handdator

Visa fullständig version : Deff! Hur ser detta ut? (nybörjare)

Provrörsbarn
2012-02-14, 18:01
Tja!

Att gå ner i fettvikt utan att förlora muskler, går det?
Jag väger för tillfället 62kg och tänkte lägga upp ett kostschema där jag får i mig runt 188gram protein per dag, och så lägger jag till fett/kolhydrater utöver det men ser till att komma i ett kcal-underskott. Är detta rätt tänkt?

Jag kör hård styrketräning, hela kroppen. Ska jag lägga till kondition? Vilken sort i så fall? Löpning? cykling? cross? (gillar crossen) Hur länge o hur ofta vågar jag köra?

Jag vill verkligen inte förlora muskler, hur kan jag med bästa möjlighet förhindra detta tycker ni?

Kostschemat hade jag tänkt såhär :
Proteinkällorna + kolhydrater/fett

Frukost : 3st ägg = 22gram protein + kolhydrater/fett

Efter träning : proteinshake = 24 gram protein

Lunch : 300gram kyckling = ca 60 gram protein + kolhydrater/fett

Kvällsmat : 150 tonfisk, 2st ägg = ca 46 gram protein + kolhydrater/fett

Innan läggdax : Kasein-proteinshake = 24 gram protein.

Det kommer ju så klart läggas till lite protein i form av grönsaker, tillbehör så som såser osv från kolhydrater och fettet.

Någonting jag bör ändra på? Alla kommentarer är välkommna! Speciellt tips på hur jag ser till att behålla musklerna så bra som möjligt.

cakehole
2012-02-14, 18:29
Kön/ålder/längd på dig?

Provrörsbarn
2012-02-15, 11:42
Jag är kille, snart 20 år och är 180cm lång. Väger 62 kg.

herzie
2012-02-15, 11:51
Jag är kille, snart 20 år och är 180cm lång. Väger 62 kg.

Har du, helt allvarligt och utan att försöka vara taskig: har du några muskler att förlora på 62 kilo?
Är det inte bättre att dra på med lite tyngre styrketräning och på det sättet snabbt förbättra utseendet?

Pretorian
2012-02-15, 11:51
Ska du verkligen gå ner i vikt när du väger så lite redan? Ska du inte försöka bygga på ett litet överskott istället?

nisse1976
2012-02-15, 11:54
Att gå ner i fettvikt utan att förlora muskler, går det?
Ja, lättare som nybörjare när styrkeökningarna oftast är bra. Men det är klart enklare på ett kaloriöverskott.

Jag väger för tillfället 62kg och tänkte lägga upp ett kostschema där jag får i mig runt 188gram protein per dag, och
så lägger jag till fett/kolhydrater utöver det men ser till att komma i ett kcal-underskott. Är detta rätt tänkt?
Det låter vettigt, ganska högt proteinintag men det gör troligtvis ingenting.

Jag kör hård styrketräning, hela kroppen. Ska jag lägga till kondition? Vilken sort i så fall? Löpning? cykling? cross?
(gillar crossen) Hur länge o hur ofta vågar jag köra?
Kondition är bara ett stätt att öka din förbrukning, det går lika bra att sköta via kosten (alltså äta lite eller äta lite mer och konditionsträna bort de extra kalorierna.)
Kör den sort du tycker är rolig
Kör så länge du känner att du har energi och är pigg.

Jag vill verkligen inte förlora muskler, hur kan jag med bästa möjlighet förhindra detta tycker ni?
Högt proteinintag, tung styrketräning och ett inte alltför stort kaloriunderskott.

Någonting jag bör ändra på? Alla kommentarer är välkommna! Speciellt tips på hur jag ser till att behålla musklerna så bra som möjligt.
Du är 180 cm och väger 62 kilo. Ditt problem är troligtvis inte för mycket fett utan för lite muskler.
Jag tycker inte du skall deffa utan istället ligga på ett litet kaloriöverskott för att ha bättre förutsättningar att bygga muskler.
Kör så några månader och utvärdera din form. Risken med deffning nu är att du inte bygger särskilt mycket muskler och om ett tag inser att du är smalfet istället för sådär råläcker så att babesen suktar efter dig när du glassar runt på stranden.