handdator

Visa fullständig version : Falsk räkning från Telia

LeBron
2012-02-18, 03:17
Story:
Beställde en iPhone 4s ifrån Telia, några dagar efter beställningen så hittade jag ett mycket bättre erbjudande så jag valde att säga upp det tidigare abonnemanget hos Telia. Ringde dom och de sa att jag bara skulle låta telefonen skickas tillbaka till avsändaren genom att inte hämta ut det på posten, sagt och gjort.

Två månader senare får jag en räkning på 250 och det står inte ens för vad. Ringde upp och de sa något om att de kan ha lagt in pengar på mitt konto av någon anledning som jag inte minns, och dom pengarna vill de ha tillbaka. Jag har inte fått 1kr ifrån dom.

Vad ska man göra? Dom kommer ju bara slänga på ytterligare påminnelseavgifter :/

Viktor_Balck
2012-02-18, 03:24
Story:
Beställde en iPhone 4s ifrån Telia, några dagar efter beställningen så hittade jag ett mycket bättre erbjudande så jag valde att säga upp det tidigare abonnemanget hos Telia. Ringde dom och de sa att jag bara skulle låta telefonen skickas tillbaka till avsändaren genom att inte hämta ut det på posten, sagt och gjort.

Två månader senare får jag en räkning på 250 och det står inte ens för vad. Ringde upp och de sa något om att de kan ha lagt in pengar på mitt konto av någon anledning som jag inte minns, och dom pengarna vill de ha tillbaka. Jag har inte fått 1kr ifrån dom.

Vad ska man göra? Dom kommer ju bara slänga på ytterligare påminnelseavgifter :/

Om de satt in pengar på ditt konto lär du väl kunna se det på ett kontoutdrag? Dom måste väl kunna hänvisa till vad dom tar betalt för.

LeBron
2012-02-18, 03:33
Om de satt in pengar på ditt konto lär du väl kunna se det på ett kontoutdrag? Dom måste väl kunna hänvisa till vad dom tar betalt för.

Precis, men det har de inte gjort.

Adamz
2012-02-18, 03:56
Skicka dom ditt kontoutdrag då

Fordon
2012-02-18, 04:02
Precis, men det har de inte gjort.

Har de inte satt in pengar så har de inte gjort det. Och din bank är ju inte direkt i maskopi med dem.

http://2.bp.blogspot.com/-2DV5BhvmrIo/Tm1NtkZE8RI/AAAAAAAADbs/X6tS__5g9dw/s1600/fred+win+meme+prinnysoul.png

Ramrod
2012-02-18, 04:42
Kan det inte vara så att de vill att du ska betala för postförskotts och hanteringsavgifter för outhämtat paket? Så brukar det vara när man ångrar sig när paketet redan är skickat iaf.

John M
2012-02-18, 04:53
Bestrid fakturan - kommer den igen ifrån ett inkassobolag - så bestrider du fakturan den vägen också. Går det vidare till fogden så måste Telia kunna bevisa vad fakturan gäller. Finns det ingen bevisning läggs ärendet ner.

Du kan ju börja skicka fakturor till Telia på 250kr du också, se hur dom reagerar :D

Yes
2012-02-18, 05:15
Bestrid fakturan - kommer den igen ifrån ett inkassobolag - så bestrider du fakturan den vägen också. Går det vidare till fogden så måste Telia kunna bevisa vad fakturan gäller. Finns det ingen bevisning läggs ärendet ner.

Det stämmer inte riktigt. Kronofogden gör inte någon rättslig bedömning av kravet. Det är upp till svaranden att bestrida om han anser kravet vara felaktigt. Rättslig prövning sker vid en bestridan om sökanden meddelar att ärendet ska överlämnas till tingsrätten. Kronofogden kontrollerar i princip bara att ansökan är formellt korrekt(det finns untandtag som särskild handräckning, men det är en helt annan sak än vad som är frågan här). Vid en rättslig tvist måste dock Telia kunna visa att kravet är riktigt.

L2310
2012-02-18, 09:53
Kan det inte vara så att de vill att du ska betala för postförskotts och hanteringsavgifter för outhämtat paket? Så brukar det vara när man ångrar sig när paketet redan är skickat iaf.

This.

JB12K
2012-02-18, 10:33
Alla företag tar ju en avgift för ej uthämtade paket.

"Råkat sätta in pengar på ditt konto" personen i telias kundservice måste ha trollat dig :p