handdator

Visa fullständig version : Dålig energi vid deff

Mickee
2012-02-18, 11:37
Tjena!
Detta är min första deff och är inne på 6e veckan just nu. Det gick lite halvtaskigt i början men har ändrat
mitt matschema varje vecka och är rätt nöjd med det nu.
Dock så har jag fått problem med energin på gymmet, de senaste 2 veckorna har jag fått gå ner lite i vikter och känner mig illamående om jag kör på som jag brukar göra.
Är detta vanligt vid deffing? Eller är det bara jag som äter fel?
Skriver upp lite information här så får ni gärna säga till om jag ska sänka / öka någonting, eller lägga till något kosttillskott som kan vara bra.

Kön: Man
Ålder: 21
Startvikt: 92,7kg 7-1-2012
Nuvarande Vikt: 87,5 18-02-2012
Målvikt: 75-80 kg någon gång i juni kanske?
Längd: 185 cm
Träning: Styrketräning 4 gånger i veckan (avslutar passen med 30 min gång på rullband eller 5 min intervaller i 30 min), cardio 1-2 ggr 45-60 min
Utöver träningen så jobbar jag på kontor så det är inte mycket rörelse förutom att gå till buss / tåg etc.

BEE = ca 2050 kcal x 1.4 = 2870 kcal
Jag ligger runt 1600 kcal (men jag brukar lägga till 200 teoretiskt för att man missar säkert en del)
Så jag slutar på ca 1800 kcal per dag.

Det jag äter brukar variera en del så jag tar gårdagens matschema som exempel:

05.00 2 ägg + 3dl mjölk = 290 kcal
09.30 1 proteindrink = 150 kcal
12.00 130g broccoli, 200g pannbiff, 70g potatismos = 525 kcal
16.00 kesella lätt 250g + funlight = 188kcal
20.00 proteindrink (direkt efter gymmet) = 150kcal
21.00 en burk med tonfisk i olja, 150g + ett äpple = 370kcal

Totalt: Kcal:1873(1673+200), Protein: 176g, Kolhydrater: 76g, Fett: 63g
Försöker ligga på 1800kcal, 200g protein, 100g kolhydrater max och 50g fett men det varierar lite från dag till dag.

Denniss
2012-02-18, 11:42
Spontant låter det som att du inte klarar av att ligga lågt på kolhydraterna. Prövat att höja till runt 200g och minskat på fettet istället? Sen räknar du väldigt lågt med 1,4 som aktivitetsfaktor, vilket kan göra att du ligger för lågt på kcal = mindre energi.

Du kör väldigt mycket cardio, men kompenserar inte med kolhydrater. Kroppen lyckas inte återhämta sig och det kan förklara varför du känner dig seg, svag och illamående.

Paperbasket
2012-02-18, 11:51
Min spontana tanke är att du ligger väääldigt lågt på kcal.

Kristoffno
2012-02-18, 16:38
Du ligger på tok för lågt! 1600kcal är för viktminskning för en som inte tränar.
Ligg runt 500 kcal mindre än vad du förbränner och du kommer stabilt plocka bort ett halvkg i veckan.

Mickee
2012-02-18, 17:39
Tack för snabba svar!

Spontant låter det som att du inte klarar av att ligga lågt på kolhydraterna. Prövat att höja till runt 200g och minskat på fettet istället? Sen räknar du väldigt lågt med 1,4 som aktivitetsfaktor, vilket kan göra att du ligger för lågt på kcal = mindre energi.

Du kör väldigt mycket cardio, men kompenserar inte med kolhydrater. Kroppen lyckas inte återhämta sig och det kan förklara varför du känner dig seg, svag och illamående.

Okej, har fått för mig att man helst ska ligga på lite kolhydrater när man deffar, men det kanske är en smaksak. I vilket fall så ska jag prova att höja till 200g.
Vilken aktivitetsfaktor tycker du jag ska använda då? Tog så låg med tanke på jobbet.

Du ligger på tok för lågt! 1600kcal är för viktminskning för en som inte tränar.
Ligg runt 500 kcal mindre än vad du förbränner och du kommer stabilt plocka bort ett halvkg i veckan.

Jag har tappat 2½ kg de 2 senaste veckorna och trodde det var ett bra resultat med tanke på att man säger 0,5-1 kg i veckan. Men är 1kg i veckan för mycket för min del menar du? Jag har alltid varit tjock (vägde 100kg förra året) så vill försäkra mig på att det ser hyfsat ut till sommaren för en gångs skull ;)

Denniss
2012-02-18, 17:44
Tack för snabba svar!

Okej, har fått för mig att man helst ska ligga på lite kolhydrater när man deffar, men det kanske är en smaksak. I vilket fall så ska jag prova att höja till 200g.
Vilken aktivitetsfaktor tycker du jag ska använda då? Tog så låg med tanke på jobbet.

Jag har tappat 2½ kg de 2 senaste veckorna och trodde det var ett bra resultat med tanke på att man säger 0,5-1 kg i veckan. Men är 1kg i veckan för mycket för min del menar du? Jag har alltid varit tjock (vägde 100kg förra året) så vill försäkra mig på att det ser hyfsat ut till sommaren för en gångs skull ;)

Precis. Det är ju olika. Du får helt enkelt testa dig fram. Det verkar ju inte funka att ligga så lågt för dig just nu, så pröva höja lite och se om det hjälper. Hjälper det inte så är det något annat.

Med tanke på träningen som du genomför skulle jag sätta 1.5-1.6 minst. Men det är ju spegeln och vågen som bestämmer. Om du går ned i lagom takt så är det ju bara bra. Men som sagt, höj lite på kolhydraterna och se om du presterar bättre. Höj kcal-intaget lite också. Mer än 1kg per vecka är bara onödigt, om du inte är överviktig.

Greenlight
2012-02-18, 18:36
när du fått ordning på kcal så kan jag även rekommendera kreatin

vicarious
2012-02-18, 22:33
Tycker också det ser ut som väldigt lite energi. 1800kcal kanske är lämpligt de dagar du vilar och inte gör annat än sitter på kontoret eller i TV-soffan.

Mickee
2012-02-19, 10:25
när du fått ordning på kcal så kan jag även rekommendera kreatin
Jag brukar använda kreatin men är inne i "urladdningsperioden" just nu, ska börja med det nästa vecka igen.

Är det något annat tillskott som kan va bra att ha? Har sett att EAA, BCAA och PWO verkar rätt populära.

Tycker också det ser ut som väldigt lite energi. 1800kcal kanske är lämpligt de dagar du vilar och inte gör annat än sitter på kontoret eller i TV-soffan.

Jag ökade aktivitetsfaktorn till 1,6 och fick fram 3280 kcal. Så jag tänkte lägga mig på 2200-2400 kcal istället, låter det rimligare? Dock tyckte ja jag hade ett rätt bra vikt minskningstempo om man ser på vågen, men givetvis ska man må bra och orka träna med.

Kan det ge motsatt effekt om man lägger sig på för lågt kcal intag? Eller är det bara att jag bör gå ner lite långsammare?

I vilket fall tänkte jag prova att öka kolhydraterna till 200 och kcal till 2.2k - 2.4k denna veckan och se hur det går. Tack för hjälpen allihopa!

Sheogorath
2012-02-19, 10:33
Kom ihåg att det är hur vikten förändras som styr ditt underskott. Allt du kan använda formeln till är att höfta en bra utgångsnivå för din diet. Sen måste du reglera energiintaget uppåt och nedåt tills du mött den viktförlust per vecka som du avser. DÅ vet du vilket underskott du faktiskt skapat (och kan ta reda på din aktivitetsfaktor genom att kasta om lite i formeln, om du känner för det). Ingen "vet" sin aktivitetsfaktor utan att "veta" hur mycket vikt de tappar (och vet man hur mycket vikt man tappar är aktivitetsfaktorn ointressant).

RassK
2012-02-19, 11:59
Dålig energi vid deff

Ät mer energi.

begt
2012-02-19, 12:41
Lägg till en tallrik gröt kl 20 efter gymmet, mättar bra dessutom. Då får du i dig fibrer, järn, zink, B-vitaminer och lite annat på köpet.

Om jag vore du skulle jag inte äta tonfisk på burk varje dag p.ga. kvicksilver och andra miljögifter. Tonfiskarten Skipjack må innehålla relativt lite kvicksilver (och de är små när de fångas), men i och med att du äter det varje dag så blir det nog i överkant...

Mickee
2012-02-19, 21:14
Kom ihåg att det är hur vikten förändras som styr ditt underskott. Allt du kan använda formeln till är att höfta en bra utgångsnivå för din diet. Sen måste du reglera energiintaget uppåt och nedåt tills du mött den viktförlust per vecka som du avser. DÅ vet du vilket underskott du faktiskt skapat (och kan ta reda på din aktivitetsfaktor genom att kasta om lite i formeln, om du känner för det). Ingen "vet" sin aktivitetsfaktor utan att "veta" hur mycket vikt de tappar (och vet man hur mycket vikt man tappar är aktivitetsfaktorn ointressant).

Mm det är sant... Jag har nog snöat in mig lite för mycket på formler nu, kan nog lätt bli så på sin första deff när man vill göra "rätt" direkt ;)

Lägg till en tallrik gröt kl 20 efter gymmet, mättar bra dessutom. Då får du i dig fibrer, järn, zink, B-vitaminer och lite annat på köpet.

Om jag vore du skulle jag inte äta tonfisk på burk varje dag p.ga. kvicksilver och andra miljögifter. Tonfiskarten Skipjack må innehålla relativt lite kvicksilver (och de är små när de fångas), men i och med att du äter det varje dag så blir det nog i överkant...

Okej, käkar inte tonfisk varje dag, varvar det med keso + frukt en del också men ska tänka på det!

Denniss tyckte jag skulle käka mer kolhydrater, spelar det någon roll när man äter det? T.ex. försöka lägga det mesta på dagen innan träning för att få energi till träningen, eller käka det mesta efter träning för att kroppen ska återhämta sig bättre?

Denniss
2012-02-19, 21:33
Mm det är sant... Jag har nog snöat in mig lite för mycket på formler nu, kan nog lätt bli så på sin första deff när man vill göra "rätt" direkt ;)

Okej, käkar inte tonfisk varje dag, varvar det med keso + frukt en del också men ska tänka på det!

Denniss tyckte jag skulle käka mer kolhydrater, spelar det någon roll när man äter det? T.ex. försöka lägga det mesta på dagen innan träning för att få energi till träningen, eller käka det mesta efter träning för att kroppen ska återhämta sig bättre?

Vissa ( som jag )klarar inte att prestera på en så låg mängd kolhydrater. En enkel lösning kan därför vara att höja den mängden och känna efter. Lägg största mängden kolhydrater efter träning på träningsdagarna. På vilodagarna spelar det mindre roll.

begt
2012-02-19, 21:33

Ligger man på ett ganska kraftigt underskott är det ingen vidare idé att strypa kolhydratintaget innan eller under träning, särskilt inte om det är frågan om konditionsträning med hög intensitet. Men större delen av kolhydraterna skulle iaf jag lägga efter träningen.

Dreas
2012-02-19, 21:42
Byt ut tonfisken i olja mot tonfisk i vatten, fettet är av ganska dålig sort.

Mer energi förespråkas också som många sagt. 10-15g malto före pass och 20g efter kanske vore något? Hjälper iaf mig under diet att inte känna mig så tom.

Mickee
2012-02-19, 22:28
Byt ut tonfisken i olja mot tonfisk i vatten, fettet är av ganska dålig sort.

Mer energi förespråkas också som många sagt. 10-15g malto före pass och 20g efter kanske vore något? Hjälper iaf mig under diet att inte känna mig så tom.

Okej, får kolla upp malto! Inte hört så mycket om det innan.

Det var rätt stor skillnad på fettmängden i tonfisken ja.. Det var även mindre kcal i den med vatten, så jag får äta ännu mera.

Något känns jävligt fel här... Jag har inga problem med hungern även med mitt låga intag och när jag räkna ut lite vad jag borde lägga till för att komma upp i ungefär 2200 kcal så känns det som jag inte kommer orka äta allt. Inte direkt den känslan jag trodde jag skulle få när jag börja på min deff :P

Jeml
2012-09-24, 10:44
fel post

Jeml
2012-09-24, 10:47
Okej, får kolla upp malto! Inte hört så mycket om det innan.

Det var rätt stor skillnad på fettmängden i tonfisken ja.. Det var även mindre kcal i den med vatten, så jag får äta ännu mera.

Något känns jävligt fel här... Jag har inga problem med hungern även med mitt låga intag och när jag räkna ut lite vad jag borde lägga till för att komma upp i ungefär 2200 kcal så känns det som jag inte kommer orka äta allt. Inte direkt den känslan jag trodde jag skulle få när jag börja på min deff :P

det beror förmodligen på att du omedvetet sänkt din aktivitets nivå eller något. jag deffade på 1500kcal ett tag(dumt). och tyckte 2500kcal tex vore sjuklig mängd mat. nu kan jag äta 3000-3500kcal och ändå vara lite hungrig..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

CalleP
2012-09-24, 12:56
Pröva att ligga på ett lite mindre underskott eller balans på träningsdagar. Visst det tar lite längre tid dock är det lättare att köra vidare på deffen.