Visa fullständig version : Kalipermätningar - Vilket metod använder du/blir du mätt med?
Albin Eriksson
2012-02-18, 13:59
3punkts, 4punkt, 9punkts parillo osv osv?
Brukar själv mäta och bli mätt med 9-punkts parillo.
Ni?
martikainen
2012-02-18, 17:19
första och enda gången jag gjorde det mättes jag med 7punkts.
jag mäter 3-punkt men skulle gärna vill veta hur man mäter 9-punkt så man kan få ett mer trovärdigt resultat :D
PowerSlize
2012-02-19, 09:56
jag mäter 3-punkt men skulle gärna vill veta hur man mäter 9-punkt så man kan få ett mer trovärdigt resultat :D
http://www.linear-software.com/online.html
9-punkts parillo no doubt.
Albin Eriksson
2012-02-20, 20:27
Vid eftermiddagsmätning så gjorde det cirka 0.2mm om man väntade 2sekunder med att läsa av resultatet, gissar på att det är lite vätska i huden som trycks ihop. Frågan är, skall man läsa av resultatet efter eller omgående?
1-2sekunder står det iofs i instruktioner, men är ändå lite osäker på det.
Kanske skulle mäta direkt på morgonen istället och eventuellt eliminera problemet.
Ola Wallengren
2012-02-20, 21:00
Jo, ca 1-2 sekunder ska man vänta så att mätaren "landar" men vänta inte allt för länge och mät inte samma punkt allt för många gånger på raken.
lite off topic men kan någon själva ekvationen eller vet var kan man hitta det?
willtjam
2012-02-21, 12:10
lite off topic men kan någon själva ekvationen eller vet var kan man hitta det?
http://www.linear-software.com/online.html
:)
:)
Tack jag har sett den redan men där det är de som räknar åt dig , jag vill ha själva ekvationen så jag vill göra en liknande program :)
Tack jag har sett den redan men där det är de som räknar åt dig , jag vill ha själva ekvationen så jag vill göra en liknande program :)
Beror på vilken mätmetod du vill ha ekvationen på?
Parillo = summan (i mm) av alla mått genom kroppsvikten (i lbs) gånger 27.
T.ex. mina mått (i mm):
Bröst: 8
Under armhålan: 9
Höften: 7
Tricep: 8
Bicep: 6
Under skulderbladet: 9
Magen: 12
Korsryggen: 7
Lår: 9
Vad: 7
Summa: 82mm
Kroppsvikt: 80kg (176lbs)
82(mm)/176(lbs)*27=12,6
12.6%
Sen om det är underhudsfett eller kroppsfett vet jag ej. Antar att det är totalt kroppsfett med tanke på att kroppsvikten är med i ekvationen.
Således bör Durnin/Womersley och Jackson/Pollock mäta underhudsfett eftersom de inte tar med kroppsvikten?
Albin Eriksson
2012-02-26, 02:20
RassK: Mäter du tio punkter?
Jag mäter 10 punkter men använder endast 9 i parillo. Midaxillary är för Jackson/Pollock-7.
Funderar på att gå över till BioSignature dock (poliquins 12punkters om jag minns rätt)
Ola Wallengren
2012-02-27, 14:59
Värt att tänka på är att fler punkter inte direkt ökar tillförlitligheten. För egen del stämmer 4-punkts bäst, de andra underskattar fett%.
Värt att tänka på är att fler punkter inte direkt ökar tillförlitligheten. För egen del stämmer 4-punkts bäst, de andra underskattar fett%.Av ren nyfikenhet: Hur vet man det? Det finns väl knappast något facit?
Ola Wallengren
2012-02-27, 17:53
Facit är svårt att få men jag har jämfört med DXA, isotopspädning, bodpod, BIS och 4-compartment models. Noggrannare än så blir det knappt.
willtjam
2012-02-27, 17:57
Är det någon som vet av en bra video/sida om punkterna vid kalipermätning? Pappret jag fick med min kaliper var rätt svårt att förstå, och den enda videon jag hittade som inte hade dålig rating var Scoobys och han vettefan om man ska ta seriöst.
willtjam
2012-02-27, 18:33
Duuh, missade att det fanns i länken på första sidan.
martikainen
2012-02-27, 19:21
När vi ändå är inne på ämnet, vad kostar en vettig kaliper och vartifrån beställer man den (sverige/usa/whatever) Är rätt sugen på att skaffa en och lära mig mäta!
willtjam
2012-02-27, 19:28
Brukar finnas på de flesta träningssidor (och eftersom de flesta även säljer kosttillskott så kan jag inte länka), och min kostade runt 250:-. Om den är bra vet jag inte, men det gör då det den ska göra (visar ett mm-mått alltså). ;)
Nu när jag tänker efter så använder antagligen poliquin jackson/pollock 7-punkters i sin "biosignature". Resten av måtten är bara för att avgöra hormonbalans.
Värt att tänka på är att fler punkter inte direkt ökar tillförlitligheten. För egen del stämmer 4-punkts bäst, de andra underskattar fett%.
Jag känner också att JP 3, 4 och 7 punkters konsekvent visar för låga siffror (t.ex. 2% på mig, lol?). Drnin/Womersley är den som gett mest "realistiska" resultat men den har nackdelen av att inte mäta tillräckliga många punkter (inga mått på underkroppen t.ex.). Parillo är därför mitt förstahandsval (när jag har tid iaf).
Facit är svårt att få men jag har jämfört med DXA, isotopspädning, bodpod, BIS och 4-compartment models. Noggrannare än så blir det knappt.
Vilken kalipermetod har du sett ge mest konsekventa resultat jämfört med dessa? Durnin?
martikainen
2012-02-29, 21:05
Brukar finnas på de flesta träningssidor (och eftersom de flesta även säljer kosttillskott så kan jag inte länka), och min kostade runt 250:-. Om den är bra vet jag inte, men det gör då det den ska göra (visar ett mm-mått alltså). ;)
Tack!
Ola/albin/Rassk, vad använder ni för kaliper?
Ola Wallengren
2012-03-01, 09:24
Nu när jag tänker efter så använder antagligen poliquin jackson/pollock 7-punkters i sin "biosignature". Resten av måtten är bara för att avgöra hormonbalans.
Det där med hormonbalansen är i stort sett bara trams enligt mig.
Jag känner också att JP 3, 4 och 7 punkters konsekvent visar för låga siffror (t.ex. 2% på mig, lol?). Drnin/Womersley är den som gett mest "realistiska" resultat men den har nackdelen av att inte mäta tillräckliga många punkter (inga mått på underkroppen t.ex.). Parillo är därför mitt förstahandsval (när jag har tid iaf).
Så du accepterar hellre felaktiga värden än mäter på färre ställen?
En ide är ju att mäta på alla ställen för egen referens men inte räkna med dem när du försöker uppskatta fett% eller förändringar ifett eller muskelmassa.
Vilken kalipermetod har du sett ge mest konsekventa resultat jämfört med dessa? Durnin?
Durnin
Albin Eriksson
2012-03-01, 12:51
Tack!
Fick en Harpenden Kaliper på alla hjärtans dag, den man omnämner som den bästa.
(dock svindyr)
Ola Wallengren
2012-03-01, 12:55
Harpenden jag med.
martikainen
2012-03-01, 16:54
aah, jag försökte hitta på ebay, billigaste låg runt 2800kr, får hålla lite koll och se om man kan fynda någon gång!
Blev att köpa en Defender plastvariant att börja lära mig med.
Vad kör ni för kaliper? Jag köpte en billig jävel på ebay. Även om den är billig så borde ju mätningen stämma eller?
Kalipern: http://www.ebay.co.uk/itm/120756254812
Ola Wallengren
2012-03-02, 13:14
För det första så stämmer ju mätningarna rätt dåligt med även de bästa kalipers. För det andra så har olika kalipers olika area på mätkäftarna och även olika tryck, så trycket skiljersig (g/mm2), vilket innebär att olika kaliprar kan ge vitt skiljda resultat. Av denna anledning skall man helst använda den kaliper som använts när man tagit fram respektive formel. På många billiga kalipers är det dessutom svårt att läsa av exakt, tex den som du länkar till är det svårt att läsa av mindre än 1mm och 0,5mm på sin höjd. Med en harpenden är det hyfsat lätt att läsa av ner till 0,1 mm.
Med "billiga" kalipers är det alltså osäkert att man får ett rättvisande resultat och det är dessutom svårt att mäta mindre förändringar.
Är det inte bättre att lägga pengar på och gå och göra bod pod istället? Om man nu bara gör mätningar var tredje månad eller så.
Tack!
Slimguide aka "fattigmans harpenden". Ska ge liknande eller identiska mätresultat som harpenden men har dock ingen kalibreringsfunktion.
Värt några hundringar för en lekman. Finns dock många "professionella" som använder den vad jag förstått.
Det där med hormonbalansen är i stort sett bara trams enligt mig.
Det är långt från vetenskapligt förankrat men jag tycker det verkar intressant ändå. Det är ändå baserat på rätt så mycket empirisk data.
Man kanske inte ska läsa för långt in i det. Nog om det.
Så du accepterar hellre felaktiga värden än mäter på färre ställen?
En ide är ju att mäta på alla ställen för egen referens men inte räkna med dem när du försöker uppskatta fett% eller förändringar ifett eller muskelmassa.
Nej, i mina mätningar har durnin och parillo alltid hamnat väldigt jämnt i förhållande till varandra (max 1% diff) medans jackson/pollock har hamnat ett par procent under. Anledningen till att jag föredrar parillo är för att det ger fler referensvärden. Om jag hade mätt någon annan (klient t.ex.) hade jag nog använt durnin medans jag hellre använder parillo på mig själv och skiter i att räkna ut procentsatsen.
Av denna anledning skall man helst använda den kaliper som använts när man tagit fram respektive formel.
Har för mig att J/P använde lange i sina studier (antagligen du som skrivit det nånstans). Antar att Durnin använde harpenden eftersom du använder den med durnin och får konsekventa resultat. Du råkar inte veta vilka kaliper parillo använde i sin studie?
Barbastark
2012-12-15, 16:36
FRÅGA:
Har en slim-guide och kör med J/P-3punkts när jag mäter på mig själv, då det är enda metoden man kommer åt hyfsat bra (jaja, man "kan inte mäta på sig sälv" osv).
Men har hört att denna metod konsekvent ger väldigt låga värden. Så, vad kan vara rimligt att lägga till % mässigt på de resultat man får ut från JP/3?
Ligger i 5-7BF-spannet
Barbastark
2012-12-17, 07:56
FRÅGA:
Har en slim-guide och kör med J/P-3punkts när jag mäter på mig själv, då det är enda metoden man kommer åt hyfsat bra (jaja, man "kan inte mäta på sig sälv" osv).
Men har hört att denna metod konsekvent ger väldigt låga värden. Så, vad kan vara rimligt att lägga till % mässigt på de resultat man får ut från JP/3?
Ligger i 5-7BF-spannet
Bömp
Bömp
Jag vet bara att när jag mätte 2.7 med den så låg jag på dryga 6. Antagligen pallar den ur mer och mer ju lägre man kommer men addera 3 procentenheter så är du nog hyfsat nära, är min gissning. Någon ren data vet jag inte.
OnT: 9 punkts parillo är vad jag brukar använda. Ska jag mäta mig själv så väljer jag ut några punkter som är lätta att komma åt (bröst, mage, sida mage, ben typ) och håller koll på dom punkterna utan att räkna ut något.
Barbastark
2012-12-17, 09:27
Jag vet bara att när jag mätte 2.7 med den så låg jag på dryga 6. Antagligen pallar den ur mer och mer ju lägre man kommer men addera 3 procentenheter så är du nog hyfsat nära, är min gissning. Någon ren data vet jag inte.
A men dem siffrorna känns rätt rimliga på mig också. Dock det jag läst om J/P så sägs den vara den mest representativa för "unga personer med lågt kroppsfett"
Silencer
2012-12-17, 10:49
Visst sunt förnuft kan du ju ha som vägledning också. Är du ådrig på magen? Syns de olika "småmusklerna" som ligger på mitten av ryggen? Har du ribbor i bröstet osv. Dvs om du beaktar hur du ser ut rent visuellt så kan du säkert gissa tillsammans med kalipern ganska bra.
Barbastark
2012-12-17, 13:18
Visst sunt förnuft kan du ju ha som vägledning också. Är du ådrig på magen? Syns de olika "småmusklerna" som ligger på mitten av ryggen? Har du ribbor i bröstet osv. Dvs om du beaktar hur du ser ut rent visuellt så kan du säkert gissa tillsammans med kalipern ganska bra.
Är mer sugen på "riktiga siffror". Ådrighet osv kan ju skilja jäkla mycket dels från person till person, men även tid på dygn, varmt vs kallt osv osv.
Barbastark
2012-12-18, 10:18
Är även pga vilja kunna beräkna maximalt teoretiskt underskott, samt när jag mäter på andra få fram siffror som jag kan hävda vara si eller så tillförlitliga relaterat till verklig fett%
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.