Visa fullständig version : Synpunkter tack!
Hej! Jag försöker gå ner lite i vikt, då den klassiska “bulk-magen” satt sina spår. Men gick så otroligt bra under bulken så vill inte tappa det jag redan uppnått.
Så mina dagar brukar se ut som följande:
Frukost: Havregrynsgröt (ca 1dl) + ett glas mjölk ev en hård macka utan smör + skinkskiva
Lunch: kyckling/lax/köttbullar (200g) + ris/pasta/potatis + mjölkglas
Middag: kyckling/lax/köttbullar (ca 200g) + ris/pasta/potatis + mjölkglas
Och EV ett kvällsmål bestående av någon macka + juice/vatten/mjölk glas.
Träningen sker mellan lunch och middag oftast, ifall passet sker efter middag skippar jag kolhydraterna till middagen eller äter något lättare före och mer ordentligt efteråt.
Vad skulle jag kunna förbättra?
vicarious
2012-02-16, 17:32
Svårt att ge synpunkter då vi inte vet om det du äter kommer innebära kaloriunderskott.
Rent spontant hade jag skippat alla de flytande kalorierna (mjölk, juice) och ätit något mer proteinrikt till kvällsmålet och frukosten.
Hade det inte varit bättre att skippa kolhydraterna i lunchen? för mjölk innehåller mycket bra saker!
vicarious
2012-02-16, 17:51
Hade det inte varit bättre att skippa kolhydraterna i lunchen? för mjölk innehåller mycket bra saker!
Hugget som stucket antagligen. Det som är avgörande är kaloribalansen.
Rakanichy
2012-02-16, 18:10
Iallafall inte juice, massa socker.
Iallafall inte juice, massa socker.
Fler synpunkter? Jag vill förbättra det så säg gärna mer och vad jag skulle kunna förbättra / ändra på
vicarious
2012-02-16, 18:28
Fler synpunkter? Jag vill förbättra det så säg gärna mer och vad jag skulle kunna förbättra / ändra på
Det som krävs för att du ska gå ner i vikt är ett kaloriunderskott. Vad du fyller upp dina kalorier på när du ligger på underskott är mindre viktigt, bortsett från proteinet. Styrketräning och högt proteinintag kommer innebära att du behåller musklerna och framförall tappar fettmassa. Sikta på 2-3g protein/kg kroppsvikt och hur du gör sedan spelar mindre roll. Ät sånt du blir mätt på och tycker är gott så blir deffen inte lika jobbig.
andradeff
2012-02-16, 20:47
Först och främst läs deff guiden! väldigt bra start!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177
när du läst den så tankar du ner excel mallen som finns i länken ovanför. Den hjälper dig att räkna kalorier, det ända du behöver göra är att skriva in näringsinnehållet per 100 g som din mat innehåller och hur mycket du käkar av det. Använd ögonmått eller köp en matvåg.
Sikta på att få i dig 2g protein per kg som vicarious ovanför säger och 1 g fett per kg, fyll på resten med kolhydrater tills du når den kaloriunderskott du önskar. Kom ihåg att kombinera detta med tunga styrkepass för att bevara så mycket muskler som möjligt.
Lycka till! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.