handdator

Visa fullständig version : Ämnesomastäggning

Otur
2012-02-21, 13:23
Hoppas den hamnar rätt.

Diskuterade ämnesomsättning med några arbetskollegor idag. Några 30+ sa följande: så fort man fyllt 30 så sjunker din ämnesomsättning rejält. Jag minns för 10 år sedan då kunde jag äta hur mycket pizza, godis som helst. Jag gick inte upp ett gram. Men idag så räcker det med att jag tittar på något så går jag upp i vikt.

Så då undrar jag. Hur ligger det till? Om jag bara går på tex deffguiden och räknar så skulle jag personligen behöva ca 2600 kalorier vid 35 i stället för ungefär 2700 idag vid 25 års ålder. Jag tycker inte det är någon jätteskillnad?

Finns det några studier om detta? Vad säger ni lärda? :)

Vafan, kan någon moderator stava rätt på rubriken åt mig. Ser att det har blivit fel. Vet inte vad jag har tänkt med.

Mental
2012-02-21, 13:32
Hoppas den hamnar rätt.

Diskuterade ämnesomsättning med några arbetskollegor idag. Några 30+ sa följande: så fort man fyllt 30 så sjunker din ämnesomsättning rejält. Jag minns för 10 år sedan då kunde jag äta hur mycket pizza, godis som helst. Jag gick inte upp ett gram. Men idag så räcker det med att jag tittar på något så går jag upp i vikt.

Så då undrar jag. Hur ligger det till? Om jag bara går på tex deffguiden och räknar så skulle jag personligen behöva ca 2600 kalorier vid 35 i stället för ungefär 2700 idag vid 25 års ålder. Jag tycker inte det är någon jätteskillnad?

Finns det några studier om detta? Vad säger ni lärda? :)

Vafan, kan någon moderator stava rätt på rubriken åt mig. Ser att det har blivit fel. Vet inte vad jag har tänkt med.

Nja, snarare är det väl så att livet förändras för många i den åldern, dels minskar som sagt den basala metabolismen, men jag kan även tro att fritiden blir mindre fysiskt aktiv, samtidigt som en mer ordnad ekonomi ger tillgång till mer energitäta livsmedel och mer utemat osv.

Mental
2012-02-21, 13:33
Jag ser ju på många av mina gymnasievänner, födda 81, att många lagt sig till med kalaskula de senaste åren.

Kischen
2012-02-21, 13:33
Formeln i deffguiden är våldsamt mycket mer pålitlig än dina kollegor ;)

Sniggel
2012-02-21, 14:27
Hörde samma sak när det snackades om 20+
Får se om "de" envisas och säger något liknande angående 40+

Otur
2012-02-21, 14:40
Håller helt med dig Mental. Jag tror även det är lätt att vara lite lat i sitt tankesätt och skylla extrakilona på att ämnesomsättningen rasar med åldern, när det i stället är livsstilen som ändras.

Jag tror att den sjunker, men det är är nog inte så att du vräka i dig mängder med pizza och inte gå upp ett gram, sen så fort man fyllt 30 lägger man på sig allt man tittar på. Som jag har fått det beskrivit för mig.

Visst så är detta individuellt men för gemene man så gäller väl den formeln ganska väl?

Insulinus
2012-02-21, 14:47
Finns gott om studier på åldrande och förändringar i metabolismen! BMR sänks något med åldern (1-2% på 10 år = 20-40 kcal/dag baserat på en 2000 kcal BMR vilket är normalt för en 30-40år gammal 100kg man)

Låter lite men sett över tid påverkar det givetvis. Men största boven är nog snarare den sänkta fysiska aktiviteten som kommer med åldern.

Typically, BMR is the largest component of energy expenditure and comprises 50–70% of total expenditure in most adults. A decline in BMR with aging is well recognized (68, 119) and is implicit in standard equations for predicting BMR in healthy men and women of different ages (40). A longitudinal study by Keys et al. (68) documented a decline in BMR with age of 1–2% per decade; based on this assessment, a reduction in BMR of ∼400 kJ/day can be predicted between 20 and 70 years of age.

http://physrev.physiology.org/content/86/2/651.full

Otur
2012-02-21, 14:51
Stort tack för den :)