är att öka så mycket i volym som möjligt, styrka kommer i andra hand. Jag tränar 3-4 gånger i veckan och undrar om det hämnar träningen att köra konditionspass på mina vilodagar? Det handlar om 2-3 konditionspass i veckan (ca 5 km löpning utomhus).

Fordon
2012-02-23, 15:34
Lånar tråden lite istället för att göra en ny. Mitt mål med träningen är att öka så mycket i volym som möjligt, styrka kommer i andra hand. Jag tränar 3-4 gånger i veckan och undrar om det hämnar träningen att köra konditionspass på mina vilodagar? Det handlar om 2-3 konditionspass i veckan (ca 5 km löpning utomhus).

Nej, kör hårt.

Kalliban
2012-02-23, 15:39
Fast skillnaden är att detta är MYCKET längre från sanningen än att alkohol skulle vara så dåligt som myten säger.

Jag tror dock inte att min träning påverkas så mycket om jag tränar mån, ons, fre och sedan super till på lördagen. Visst, återhämtningen blir sämre, men å andra sidan är det ju en dag extra under helgen, så jag brukar tänka att jag får typ en vilodag istället för två då. Det är ju inte direkt så att den träning jag gjort under veckan helt plötsligt inte är värt nånting för att jag pillar i mig en massa öl på helgen. :)

Sniggel
2012-02-23, 15:44
Fast skillnaden är att detta är MYCKET längre från sanningen är att alkohol skulle vara så dåligt som myten säger.

Få se om jag förstår rätt. Du syftar på att om man vill ha så stor muskeluppbyggande effekt som möjligt, och har att välja mellan att träna sina (2-3?) konditionspass efter styrketräning (och vara nykter året runt) eller att dricka 8-12 starköl i veckan (året runt) men att undvika konditionsträning året runt. Så är det bästa att välja att undvika ölen?
Jag är nog inte helt övertygad. Jag tror snarare tvärtom.

Men sånt här beror självklart på mängder. Jag har gett förslag på mängder. Du får gärna ifrågasätta om du tycker att jämförelsen är orealistisk.

Adama
2012-02-23, 16:02
Jim Wendler förspråkar ju riktigt hård cardio, i form av hillsprints och prowlerpush. Detta tillsammans med styrketräningen. Man kan ju fundera över varför han tycker det är så bra, om man bara är ute efter att bli stark.

Postat via Tapatalk

Sniggel
2012-02-23, 16:05
Finns ju olika typer av kondition. Vissa är mer anpassade för styrketräning medans vissa är långt ifrån, t ex långdistans/LISS. Timingen spelar ju också roll. Att konditionsträna direkt före eller efter är nog värre än att göra konditionsträningen separat.
Cykling ska tydligen vara mindre negativt än löpning t ex.

Kalliban
2012-02-23, 16:05
Få se om jag förstår rätt. Du syftar på att om man vill ha så stor muskeluppbyggande effekt som möjligt, och har att välja mellan att träna sina (2-3?) konditionspass efter styrketräning (och vara nykter året runt) eller att dricka 8-12 starköl i veckan (året runt) men att undvika konditionsträning året runt. Så är det bästa att välja att undvika ölen?
Jag är nog inte helt övertygad. Jag tror snarare tvärtom.

Men sånt här beror självklart på mängder. Jag har gett förslag på mängder. Du får gärna ifrågasätta om du tycker att jämförelsen är orealistisk.

Och Rippetoe skriver "Most competitive lifters drink. At least the ones I know. It doesn't seem to be a problem unless it's a problem." Källa (http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=15041&page=1) :hbang:

Dessutom sa ju Arnold "Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer" :D

Strand93
2012-02-23, 16:12
Nej, kör hårt.

Count on that :hbang:

paatrik
2012-02-23, 17:35
Vill själv bygga och bli starkare, utan att för sakens skulle göra avkall på min kondition. Har tidigare sprungit maran och tränade givetvis mycket långdistans fram tills dess. Tror inte det kommer gå hand i hand med styrketräningen varför jag istället satsar på intervaller och HIIT framöver. Drygt 20-30 km per vecka lär det bli, får se om det fungerar.

Jeneric
2012-02-23, 20:04
Jim Wendler förspråkar ju riktigt hård cardio, i form av hillsprints och prowlerpush. Detta tillsammans med styrketräningen. Man kan ju fundera över varför han tycker det är så bra, om man bara är ute efter att bli stark.

Postat via Tapatalk

Wendler förespråkar det nog för all around hälsa, han skriver ju att det utan tvekan kommer påverka styrketräningen och säger att man nog bör avlasta när man börjar med hill sprints.

Morty
2012-02-23, 21:09
Vill själv bygga och bli starkare, utan att för sakens skulle göra avkall på min kondition. Har tidigare sprungit maran och tränade givetvis mycket långdistans fram tills dess. Tror inte det kommer gå hand i hand med styrketräningen varför jag istället satsar på intervaller och HIIT framöver. Drygt 20-30 km per vecka lär det bli, får se om det fungerar.

Tänk på att HIIT belastar dina muskler och leder hårt och behöver återhämtning av samma karaktär som ett gympass.

mikaelj
2012-02-23, 21:20

Dina styrkeökningar kommer gå oerhört långsamt, om alls.

Mina avstannade helt när jag simmade 3x1h i veckan.

midwinterholes
2012-02-23, 22:10
Och Rippetoe skriver "Most competitive lifters drink. At least the ones I know. It doesn't seem to be a problem unless it's a problem." Källa (http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=15041&page=1) :hbang:

Dessutom sa ju Arnold "Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer" :D
När Mark Rippetoe sa det menade han nog inte att hans tävlingslyftare super skallen av sig minst 1 gång i veckan.

Märker man att man får dåliga resultat när man super är det bara att sluta supandet.