handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, brygga vs platt.

exevision
2012-02-14, 19:38
Vad är bättre i muskel och styrkeutveckling?
Kör just nu i brygga, vilket jag gillar främst för att det känns betydligt bättre för axeln. Och skadefri ger ju bättre utveckling än skadad. Men annars, hur ligger det till?

Mjölkprotein
2012-02-14, 19:49
Kör man med brygga kan man lyfta mer vikt, man kopplar in axlarna mer eller vad det nu var, googla på't.

Platt kör byggare, eftersom då jobbar bröstmusklerna mer, men man kan inte lyfta lika mycket vikt då.

Fordon
2012-02-14, 19:50
Lägre skaderisk och kortare ROM/ högre vikter > Högre skaderisk och längre ROM/lägre vikter

MtotheM
2012-02-14, 19:53
Kör man med brygga kan man lyfta mer vikt, man kopplar in axlarna mer eller vad det nu var, googla på't.

Platt kör byggare, eftersom då jobbar bröstmusklerna mer, men man kan inte lyfta lika mycket vikt då.

Det är väl snarare mer axlar inkopplade i platt än bryggad bänk.

Lindrian
2012-02-14, 20:01
Det är väl snarare mer axlar inkopplade i platt än bryggad bänk.
Axlarna är alltid aktiverade, mer eller mindre lika mycket. Dock placeras axlarna i en fördelaktigare position när man bryggar upp ordentligt. Detta kräver givetvis att hela lyftet genomförs korrekt (armbågar, stångens placering, osv).

Att brygga upp tillåter dig att använda bröstet korrekt/bättre vilket medför att du säkrare kan lyfta tyngre vikter.

Att pressa platt och med armarna i linje med varandra är ett lätt sätt att skada sig på.

entropy
2012-02-14, 20:15
Det viktiga för att undvika skador är väl ändå inte bryggan, utan att hålla bak och ner skulderbladen och att hålla in armarna. Att förkorta lyftvägen med brygga kan ju bli mindre skonsamt av att vikten blir större.

Fredriiik
2012-02-14, 21:09
När du bryggar upp dig får du även en kortare lyftväg = lättare.
Men för att kunna hantera större vikter är detta ju kanoners.
Jag själv kör med fötterna uppe för att aktivera så mycket av bröst som möjligt.
Och får även därför gå ner i vikter lite.
Sen om man kör brygga får du ju inte samma djup i övningen och det är väll längst ner i bänkpress som bröst jobbar mycket?

Fritösen
2012-02-14, 21:12
Det viktiga för att undvika skador är väl ändå inte bryggan, utan att hålla bak och ner skulderbladen och att hålla in armarna. Att förkorta lyftvägen med brygga kan ju bli mindre skonsamt av att vikten blir större.

dårå?

Röda Björnen
2012-02-14, 21:14
När du bryggar upp dig får du även en kortare lyftväg = lättare.
Men för att kunna hantera större vikter är detta ju kanoners.
Jag själv kör med fötterna uppe för att aktivera så mycket av bröst som möjligt.
Och får även därför gå ner i vikter lite.
Sen om man kör brygga får du ju inte samma djup i övningen och det är väll längst ner i bänkpress som bröst jobbar mycket?

Man får väl visst samma djup, bara att du inte behöver pressa och sänka stången i samma längd + ifrån en mer fördelaktig vinkel.

MVH

Jappse
2012-02-14, 21:14
Vilket blir man starkast av då?

Ung och Dum
2012-02-14, 21:45
Vilket blir man starkast av då?
Om alla säger brygga är lättare, är inte svaret självklart då? :em:

LuThe
2012-02-14, 21:45
brygga så använder du nedre börstmusklerna mer, som är starkare än den övre halvan. och du orkar trycka mer vikt

Kischen
2012-02-14, 21:49
brygga så använder du nedre börstmusklerna mer, som är starkare än den övre halvan. och du orkar trycka mer vikt

Utan att ha mer att gå på än vad jag tror, så tror jag inte det där stämmer mer än marginellt?

JJOHANSSON
2012-02-14, 21:59

Vart har du köpt din matvåg och vad kostade den? :)

För att svara på topic.

Brygga varje dag i veckan,

Vill jag ha mer kontakt så kör jag explosivt och med fötterna i luften (fortfarande med brygga och skuldrorna ihop)

Fredriiik
2012-02-14, 22:12
Man får väl visst samma djup, bara att du inte behöver pressa och sänka stången i samma längd + ifrån en mer fördelaktig vinkel.

MVH

du kommer ju längre ner med armbågarna vid platt rygg istället för bryggan då lyftvägen blir kortare. så bröstet får jobba mer för att få upp vikten?
Hur är vinkeln mer fördelaktig? I styrkesynpunkt kanske men inte i byggarsynpunkt.

Röda Björnen
2012-02-14, 22:22
du kommer ju längre ner med armbågarna vid platt rygg istället för bryggan då lyftvägen blir kortare. så bröstet får jobba mer för att få upp vikten?
Hur är vinkeln mer fördelaktig? I styrkesynpunkt kanske men inte i byggarsynpunkt.

Jag får faktiskt tyvärr inte vara på att hålla med där. Jag hoppas och ber att det kommer fram någon sorts studie som stödjer mitt påstående att ha en mindre/mellan brygga tar bort mer press ifrån axlar och triceps och mer på bröst och ideèrna med benen i luften är bara skitsnack när det kommer till bänkpress.

dock har jag inget som stödjer detta alls så ta inte detta inlägg allt för seriöst, men jag vill verkligen tro detta.

MVH

exevision
2012-02-14, 22:27

Du har ju även bröstet längre ner i platt bänk. Ligger man i en bra brygga med bröstet upp så känner man att bröstet stretchas.

Jappse
2012-02-14, 22:27
Kanske känns mer i bröst partiet för att du måste stabilisera magen mer? Och magen ligger ganska nära bröstmusklerna. Har jag helt fel i mitt påstående kanske? :)

mysglenn
2012-02-15, 09:40

av alla inlägg i denna tråd är det detta jag vill "+1":a

Baske
2012-02-15, 11:06
Jag får faktiskt tyvärr inte vara på att hålla med där. Jag hoppas och ber att det kommer fram någon sorts studie som stödjer mitt påstående att ha en mindre/mellan brygga tar bort mer press ifrån axlar och triceps och mer på bröst och ideèrna med benen i luften är bara skitsnack när det kommer till bänkpress.

dock har jag inget som stödjer detta alls så ta inte detta inlägg allt för seriöst, men jag vill verkligen tro detta.

MVH

Att du blir starkare med brygga är till stor del att det blir en adduktion i axelled vilket gör att Latsen bidrar med mycket kraft.

exevision
2012-02-15, 12:12
Så, vi kan inte ens vara eniga om att brygga är bättre för axlarna i skaderisk?

Baske
2012-02-15, 12:17
Så, vi kan inte ens vara eniga om att brygga är bättre för axlarna i skaderisk?

Jag har inga uppgifter på det men skulle jag chansa med 75000 i potten så skulle jag också säga att bryggan e snällare mot axlarna.

Donner
2012-02-15, 12:50
Har problem med höger axel men när jag bryggar upp känner jag inte av den. Vad det beror på kan jag inte svara på men för mig känns brygga skonsammare.

exevision
2012-02-15, 12:54
Om nu bänkpress i brygga skulle vara sämre ur muskelutvecklingssynpunkt pga kortare ROM så kan man ju alltid kompletera med hantelpressar varannat pass eller liknande.

Wormzie
2012-02-15, 13:29
Vad man blir starkast av är en rätt knivig fråga då du kan mäta styrka på oändligt många sätt.

Tränar du med fötterna i luften blir du starkare i den positionen och tränar du med brygga blir du bättre på det.

Att bänkpressa med brygga gör det till en övning som engagerar mer muskler, vilket man skulle kunna argumentera för gör dig starkare.

Kalliban
2012-02-15, 13:36
Att bänkpressa med brygga gör det till en övning som engagerar mer muskler, vilket man skulle kunna argumentera för gör dig starkare.

Precis, det beror ju på hur du vill mäta din "styrka". Powerlyftare kör med brygga, pga att du klarar av att ta mer vikt så (definition av "är starkare"?) så.

Zizou
2012-02-15, 13:45
Vad man blir starkast av är en rätt knivig fråga då du kan mäta styrka på oändligt många sätt.

Tränar du med fötterna i luften blir du starkare i den positionen och tränar du med brygga blir du bättre på det.

Har du helt rätt i.

Men vilken variant är bäst för muskelutveckling / styrkeutveckling för just pecsen? Om man bortser från dom andra musklerna.
Det som var första frågan om jag inte minns helt fel

ARMSTARK
2012-02-15, 14:37
Styrkelyftare kör med kraftig brygga, bodybuildare kör med mindre brygga. Styrkelyftare är "starka", bodybuildare är "stora". Välj själv.

RobinSilver
2012-02-15, 14:46
Har själv axelproblem sedan lång tid tillbaka och det enda sättet jag kan bänka på är med brygga.

exevision
2012-02-15, 22:21
Styrkelyftare kör med kraftig brygga, bodybuildare kör med mindre brygga. Styrkelyftare är "starka", bodybuildare är "stora". Välj själv.

Nja, styrkelyftare kan vara store även de och bodybuildare kan vara starka. Riktigt så enkelt är det nog inte.

Kalliban
2012-02-16, 08:48
Nja, styrkelyftare kan vara store även de och bodybuildare kan vara starka. Riktigt så enkelt är det nog inte.

Nej men ett skönt citat (från vem det nu var) är: Styrkelyftare tränar för att bli starka, bodybuilders tränar för att SE starka ut. Sen att styrkelyftare blir stora och att bodybuilders även blir starka är ju en självklarhet. Du kan inte bli snorstark utan att bygga muskler, precis som du inte kan bygga stora muskler utan att bli stark.

exevision
2012-02-16, 10:05
Men kan man säga att bänk i brygga är en helkropps/halvkroppsövning medans platt är mer isolerad?