handdator

Visa fullständig version : Jordnötssmör vs nötter

94jeppe
2012-02-19, 20:21
Varför har jordnötssmör blivit en så stor grej? Mandlar, cashewnötter och valnötter innehåller ju mycket bättre fetter så vad är egentligen grejen.

Folk köper ekologiskt jordnötssmör dyrt istället för att bara gå och köpa ett påse naturella nötter billigare och trycka i sig.

Eddie Vedder
2012-02-19, 20:23
Det är ju gott. Och i mycket mat passar det bättre med smörformen än nötformen. Sämre utbud (och pris) på mandelsmör, cashewsmör etc.

94jeppe
2012-02-19, 20:44
ja som trodde att tränande brydde sig mer om vad de tillför och inte smaken ;)

Fishtank
2012-02-19, 20:53
Man får kombinera

Eddie Vedder
2012-02-19, 21:04

Det är ju inte en fråga om svart eller vitt. Om A är mycket godare och billigare än B men enligt teorin marginellt "sämre" än B så är ju valet på A ganska självklart för mig i alla fall. Och så resonerar nog ganska många.

Dreas
2012-02-19, 21:14
Det är ju inte en fråga om svart eller vitt. Om A är mycket godare och billigare än B men enligt teorin marginellt "sämre" än B så är ju valet på A ganska självklart för mig i alla fall. Och så resonerar nog ganska många.Med tanke på hur vissa framställt det så vette fan.

Hade fler varit lite mer källkritiska och mindre lättpåverkade tror jag inte att jordnötssmörshypen blivit så stor.

Ristretto
2012-02-19, 21:17

Syftar du på den enorma skillnaden man märker på sina resultat när man byter från jordnötter till mandlar?

Eddie Vedder
2012-02-20, 06:44
Med tanke på hur vissa framställt det så vette fan.

Hade fler varit lite mer källkritiska och mindre lättpåverkade tror jag inte att jordnötssmörshypen blivit så stor.

Är det så stort då? Jag kan inte påstå att jag tycker att det verkar vara så många som äter massor av jordnötssmör.

94jeppe
2012-02-20, 07:03
dreas, precis vad jag pratar om jordnötssmörshypen ;)

Pretorian
2012-02-20, 07:45
Jag brer det på smörgåsen, dels för att det går att bra och dels för att det är gott.

Dreas
2012-02-20, 08:09
Är det så stort då? Jag kan inte påstå att jag tycker att det verkar vara så många som äter massor av jordnötssmör.Med tanke på hur det såg ut för några år sedan så tycker jag det.

Ser en ökning hos ett visst klientel.

Paperbasket
2012-02-20, 08:29
Jag tycker att hypen har försvunnit lite men var rätt hög ett tag tack vare Sid aka Gurun med flera.

Jokester
2012-02-20, 09:21
Jag kör med jordnötssmör på mackorna. Det är både godare och mindre kalorier än om jag haft smör och ost på.

Dreas
2012-02-20, 09:41
Jag kör med jordnötssmör på mackorna. Det är både godare och mindre kalorier än om jag haft smör och ost på.Sämre fördelning av fett, men är det godare så är det ju ett ganska klart val :)

Du får ju också vettigare protein ifrån ost.

z_bumbi
2012-02-20, 15:30
En stor andel av alla artiklar som skrivs om träning är inspirerade från USA, en annan stor andel är bara översättningar av amerikanska artiklar.
Jordnötssmör är vanligt i USA.
Så jag ser inget konstigt i att jordnötsmör får ganska mycket uppmärksamhet även i Sverige.

94jeppe
2012-02-20, 16:44
vågade inte nämna Sid från... men jag håller med totalt!!! håller dock med om att jordnötssmör är supergott.

Eddie Vedder
2012-02-20, 18:44
Med tanke på hur det såg ut för några år sedan så tycker jag det.

Ser en ökning hos ett visst klientel.

Jo jag vet att det finns en liten klick som följer JS-dieten och ytterligare en liten klick som tror att jordnötssmör är den optimala fettkällan i kombination med lite fiskolja.

Och jag hade det klientelet i åtanke redan från början. Och just på grund av det - enligt min uppfattning - mycket ringa klientelet antog jag att det inte är så väldigt utbrett. Men jag kan ha fel.

Nebuchadnezzar
2012-02-20, 20:47
Stor grej vet jag inte, det jag har märkt är att många tycker det underlättar när de ska bulka och har svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.

Dreas
2012-02-20, 22:55
Jo jag vet att det finns en liten klick som följer JS-dieten och ytterligare en liten klick som tror att jordnötssmör är den optimala fettkällan i kombination med lite fiskolja.

Och jag hade det klientelet i åtanke redan från början. Och just på grund av det - enligt min uppfattning - mycket ringa klientelet antog jag att det inte är så väldigt utbrett. Men jag kan ha fel.Det kan mycket väl vara så. Jag kanske tror att det är större än vad det är för att jag känner ett fåtal som äter det och att det smattrar tätt med uppdateringar på facebook....

Tror vi är av samma åsikt på den här punkten faktiskt :)