Logga in

Visa fullständig version : Äter jag för mycket kolhydrater? (leangains)

TPC
2012-02-22, 23:19
Hej Kolo!

Började i senhöstas/vintras med projektet att komma i form ordentligt. Detta gjorde jag med hjälp av upplägget kallat Leangains, något ni säkerligen har koll på.

Jag närmar mig tio kilos viktnedgång, med ökad muskelmassa. Jag åt väldigt mycket protein, måttligt med fett, och väldigt lite kolhydrater.

Hade ett uppehåll i Januari på grund av en lång sjukdom, och har nu sakta men säkert kommit igång. Är inne på min andra vecka, och den här gången har jag planerat att äta mer kolhydrater på träningsdagar. Har skrivit ner vad jag ätit idag, och följande siffror är representativa för vad jag ätit dessa två veckor.

1680 kcal
178 gram protein
197 gram kolhydrater
23 gram fett

Jag är nitton år gammal, 1.75 lång och ligger på stadiga 64.5 kilo ( *flex* ).

1680 är väl på ett ungefär ett underskott på 600kcal för mig, och det är väl en rimlig siffra. Brukar ligga lite närmre 1800.

Nästan 200 gram kolhydrater alltså, på en träningsdag. Är detta för mycket? Har läst alla möjliga siffror, och blir inte riktigt klok på det. Bör jag äta ännu mer proteiner och dra ner på kolhydraterna, trots att proteinintaget är mer än 2g/kroppskilo?

Väldigt tacksam för svar,
Ödmjukast

Tpc

Heppez
2012-02-22, 23:24
Tror inte att det alls är för mycket kolhydrater, jag käkar kanske det dubbla du käkar på mina träninsdagar och det funkar fint för mig.
Kör på om det känns bra och ger resultat, justera om det är tvärtom :) Ingen kan känna din kropp lika bra som du själv.. Optinojja mindre och träna mer :) Så länge du kan hålla proteinintaget högt tror jag det är helt lugnt :)

Blacknednatty
2012-02-22, 23:31
verkligen inte för mkt.

TPC
2012-02-22, 23:53
Inte? Vad bra!

Det som framförallt ställde till det för mig var deffguiden här på siten, där King Grub skriver:

Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror

Det måste alltså vara direkt efter ett träningspass detta gäller? Utan kolhydrater känns det nämligen väldigt svårt att komma upp i rätt mängd kalorier per dag, utan att äta dubbelt så mycket protein.

Är väl antagligen jag som missförstått bara.
Tack för svaren.

Kischen
2012-02-23, 00:00
Inte? Vad bra!

Det som framförallt ställde till det för mig var deffguiden här på siten, där King Grub skriver:

Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror

Det måste alltså vara direkt efter ett träningspass detta gäller?

Svar ja.

vicarious
2012-02-23, 00:56
Jag hade valt att lägga mig på minst 3g/kg protein, sen fylla ut resten med kolhydrater.

Ghoetic
2012-02-23, 21:36
Käkar själv nämnligen efter leangains, med inga kolhydrater på vilodagar och minst 200g kollisar på träningsdagar, protein alltid 160-200g, fett 30-50. väger atm 73-74 på 163, har kört sen december typ, inte rört mig ett kilo, recompar jävligt sakta dock.