handdator

Visa fullständig version : Uppblåstmage/balongmage

312
2012-02-15, 22:21
Hej!

Nu är det så att min mage sticker ut, lite som en gravids. Jag har alltid trott att det är fett, men jag tryckte lite på den, och den första centimterern är mjuk (fett/hud), sen blir det hårt. Är det magsäcken som är uppblåst? Är det tarmarna som inte hålls tillbaka? Spänner jag magen så blir jag genast mycket smalare, och där kan jag bra greppa tag i ca 1 centimeters fett, sen är magmusklerna där under.

Dålig matsmältning? Ätit något jag inte tål? Jag är mjölkallergiker och äter inga mjölkprodukter alls längre, så där är inte problemet.

Hur får jag bukt på problemet? Jag tror jag läste något om att magmusklerna(?) inte kan hålla tillbaka tarmarna, vilket gör att allt sticker ut. Jag tror det var Eddie som skrev det. Korrekt?

Kan det hjälpa att träna magmusklerna lite mer? Jag har inte bilder just nu, men det känns typ såhär:
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/576486.jpg&sa=X&ei=8SA8T_3MIML-4QSkn7ikBg&ved=0CAsQ8wc&usg=AFQjCNF5UQKCA0FgjTwfF0aZKi8f52avjA
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://hellagirl86.blogg.se/images/2009/012_29091466.jpg&sa=X&ei=TyE8T7axPKH24QTdr7GmBg&ved=0CAwQ8wc4bA&usg=AFQjCNFUfCqXV4cVmAr63m_SMCYuMVkPpQ
Fast såklart inte lika mycket. Dock väldigt likt, dvs, uppblåst.

Spänner jag magen så syns det lite former av magrutor, och det är ett hyffsat tunt lager av fett. "Uppblåsten" försvinner i princip omedelbart, det blir en riktigt stor skillnad.

Hjälp!

Niveus
2012-02-15, 22:39
Får du i dig nog med protein i övrigt?

312
2012-02-15, 22:45
Får du i dig nog med protein i övrigt?

Har precis börjat gymma igen, och ptja, inte direkt. Jag har slutat helt med mjölkprodukter vilket gör det lite svårt. Får i mig ~1,5g/p/kv. Jag glömde att lägga till att jag har haft detta så länge jag kan minnas.

Niveus
2012-02-15, 23:27
1,5 g protein / kg kroppsvikt per dygn? Förstod inte förkortningen där riktigt

Upplever du någon smärta? Har du lös mage? Har du känslan av att du är uppsvälld i magen?

312
2012-02-15, 23:36
1,5 g protein / kg kroppsvikt per dygn? Förstod inte förkortningen där riktigt

Upplever du någon smärta? Har du lös mage? Har du känslan av att du är uppsvälld i magen?

Ja, precis. Folk brukar ju säga att man ska äta kroppsvikten i protein x 2. Dvs, väger man 100kg så ska man äta 200g protein.

Idag har jag till e.x. ätit 150g protein.

Nej, jag känner inte av någon smärta. Lös i magen är jag inte heller, någon gång ibland kanske, när jag är sjuk etc.
Som sagt, jag har haft detta så länge jag kan minnas (lågstadiet) och om jag skulle ha känslan av att vara uppsvälld så borde den känslan vara min "normala" känsla eftersom jag har haft det så länge.. Typ? Haha, svårt att förklara. När jag dricker mjölk så blir det ännu värre, men jag "känner" inte mig uppblåst.

King Grub
2012-02-15, 23:38
I avslappnat tillstånd står magen normalt ut en del. Organen tar plats.

312
2012-02-15, 23:54

Men för mig är det lite väl mycket. Jag vet ingen som har en så stor mage som jag i avslappnat läge. Bilderna känns inte långt ifrån.

TREX
2012-02-16, 01:12
Om man känner sina rutor precis bakom skinnet, kanske några milimeter bakom och man fortfarande har stor midja, kan det inte vara mycket inre bukfett då?

Fru_Flisa
2012-02-16, 09:31
Fast hans skriver ju att "upplåstheten försvinner direkt", det gör ju inte organ eller bukfett så jag tror det är nåt annat.
Kanske nåt du är känslig för. Prova skriv upp vad du äter och hur du tränar och om det sker i stressade tillfällen etc.
Kanske du ser nåt mönster.

Fishtank
2012-02-16, 09:44
Du kör inte PF?

Kischen
2012-02-16, 09:48

This. Folk drar ju in sina magar..

svag74
2012-02-16, 10:36
Min mage är lite liknande, trots att jag vikt/längd-mässigt väger väldigt lite.
Typ alltid varit så.
Försöker träna på att hålla in magen, att alltid ha lite spänning i magmusklerna.
Även om jag har för mig någon här har skrivit att det är farligt att gå och hålla in magen, men vad fan ska man göra.
Vill ju inte se ut som värsta hösäcken :(

shadowfire
2012-02-16, 11:26
lol, min mage ser verkligen dubbelt så stor ut om jag dricker något kolsyrat. Öl är absolut värst, men jag får så enormt mycket gaser av öl så jag dricker det knappt alls numera. Det sätter dock begreppet "ballongmage" i ordboken på riktigt. Även mängden mat/måltid, salt och vissa kolhydrater tycks påverka utformningen på buken min i avslappnat tillstånd. Absolut bäst buktrökk blir det tveklöst av öl + snacks och dagen efter en på tok för stor kebabpizza, då brädar jag damerna på BB med lätthet.

shadowfire
2012-02-16, 11:28
En annan parameter är kroppshållningen och höftböjarna. Roterat bäcken pga stillasittande jobb ger en fink ankstjärt bakåt och resulterar i att magen åker fram en bit. Det förstärker också intrycket av en "putande buk". Går att stretcha sig till en rakare hållning.

Niveus
2012-02-16, 11:32
Har man luft eller gaser i magen vill det göra ont då sträckning av tarmar utlöser smärtreaktioner (till skillnad av t ex stick).

Har du någonsin lämnat blodvärden? Tänker på lever och dylikt.
Kan vara så att det är bara dina inre organ som tar stor plats men jag förstår att du kan besväras av det socialt.

speedy83
2012-02-16, 13:16
Lider också av detta fenomen även om det gett med sig något när fettmängden har minskat men oavsett så från sidan har jag en utstående buk. Drygt kan jag tycka men försöker att stretcha ut höftböjare och stärka magen får väl se om det hjälper...

svag74
2012-02-16, 13:25
Lider också av detta fenomen även om det gett med sig något när fettmängden har minskat men oavsett så från sidan har jag en utstående buk. Drygt kan jag tycka men försöker att stretcha ut höftböjare och stärka magen får väl se om det hjälper...

Men om du drar in och spänner magen så ser det normalt ut, right?

Kanske är det så för de flesta?
Bara att en del inte har musklerna/vanan att hålla lagom spänning i magmusklerna, utan låter innanmätet ramla ut liksom?

Eller är det normala att om man står upp, slappnar av helt, så ska ändå magen se hyfsat normalplatt ut?

312
2012-02-16, 23:41
Om man känner sina rutor precis bakom skinnet, kanske några milimeter bakom och man fortfarande har stor midja, kan det inte vara mycket inre bukfett då?

Det kan det kanske vara. Deff då, senare.

Fast hans skriver ju att "upplåstheten försvinner direkt", det gör ju inte organ eller bukfett så jag tror det är nåt annat.
Kanske nåt du är känslig för. Prova skriv upp vad du äter och hur du tränar och om det sker i stressade tillfällen etc.
Kanske du ser nåt mönster.
Kanske vete/gluten? Ska nog prova att ta bort det. Läst lite här och var att 80% av befolkningen

Du kör inte PF?
Nope.

Har man luft eller gaser i magen vill det göra ont då sträckning av tarmar utlöser smärtreaktioner (till skillnad av t ex stick).

Har du någonsin lämnat blodvärden? Tänker på lever och dylikt.
Kan vara så att det är bara dina inre organ som tar stor plats men jag förstår att du kan besväras av det socialt.

Det har jag nog inte. Inte vad jag minns, i alla fall. Mjo, det kan vara lite jobbigt, haha. Trycker jag förbi det hårda så kommer jag till magmusklerna, tror jag.

TREX
2012-02-16, 23:44
Eller är det normala att om man står upp, slappnar av helt, så ska ändå magen se hyfsat normalplatt ut?

Finns väldigt många som det ser ut så för så.

Egonom
2012-02-18, 15:34
När jag ser gravida män brukar det oftast bero på hållningen. Gå omkring med en pinne i röven ett par veckor så ska du se att det löser sig.

Holabandola
2012-02-18, 16:21
MIn mage står ut när jag ätit något magen inte gillar. Då blir den svullen och är svullen i 1-2h.
Har du samma svullna mage på morgonen direkt när du vaknar?

Holabandola
2012-02-18, 16:21
När jag ser gravida män brukar det oftast bero på hållningen. Gå omkring med en pinne i röven ett par veckor så ska du se att det löser sig.

I röven?

Egonom
2012-02-18, 17:39
Just det. Hela bålregionen kommer spänna sig naturligt vare sig du vill eller inte. Standarknep bland manliga dansare.

speedy83
2012-02-18, 20:57
Men om du drar in och spänner magen så ser det normalt ut, right?

Kanske är det så för de flesta?
Bara att en del inte har musklerna/vanan att hålla lagom spänning i magmusklerna, utan låter innanmätet ramla ut liksom?

Det stämmer bra det. Så antingen har jag för svaga magmuskler eller så är man på något skapt så.

JakeShaft
2012-02-19, 00:39
Tidigare har någon då och då undrat över hur jag kan vara så "vältränad" med en så stor mage. Det var väldigt vanligt att folk blev väldigt förvånade när de klämde på mig eller såg mig bar. Min mage putade tillräckligt för att det skulle se ut som en liten "ölmage". I mitt fall handlar det väldigt mycket om att jag svankar mycket vilket jag alltid har gjort. Har ingen dålig hållning i bemärkelsen att bröstryggen lutar framåt går sträckt med axlarna bakåt.

Under ca ett halvår har jag kört plankan 2 ggr/veckan och har försökt stretcha på ett vis som på sikt minskar svanken. Dvs. stretcha mycket höftböjare och låt bli att stretcha baksida lår och rumpa. Jag upplever att det har hjälpt. Jag är inte benhård på magen men kan pressa fram rutorna, alltså inte fet. Min mage putar fortfarande men min personliga åsikt är att den numera putar på ett kraftfullt sätt snarare än "ölmage" som jag kan tycka att bilderna mer liknar och jag var mer åt det hållet förut, kan nästan tycka att min nuvarande mage får mig att se starkare ut i en halvtight t-shirt. Förutsatt att jag är avslappnad kommer min mage förmodligen alltid att puta tillräckligt för att någon då och då skall tycka att den ser tjock ut. Jag har vant mig vid den tanken och så länge jag är i hyfsad form skiter jag i hur det ser ut med tröja på. En mage på en icke vanskapt människa skall puta när denne är avslappnad. Vill man spänna sig hela livet så får man göra det, men det orkar inte jag. Så tänker jag.

Sedan är fullkorn ingen höjdare för min mage.

312
2012-02-23, 02:19
Tidigare har någon då och då undrat över hur jag kan vara så "vältränad" med en så stor mage. Det var väldigt vanligt att folk blev väldigt förvånade när de klämde på mig eller såg mig bar. Min mage putade tillräckligt för att det skulle se ut som en liten "ölmage". I mitt fall handlar det väldigt mycket om att jag svankar mycket vilket jag alltid har gjort. Har ingen dålig hållning i bemärkelsen att bröstryggen lutar framåt går sträckt med axlarna bakåt.

Under ca ett halvår har jag kört plankan 2 ggr/veckan och har försökt stretcha på ett vis som på sikt minskar svanken. Dvs. stretcha mycket höftböjare och låt bli att stretcha baksida lår och rumpa. Jag upplever att det har hjälpt. Jag är inte benhård på magen men kan pressa fram rutorna, alltså inte fet. Min mage putar fortfarande men min personliga åsikt är att den numera putar på ett kraftfullt sätt snarare än "ölmage" som jag kan tycka att bilderna mer liknar och jag var mer åt det hållet förut, kan nästan tycka att min nuvarande mage får mig att se starkare ut i en halvtight t-shirt. Förutsatt att jag är avslappnad kommer min mage förmodligen alltid att puta tillräckligt för att någon då och då skall tycka att den ser tjock ut. Jag har vant mig vid den tanken och så länge jag är i hyfsad form skiter jag i hur det ser ut med tröja på. En mage på en icke vanskapt människa skall puta när denne är avslappnad. Vill man spänna sig hela livet så får man göra det, men det orkar inte jag. Så tänker jag.

Sedan är fullkorn ingen höjdare för min mage.

Jag svankar också otroligt mycket, så jag bör också stretcha höften. Bra att det hjälpte! Skönt.

EDIT: Jag har inte ballongmage just nu, min mage är ganska platt senast jag kollade (1min sen), så jag antar att det är något jag äter, jag chansar på gluten/vete då jag lagt av med mjölk. En annan sak är att om jag trycker ut magen, så gör det ont. Eller, ont och ont, men det känns helt klart. Något samband? Ingen aning. Vete ska bort från kosten ett tag framöver, så får vi se hur det går.

JoHannibal
2012-02-23, 08:14
EDIT: Jag har inte ballongmage just nu, min mage är ganska platt senast jag kollade (1min sen), så jag antar att det är något jag äter, jag chansar på gluten/vete då jag lagt av med mjölk. En annan sak är att om jag trycker ut magen, så gör det ont. Eller, ont och ont, men det känns helt klart. Något samband? Ingen aning. Vete ska bort från kosten ett tag framöver, så får vi se hur det går.

Jag får "gravidmage" av bröd, tror ej att jag är glutenallergiker (har inga andra symptom) men magen blir som en ballong av 2-3 skivor bröd per dag, speciellt grovt bröd.

Har därför skippat bröd helt och magen är mycket plattare!!

speedy83
2012-02-23, 08:56
HAr också märkt en viss förbättring när jag avstår glutenprodukter och/samt tunga kolhydrater som tex bröd och havregryn.

Sen blir jag heller inte så dyngmätt om jag avstår kolisar så det känns mest bara naturligt nu då jag innan blev komamätt och sen någon timma senare tokhungrig igen.

bollio
2012-02-23, 10:44
Du kan prova främst surkål men också diverse frukter som katrinplommon och kiwi. Du kommer få skita så det sprutar första dagarna men sen normaliseras det. Det rensar ut systemet.

Ja, oftast är det spannmål enligt mina erfarenheter och vittnesmål jag har läst. Prova dra ned på fullkorn eller istället för 20 måltider i veckan med spannmål kan du dra ned till 10-15 st.

Vill du prova mer hardcore-approach kan du sluta äta vete, korn m.m. helt och hållet i två veckor och se vad som händer.

Knatcharn
2012-02-23, 13:59
Träningstips

Träningstips för att förminska det här problemet uppskattas! :)

Har länge gått och dragits med detta fenomen, jag trodde först att det berodde på visceralt fett och i högstadiet gick jag ner en del och blev "sjukligt" smal. Bulan på magen försvann inte. Så nu fokuserar jag istället mer på styrketräning i hopp om att bli större och på så sätt förminska hur mycket magen upplevs sticka ut (Som att fixa mer axelbredd för att höfterna ska se mindre ut). Putmagen är faktiskt en av de bästa drivmedlena för mig att gå till gymmet och ge allt för en förändring eftersom att man ser den varje dag i spegeln. Speglar mig från sidan varje morgon och frågar mig själv, "Vill jag att det ska se ut såhär?". Kalla det vansinne men det ger mig motivation. :thumbup:

312
2012-02-23, 18:51
Jag får "gravidmage" av bröd, tror ej att jag är glutenallergiker (har inga andra symptom) men magen blir som en ballong av 2-3 skivor bröd per dag, speciellt grovt bröd.

Har därför skippat bröd helt och magen är mycket plattare!!
Det konstiga är att jag åt bröd igår, innan jag skrev det där. Dock så var det ett par timmar tidigare, och vitt bröd (baguette). Jag ska prova att lägga ner nästan helt med bröd osv nästa vecka. :)

Du kan prova främst surkål men också diverse frukter som katrinplommon och kiwi. Du kommer få skita så det sprutar första dagarna men sen normaliseras det. Det rensar ut systemet.

Ja, oftast är det spannmål enligt mina erfarenheter och vittnesmål jag har läst. Prova dra ned på fullkorn eller istället för 20 måltider i veckan med spannmål kan du dra ned till 10-15 st.

Vill du prova mer hardcore-approach kan du sluta äta vete, korn m.m. helt och hållet i två veckor och se vad som händer.
Min mor tjatar om surkål hela tiden, att det ska vara bra för magen. Synd att det luktar blöt hund, bebisbajs och gammal sur pungkula. Jag ska prova att dra ner åtminstone 50%, alternativt helt för att se hur det går. Jag tror stenhårt på att det är något jag äter (blandat med mycket svank) som är problemet.

Tack för tipsen allihopa! Skrivet här igen senare och berättar hur det har gått.

TREX
2012-02-23, 19:33
Är det inte GH mage då eller? :naughty: