handdator

Visa fullständig version : Prepp inför ölkväll?

Oddish
2012-02-23, 00:01
Om man, som jag, gillar att dricka 6-10 stora stark fredag och lördag blir det svårt att dessa dagar pricka sitt planerade kaloriunderskott eller -balans.

Låt säga att jag endast drar i mig 150 g vassleprotein och ett par multivitamin under dagen, innan jag börjar öla. Vad säger ni då? Att jag är dum i huvudet förmodligen? ;)

Tanken är att jag ska få i mig hyfsat med protein med så få kalorier som möjligt för att kunna spendera resterande kalorier på ölen. En "bonus" är ju att jag utan mat i magen lär behöva färre öl för att bli "skön".

Jag förstår naturligtvis att det är ganska dumt men jag är nyfiken på vad ni har för åsikter och om ni förbereder er på något speciellt sätt inför en festkväll.

tumme
2012-02-23, 00:51
Proteindrinkar (~100g) fram till middagen. Sen dra i dig en redig middag med kyckling+grönsaker tex. Bukfyllnad helt enkelt. Dricka på tom mage är oftast ingen bra ide.

Beror ju på vilken budget du har också. Men mitt bästa tips är att börja shota. Gör underverk för deff-fyllan. Svårt att få i sig många kalorier när man dricker vodka.

vicarious
2012-02-23, 00:52
Mycket protein men i fast form istället för flytande.

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

På svenska http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt/?page=1

312
2012-02-23, 02:25
Proteindrinkar (~100g) fram till middagen. Sen dra i dig en redig middag med kyckling+grönsaker tex. Bukfyllnad helt enkelt. Dricka på tom mage är oftast ingen bra ide.

Beror ju på vilken budget du har också. Men mitt bästa tips är att börja shota. Gör underverk för deff-fyllan. Svårt att få i sig många kalorier när man dricker vodka.

Bulka på vodka, det vore något. :D

TREX
2012-02-23, 02:46
Sluta dricka 6-10 stora stark fredag och lördag så är problemet löst.

Udd3n
2012-02-23, 10:36
Sluta dricka 6-10 stora stark fredag och lördag så är problemet löst.

Jag tror inte det är ett alternativ och det hör inte till frågan heller.

Reaper123
2012-02-23, 11:23
Mycket protein men i fast form istället för flytande.

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

På svenska http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt/?page=1Kör lite på detta tänk när jag ska dricka. Funkar väl helt okej även om jag såklart hade varit mer fit om jag inte supit så mycket :D

Största problemet enligt mig är risken för efter-krogen-mat och bakismaten, där kan kcal'en rinna iväg.

Fordon
2012-02-23, 11:31
60-90 minuter lugn/småsvettig cardio tidigare under dagen om du har lust och tid så finns det mer kcal att dricka sen om du är
Orolig för stt få i dig alltför mkt energi. Och lugnt eftersom du ska orka med kvällen också.

z_bumbi
2012-02-23, 11:43
Om det inte är en återkommande händelse så spelar det ingen roll och är det något som du gör regelbundet så ingår det i planen för den månaden så varför svälta sig den aktuella dagen?
Om du ändå gör det så är ju en varning på plats och det är att du kan bli aprak på betydligt mindre än vad du är van vid.

Zizou
2012-02-23, 11:44

Nu beror det ju lite på hur mycket man menar med "många kalorier".
Jag dricker bara vodka med lightläsk, men nog rinner ju ändå kalorierna iväg.
3 dl vodka = ~750 kcal och då blir man bara lite smått berusad. Men man får nöja sig med det för tillfället :)
Annars krävs det ju en liten större mängd för att uppnå en riktigt härlig fylla, och då är du ju lätt över 1000 kcal.

Sen beror det ju på hur mycket sprit man klarar av, från person till person.

tumme
2012-02-23, 12:45
Halv liter vodka: 1250 kcal.
100g vassle: 390 kcal.
Middag: 800 kcal.
Total: 2440 kcal.
Slutar på ~-500 om du behöver 3000kcal (vad jag behöver).

Inte för att jag klarar av att vara civiliserad efter en halv liter vodka, speciellt inte deffandes. Om du satsade på en karatefylla hade jag skippat underskott den dagen.

Mental
2012-02-23, 13:14
Det är ju trendigt ju, alla tuffa modebloggare gör så. Det kallas Drinkorexi.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/drinkorexi--den-nya-krogfallan

Fishtank
2012-02-23, 13:32
Bara mycket EAA och en rejäl kycklingmiddag och sen ren vodka eller vodka+lightdrycker.
Funkar perfekt.

z_bumbi
2012-02-23, 13:39
Ja är det inne måste det ju vara bra.

Kopplingen ätstörningar eller stört ätbeteende och alkhol är ganska stark så jag är inte direkt förvånad över namngivningen.

Grazzafukkinrazzi
2012-02-23, 13:45
Grogga med BCAA, standard för mig när det väl beger sig ;)

andeem
2012-02-23, 14:17
/.../ du kan bli aprak på betydligt mindre än vad du är van vid.Ett annat ord för ”skön”.

Oddish
2012-02-23, 17:09
Ok, jag ger mig! ;) Det får bli en rejäl omgång kyckling/kött/fisk och kalorisnåla grönsaker istället. Vodka och lightläsk är inte riktigt min grej dock. Det finns inget som kan ersätta en kall starköl.

Linjedomarn
2012-02-23, 17:23
varannan proteinshake istället för varannan vatten?

Fishtank
2012-02-23, 17:25
varannan proteinshake istället för varannan vatten?

Lätt att komma på överskott då.
Han ville hålla underskott.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sniggel
2012-02-23, 18:06
Blanda någon god aminosyreprodukt med vodka ;)

Knatcharn
2012-02-24, 11:28
Mjölkdrinkar, woop woop!

Minttu+O'boy och Vodka+O'boy är båda riktigt goda (även riktigt fyllda med socker) men O'boyen kanske kan bytas ut mot kakao och sötningsmedel? Självklart är White Russian grymt men om man nu ville minimera kalorierna så är det väl starksprit som gäller.

EDIT: Minttu + Chokladvassle? Ska testas ikväll! Och gör inte misstaget att dricka svensk Minttu som bara har 40% alkoholhalt, det är den riktiga finska versionen på 50% som gäller! :hbang:

midwinterholes
2012-02-25, 17:45
Som någon kommenterat på dn.se: Nya dieten LFHA. Low Food High Alcohole hahahaha:hbang: