Visa fullständig version : Knäpp fråga
Tjaa på er allihopa
har en annorlunda fråga det e så att jag testade nu i två dagar att käka HELT annorlunda middagar igår så käkade jag en massa grönsaker, tonfisk m,m måltiden var inte så stor men jag blev HIMLA mätt, hade nästan ont i magen,,,
men så testade jag idag kyckling med ris och sås,,, typ samma storlek på portionen ,, blev oxå mätt men kände typ inget alls utan BARA sådär så var jag mätt och är det fortfarande fast jag åt middagen kl 18,00
vad kan det bero på?, kan man känna när insulinen höjs?,, beror det på insulinen när man kännner sig så mätt?, betyder det att den har höjts otroligt mycket när man känner sig mätt?, hur är det igentligen?,,, kanske är långt ute och cyklar men detta är en intressant fråga tycker jag
MVH Adrian
King Grub
2004-01-16, 11:17
Grönsaker tar ju stor plats.
Det finns ett så kallat Satiety Index, där siffrorna visar hur mätt man blir av vissa livsmedel och hur länge mättnadskänslorna varar. Högt SI = längre och större mättnadskänslor. Om vitt bröd har 100 i SI så har kokt potatis 323 t ex.
Det finns ett så kallat Satiety Index.
Hur går man tillväga när man mäter det? Låter lite flummigt att mäta.
King Grub
2004-01-16, 14:09
Originally posted by a_p
Hur går man tillväga när man mäter det? Låter lite flummigt att mäta.
Man låter ett antal oberoende försökspersoner äta samma mängd energi från samma livsmedel, under samma förutsättningar. Därefter klockar man tiden som går innan deras magar börjar kurra och räknar ut ett genomsnitt på den tiden.
T ex: samma mängd energi från kokt potatis höll försökspersonerna mätta 323% längre tid än samma mängd energi från vitt bröd.
Dr. Mendosa har lite koll på SI om man vill läsa mera...
http://www.mendosa.com/satiety.htm
Eller så tittar man bara på mängden kalorier per hundra gram samt även fibermängden.
Att äta 100 kcal från sallad, vitkål mm lär mätta mer än från en chokladpralin för att vara extrem.
Originally posted by King Grub
Man låter ett antal oberoende försökspersoner äta samma mängd energi från samma livsmedel, under samma förutsättningar. Därefter klockar man tiden som går innan deras magar börjar kurra och räknar ut ett genomsnitt på den tiden.
T ex: samma mängd energi från kokt potatis höll försökspersonerna mätta 323% längre tid än samma mängd energi från vitt bröd.
Ok, var det jag misstänkte. Kan tänka mig att det blir svårt att få exakta värden eftersom resultaten baserar sig på testpersonernas känslor. Jag funderade på om det kanske var möjligt att mäta något slags receptorer någonstans som talade om hur hungrig man var men det är kanske omöjligt.
King Grub
2004-01-16, 17:31
Originally posted by a_p
Ok, var det jag misstänkte. Kan tänka mig att det blir svårt att få exakta värden eftersom resultaten baserar sig på testpersonernas känslor.
Precis. Det är därför det är viktigt att ha så många testpersoner som möjligt och få ett medelvärde på dem, inte bara testa en eller två och låta deras magar bestämma.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.