handdator

Visa fullständig version : Carb cycling dieten.

rarr
2012-02-23, 01:13
Hej.

Läste precis lite om Carb cycling dieten och tycker det verkar intressant. Som jag förstod det så går det ut på - 3 dagar hård deff utan carbs, 1 dag deff med carbs och sedan börja om. Dagen med carbs är till för att kroppen inte ska hamna i svältläge och hålla kvar fettet så hårt den bara orkar och trappar ner på musklerna istället.

Har nu börjat på min deffperiod nu då jag åker utomlands om ett par månader, målet är från i dagsläget synliga abs till hyfsat rippat sexpack. Har deffat andra år men aldrig testat carb cycling.

Är det någon som har testat på carb cycling, synpunkter? Fungerat bra?
Hur mycket carbs är lagom för mig på carb-dagen? (177cm,19år,64kg)

Tyckte det lät som en väldigt bra grej och tänkte pröva på detta.

Skippa kommentarer som "du borde inte deffa, du väger redan lite" osv, det finns fett som skall förbrännas.

THÄNKZ *flex*

deerp
2012-02-23, 09:36
carbs har inte med svält-läge att göra...

Popliteus
2012-02-23, 10:56
Vad menar du med att hålla kvar på fettet och trappa ner på musklerna? Låter som ett konstigt syfte vid deff imo. Typ som: ligghemmaisoffanochkäkachipsdieten.

RAUBEZ
2012-02-23, 13:30
Dagen med carbs är till för att kroppen inte ska hamna i svältläge och hålla kvar fettet så hårt den bara orkar och trappar ner på musklerna istället.

sisterscience?

rarr
2012-02-23, 15:07
Vad menar du med att hålla kvar på fettet och trappa ner på musklerna? Låter som ett konstigt syfte vid deff imo. Typ som: ligghemmaisoffanochkäkachipsdieten.

Ha en ätardag så kroppen inte släpper ifrån sig muskler istället för fett, läs igen.

rarr
2012-02-23, 15:10
carbs har inte med svält-läge att göra...

Vad är det du inte förstår ? Deffa 3 dagar utan carbs och hamna på vi säger 1500 kcal och sen har man 1 ätardag då man fyller på med carbs och äter typ 2000 kcal för att sedan börja om.

daloatf
2012-02-23, 15:27
Bättre att köra leangains eller Cyklisk Ketogen Diet

Donner
2012-02-23, 15:52
Vad är det du inte förstår ? Deffa 3 dagar utan carbs och hamna på vi säger 1500 kcal och sen har man 1 ätardag då man fyller på med carbs och äter typ 2000 kcal för att sedan börja om.

Då tycker jag själv det hade varit bättre att lägga sig på säg 1700 kcal varje dag. Jag klarar inte av att träna utan att fylla på med kolhydrater men det är såklart individuellt.

rarr
2012-02-23, 16:05
Då tycker jag själv det hade varit bättre att lägga sig på säg 1700 kcal varje dag. Jag klarar inte av att träna utan att fylla på med kolhydrater men det är såklart individuellt.

Jag kan köra ett tungt träningspass (gym eller hockey) även under en diet med extremt lite carbs, men som sagt det är väll individuellt. Eftersom jag tycker själv jag mår bra och kan träna som jag vill med den diet jag håller så tyckte jag det vore en bra ide att ha en dag då man fyller på med carbs och äter lite mer för att inte hamna i svältläge.

Vad har du för synpunkter om du ser från mitt perspektiv ?

vicarious
2012-02-23, 16:13
Det du talar om brukar kallas för refeed. Och ja, man kan nog tjäna på att ha såna dagar ibland, i synnerhet de dagar man har tränat. Dock finns det inget så kallat svältläge som du talar om.

Reaper123
2012-02-23, 16:13
Lär funka lika bra som vilket diet som helst, då det intressanta är det genomsnittliga kcalunderskottet per dygn.

För vissa gillar carbs under deff, andra inte. Äter man något som får en att må bra får man bättre resultat, för att inte tala om att man orkar med en lång deff utan att lida!

Alltså, är du nyfiken på hur din kropp svarar på detta? Prova! Annars, kör på precis vilken diet som helst bara du uppfyller dom mest grundläggande "deffreglerna".

z_bumbi
2012-02-23, 16:38
Bättre att köra ......... Cyklisk Ketogen Diet

Det är en CKD.

rarr: Det är inte bara att cykla kolhydraterna utan se till att läsa på lite mer, bland annat hur du anpassar träningen och hur du inleder. Dieten heter alltså cyklisk ketogen diet och förkortas CKD.

rarr
2012-02-23, 23:08
Har beslutat för att prova på denna egentolkade variant av deff, alltid kul med experiment.