handdator

Visa fullständig version : Värdefulla konserver

bollio
2012-02-22, 23:35
Jag är stor anhängare av konserver eftersom de håller länge, de är billiga och näringsvärdet är bra. Jag behöver inte fara och handla så ofta, sparar pengar och har något gott och näringsrikt att äta.

Nyligen hittade jag Ajvar som är gjord av röd paprika, aubergine, salt, socker, vitlök, solrosolja, vinäger. Riktig vitaminbomb. För några veckor sen började jag även med pesto som är riktig näringsbomb det med (synd på priset bara).

I kylskåpet/skafferiet står även:
-Surkål
-Pesto
-Sill
-Makrill
-Tomatpuré
-Krossade tomater
-Div som champinjoner, sparris

Nu till frågan, finns det något mer gott och prisvärt som jag kan lägga till i mitt skafferi?

zamuel96
2012-02-22, 23:45
Vita bönor i tomatsås brukar jag köpa iaf. kostar 3:90 per burk på 420g

AhmedGrisen
2012-02-22, 23:50
olika sorters böner, kikärter och sånt och sen tonfisk såklart

bollio
2012-02-23, 00:02
Perfekta förslag. Tonfisk kom jag just på att jag har. Vita bönor är ju billiga och goda. Det får inhandlas, samt olika ärter.

KalleTeodor
2012-02-23, 10:18
dum fråga men dem här bönorna på konserv är det bara å öppna och sen sätta i sig skiten eller bör man tillaga dem på något vis? :)

shoulder87
2012-02-23, 10:32
kalle, både och fungerar. Jag gillar inte smaken (den obefintliga) av bönor, utan tycker det är godast i typ grytor. Fungerar bra "råa" i sallad om man har någon god smakhöjare till.

Prost
2012-02-23, 12:08
Sardiner i tomatsås!

RAUBEZ
2012-02-23, 12:26
Vita bönor i tomatsås brukar jag köpa iaf. kostar 3:90 per burk på 420g

Har inte de mer socker än bönor i sig dock?

Morty
2012-02-23, 12:57
Har inte de mer socker än bönor i sig dock?

Nej, inte alls. Mycket mer bönor än socker.

Tror att det är cirka 5% socker i hela förpackningen.

Pernam
2012-02-23, 13:12
Sardiner i tomatsås!

+1

En guds gåva till mänskligheten!

Holabandola
2012-02-23, 13:35
Bisfenol i burkarnaplastlegering på insidan, så att basera sin kost på konserver kanske inte är någon hit :-)
II och GI blir skyhögt av burkmat, maten är totalt sönderspjälkad av värmen och trycket när de skapades.

Så, nu har jag skrämmt upp dej ordentligt ;-)

bollio
2012-02-23, 16:07
Huvva :(

Knatcharn
2012-02-23, 16:16
Bisfenol i burkarnaplastlegering på insidan, så att basera sin kost på konserver kanske inte är någon hit :-)
II och GI blir skyhögt av burkmat, maten är totalt sönderspjälkad av värmen och trycket när de skapades.

Så, nu har jag skrämmt upp dej ordentligt ;-)

Hmm, hur påtagligt är det dock och i vilken mängd?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bisphenol_A#Sweden

Intressant info, I UK verkar de tycka att det inte är så farligt iallafall.

Holabandola
2012-02-24, 12:55
..köp iallafall inte burkar som är bucklade, då frigörs mer oönskade ämnen från burken till maten. Glasburkar är helt ok, men maten är fortfarande helt sönderkokt :-)

stafh
2012-02-24, 13:22
Röda linser!

Eddie Vedder
2012-02-24, 14:34
Burkskinka är toppen och Lidl har riktigt bra köttgrytor faktiskt. Lidls nötköttsgryta och pulvermos var min lunch i både måndags och tisdags. Även fiskbullar är ju super. Och sill.

Holabandolas påståenden bör du ta med ett lastbilsflak av salt.

Deep Thought
2012-02-24, 14:49

Kan omöjligen vara bra för blodtycket. ;)

Morty
2012-02-24, 17:26
Burkskinka är toppen och Lidl har riktigt bra köttgrytor faktiskt. Lidls nötköttsgryta och pulvermos var min lunch i både måndags och tisdags. Även fiskbullar är ju super. Och sill.

Fiskbullar, uuh. Ända maten som jag aldrig gillar. Allt annat jag ätit har jag uppskattat. Även haggis.

Holabandolas SAMLTIGA uttalanden borde tas med salt, känns det som.

Cristobal
2012-02-25, 07:03
Jag gillar tonfisk, tycker inte om smaken av tomatsås, är tomatsås väldigt konstigt.

Holabandola
2012-02-25, 08:35
Vadå salt, motbevisa mig istället :-)

Det finns Bisfenol i plastlegeringen i burkar, OCH II samt GI blir skyhögt av burkmat. Inga konstigheter.
Sen om man väljer att bry sig om det eller ej är en annan sak.

mysglenn
2012-02-25, 09:39

Det finns Bisfenol i plastlegeringen i burkar, OCH II samt GI blir skyhögt av burkmat. Inga konstigheter.

älskar argumentet att man ska MOTBEVISA något :S

Holabandola
2012-02-25, 10:05
älskar argumentet att man ska MOTBEVISA något :S

Jag med höhö, det är lite smådrygt :-)
Men jag orkar verkligen inte dra fram studier artiklar etc. är man intressrad får man göra sin egen research.

Eddie Vedder
2012-02-25, 12:14
Men jag orkar verkligen inte dra fram studier artiklar etc. är man intressrad får man göra sin egen research.

Ja visst är det så. Alternativt att man tar påståenden med en stor skopa salt som sagt. Att påstå massa saker och sedan hävda att man har rätt tills någon annan motbevisar är ju dock inget argument.

mysglenn
2012-02-25, 12:30

jag har en tjejbekant som håller på precis som du gör, påstår ofta och mycket konstiga saker om kost, träning och hälsa. Tex påstår hon att snabba proteiner är farligt för hjärtat. Hon ber en sedan motbevisa henne och hävdar prompt att hon har rätt tills hon är motbevisad.

Lekstuga.

Eddie Vedder
2012-02-25, 12:32
Och där kan vi avsluta den diskussionen. :)

christofer79
2012-02-25, 19:08

Stämmer mycket bra. Bisfenol är hormonstörande o borde tas bort från kvitton o burkmat.

Tolkia
2012-02-25, 19:19
Ja, det stämmer att bisfenol är hormonstörande och överhuvudtaget ett ämne som industrin borde försöka bergränsa mer än vad som idag sker, kanske främst av miljöskäl. Om det finns sådana mängder i plasten på insidan av konservburkar (notera att de flesta konservburkar inte har plast på insidan) att det är motiverat att bedriva skrämselpropagande är däremot tveksamt. Dosfrågor brukar dock inte vara något som intresserar skrämselpropagandister.

AhmedGrisen
2012-02-27, 02:20
dum fråga men dem här bönorna på konserv är det bara å öppna och sen sätta i sig skiten eller bör man tillaga dem på något vis? :)

skölj av först sen är det bara att äta.

AhmedGrisen
2012-02-27, 02:23
soldatens ärtsoppa är bra när man inte orkar laga något