Visa fullständig version : Fotboll i Sverige ekonomiskt
Jag är intresserad av att veta hur ekonomin i svensk fotboll ser ut.
Ner till vilken division kan man tjäna pengar / leva på fotbollen i Sverige både på herr och damsidan?
Hur mycket tjänar de bästa och vad är ungefärlig genomsnittslön i allsvenskan/damallsvenskan? Kan man leva på fotbollen i division 2 t ex?
Det krävs nog spel i minst superettan för att kunna livnära sig på fotbollen i Sverige.
Ytterst få i division 1 gör det nog på heltid. Men en slant för att spela får dom säkert.
Och på damsidan så krävs det allsvenskan, fast inte ens där livnär sig alla spelare på fotbollen utan måste även ha ett jobb på sidan (50-75%).
Sen beror det ju på i vilken klubb du spelar, vad dom har för ekonomiska förutsättningar, anläggning, intäkter, publik osv.
Vi är ju en bit i från England, där spelare i League Two (4e högsta ligan) livnär sig på fotboll :) Den bäst betalda där tjänar ~110.000 pund på 2 år.
Herr Oberst
2012-02-21, 14:36
Tror det är rätt få i Superettan som inte har ett vanligt jobb (50-75%) vid sidan om
Förstår att alla kan inte leva på fotbollen i superettan, det finns väl proffs i superettan? Typ Bajen som har varit ett etablerat lag i Allsvenskan borde väl ha några heltidsspelare, de har mycket folk på matcherna, stor fotbollsstadion, känt varumärke osv
Förstår att alla kan inte leva på fotbollen i superettan, det finns väl proffs i superettan? Typ Bajen som har varit ett etablerat lag i Allsvenskan borde väl ha några heltidsspelare, de har mycket folk på matcherna, stor fotbollsstadion, känt varumärke osv
Jodå, visst finns det heltidsspelare i superettan. Bajen har nog några som du säger, skulle även tippa på t.ex Halmstad, Trelleborg bland annat.
Herr Oberst
2012-02-21, 15:16
Halmstad och Trelleborg kommer ju från Allsvenskan där nästan alla spelare är heltidsproffs. Men till kommande säsong i SuperE lär båda klubbarna genomlida ordentliga stålbad. Tror inte det finns mycket pengar kvar att ta av. Liten publik, sponsorer som försvinner och TV-pengar som minskas från jättemycket till pyttelitet.
Halmstad och Trelleborg kommer ju från Allsvenskan där nästan alla spelare är heltidsproffs. Men till kommande säsong i SuperE lär båda klubbarna genomlida ordentliga stålbad. Tror inte det finns mycket pengar kvar att ta av. Liten publik, sponsorer som försvinner och TV-pengar som minskas från jättemycket till pyttelitet.
Yepp, därför jag tog dom två :) Lär ju säkert behålla några som heltidsspelare iallafall, men många lär nog få en rejäl sänkning av lön.
Man räknas som proffsspelare nertill division 2 nuförtiden vad jag har förstått.
I det laget jag håller på i division 1 så tjänar alla spelarna pengar även om det inte är mycket i de allra flesta fall. Men om man får ut 10 000 kr så klarar man sig ju såpass att man inte behöver jobba och så lever vissa.
När Örgryte var i superettan förförra säsongen så var alla välavlönade och heltid utom ungdomarna som kom från juniorlaget, de får runt 12 000. Tror deras lönekostnader var väldigt höga jämfört med de allsvenska lagen också.. sen gick de i konkurs med spelarlöner på över 150% utav den totala inkomsten.
Nu i division ett är det några få som är heltidsanställda tippar på 25% resten är halvtid eller ungdomskontrakt dvs ca 10-15 000. I bondelagen tror jag inte det är många om ens några som får över 10.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.