handdator

Visa fullständig version : Rätt frukost vid hårt arbete

Opister
2012-02-22, 12:34
Hej!

Jag har ett ganska så fysiskt krävande arbete.
Sett över hela dagen, så bär man i snitt mellan 2 - 4 ton per dag, samt går en hel del. Det är med andra ord en hel del kroppsarbete under dagen.

Min fråga är:
Vad för frukost bör jag få i min för att kunna orka med hela dagen.
Oftast så blir det bara en snabbmacka och kaffe på något ställe.
Sen en snabblunch i farten under hela dagen.

Känns som att man borde få i sig mycket mer på en dag, men tiden finns inte alltid där.

Jag har inte tid med frukost innan jobbet, så det får gärna vara något man tar med sig, eller kan göra i ordning dagen innan.

Tacksam för tips.

mysglenn
2012-02-22, 13:09
koka en hel drös ägg?

Fritösen
2012-02-22, 13:26
Rester från middagen dagen innan?

Denniss
2012-02-22, 13:35
Havreshake? Som min,

80g havre
2,5dl mjölk 1,5% fett
1,5dl Whey80.

55g Protein
63g Kolhydrater
11g Fett

Tar 2 min att göra på morgonen, eller om du vill kan du göra den dagen innan. Mättar riktigt bra. Kan bytas ut mot Fet mjölk om man behöver mer kalorier. Kan även slänga i mer havre/frysta hallon för lite mer energi.

Holabandola
2012-02-22, 15:23
Låter som mitt jobb.
Men vissa pass kan jag kasta/lyfta/sortera 10 ton på en förmiddag. Därtill stå och gå hela tiden.
Frukosten är dödsviktig. Musli med fil, två ägg, juice, banan och protteshake. Sen blir det en banan, kaka och lite mjölk på rasten och sen en stor lunch när jag kommer hem efter 6h.

Gurkyngel
2012-02-23, 05:52
Vadå inte har tid? Du får väl ta dig tid om frukost är så viktigt! Jag kliver upp 04.45 bara förr kunna sitta ner med min gröttallrik i 30 min, jag prioriterar det över 30 min extra sömn.
Ett annat alternativ är ju att förberede något dagen innan och käka det i farten istället för köpes?

bollio
2012-02-23, 07:27
Gör matigare mackor med ex. ost, ägg, majonnäs, rödbetssallad/räksallad, leverpastej. Det blir som smörgåstårta och galet nyttigt då också. Du kan köpa mjuka tunnbröd och göra wraps av dessa, alternativt baguetter eller någon annan brödvariant där du kan sätta på eller i en massa pålägg.

Rester från gårdagens middag var en bra idé också.

exor
2012-02-23, 07:41
Jag har också ett fysiskt jobb. Äter en landgång till frukost eller 4-6 skivor gottgräddat med ost, skinka. För mig är lunch och middag viktigare. Lunchen består oftast av 600-700g pasta med 500g köttfärsås och 50g ost.

bollio
2012-02-23, 10:38
Gottgräddat är utmärkt bröd. Det blir bra näringsvärde om man dessutom kompletterar med något vitamin C-rikt som pålägg ex. Ajvar, surkål, paprika