handdator

Visa fullständig version : Deffa genom några enkla regler?

slafs
2012-02-17, 10:23
Hej!

Jag började träna på gym för ca 5 månader sedan. Jag har gått upp till 80 kg (+6) och är 188 cm och tycker att jag har blivit lite muskulösare.

Dom två senaste månaderna har jag ätit mycket och bra mat, men strax hade jag tänkte att börja deffa inför sommaren. Då har jag en liten fundering, eftersom när jag äter normalt så går jag varken upp eller ner i vikt, om jag då sätter några enkla regler borde jag inte gå ner i vikt då?

Tex:
Slippa dryck med kalorier i sig (drick vatten)
Gröt o ägg till frukost
Inrikta dig på mat med mycket protein i
Dra ner på pasta, ris mm (kolhydrater alltså)
Slippa gainer
Småät inget
osv

Detta eftersom jag inte har möjlighet att räkna allt jag äter.

Vad tror ni om detta? Har någon nån bra regel att tillägga? Eller måste jag kanske gå hela vägen o börja räkna allt?

Tack!

Tacos
2012-02-17, 10:32
Hej!

Jag började träna på gym för ca 5 månader sedan. Jag har gått upp till 80 kg (+6) och är 188 cm och tycker att jag har blivit lite muskulösare.

Dom två senaste månaderna har jag ätit mycket och bra mat, men strax hade jag tänkte att börja deffa inför sommaren. Då har jag en liten fundering, eftersom när jag äter normalt så går jag varken upp eller ner i vikt, om jag då sätter några enkla regler borde jag inte gå ner i vikt då?

Tex:
Gröt o ägg till frukost
Slippa gainer
Småät inget
osv

Detta eftersom jag inte har möjlighet att räkna allt jag äter.

Vad tror ni om detta? Har någon nån bra regel att tillägga? Eller måste jag kanske gå hela vägen o börja räkna allt?

Tack!

Tycker det låter som ett vettigt upplägg. Du behöver absolut inte räkna kalorier för att gå ner i vikt. Det kan du ha som en absolut sista utväg om du inte får några resultat.

spoon
2012-02-17, 10:39
Ser vettigt ut. Håll ett öga på vågen och spegeln så att du inte går ned för fort i vikt.

Camgbg
2012-02-17, 11:12
Gröt o ägg till frukost
Slippa gainer
Småät inget

Kör faktiskt ungefär som ovanstående själv och jag minskar bra på det.
Jag har skippat pasta, potatis och ris helt och äter broccoli, brysselkål, blomkål o sånt istället.
Ser allt med socker i - tex fruktyoghurt - som lördagsgodis i princip. Dvs äter det bara nån gång i veckan.
Som mellanmål blir det morötter.

En sak - jag äter inte frukost så ofta utan kör oftast istället brunch, middag och kvällsmat.

Bjern
2012-02-17, 11:19
Mina regler under min första deff som tog mig ner ca 20kg på ett år var följande;
Missa aldrig ett gympass
Ät inte för kalorität mat, har du inget val så kompensera i senare måltid, eller nästa dag.
Ha 1-2 ätardagar i veckan där man äter i princip vad man vill, men kompenserar för det.
Ät regelbundet, inget småätande.
Fokusera på protein, kolhydrater innan/efter träning.

Sheogorath
2012-02-17, 11:22
Kör faktiskt ungefär som ovanstående själv och jag minskar bra på det.
Jag har skippat pasta, potatis och ris helt och äter broccoli, brysselkål, blomkål o sånt istället.
Ser allt med socker i - tex fruktyoghurt - som lördagsgodis i princip. Dvs äter det bara nån gång i veckan.
Som mellanmål blir det morötter.

En sak - jag äter inte frukost så ofta utan kör oftast istället brunch, middag och kvällsmat.

Om man har kaloriutrymme till det finns det för viktnedgångens skull, rent fysiologiskt, ingen anledning att skippa kolhydrater. Sen kan man gott skilja på stärkelse (potatis, ris, pasta, etc) och socker (sackaros, "strösocker"). Båda är kolhydrater men den sistnämnda kan man av hälsoskäl begränsa.

Jag förstår att du fått goda resultat av att skippa kolhydratsrika livsmedel, men jag vill mest poängtera att det inte är fysilogiskt nödvändigt att göra så för att gå ner i vikt. I allmänhet presterar man mycket bättre på kolhydrater och kan på så sätt sannolikt behålla muskelmassa effektivare under en viktnedgångsperiod.

slafs
2012-02-17, 11:26
Tack för alla svar!
Jag hade tänkt att fortsätta bulka lite lätt mars ut sen börja med deffen, men jag är lite tveksam hur slutresultatet blir eftersom jag inte har så mycket muskelmassa.

Jag kör nu sl5*5 o tycker det ger bra resultat, ska jag fortsätta med det under deffen?

Så här ser jag ut just nu:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/qwerty-790.jpg

slafs
2012-02-17, 11:53
Bilden verkar inte fungera.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/qwerty-790.jpg

slafs
2012-02-17, 12:39
Nehepp inte det heller, tredje gången gillt.
http://img815.imageshack.us/img815/6443/201202171106271.jpg

Popliteus
2012-02-17, 13:59
Om du ska ta det i små steg räcker det med att du börjar med att ta bort kalorifylld dryck och inget "småätande" antar att du menar typ godis och andra gottigheter? Senare när du behöver dra bort ännu lite mer kalorier kan du ju börja ta bort lite kolisar. Om det är så du vill göra. Ligga lågt på kolhydrater är inget måste.

Jag menar om du äter på ett sätt nu och du står stilla i vikt behöver du inte ta bort så mkt på en gång. Detta för att få en långsam jämn och fin deff (bevarande av muskelmassa).

slafs
2012-02-17, 14:18
Om du ska ta det i små steg räcker det med att du börjar med att ta bort kalorifylld dryck och inget "småätande" antar att du menar typ godis och andra gottigheter? Senare när du behöver dra bort ännu lite mer kalorier kan du ju börja ta bort lite kolisar. Om det är så du vill göra. Ligga lågt på kolhydrater är inget måste.

Jag menar om du äter på ett sätt nu och du står stilla i vikt behöver du inte ta bort så mkt på en gång. Detta för att få en långsam jämn och fin deff (bevarande av muskelmassa).

Jo det låter rätt vettigt! Men jag oroar mig att inte riktigt hinna bli "fit" till sommaren då, att det skulle gå för långsamt, men du har några rätt för jag vill inte tappa nån muskelmassa.

Någon som har nått o säga om bilden? Är det nån mening att deffa på min muskelmassa?

312
2012-02-17, 14:33
Någon som har nått o säga om bilden? Är det nån mening att deffa på min muskelmassa?

Ja, det tycker jag. Dock inte så mycket, kanske 5kg (exkl vattenvikt), sen bulka långsamt. :thumbup:

wessmen
2012-02-17, 14:38

Håller med i mycket, men är det ens första deff är det bättre att gå in hårt. Musklerna han vunnit än så länge är lätta att sätta tillbaka, skulle rent av vilja påstå att han inte kommer förlora något genom att deffa när han tränat 6mån.

Till TS: Tycker du bör deffa redan nu. Egen erfarenhet säger att det finns betydligt mer att ta än man tror och har du ett fast datum du vill vara "färdig" på (semester, resa etc) så är det jävligt surt att stå två veckor innan och inse att man aldrig kommer att hinna. Kör därför hellre stenhårt nu, än bli besviken sen.

Edit: Skulle tippa på att du skulle behöva gå ner 10-15 för att komma i form. Du säger själv att du inte besitter så mycket massa, då finns det mycket att skala trots man är smal.

Behöver inte gå längre än mig själv, gick ner 15kg på min första deff, tror magen drogs ner 10cm och låren 13cm vardera, trots detta skulle jag egentligen behövt ta ytterligare 10kg, något jag aldrig kunde tro innan jag började.

slafs
2012-02-17, 17:46
Håller med i mycket, men är det ens första deff är det bättre att gå in hårt. Musklerna han vunnit än så länge är lätta att sätta tillbaka, skulle rent av vilja påstå att han inte kommer förlora något genom att deffa när han tränat 6mån.

Till TS: Tycker du bör deffa redan nu. Egen erfarenhet säger att det finns betydligt mer att ta än man tror och har du ett fast datum du vill vara "färdig" på (semester, resa etc) så är det jävligt surt att stå två veckor innan och inse att man aldrig kommer att hinna. Kör därför hellre stenhårt nu, än bli besviken sen.

Edit: Skulle tippa på att du skulle behöva gå ner 10-15 för att komma i form. Du säger själv att du inte besitter så mycket massa, då finns det mycket att skala trots man är smal.

Behöver inte gå längre än mig själv, gick ner 15kg på min första deff, tror magen drogs ner 10cm och låren 13cm vardera, trots detta skulle jag egentligen behövt ta ytterligare 10kg, något jag aldrig kunde tro innan jag började.
Tack så mycket för ditt svar!
Ojdå 10-15 kg säger du, det var mycket mer än vad jag hade trott var nödvändigt för att få bort allt fett. Men då är det nog bäst att sätta igång med en gång!

Jag kör som sagt sl 5*5 nu och det känner jag att har gett bäst resultat, längtar verkligen till gymmet på villaägarna. Kan jag fortsätta med det under deffen eller behöver jag träna oftare än tre gånger i veckan? Som jag har förstått det så ska jag fortsätta o träna tungt o få reps?

wessmen
2012-02-17, 20:02
Tack så mycket för ditt svar!
Ojdå 10-15 kg säger du, det var mycket mer än vad jag hade trott var nödvändigt för att få bort allt fett. Men då är det nog bäst att sätta igång med en gång!

Jag kör som sagt sl 5*5 nu och det känner jag att har gett bäst resultat, längtar verkligen till gymmet på villaägarna. Kan jag fortsätta med det under deffen eller behöver jag träna oftare än tre gånger i veckan? Som jag har förstått det så ska jag fortsätta o träna tungt o få reps?

Inte säkert hur mycket du behöver bli av med, med de flesta som genomfört en deff har nog underskattat hur mycket de behöver bli av med (första gången iaf).

Tycker du ska träna på som vanligt, känner kroppen sig redo så dra av ett pass extra. Det som funkar för dig under bulken funkar också under deffen.

Som sagt, bara jag, men hellre klar i tid än att behöva bli besviken.

Kristoffno
2012-02-18, 16:41
Alla dessa regler med LCHF o allt vad det heter är bara till för att hjälpa de okunniga med det enkla faktum att du ska förbränna mer än vad du äter.

Enkelt. Träna hårt och ät när du är hungrig men skippa allt onödigt?

slafs
2012-06-15, 19:37
Något har hänt tycker jag!
http://dl.dropbox.com/u/31919957/Namnl%C3%B6s.png

Dreas
2012-06-15, 19:49
Mitt bästa tips är att ha några livsmedel eller rätter som man grundar med. Livsmedel eller rätter med en fördelning av makronutrienter som man trivs med och känner att man mer eller mindre kan leva på om så vore ett måste.

Ha det som grund, sen bygg runt det med det du känner för.

Filipb
2012-06-15, 22:10
Snyggt! :thumbup: Förändringarna är tydliga. Hur mycket mindre väger du nu?

LilMack
2012-06-15, 22:14
Bra jobbat. Under hur lång tid ?

slafs
2012-06-16, 07:52
Tack! Kul att höra. 4 månade är det mellan bilderna.

Jag väger faktiskt bara 3 kg mindre (77kg 188cm), var däremot nere på 74 (-6kg) för ca 2 månader sen, men började då ta kreatin.

Eddie Vedder
2012-06-16, 09:42
Träna hårt och ät när du är hungrig men skippa allt onödigt?

"Ät när du är hungrig" är verkligen inget bra generellt råd. De som kan nöja sig med den regeln är ganska lyckligt lottade vill jag påstå.

centralt
2012-06-17, 05:22
Bra jobbat Mr!

gymjander
2012-06-17, 13:26
[QUOTE=slafs;5605332]
QUOTE]

Den punkten har hjälpt mig så otroligt mycket! Jag dricker enbart vatten och kaffe nu för tiden (utom kosttillskotten då), och har inte ens sug efter läsk. Så den taktiken rekommenderas varmt, man får bort rätt många kalorier genom det :).
Edit: Grym deff, bra jobbat!

Sheogorath
2012-06-17, 13:45
Den punkten har hjälpt mig så otroligt mycket! Jag dricker enbart vatten och kaffe nu för tiden (utom kosttillskotten då), och har inte ens sug efter läsk. Så den taktiken rekommenderas varmt, man får bort rätt många kalorier genom det :).
Edit: Grym deff, bra jobbat!

Annars finns ju alternativet Pepsi Max om man inte nojjar över sötningsmedel. Relativt "billig" dryck (allt är relativt) med så pass hög koffeinhalt att den om något ger större energiutgifter än tillförsel. :)