handdator

Visa fullständig version : Max styrka med minsta möjliga massa?

Osukaru
2012-02-22, 18:23
Hej!

Har försökt söka i exempelvis http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163215&highlight=v%E4xa+styrka+utan+massa men inte riktigt hittat svaret på det jag letar efter.

Nu till frågan: jag är lite oproportionell när det gäller ben vs överkropp. Mina ben kan man kalla XL när min överkropp endast är M så att säga.
Jag har mest tränat efter diverse splittar som träningsformat tidigare och min fråga är vad ni i all er gudomliga träningskunskap tror är bästa sättet för mig att få överkroppen att komma ifatt benen? Jag vet att gener spelar extremt stor roll, men träningsupplägg gör ju också stor skillnad.

Har funderat på att exempelvis träna 5x5 variant med benen, dvs med lite högre vikter, färre reps och mer vila. Det skulle kanske kunna ge mer styrka än massa?
Jag har tränat i ca 4 år, så jag är ju inte helt grön, dock behöver jag lite hjälp på traven här!

Tips och träningsupplägg skulle gärna uppskattas!

Mvh
Osukaru

Osukaru
2012-02-25, 12:32
Ingen? :D

312
2012-02-25, 14:09
Prova typ 3/5/1 eller vad programmet hette, där lär du inte få lika massa som något volymschema i alla fall. :D

apfel
2012-02-25, 14:45
stanna på samma vikter i böj.
ingen progression= minimal till ingen tillväxt

aranada05
2012-02-25, 14:56
Om du vill bli starkare och lägga på dig så lite massa som möjligt borde du börja köra tunga reps inom intervallet 1-5 reps. Du lär få mindre muskelmassa ju närmare 1 repetition du ligger

Osukaru
2012-02-26, 13:08
Tack för hjälpen!

jokem
2012-02-26, 13:32
Det är väl inget fel med att ha stora lår? Det sitter förmodligen i din skalle, som med alla andra sånahär trådar. Jag själv måste köpa anti-fit eller loose fit jeans för att annars rymms inte låren aka det blir väldigt tight. Anti-fit är just större i låren och det är de bästa jeans jag haft sedan lättkvarg kom!

Vad mäter dina lår, armar och midjemått om det nu är så stor skillnad?

Fredrik_S
2012-02-26, 13:52
Tror det är mer eller mindre omöjligt om dina gener vill att du ska ha stora ben och du inte tränat väldigt mycket ben för att få dom(då har du ju en faktor att ta bort).

Jag själv har i princip inte styrketränat ben i hela mitt liv bara dansat och hållt på med kroppsviktsaktiviteter. Ändå är dom i princip bättre än min överkropp vad gäller volym.. Och överkroppen sliter jag med varenda dag i gymet.

Tycker dock benen avtar rätt bra mot slutet av en diet. Så är du inte fettfri kan du alltid testa ta bort fettet från kroppen, så har du det gjort också, lagom till våren.