handdator

Visa fullständig version : Öppet Spår (Vasaloppet) Funkar nötter som energi?

Rolv
2012-02-17, 22:40
Ska åka öppet spår nästa helg. Undrar om kroppen kan tillgodose sig energin ifrån nötter ( mestadels fett) under en aktivitet som kommer att hålla på 6-7 timmar, eller är det lämpligare att enbart satsa på kolhydrater?

Sverker
2012-02-18, 06:56
Satsa på det som går ned. Nötter låter torrt att tugga på.

Kexchoklad, kakor eller choklad låter godare ifall det är fett och energi du vill ha i dig.

Rolv
2012-02-18, 11:38
Har kroppen någon nytta av fettet som jag stoppar i mig då?? Har hört att det är bättre å stoppa i sig enbart kolhydrater istället, och kroppen använder fettet på kroppen som energi om det behövs.

DRQ96
2012-02-18, 11:44
Jag har åkt ett antal ÖS och Vasalopp.

Rätt vanligt att folk har nötter. Jag föredrar bars russin och lite choklad i slutet..

Lycka till!

Sverker
2012-02-18, 14:07
Fettet i nötter sitter inpackat i protein och kostfibrer. Kan vara lite svårt att smälta. Fettet i choklad och kakor ligger mer öppet och lättåtkomligt. Samtidigt kommer det med kolhydrater.

z_bumbi
2012-02-18, 14:31
Har kroppen någon nytta av fettet som jag stoppar i mig då??

Tveksamt och framför allt inte om det är svårsmält. Kroppen är ganska bra på att ta av fettreserverna så länge du är tillräckligt vältränad och får i dig kolhydrater.

isakt
2012-02-18, 19:55
Snickers, snickers och snickers.
*flex*

Rolv
2012-02-18, 20:17
Tveksamt och framför allt inte om det är svårsmält. Kroppen är ganska bra på att ta av fettreserverna så länge du är tillräckligt vältränad och får i dig kolhydrater.

Så kroppen förbränner inte fettet som kommer direkt ifrån mat på något annorlunda sätt, än om det kommer ifrån kroppens fettdepåer?

z_bumbi
2012-02-19, 11:18
Så kroppen förbränner inte fettet som kommer direkt ifrån mat på något annorlunda sätt, än om det kommer ifrån kroppens fettdepåer?

Det är i princip samma fett så förbränningen borde inte skilja sig åt. Däremot har lagrat fett ibland närmare och ibland längre väg att gå än det som man ätit. Det fett som vid konditionsträning lagras i de muskler som förväntas använda dem har en kortare väg fram att bli energi än det som lagras allmänt i kroppen. Knepet är dock att när kroppen börjar tömma depåerna i musklerna så börjar den också mobilisera övriga förråd för att fylla på eller ersätta det som förbrukas så det blir en jämn tillförsel. Om man äter fett så minskar antagligen mobiliseringen av övriga förråd men nettoresultatet för övriga muskler blir det samma.

Rolv
2012-02-19, 12:05
Skiljer det något mellan fett och kolhydrater på hur kroppen tar vara på det jag stoppar i mig under loppet och omvandlar till bränsle?
Har hört att kroppen är tvungen att lagra in fettet innan den kan använda den som bränsle, gäller inte detta kolhydrater?
Varför jag vill veta hur det funkar är för att det är betydligt enklare att täcka upp kcalunderskottet under loppet med fett och kolhydrater, än enbart kolhydrater.
Eftersom man håller på såpass länge så kanske kroppen hinner ta vara på fettet jag stoppar i mig och använda det som bränsle, eller går det på ett ut om kroppen tar den energin ifrån mina fettdepåer som jag redan har?

ATJL
2012-02-19, 17:50
Kokosfett FTW vid långdistans om du, liksom jag, föredrar fett framför kolhydrater!

Sniggel
2012-02-19, 18:41
Kokosfett FTW vid långdistans om du, liksom jag, föredrar fett framför kolhydrater!

Funderade också på om MCT-fetter kanske kan fungera som extra lättillgänglig energikälla.

Everest
2012-02-19, 18:55
Varför jag vill veta hur det funkar är för att det är betydligt enklare att täcka upp kcalunderskottet under loppet med fett och kolhydrater, än enbart kolhydrater.

Finns ingen anledning att dra i sig så mycket energi under loppet att du täcker kcal-behovet.

Rolv
2012-02-19, 23:05
Om vi nu satsar på att försöka få med extra energi i fickan i form av mestadels kolhydrater. Vad skulle ni satsa på? Vill ju att det ska innehålla mycket energi, men samtidigt litet i volym. Om man tex kollar på Dextrosol, så innehåller ett paket endast 47 g. Det blir ju inte så mycket energi av ett paket, även om det innehåller mer eller mindre 100% kolhydrater.

Morty
2012-02-20, 08:26
Ingen kan ju svara på vad TS svarar bäst på. Kanske är det kanelbulle, kanske banan, kanske gel, snickers, godis, choklad, sportdryck, blåbärsoppa, etc.

Man äter det som funkar bäst för magen och ger energi. Bästa är såklart att pröva sig fram under förberedande långpass.

Dessutom tycker jag inte att man ska äta tillbaka 100% av den förbrukade energin. Det blir onödigt mycket mat att trycka i sig, och energi finns som glykogen i musklerna och fett i kroppsfettet. 70-80% av planerat förbrukad energi låter mer lagom och är vad jag satsar på.

Rolv
2012-02-20, 10:13
Ingen kan ju svara på vad TS svarar bäst på. Kanske är det kanelbulle, kanske banan, kanske gel, snickers, godis, choklad, sportdryck, blåbärsoppa, etc.

Man äter det som funkar bäst för magen och ger energi. Bästa är såklart att pröva sig fram under förberedande långpass.

Dessutom tycker jag inte att man ska äta tillbaka 100% av den förbrukade energin. Det blir onödigt mycket mat att trycka i sig, och energi finns som glykogen i musklerna och fett i kroppsfettet. 70-80% av planerat förbrukad energi låter mer lagom och är vad jag satsar på.

Nu var sista frågan mest av praktiska skäl. Mycket energi och samtidigt ta lite volym.

Morty
2012-02-20, 12:22
Nu var sista frågan mest av praktiska skäl. Mycket energi och samtidigt ta lite volym.

Vilket icke-problem!
Man måste (mer eller mindre) ha med sig någon energi. 100g nötter är cirka 500 kcal, 100g från en bar eller liknande är runt 400 kcal, och dessutom kompaktare än nötter. Gels är cirka 150 kcal per paket och är väldigt små. Kanelbulle och liknande är ju inte lämpligt att ha med sig i någon ficka men är säkerligen något som man kan får utmed banan.

Det viktigaste imo är fortfarande att man har med sig energi som man vet fungerar. Att packa 3-400g nötter bara för att märka att det är för svårsmält när man väl påbörjat loppet är ju supertråkigt.

Apos78
2012-02-20, 13:14
Då det kommer att hänga en hel del på den mentala kapaciteten att klara ett så pass långt lopp, så kommer du att tacka gudarna för något som faktiskt är trevligt att äta. Och underskatta inte att vara väl förberedd. Säga vad man vill om exempelvis kolhydratladdning men nog ger det lite extra att gå på allt. Kanske inte ska köra ditt hårdaste pass på gymmet veckan innan lopp heller.

Får önska dig lycka till i spåret iaf:).