handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag gå tillväga med träning? [bilder]

Stefan12
2012-02-15, 16:37
Hej! Jag är ny på forumet så ifall tråden ligger i fel forumsdel så ber jag om ursäkt.

Det är såhär att jag försöker komma igång med att träna, dels för att jag har en ganska tråkig kropp. Men även pga att jag har så sjukt mycket tid att döda. I nuläget är jag ute och springer 5km ganska regelbundet (Inte blivit av på ett tag nu pga. taskigt väder) Har inget gymkort.

Kan lägga till att mitt mål inte är att bli stor och biffig. Utan jag vill ha synliga och större muskler. Kan ingenting om hur jag ska äta och träna, så det är detta jag vill ha hjälp med. Kanske någon användare är så pass snäll att de kan hjälpa mig med diet/schema osv.

Så nu vänder jag mig till er. Hur skulle ni tränat om ni var i mina skor? Kan jag nå mina mål med enbart löpning och övningar hemifrån?

Ålder: 19
Längd: 180
Vikt: 70kg

Bilder;
http://i.imgur.com/nz12Q.jpg
http://i.imgur.com/RxlRj.jpg

Tack på förhand

Victuhh
2012-02-15, 16:52
Mjeh, synliga och större muskler?
Tänker du rygg mage ben eller bara lite biceps då?

Jag hade iallafall köpt ett gymkort hur som helst, finns gym som inte är så dyra heller

Stefan12
2012-02-15, 16:56
Tänker att komma i form overall

Victuhh
2012-02-15, 16:59
Hade jag haft tillgång till ordentlig skivstång hemma, någon hantel och möjlighet till att träna ben hade jag kanske satsat på träna hemma, inget mesande utan riktigt ordentligt. Annars hade jag satsat i ett gymkort, gärna på en atletklubb om du har en sådan i närheten.

Angående kosten om du vill gå upp i vikt (bygga muskler) äter du mat för mer energi än vad kroppen gör av med (mycket protein! tex kött och mjölkprodukter)

Rakanichy
2012-02-15, 17:08
Ditt mål är lite luddigt och det skulle vara väldigt bra med en bild så man kan jämföra!

Men jag tror det du vill uppnå går att fixa med bara kroppsviktsövningar och bra kost om du har bra gener (att döma av bilderna ser du ut att vara en blandning av mesomorf och endomorf).

Men allra lättast tror jag skulle vara att köra ett styrkeinspirerat schema då det oftast bygger proportionsenliga och snygga kroppar. Att kombinera med olika former av konditionsträning är smart då det är väldigt hälsosamt och en utav grundpelarna i att vara "fit" (sett ur ett icke-kolozzeum perspektiv det vill säga)

Stefan12
2012-02-15, 17:32
Jag vill ha mer synliga bröst/magmuskler
Och få lite större armar

RobinSilver
2012-02-15, 17:43
Jag vill ha mer synliga bröst/magmuskler
Och få lite större armar

Skaffa gymkort.
Du springer dig inte till större armar *flex*

Stefan12
2012-02-15, 17:55
Skaffa gymkort.
Du springer dig inte till större armar *flex*

Och det är där träningen hemifrån kommer in i bilden

addeadde0
2012-02-15, 18:03
Utan gymkort/redskap blir det nog svårt att bygga större armar/bröst. Chins, pullups och armhävningar är nog de ända ''muskelbyggande'' övningarna jag kan komma på där du inte behöver redskap.
Det jag tror du menar med ditt mål är att minska på ditt kroppsfett en aning så du får fram lite rutor till sommaren?
Detta gör du genom att göra av med mer energi än du tillför. Läs deffguiden här på forumet.

danneoh
2012-02-15, 21:20
Och det är där träningen hemifrån kommer in i bilden
Du måste ha möjlighet att lägga på mer vikt under träning för att bygga på volym, vilket jag tar det som du vill.

BelowAverage
2012-02-15, 21:35
Det finns fruktansvärt många kroppsviktsövningar, däremot kräver de speciell utrustning i många fall, och i många andra kräver de en bra grundstyrka.

Rätt grundläggande iaf:

Bröst/triceps:
pushups, pullups, bardips/bänkdips
Rygg/biceps:
liggande rygglyft på golv (eller i nån form av ställning om det finns tillgängligt), chins/pullups, supermans (hitlers hund)
Axlar/triceps:
pushups med högre fötter / på händer mot vägg
Mage:
liggande/hängande benlyft, crunches, plankan
Ben:
(assisterad) enbensknäböj, burpees, knäböj

Några enklare övningar som lätt bör kunna göras hemmavid. Tror du skulle få mycket snabbare resultat på gym, men detta är väl bekvämt och billigt.
Dock är det svårt att nå en högre belastning i många av dessa övningar, men för att bygga en grundstyrka är det nog inte så illa.
All träning är bättre än ingen träning :hbang:

Stefan12
2012-02-15, 21:39
Det finns fruktansvärt många kroppsviktsövningar, däremot kräver de speciell utrustning i många fall, och i många andra kräver de en bra grundstyrka.

Rätt grundläggande iaf:

Bröst/triceps:
pushups, pullups, bardips/bänkdips
Rygg/biceps:
liggande rygglyft på golv (eller i nån form av ställning om det finns tillgängligt), chins/pullups, supermans (hitlers hund)
Axlar/triceps:
pushups med högre fötter / på händer mot vägg
Mage:
liggande/hängande benlyft, crunches, plankan
Ben:
(assisterad) enbensknäböj, burpees, knäböj

Några enklare övningar som lätt bör kunna göras hemmavid. Tror du skulle få mycket snabbare resultat på gym, men detta är väl bekvämt och billigt.
Dock är det svårt att nå en högre belastning i många av dessa övningar, men för att bygga en grundstyrka är det nog inte så illa.
All träning är bättre än ingen träning :hbang:

Tack för ett bra svar! Uppskattas