Visa fullständig version : Ny tröja från Titan: Super Katana Xtreme
Nitrometan
2012-02-15, 10:58
Från Titan:
After a few test subjects battle tested the new Super Katana Xtreme, Due to the IPF’s rule change of the moratorium gear manufacturers are able to submit modified versions of their existing approved products. We will be changing the “Radical Super Katana” to the Super Katana Xtreme. You will also see an Xtreme version of the Super Centurion and Velocity in the later part of 2012. No release dates set.
Super Katana Xtreme är det nya namnet på den tröja som kallades Radical Super Katana under utvecklingen.
Och som han säger så kommer nya versioner av Centurion- och Velocity-dräkterna under året.
Intressant är formuleringen "Due to the IPF’s rule change of the moratorium gear manufacturers are able to submit modified versions of their existing approved products"
Så länge de inte sätter ett nytt namn på grjerna är det alltså OK med utveckling.
Nitrometan
2012-02-15, 11:02
Ett par filmer på tröjan.
John Bogart med 387,5 till planka.
Nr-Hx7eV-pE
Jim Phraner 305 kg i hundringen.
ayWhdZWD-ug
Från Titan:
Super Katana Xtreme är det nya namnet på den tröja som kallades Radical Super Katana under utvecklingen.
Och som han säger så kommer nya versioner av Centurion- och Velocity-dräkterna under året.
Intressant är formuleringen "Due to the IPF’s rule change of the moratorium gear manufacturers are able to submit modified versions of their existing approved products"
Så länge de inte sätter ett nytt namn på grjerna är det alltså OK med utveckling.
Innebär det då eftersom det bara är utveckling så kommer de gamla varianterna av Centurion och Velocity och försvinna och kvar finns då bara kvar en med det nya namnet?
Det är verkligen en trist utveckling :(
Som flera tidigare sagt i detta ämne så hade lyftningen mått bra av att hålla "stoppet" som infördes för ett antal år sedan (inför World Games var det väl?).
Det är verkligen en trist utveckling :(
Som flera tidigare sagt i detta ämne så hade lyftningen mått bra av att hålla "stoppet" som infördes för ett antal år sedan (inför World Games var det väl?).
Ja utvecklingen känns trist. Jag tolkar bara detta som att det är pengar och politik som styr. Undrar om det inte kan komma in en hel omsvängning med utrustningen antingen att släppa det helt fritt nu när klassiskt kommit. Eller att det skulle komma in hårdare begränsningar på matrialet som skulle tvinga fram nya tunnare dräkter dvs alla måste byta och utvecklarna får utveckla nytt och sälja mer.
Jag antar att värmeskyddstillverkarna får betala en avgift för att ha sina skydd tillåtna också. Så det blir väl Inzer, Titan och Metal(det var säkert de också som påverkade att värmeskydd skulle vara tillåtna i klassiskt). Undrar hur Rehband ser på den marknaden dvs vill de fortsätta betala avgifter till IPF. Kanske andra vill försöka slå sig in men men som jag skrivit tidigare svårt för en enskild lyftare att våga köpa något annat än de etablerade när man inte vet ifall de kommer vara tillåtna ett år senare.
Stefan J
2012-02-15, 11:33
Jim Phraner 305 kg i hundringen.
ayWhdZWD-ug
Hallå där magbänk!
Nu får de ge oss ett raw-EM/VM så man kan hoppa av den här karusellen snart.
the_PL_man
2012-02-15, 11:45
Hallå där magbänk!
Nu får de ge oss ett raw-EM/VM så man kan hoppa av den här karusellen snart.
Det där är inte IPF, så lyftets utförande behöver du inte fundera på Stefan....:)
Nitrometan
2012-02-15, 12:08
Innebär det då eftersom det bara är utveckling så kommer de gamla varianterna av Centurion och Velocity och försvinna och kvar finns då bara kvar en med det nya namnet?
Det kommer att bli en Super Centurion Xtreme och en Velocity Xtreme. Jag antar att de gamla varianterna finns kvar.
Ja utvecklingen känns trist. Jag tolkar bara detta som att det är pengar och politik som styr.
Japp. Så mycket var stoppet värt. Inzer hade ju "förregistrerat" ett antal namn på listan. :(
Kanske andra vill försöka slå sig in men men som jag skrivit tidigare svårt för en enskild lyftare att våga köpa något annat än de etablerade när man inte vet ifall de kommer vara tillåtna ett år senare.
Ja, så blir det ju, det blir en chansning...
Jag tycker också att det känns som en tråkig & tragisk utveckling vi verkar gå till möte.
Låter på många här som om det vore ngt slags tvång att använda den här tröjan.
Deceiver85
2012-02-15, 17:01
Låter på många här som om det vore ngt slags tvång att använda den här tröjan.
+1.
Vad skiljer egentligen Superkatana Extreme från de tidigare Katana-versionerna? Det är ju fortfarande single ply, och som jag har förstått det är det samma tyg som i den vanliga superkatanan?
+1.
Vad skiljer egentligen Superkatana Extreme från de tidigare Katana-versionerna? Det är ju fortfarande single ply, och som jag har förstått det är det samma tyg som i den vanliga superkatanan?
Samma tyg, större urringning. Ingen större skillnad att lyfta i.
Innebär större urringning, större risk för maglyft?
Karkiainen
2012-02-15, 20:23
Utför jag inte en fullständig tankevurpa så känns det att större urringning borde ge effekten av dragen tröja och därför mer vikt men större risk för maglyft.
En dragen tröja blir ju djupare urringad så baserar min tes på det.
Hur blir det att dra en tröja som har större urringning, åker axlarna ur tröjan, får man på sig en mindre skjorta?
Har svårt att se att större urringning ska vara något annat än en försäljningsgimmick.
Innebär större urringning, större risk för maglyft?
Nu har jag bara provat prototypen, men jag upplevde inte att det blev så. Konstigt nog kändes det lättare att träffa högre.
Man behöver ju inte dra den lika offensivt. Men visst, med en sådan urringning känns det ju logiskt att det ska bli lägre träffar.
Jag får snart den riktiga tröjan så då kan jag bättre svara på hur det är.
Mackanlarsson
2012-02-16, 00:01
kul med nya tröjor :D
sattersta
2012-02-16, 16:34
kul med nya tröjor :D
+1
*drool*
Ahaa, typ ingen skillnad säger ni, det låter bra.
Deceiver85
2012-02-16, 16:40
Så minimal skillnad typ? Låter som när Inzer Rage X:n först kom med liten urringning och sen började man göra större på de nya modellerna.
Nu är det faktiskt inte en utveckling av tröjan som inte är väntad. Som jag har fattat det så ligger den nya tröjan inom riktlinjerna för den tröja som Titan redan har fått godkänt att använda av IPF, så egentligen gamla nyheter i en ny förpackning. Jag har också provat denna nya variant av super katana, för det är faktiskt bara en superkatana med lite större urringning (typ som Rage-X utveckling från små till större kragar), och det var lättare att komma ner med bättre träff än vad det är med en vanlig super-katana, så jag förstår inte varför man dömmer ut en tröja innan man ens har prövat den.
Otroligt roligt att Titan gör en tröja som uppenbarligen gör så att det blir lättare att lyfta.
Stefan J
2012-02-17, 00:46
Ja jag var väl lite hastig där (not the first time). Jag såg orden ny tröja, en magbänk i navelnivå och Bogart som kämpade med att komma ner med nästan 400kg och tänkte att nä nu får det fan vara bra :) My bad.
Nitrometan
2012-02-17, 09:11
För min del handlar det mest om att IPF säger att det är stopp för ny utrustning och sen kommer det ändå nya grejer.
Skickat med tappat talk från min GalackS
För min del handlar det mest om att IPF säger att det är stopp för ny utrustning och sen kommer det ändå nya grejer.
Samma här. Det som man i detta fall kan hålla som positivt är att Titan iaf annonserar om sina justeringar. Där ett tag så var man ju helt förvirrad när man köpte Rage-X tröjor (och det köptes många :D). Cirkulerade 3-4 varianter som skulle vara samma modell :Virro *slap*
hahah vilket skämt :D Det är tur att man han lämnat utrustningen och gått över till klassiskt. Jag är tacksam att klassiskt finns och att det ökar så snabbt i popularitet. Vill aldrig med med utrustning att göra igen
edit: tycker som stefan :P
Timme, skulle du inte köra JSM med utrustning?
Jag har aldrig förstått varför vissa inte kan acceptera utrustningen. De som tycker om att köra utrustning klagar knappast på de som kör utan utrustning. Det är fortfarande en och samma sport med samma regler, förutom några väljer att köra med utrustning och vissa utan.
Ännu en gång så måste jag förtydliga. Denna "nya" katana-tröja är inte något som inte IPF redan har godkänt, utan den ligger inom ramen för vad som är godkänt för en tröja. Sedan om man väljer att kränga på sig tajtare utrustning som ger att det blir svårare att komma ner, och så att de blir bukbänkar, är väl ändå upp till lyftaren. Lyftaren blir ju bedömd av domare på tävling, och där är reglerna "nästan" självklara hur man ska bänka.
Som jag tidigare har sagt så är detta en tröja i rätt riktning. Lättare att komma ner, mindre bukträffar. En förbättring alltså.
Nitrometan
2012-02-20, 12:47
Som jag tidigare har sagt så är detta en tröja i rätt riktning. Lättare att komma ner, mindre bukträffar. En förbättring alltså.
Ja, det är säkert en förbättring. Men det är väl den tredje nya utrustningsdetaljen på listan sen IPF sa att det skulle vara ett stopp på ny utrustning?
Ja, det är säkert en förbättring. Men det är väl den tredje nya utrustningsdetaljen på listan sen IPF sa att det skulle vara ett stopp på ny utrustning?
Men specen på tröjan var redan godkänd för flera år sedan då katanan kom. Titan valde bara att inte köra fullt ut med den godkända tröjan, så tjockleken på kragen, urringningen etc fanns specat och godkänt innan Xtreme släpptes. Alltså inget som påverkar utrustningsstoppet.
Om det nu är så att den nya tröjan är "samma" tröja fast med en liten modifikation i kragen så har det väl låtit såhär bland lobbyisterna:
Materialtillverkare: Hej IPF. Vi är inte nöjda med vår marginalvinst den senaste tiden. Lyftarna köper inte tillräckligt med material av oss för att avgiften vi tvingas att betala er ska vara värd nåt. Vi måste få in lite nytt fräscht shit på er marknad. Om vi bara ändrar nån liten detalj och döper om den, kan det inte vara OK då? ...Ha i åtanke att vi kan sluta betala pengar till er om vi inte kommer "överens"!
IPF: Hmm, euh.. Jo, vi har snackat lite om det och om ni inte ändrar för mycket på materialet eller namnet på den nya produkten så är det OK.
Nitrometan
2012-02-20, 15:35
Men specen på tröjan var redan godkänd för flera år sedan då katanan kom. Titan valde bara att inte köra fullt ut med den godkända tröjan, så tjockleken på kragen, urringningen etc fanns specat och godkänt innan Xtreme släpptes. Alltså inget som påverkar utrustningsstoppet.
Men det är ett nytt namn på listan efter att utrustningsstoppet har införts.
Inzer körde ju med att lämna in ett antal lindor (bl.a.) för godkännande innan stoppet. Sen kan de börja sälja dem när de vill efter att stoppet är infört. För de fanns ju på listan innan...
Jag ser det bara som sätt att gå runt det stopp som IPF införde efter debatten om att utrustning hade gått för långt eller utvecklades för snabbt.
the_PL_man
2012-02-20, 16:02
Men det är ett nytt namn på listan efter att utrustningsstoppet har införts.
Inzer körde ju med att lämna in ett antal lindor (bl.a.) för godkännande innan stoppet. Sen kan de börja sälja dem när de vill efter att stoppet är infört. För de fanns ju på listan innan...
Jag ser det bara som sätt att gå runt det stopp som IPF införde efter debatten om att utrustning hade gått för långt eller utvecklades för snabbt.
Har du tillgång till de gamla utrustningslistorna?
mvh
the_PL_man
Nitrometan
2012-02-20, 16:05
En liten film från John Bogart.
2Q-aB-Px0wM
Nitrometan
2012-02-20, 16:08
Har du tillgång till de gamla utrustningslistorna?
mvh
the_PL_man
Titta i denna tråd, där finns en del listor: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99996
Jag hade fel betr att den nya kragen bara var en försäljningsgimmick. Verkar vara bra skjut och inte så totalstum i botten som den gamla modellen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.