Visa fullständig version : Min matsedel
Hej
Jag undrar om någon kunde kommentera detta
Frukost kl 06.00
Havregrynsgröt ( 0,5 dl havregryn) (0,5 dl kruskakli) med ca 2 dl mjölk
2 mackor (varierar vilken brödsort) med sardiner
Ett glas muumjölk vid sidan om.
Mellanmål mellan kl 10-11
En banan, kanske oxå ett äpple.
Skollunch ca kl 12
Det som bjuds, försöker att äta mycket protein, men eftersom skolmaten är sk*t dålig händer det ibland att det nästan bara blir en kolhydratlunch
Mellanmål 15
Kanske en macka med sardiner
Keso
Frukt fram till middagen
Middag 18-19
Pasta med något proteinrikt, typ kött eller kyckling
Träning
Styrka 1,5 h
Ishockey 1,5 h
Efter träning
Proteindryck, med ca 40 - 50 g protein plus en banan
Kvällsmål kl 23
Gröt, keso, vårrulle lr liknande
Jag undrar om det är något jag missar som jag bör äta.
Hur mycket keso bör jag äta vid mellanmålen (innehåller väl 15g protein / 100g)
Någon som kan kommentera, plz?
Calleman
2004-01-21, 15:20
Om vi börjar med keson hade jag slängt i mig så att du uppnår 30-40 gram protein. Sen gröt till kvällsmål kan man diskutera hur bra det är, för fettets skull kanske det inte är så lyckat. Men om du tränar mkt ishockey lär väl itne det vara ditt problem.
Vill du upp i muskler är ju en annan fråga, antar att du vill det. Då behöver du inte bry dig allt för mkt om vad du äter mer än att du får i dig mkt långsamma kolhydrater, proteiner och mer fett än vad du får i dig idag. Dock nyttigt fett. Kan du läsa mer om via sökning här på forumet.
Kortfattat...är din förbränning hög ät 5-7 ggr om dagen och ät mkt om du vill gå upp i muskelvikt. Utan liten överdosering av mat, ingen muskeltillväxt.
Blev ett snabbt svar, har du fler frågor kan jag besvara dom när jag har mer tid. Sitter och gör projekt för tillfället!
King Grub
2004-01-21, 15:24
Frukost kl 06.00
Havregrynsgröt ( 0,5 dl havregryn) (0,5 dl kruskakli) med ca 2 dl mjölk
2 mackor (varierar vilken brödsort) med sardiner
Ett glas muumjölk vid sidan om.
Skippa kruskaklit eller dra ner på mängden, och ersätt med mer havregryn. För mycket fibrer är inte bra, och havregryn innehåller fullt tillräckligt för frukosten.
Mellanmål mellan kl 10-11
En banan, kanske oxå ett äpple.
Protein och fett saknas.
Skollunch ca kl 12
Det som bjuds, försöker att äta mycket protein, men eftersom skolmaten är sk*t dålig händer det ibland att det nästan bara blir en kolhydratlunch
Även om maten är "skitdålig" är det bättre om du försöker få i dig det proteinrika i alla fall. Eller komplettera kolhydraterna med mjölk.
Mellanmål 15
Kanske en macka med sardiner
Keso
Ser bra ut.
Frukt fram till middagen
Middag 18-19
Pasta med något proteinrikt, typ kött eller kyckling
Bra. Gärna grönsaker till.
Träning
Styrka 1,5 h
Ishockey 1,5 h
Efter träning
Proteindryck, med ca 40 - 50 g protein plus en banan
Mer kolhydrater, och gärna snabba sådana istället för banan. Vitt bröd, druvsocker, riskakor, russin, skumgodis, cornflakes är bättre alternativ.
Kvällsmål kl 23
Gröt, keso, vårrulle lr liknande
Efter en sådan massiv träning skulle det vara bättre om du kunde klämma i dig ett mål liknande middagen.
King Grub
2004-01-21, 15:25
Originally posted by Calleman
Sen gröt till kvällsmål kan man diskutera hur bra det är, för fettets skull kanske det inte är så lyckat. Men om du tränar mkt ishockey lär väl itne det vara ditt problem.
Av vilken anledning...?
Calleman vad dillar du om då?
Calleman
2004-01-21, 15:33
okej! Snabbt svar, utan närmare eftertanke. Missade att detta sena mål var direkt efter träning, självklart är det motiverat med ett större mål mat då.
Tänkte snarare på min egen situation, hade jag ätit en större måltid halvtimmen innan jag lägger mig hade detta i slutändan inte slutat allt för väl.
Är ni med nu boys? :smash:
King Grub
2004-01-21, 15:35
Är ni med nu boys? :smash:
Inte riktigt. Även om man inte har tränat leder ett grötbaserat mål till ett väldigt lågt insulinpåslag, jämfört med det allra mesta annat du kan hitta på. Betydligt lägre än t ex en kesellaburk som är så populärt.
Calleman
2004-01-21, 15:45
Originally posted by King Grub
Inte riktigt. Även om man inte har tränat leder ett grötbaserat mål till ett väldigt lågt insulinpåslag, jämfört med det allra mesta annat du kan hitta på. Betydligt lägre än t ex en kesellaburk som är så populärt.
Ja, möjligt att insulinnivån är högre med kesellan. Men borde inte ett högre proteinintag vara bättre än ett högre kolhydratintag (som då gröten ger) innan man lägger sig?
Kan mycket väl ha fel, men vad jag lärt mig än så länge så låter det logiskt.
King Grub
2004-01-21, 16:01
Ja, möjligt att insulinnivån är högre med kesellan. Men borde inte ett högre proteinintag vara bättre än ett högre kolhydratintag (som då gröten ger) innan man lägger sig?
Kan mycket väl ha fel, men vad jag lärt mig än så länge så låter det logiskt.
Ett för lågt kolhydratintag med efterföljande låga blodsockernivåer leder till glukagonpåslag och muskelnedbrytning av den anledningen i stället, så jag skulle välja en måltid med lagom andelar av alla tre makronäringsämnena. Det totala energiintaget är intressantare än det i ett enskilt mål eller vilken tid måltiden intas.
Äter man havregrynsgröten med mjölk lär det ju inte vara något större problem...
Calleman
2004-01-21, 16:06
Ett för lågt kolhydratintag med efterföljande låga blodsockernivåer leder till glukagonpåslag och muskelnedbrytning av den anledningen i stället, så jag skulle välja en måltid med lagom andelar av alla tre makronäringsämnena. Det totala energiintaget är intressantare än det i ett enskilt mål eller vilken tid måltiden intas.
ok...då är jag med! Man tackar för besväret!
Skippa kruskaklit eller dra ner på mängden, och ersätt med mer havregryn. För mycket fibrer är inte bra, och havregryn innehåller fullt tillräckligt för frukosten
Varför är det inte bra med mkt fibrer?
Jag brukar ha upp mot 1dl kruskakli i morgongröten. Mestadels för att det är godast så... är det dåligt?
Originally posted by Nate
Jag brukar ha upp mot 1dl kruskakli i morgongröten. Mestadels för att det är godast så... är det dåligt?
Min kompis fick förstoppning :)
King Grub
2004-01-21, 17:13
För mycket fibrer kan rubba hormonbalansen eftersom fibrerna binder upp en del av könshormonerna.
Vitamin- och mineralabsorbtion minskar, men då får du verkligen äta rejält med fibrer.
Fiberproppar i tarmarna kan bildas.
kleven: vaknar du 6.00 och sover 23.00?
bara 7 h sömn!!....inte bra.....
King Grub
2004-01-21, 18:35
Originally posted by TCOG
kleven: vaknar du 6.00 och sover 23.00?
bara 7 h sömn!!....inte bra.....
7 timmar är väl alldeles optimalt. För mig i alla fall.
7 timmar är väl alldeles optimalt. För mig i alla fall.
det ska vara minst 8 h har jag läst iaf.....MINST...själv sover nog jag omkring 8, 8½ h......
King Grub
2004-01-21, 19:11
det ska vara minst 8 h har jag läst iaf.....MINST...själv sover nog jag omkring 8, 8½ h......
Sömnbehovet är helt individuellt. För vissa passar det utmärkt med 5, andra behöver 10. Det finns ingen siffra som passar alla.
det ska vara minst 8 h har jag läst iaf.....MINST...själv sover nog jag omkring 8, 81/2 h......
Jag brukar bara behöva 6h, sen vaknar jag alltid av mig själv och känner mig pigg inför en ny dag. Om det nu inte är så att den nya dagen involverar att gå till jobbet - då känner man sig nämligen ALDRIG pigg....
Jag brukar bara behöva 6h, sen vaknar jag alltid av mig själv och känner mig pigg inför en ny dag. Om det nu inte är så att den nya dagen involverar att gå till jobbet - då känner man sig nämligen ALDRIG pigg....
Jag måste lätt sova runt 12 timmar eller mer för att känna mig utvilad. Hoppas det är något man växer ifrån:(
Originally posted by Everest
Jag måste lätt sova runt 12 timmar eller mer för att känna mig utvilad. Hoppas det är något man växer ifrån:(
Varför skulle man inte växa när man sover?
Det är väl så att man t o m växer bättre när man sover?
Originally posted by Krystal
Varför skulle man inte växa när man sover?
Det är väl så att man t o m växer bättre när man sover?
Menade att sömnbehovet skulle minska med åldern
Haha okej, nu förstod man, läste inte riktigt noggrant första gången, antar jag.
sorry :love:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.