Logga in

Visa fullständig version : Kolhydrater direkt efter träning

TommieS
2012-02-15, 19:29
Jag vet inte om detta har tagits upp i någon annan tråd här så jag frågar. Om jag kör på EAA+malto (50 g) under träningspasset, hur många gram kolhydrater behöver jag då få i mig efter träningen vid bulk? Är 1 g kolhydrater/kg kroppsvikt ett bra riktmärke eller ska man ta 1 g/kg kroppsvikt - 50 gram som man fick i sig under träningen? Den här frågan kanske kan verka luddig för vissa, men om någon kan hjälpa mig så vore jag tacksam :)

snarlik
2012-02-16, 07:44
Nu är jag inte kunnig på området, men jag kan sammanfatta den informationen du skulle fått om du kollade i trådarna.

1) Vad tränar du? Tränar du kondition på hög nivå är det viktigt med kolhydrater snabbt efter om du ska träna igen inom 24 timmar. Om inte, så spelar det ingen roll, då är det den totala mängden cho som räknas innan nästa pass.

2) Om du inte tycker att just malto är det godaste du vet i kolhydratväg, välj något godare om du vill ligga på ett energiöverskott.

3) Proteinsyntesen är inte beroende av kolhydrater efter träning, bara EAA (i form av rent EAA, vassle osv)

Fredrik_S
2012-02-16, 09:00
Kolhydrater tas innan styrkepasset för att maximera motivationen och trycket under träningen. Efter behövs det inte så mycket kolhydrater om du inte ska träna samma muskelgrupp samma dag som tex vid konditionsträning eller styrketräningsläger.

Sheogorath
2012-02-16, 09:01
Kolhydrater tas innan styrkepasset för att maximera motivationen och trycket under träningen. Efter behövs det inte så mycket kolhydrater om du inte ska träna samma muskelgrupp samma dag som tex vid konditionsträning eller styrketräningsläger.

Möjligheten att lagra in muskelglykogen MAXIMALT minskar drastiskt med tiden efter ett pass. Det handlar bara om timmar. Så jag skulle vilja säga att jag inte håller med alls.

Fredrik_S
2012-02-16, 09:20
Möjligheten att lagra in muskelglykogen MAXIMALT minskar drastiskt med tiden efter ett pass. Det handlar bara om timmar. Så jag skulle vilja säga att jag inte håller med alls.

ommäh
alltså jag förespråker visserligen kolhydrater både före och efter men det måste bero mycket på vad vi tränar också. Men högsta prio för mig är innan pga bättre upplevd känsla under träningspasset.

Jag brukar ta 2-3 kaffemått(20ml) före samt efter.

Lär vara viktigare med kolhydrater snabbt efter ett tömmande benpass än armpass.
Hur många gram glykogen saknas i biceps och triceps om dom är tömda efter ett armpass?

Fredriiik
2012-02-16, 09:22

efter två timmar har jag för mig att effekten sjunkit med 50%.
Så jag håller helt med Sheo här!

Kischen
2012-02-16, 09:32
Presterar man verkligen så mycket bättre med kolisar innan träningen om muskelglykogenet är "maxat"?

King Grub
2012-02-16, 10:50
Om träningen håller hög intensitet och varar mer än 90 minuter. Skall man springa två timmar i högt tempo, t ex. Eller om blodsockret är lågt.

Fredrik_S
2012-02-16, 15:41
Presterar man verkligen så mycket bättre med kolisar innan träningen om muskelglykogenet är "maxat"?

man och man... det kanske är 100% psykologiskt men det är förjävlga viktigt för mig att det är roligt och känns bra även om det inte är mätmart i ett labb. Det gör att jag blir på bättre humör känners mer pump och mer tryck och tränar därför längre och då gör fler set.

Stjarnan
2012-02-16, 16:13
man och man... det kanske är 100% psykologiskt men det är förjävlga viktigt för mig att det är roligt och känns bra även om det inte är mätmart i ett labb. Det gör att jag blir på bättre humör känners mer pump och mer tryck och tränar därför längre och då gör fler set.

+1!!
Av bilden att döma verkar det ju funka jävligt bra!

Kischen
2012-02-16, 16:20
Kanske borde prova. Får dra en 40-50 gram druvsocker innan och se om jag gillar det.

Fredrik_S
2012-02-17, 10:37
Kanske borde prova. Får dra en 40-50 gram druvsocker innan och se om jag gillar det.

Tänk bara på att druvsocker kräver en liter vatten per 60 gram för att bli isoton(vilket man vill ha den för att inte få ont i magen). Lättare med maltodextrin.

Bjern
2012-02-17, 10:48
Then there’s the suggestion that if we don’t replenish post exercise glycogen right away, we’ll miss a window of opportunity to do so. This is largely hyperbole, exploded from bits and pieces of endurance training studies, and a perfect example of the telephone game effect.

Surprisingly, one study showed that consuming carbohydrates after strength training only increased muscle glycogen by 16% more than when water was consumed (Pascoe et al., 1993)! With this information and the huge amount of carbs that we consume on a daily basis, we should have little doubt that glycogen levels will be maximized within 24 hours of the workout.

http://myoblast.wordpress.com/2010/02/02/top-10-post-workout-nutrition-myths/#comment-128

Anders The Peak
2012-02-17, 10:59
Personligen försöker jag få i mig snabba kolisar efter passet då jag försöker maxa glykogeninlagringen och muskel/styrketillväxten. Det blir ca 150 gr maltodextrin,30 gr vassle och ca 5-10 gr kreatin efter avslutat pass.

Silencer
2012-02-17, 11:51
Vill man bygga muskler ska man inta kolhydrater efter passet.

paatrik
2012-02-17, 13:57
Tänk bara på att druvsocker kräver en liter vatten per 60 gram för att bli isoton(vilket man vill ha den för att inte få ont i magen). Lättare med maltodextrin.

Finns det några kända bieffekter av att inta malto?

King Grub
2012-02-17, 14:00
Supersnabba högglykemiska och insulinfrisättande kolhydrater kanske i är det hälsosammaste i alla lägen, särskilt inte i större mängder, men i samband med träning skall det inte vara något speciellt negativt.