handdator

Visa fullständig version : Combo styrka+cardio med mitt mål

Clajj
2012-02-21, 14:40
Hej!

Jag behöver tips/åsikter på hur jag ska kombinera cardio med styrketräning för viktnedgång. Viktigt att poängtera är kanske att jag endast vill bli av med lite bukfett då jag är smal i övrigt.
Något som följer konstant är att jag försöker ligga på 500kcal minus varje dag (för matdagbok).

Men i början körde jag gruppträning på gymmet tre dagar i veckan. På de flesta av dom så kombinerar man styrka i form av uthållighet och kondition. Man svettas och rör på sig mycket.

Men pga. uteblivna resultat (eller iaf tycker jag det går för långsamt) har jag nu bytt till hård styrketräning 3ggr i veckan (helkroppspass) eftersom många säger att med mer muskler bränner man också mer under längre tid.
Hur som helst så gillar jag fortfarande cardioträning (både gruppass och löpning på band) och försöker därför lägga in det när jag inte kör styrka.
Med andra ord:

mån: styrka
tis: löpning/gruppass
ons: styrka
tors: löpning/gruppass
fre: styrka
lörd: löpning/gruppass/vila
sönd: löpning/gruppass/vila

Men att befinna sig på gymmet VARJE dag tar upp alldeles för mycket av min tid eftersom jag pluggar på universitetet, har hund som behöver tid och jobbar vid sidan om. Tiden räcker bara inte till.

DÄRFÖR skulle det enligt mig vara optimalt att köra ett löppass direkt efter styrka och ha en ordentlig vilodag emellan istället och bara behöva gå till gymmet mån, ons, fre så jag har tid att faktiskt utföra mina studier också.

Nu har jag läst galet mycket om att man inte bör kombinera de två av flera olika anledningar. Folk verkar ha väldigt egna uppfattningar om det också, BEROENDE på vad målet är.

MITT mål är att inför sommaren (några månader kvar) få en vältränad mage utan att förtvina, det var därför jag la in styrketräningen. Men att bara styrketräna känns inte tillräckligt, cardion måste med (som man även läser överallt).

Hur mycket katastrof är det för mig, som inte är ute efter att bygga supermuskler (utan bara "bygga" tillräckligt för att se frisk ut under viktminskningen) att köra ett löppass efter styrkan (kommer oavsett vad inte lägga det före styrka eftersom jag efter ett löppass är helt utmattad så skulle inte funka köra styrka)? Betyder det verkligen (som man läser överallt) att det är att kasta styrkepasset i sjön? Har som sagt tidsbrist att brottas med...

Eller ska jag enbart gå tillbaka till gruppträning 3ggr i veckan där man får lite av båda?

Tankar?

Clajj
2012-02-21, 14:45
Ps: vet inte om det har någon betydelse men jag är 26år och tjej och överallt läser man hur mycket svårare det är för oss att bli av med just det där lilla runt magen så jag vill ju ändå ha en sån effektiv träning som möjligt, givet den tid jag har att disponera på träning.

Sniggel
2012-02-21, 15:19
Kommentarer i rött

Hej!

Jag behöver tips/åsikter på hur jag ska kombinera cardio med styrketräning för viktnedgång. Viktigt att poängtera är kanske att jag endast vill bli av med lite bukfett då jag är smal i övrigt.
Något som följer konstant är att jag försöker ligga på 500kcal minus varje dag (för matdagbok).

Men i början körde jag gruppträning på gymmet tre dagar i veckan. På de flesta av dom så kombinerar man styrka i form av uthållighet och kondition. Man svettas och rör på sig mycket.

Men pga. uteblivna resultat (eller iaf tycker jag det går för långsamt) har jag nu bytt till hård styrketräning 3ggr i veckan (helkroppspass) eftersom många säger att med mer muskler bränner man också mer under längre tid.
Hur som helst så gillar jag fortfarande cardioträning (både gruppass och löpning på band) och försöker därför lägga in det när jag inte kör styrka.
Med andra ord:

mån: styrka
tis: löpning/gruppass
ons: styrka
tors: löpning/gruppass
fre: styrka
lörd: löpning/gruppass/vila
sönd: löpning/gruppass/vila

Men att befinna sig på gymmet VARJE dag tar upp alldeles för mycket av min tid eftersom jag pluggar på universitetet, har hund som behöver tid och jobbar vid sidan om. Tiden räcker bara inte till.

Kan du inte köra någon konditionsträning tillsammans med din hund istället för de promenader du tar med honom/henne?

DÄRFÖR skulle det enligt mig vara optimalt att köra ett löppass direkt efter styrka och ha en ordentlig vilodag emellan istället och bara behöva gå till gymmet mån, ons, fre så jag har tid att faktiskt utföra mina studier också.

Nu har jag läst galet mycket om att man inte bör kombinera de två av flera olika anledningar. Folk verkar ha väldigt egna uppfattningar om det också, BEROENDE på vad målet är.

MITT mål är att inför sommaren (några månader kvar) få en vältränad mage utan att förtvina, det var därför jag la in styrketräningen. Men att bara styrketräna känns inte tillräckligt, cardion måste med (som man även läser överallt).

Hur mycket katastrof är det för mig, som inte är ute efter att bygga supermuskler (utan bara "bygga" tillräckligt för att se frisk ut under viktminskningen) att köra ett löppass efter styrkan (kommer oavsett vad inte lägga det före styrka eftersom jag efter ett löppass är helt utmattad så skulle inte funka köra styrka)? Betyder det verkligen (som man läser överallt) att det är att kasta styrkepasset i sjön? Har som sagt tidsbrist att brottas med...

Nej så katastrofalt är det verkligen inte. Med dina mål och din vardag kan du säkert köra styrka följt av kondition. Det är iaf långt mycket bättre än att skippa styrketräningen. Det som händer är konditionsträningen motverkar effekten av styrketräningen. Men förmodligen med en bråkdel. Jag tror du vinner mycket mer på det än vad du kan förlora i "optimalitet". Jag rekommenderar att du tar någon typ av proteinkälla minst emellan styrkan och konditionen dock.

Eller ska jag enbart gå tillbaka till gruppträning 3ggr i veckan där man får lite av båda?

Tycker du ska behålla styrketräningen som du gör nu. Eventuellt kan du spara tid genom att skära ner till 2 styrkepass i veckan. Men lägre än så tycker jag inte du ska gå.

Tankar?

Du skulle även kunna strama åt kosten mer istället för att träna så mycket som du gör om du tycker att det tar för mycket tid.

Clajj
2012-02-21, 15:32
Sniggel: bra idé, men som tyvärr inte funkar med min hund (större jakthund). Den tid jag har att lägga på henne behöver fokuseras till aktiviteter som hon drar nytta av. Hon är typen som behöver mer mental aktivitet, hon blir inte trött eller nöjd av fysisk. Visst jag har släpat med henne på löpning/cykling utomhus men eftersom hon inte hinner lukta/leka med andra hundar/få mentala utmaningar på vägen och bara springer bredvid så slutar det bara med att jag behöver lägga ytterligare tid efteråt på att ge henne vad hon behöver oxo.

Därför är (skogs)promenaderna i olika tempo med henne enbart till för henne, träning av mig själv måste jag separera o lägga på annan tid.

Tack för tipset om proteinintag emellan styrka och löpning!

Clajj
2012-02-21, 15:35
Sniggel: haha ja, sen var det det där med kosten ja. Tycker redan det är tillräckligt plågsamt att ligga på 500kcal minus. Jag är en småätare in i benmärgen och krigar verkligen dag ut och dag in för att ligga på kaloriunderskott, blir smått tokig psykiskt av det och att försöka bryta ett mönster man haft i flera år av olika anledningar. Att dra ner ännu mer skulle verkligen sabba mitt psyke ;)