Visa fullständig version : Könsneutral förskola?
Stefan J
2012-02-14, 15:11
http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tredje-forskola-missar-jamstalldhetsmalen
VicVella
2012-02-14, 15:14
Trams.
Stefan J
2012-02-14, 15:17
Trams.
Ja jag håller med. Det är rent ut sagt skrämmande att sådana här förslag går igenom. Jag hade inte satt mina barn på Egalia i alla fall (om jag haft barn) :)
De där skojarna har varit igång ett par år nu. Det var lika mycket trams då som nu.
Det blir bara löjligt... Jämställdhet är bra, men att försöka sudda ut varje tillstymmelse till skillnad mellan könen tom i språket blir bara trams och tar bort fokus från viktigare frågor. "Hen"... jävla dumheter.
Kan inte "jämställdhetskonsulter" påvisa vad som är skillnaderna mellan det biologiska respektive det sociala könet? Jag är väldigt intresserad ;)
hahavaffan
2012-02-14, 15:28
Dumheter. Fast vi killar hade nog inte haft något emot att dela omklädningsrum med tjejerna i grundskolan. Det kanske är dags att lämna ett förslag till riksdagen?
Barnen kommer ju få en chock senare i livet när de (tjejerna) stöter på pojkar uppfostrade av föräldrar som mig.
Som bäddat för katastrof.
Nitrometan
2012-02-14, 15:35
Vad jag tycker?
Säger de att var tredje förskola missar jämställdhetsmålen så är det väl så. Jag antar att den som har gjort undersökningen ahr gjort det noggrannt och bra och vet att två tredjedelar av förskolorna har lika många pojkar som flickor.
Eller? :confused:
Även om jag inte helt förstår målet så skulle det faktiskt vara ännu mer intressant att höra ett riktigt resonemang bakom de som tror att barnen kommer att bli sjuka i huvudet av det. Jag säger inte att det är falskt, men jag har faktiskt aldrig hört någon som velat utöka varför de tycker och tror så.
Jag tycker i alla fall att det är utmärkt med ett könsneutralt ord som kan användas likadant som han och hon.
Även om jag inte helt förstår målet så skulle det faktiskt vara ännu mer intressant att höra ett riktigt resonemang bakom de som tror att barnen kommer att bli sjuka i huvudet av det. Jag säger inte att det är falskt, men jag har faktiskt aldrig hört någon som velat utöka varför de tycker och tror så.
Ungarna lär ju inte bli sjuka i huvudet av att säga "hen". Men dom kan ju få det lite knöligt i vardagen senare, när dom kommer ut i skolan och andra ställen där verkligheten råder över ideal och fria fantasier om ett könlöst samhälle.
Personligen så känner jag precis likadant för den här typen av förskoleverksamhet som jag känner för tex religösa friskolor, att det är synd om barnen som blir pådyvlade märkliga världsåskådningar.
Dock så är det inte fel att jobba mot bättre värderingar redan i förskolan, inkl. jämställdhet, tvärtom så är det väl bättre ju tidigare man börjar. Men att gå till överdrift tror jag aldrig är bra.
Hippie Sverige växer mer och mer.
Gabriel174
2012-02-14, 15:54
:laugh:
Det som är intressant är inte extremen utan vad det är som så många förskolor missar som de anses ska ha gjort eller vara dvs vilka är kriterierna för att en förskola är jämställd?
Nitrometan
2012-02-14, 15:56
Hippie Sverige växer mer och mer.
Växer Sverige? Blir vi snart en stormakt igen?
Hippie? Menar du jippi?
Sär skrivning är svår läst. :confused:
Eddie Vedder
2012-02-14, 15:59
Kan inte "jämställdhetskonsulter" påvisa vad som är skillnaderna mellan det biologiska respektive det sociala könet? Jag är väldigt intresserad ;)
Penisen och vaginan är biologiska. Men mannen och kvinnan är det sociala. Så ser jag på det. Och "hen" tycker jag är ett jättebra förslag. Det blir enklare för mig att skriva "hen" än att skriva "denne" eller "vederbörande" eller dylikt.
Jag ser inte direkt någon skada med det i alla fall. Men det känns om att de tar det till en liten överdrift och det blir på gränsen till tramsigt, dock.
Skolinspektionen granskning av kommunernas förskolor åren 2009 och 2010 visade att var tredje kommun inte arbetar aktivt med genuspedagogik enligt läroplanen. Av de 73 kontrollerade förskolorna 2009 var det 30 procent som fick underkänt, och för 2010 var motsvarande siffra 31 procent av 58 kommuner.
Detta oroar mig mer än vad de har för sig på den enskilda förskolan artikeln handlar om.
Vi var några som skämtade om det här för några år sedan och nu är det alltså verklighet, intressant.
*popcorn* (http://www.youtube.com/watch?v=k7c16swRoMU&feature=player_embedded#!)
Nitrometan
2012-02-14, 16:10
Vi var några som skämtade om det här för några år sedan och nu är det alltså verklighet, intressant.
Ni skämtade om att en tredjedel av förskolorna inte skulle klara jämställdhetsmålen?
Herr Oberst
2012-02-14, 16:14
Alla borde lyssna på Tanja Bergkvists tankar om detta. Här är en utmärkt video om ämnet.
http://vimeo.com/23900392
Till bloggen
http://tanjabergkvist.wordpress.com/
Ni skämtade om att en tredjedel av förskolorna inte skulle klara jämställdhetsmålen?
Vi skämtade om att man i framtiden kommer att säga hen isf han eller hon.
*popcorn* (http://www.youtube.com/watch?v=k7c16swRoMU&feature=player_embedded#!)
Penisen och vaginan är biologiska. Men mannen och kvinnan är det sociala. Så ser jag på det. Och "hen" tycker jag är ett jättebra förslag. Det blir enklare för mig att skriva "hen" än att skriva "denne" eller "vederbörande" eller dylikt.
Där tror jag du har fel. Visserligen finns det många inlärda typiskt manliga och kvinnliga beteenden, som man kan säga utgör delar av det "sociala könet". Men likafullt så finns det skillnader i manligt och kvinnligt beteende hos människan som antagligen har rent biologiska orsaker, precis som hos alla andra däggdjur.
Eller så missar jag poängen totalt och fattar inte vad du menar med det sociala könet. Det skulle visserligen inte förvåna mig.
Eddie Vedder
2012-02-14, 16:24
Där tror jag du har fel. Visserligen finns det många inlärda typiskt manliga och kvinnliga beteenden, som man kan säga utgör delar av det "sociala könet". Men likafullt så finns det skillnader i manligt och kvinnligt beteende hos människan som antagligen har rent biologiska orsaker, precis som hos alla andra däggdjur.
Eller så missar jag poängen totalt och fattar inte vad du menar med det sociala könet. Det skulle visserligen inte förvåna mig.
Att det kan finnas biologiska skillnader utesluter inte jag. Tvärtom så är jag helt övertygad om att de finns. Men det är ju uppenbart att de är så pass obetydliga att vi inte är styrda av det. Eftersom det finns de som andra anser vara kvinnor och män inte själva känner detsamma.
Hen är ett väldigt vackert ord. En bra inkorporering till svenska av en finsk språkfinurlighet.
Vad gäller förskolan blir allt (särskilt teorier) ju lätt lite löjeväckande när man drar saker till sin spets, det betyder ju inte att hela idén i sig inte är värd att beakta.
En förskola som går under namnet Egalia kan man dock inte förvänta sig skall vara måttfull i sin implementering av dess styrande ideologiska teori. Antagligen vill de vara i framkant i debatten och ser sig själva som ett socialt experiment.
Jag blir dock mer illa berörd av att barn behandlas olika på andra förskolor utifrån kön. Jag hoppas att mina barn kommer att få en bra utbildning i sociala normer på förskolan och inte inpassas i en stereotyp där flickorna blir gullade med och blir satta att vara hjälpredor och pojkarna blir uppmanade att ta för sig och stoja runt. Det skulle rimma illa med min personliga syn på barnuppfostran där jag hellre ser till vilken sorts individ de är istället för att dela upp barnen och deras attribut i manliga och kvinnliga sådana.
Ignatius72
2012-02-14, 16:26
En av de allra första identifikationsmarkörerna är just könet, för att uttrycka mig tydligt. Det som finns mellan benen. Man jämför sig med mamma och pappa och identifierar sig med dem. Att man i undersökningar ser att man förutsätter vissa beteenden hos pojkar och flickor och agerar på dem tycker jag är intressant. Att vara medveten om det göra tt man verkligen kan optimera vare individs förutsättningar oavsett kön. Men att börja svamla om hen gör livet otydligt för de små liven. Det finns inga som är så konservativa som barn, håll dravlet på vuxennivå.
Hen är ju totalt värdelöst då det inte är något fel på varken hon eller han. Och du ljuger om du anser att det är enklare att skriva hen jämfört mot denne/vederbörande. Visserligen skiljer det 2-fler bokstäver men det är inte svårare att skriva. Om man sen är så lat att man hellre skriver fler bokstäver är ens egna problem. Men så lat ska man inte vara tycker jag.
Istället för att helt enkelt uppfostra barnen på rätt sätt så lägger de problematiken på ordvalen.
det och att det var fel att berätta att läkare förr i tiden var män. Det var tydligen bättre att undanhålla fakta.
Vi skämtade om att man i framtiden kommer att säga hen isf han eller hon.
Jaha? Om ni enbart skämtade om det så var ni kanske lite slöa i tanken? Det låg väl lite i tidens strömningar att ordet hen skulle bli mer populärt och var knappast särskilt svårt för en normalbegåvad person att sluta sig till för några år sedan.
Jag ser dock inte problemet? Han och hon är utmärkta språkliga redskap men hen är väldigt skönt att använda till exempel i text. Typexempel är när man inte vet den exakta adressaten som kommer läsa texten eller då man vill komma bort från krångliga grammatiska konstruktioner.
Det finns inga som är så konservativa som barn, håll dravlet på vuxennivå.
Jaså? Det är inte så att vi gör dem konservativa?
Får mig att tänka på den här storyn:
I'll just set the scene a little first. I'm an English teacher in Japan and one of my classes today (6th grade elementary, so about 11 years old) were tasked with rewriting traditional Japanese tales in whatever way they chose. The kids were in groups of 4 (2 girls, 2 boys) and had the lesson to prepare their stories and then were reading them out to the whole class afterwards. Most were pretty generic, but then this one came along...
Here's the original tale:
The turtle and the kind fisherman.
A turtle was being bullied by some local kids, so he called out to the fisherman and asked for help. The fisherman helped him and so the turtle, to say thank you, took him to the underwater palace for a party.
Whilst he was at the underwater palace, he met some royal fish and they gave him a special box as a gift, but told him not to open it, but the fisherman was too inquisitive and when he opened it, he found that the box contained many years. These fell upon the fisherman and he was suddenly very old. When he went back to his family, they didn't recognise him.
This is what the kids changed it to:
Instead of it being a turtle, the animal was a fish being chased by many fishermen, and the person who took the role of the fisherman was a boy who desperately wanted to be a girl. In almost all regards he was a girl, except for having a penis (there's just one Japanese word to summarise this, but I can't remember it - sorry!).
The story pans out in a similar way to the original - they go to the underwater palace and it's full of "beautiful boys" who fawn over the girl/boy, and give him a lovely box, but tell him that he should open it instead. He does, and all of a sudden he is changed into a beautiful woman.
That was pretty much the end of the story (they're 11, they don't write so good), but I was so unbelievably impressed that the kids had chosen a transgendered character as their main character. Especially when Japan doesn't do so well at the tolerance side of things.
They certainly made my day with their outlook!
Jag tror vi förväntar oss att barn är mycket mer konservativa än de faktiskt är för att vi ska behöva slippa ta och förklara ytterligare ett jävla "varför" i ett hav av saker vi måste förklara. Så summa summarum - jag tror inte barnen är konservativa, jag tror däremot att vi vuxna oftast är lata.
Eddie Vedder
2012-02-14, 16:33
Hen är ju totalt värdelöst då det inte är något fel på varken hon eller han. Och du ljuger om du anser att det är enklare att skriva hen jämfört mot denne/vederbörande. Visserligen skiljer det 2-fler bokstäver men det är inte svårare att skriva. Om man sen är så lat att man hellre skriver fler bokstäver är ens egna problem. Men så lat ska man inte vara tycker jag.
Jag ljuger inte, vad är det för skitprat? Jag gillar att ha olika möjligheter att variera mitt språk och det är ingen lögn. Det är fel på hon och han om en individ inte är det ena eller det andra. Jag är en han och har inga problem med det.
Det intressanta är att de som ena dagen påstår sig vara så liberala ändå slentrianmässigt sparkar bakut på idén om individens frihet att få vara den hen vill vara. Men det är ju inte förvånande att man väljer att gå emot på ren rutin om det kommer från vänster. Även om det borde stämma bättre överens med ens liberala ideologi.
filmjölk
2012-02-14, 16:33
Jag är konservativ. Jag gillar könsroller. Könsroller är inte helt en social konstruktion. Jag vill att kvinnor skall få vara kvinnor, det är inget negativt med kvinnlighet. Och vice versa. Vill man vara ett mellanting, fine, men idealisera inte ett mellantingsideal för kvinnor.
För pojkar och män är det ännu svårare, med en väldigt diffus och flytande mansroll där man både skall vara kvinnlig och manlig och kunna växla schizofrent mellan båda på beställning. Jag kan inte vagga ett spädbarn och bygga en lada samtidigt, antingen får "du" bygga ladan eller hålla barnet, tvinga mig inte till båda medans du dricker kaffe latté och skvallrar.
Istället för att helt enkelt uppfostra barnen på rätt sätt så lägger de problematiken på ordvalen.
det och att det var fel att berätta att läkare förr i tiden var män. Det var tydligen bättre att undanhålla fakta.
Vad gäller hen så beror det ju på vad man använder språket till.:) Jag som har det som mitt huvudsakliga arbetsredskap ser dess poänger. Du verkar mest tro att man skulle använda hen urskiljningslöst, så är oftast inte fallet, förutom på den här förskolan där man istället verkar använda sig av diverse kommunistiskklingande begrepp istället.
Resten av inlägget har väl för övrigt inget med saken att göra. Vem har påstått att förskolor sysslar med historierevision?
Jag är konservativ. Jag gillar könsroller. Könsroller är inte helt en social konstruktion. Jag vill att kvinnor skall få vara kvinnor, det är inget negativt med kvinnlighet. Och vice versa. Vill man vara ett mellanting, fine, men idealisera inte ett mellantingsideal för kvinnor.
För pojkar och män är det ännu svårare, med en väldigt diffus och flytande mansroll där man både skall vara kvinnlig och manlig och kunna växla schizofrent mellan båda på beställning. Jag kan inte vagga ett spädbarn och bygga en lada samtidigt, antingen får "du" bygga ladan eller hålla barnet, tvinga mig inte till båda medans du dricker kaffe latté och skvallrar.
Jag vet inte om någon skulle anförtrott dig med varken lada eller barn.:D
Växer Sverige? Blir vi snart en stormakt igen?
Hippie? Menar du jippi?
Sär skrivning är svår läst. :confused:
Hippie kulturen i Sverige växer tyvärr.
Jag kan säga att jag inte är helt för jämstäldhet.
Ber om ursäkt för sär skrivning.
stolpskott
2012-02-14, 16:42
Genusvetenskap och alla påhitt som är direkta konsekvenser av genusvetares idioti är rent trams. Hell Annica Dahlmström!
shadowfire
2012-02-14, 16:55
Jävligt skum artikel. Först belyser den jämställdhet och pratar om statistik. Det är en punkt sig, man kan undra vilka kriterier som måste vara uppfyllda och vad som fick 30% av förskolorna underkända. Är punkterna vettiga och rimliga, så är det väl tråkigt att 30% inte klarade av att leva upp till dem.
Resten av artikeln tar ju upp en enskild skola som infört massa skumma regler. Frågan är ju om det är den typen av regler som är kraven för att få godkänt på skolinspektionens protokoll? I sådana fall blir jag mörkrädd på riktigt.
Gabriel174
2012-02-14, 17:04
filmjölk är min favoritmedlem.
+1 som man säger
Jag har faktiskt aldrig förstått varför det är så dåligt att pojkar lekar med bilar och flickor med dockor. Finns det någon som har en vettig förklaring på det? Ser verkligen inte grejen med varför det måste vara könsneutralt hela tiden. Precis som det vore dåligt att vara pojkig och flickig, och göra pojkiga och flickiga saker? När blev det det :confused:
Ignatius72
2012-02-14, 17:26
Jaså? Det är inte så att vi gör dem konservativa?
Får mig att tänka på den här storyn:
Jag tror vi förväntar oss att barn är mycket mer konservativa än de faktiskt är för att vi ska behöva slippa ta och förklara ytterligare ett jävla "varför" i ett hav av saker vi måste förklara. Så summa summarum - jag tror inte barnen är konservativa, jag tror däremot att vi vuxna oftast är lata.
De flesta barn vill ha en mamma, en pappa och ett syskon. De vill att mamma ser ut som en mamma och pappa som en pappa. De tycker mamma är fin när hon sätter på läppstift och de är stol över sin pappa för att han kan jonglera med en fotboll. De vill inte ha föräldrar som konstrar till det med hen, eller spökar ut sig med skrot i hela huvudet. De vill inte ha fyra familjer som byter barn med varandra och annat jox. Därmed inte sagt att allehanda varianter inte kan fungera, att det finns familjer som mår bra i det osv osv. Jag säger bara att om barnen fick välja så hade det varit helt konstlat och konservativt.
filmjölk är min favoritmedlem.
+1 som man säger
+1! Han är en stjärna :)
Jaha? Om ni enbart skämtade om det så var ni kanske lite slöa i tanken? Det låg väl lite i tidens strömningar att ordet hen skulle bli mer populärt och var knappast särskilt svårt för en normalbegåvad person att sluta sig till för några år sedan.
Jag ser dock inte problemet? Han och hon är utmärkta språkliga redskap men hen är väldigt skönt att använda till exempel i text. Typexempel är när man inte vet den exakta adressaten som kommer läsa texten eller då man vill komma bort från krångliga grammatiska konstruktioner.
Du som verkar vara normalbegåvad, du kan säkert lista ut hur lång tid sedan några år är?
Robbmeister
2012-02-14, 18:13
jag är konservativ. Jag gillar könsroller. Könsroller är inte helt en social konstruktion. Jag vill att kvinnor skall få vara kvinnor, det är inget negativt med kvinnlighet. Och vice versa. Vill man vara ett mellanting, fine, men idealisera inte ett mellantingsideal för kvinnor.
+1
Mackan58
2012-02-14, 18:24
http://www.youtube.com/watch?v=CEZ7uta14nw
Jag låter den gode Paolo svara =)
Hehe, varje gång man nämner begrepp som "hen" och andra experiment här för utlänningar så tror de att man driver dem. Det är intressant hur mycket det fortfarande kan skilja mellan länder i en så pass globaliserad värld. Från ett fullständigt segregerat land med könsseparerade bussar, där de få kvinnor som går på fel sida av bussen blir tafsade på och förödmjukade till ett land där vi helt håller på att montera ned könsrollerna.
Jag har ingen aning om det är ett lyckat experiment att gå så pass långt som Egalia m fl gör men jag är definitivt nyfiken på resultatet. Inget är så spännande som sociala nutidsexperiment!
De flesta barn vill ha en mamma, en pappa och ett syskon. De vill att mamma ser ut som en mamma och pappa som en pappa. De tycker mamma är fin när hon sätter på läppstift och de är stol över sin pappa för att han kan jonglera med en fotboll. De vill inte ha föräldrar som konstrar till det med hen, eller spökar ut sig med skrot i hela huvudet. De vill inte ha fyra familjer som byter barn med varandra och annat jox. Därmed inte sagt att allehanda varianter inte kan fungera, att det finns familjer som mår bra i det osv osv. Jag säger bara att om barnen fick välja så hade det varit helt konstlat och konservativt.
Om vi tänker bort att du kastar in variabler som att "Byta barn med varandra" i det hela, som inte är helt oväntat från dig när det kommer till sådana här diskussioner - Vad baserar du det på att barn vill ha en mamma, en pappa och ett syskon och that's it och så är det oavsett vad samhället säger?
På dig låter det som om samhället har börjat tvinga in folk i fack till skillnad mot hur man gjorde tidigare, där allt var frid och fröjd och alla barn var så nöjda så och aldrig tvingades in i någon form av roll på grund av sitt kön. Det kan vi också diskutera sedan, men nu skulle jag faktiskt vilja att du lägger fram ett underlag på vad du påstår - Att barn är av naturen konservativa och deras åsikter och föredragande kring saker och ting inte är präglade av samhället.
Jag låter den gode Paolo svara =)
Paolo har som vanligt väldigt intressanta tankar, men han förenklar saker till sin egen sfär helt och hållet och vägrar oftast se saker ur ett större perspektiv. Synd, för så länge han talar om saker i sin egen sfär så är han väldigt smart.
Edit: By the way, du tar koden efter "v=" i länken och lägger det i youtubeklamrar :) [.yt][./yt] utan punkterna.
Ointressant.
Däremot såg jag denna artikel tack vare din länk!
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv-4-dammar-av-farmen
Ignatius72
2012-02-14, 19:14
Om vi tänker bort att du kastar in variabler som att "Byta barn med varandra" i det hela, som inte är helt oväntat från dig när det kommer till sådana här diskussioner - Vad baserar du det på att barn vill ha en mamma, en pappa och ett syskon och that's it och så är det oavsett vad samhället säger?
På dig låter det som om samhället har börjat tvinga in folk i fack till skillnad mot hur man gjorde tidigare, där allt var frid och fröjd och alla barn var så nöjda så och aldrig tvingades in i någon form av roll på grund av sitt kön. Det kan vi också diskutera sedan, men nu skulle jag faktiskt vilja att du lägger fram ett underlag på vad du påstår - Att barn är av naturen konservativa och deras åsikter och föredragande kring saker och ting inte är präglade av samhället.
Du tänker att barn gillar skilsmässor? Du har en tanke om att barn gillar föräldrar som beter sig helt annorlunda mot alla andra? Du har en idé om att barn tycker om att flänga mellan olika hem och familjekonstellationer? Du tror att barn tycker om att pappa klär sig i kvinnokläder? Att de i de flesta fall kan hitta sätt att hantera det är en sak. Att det är så livet ser ut för många-absolut.
Men att tro att det är det barn önskar, då är du helt snett ute.
Du tänker att barn gillar skilsmässor? Du har en tanke om att barn gillar föräldrar som beter sig helt annorlunda mot alla andra? Du har en idé om att barn tycker om att flänga mellan olika hem och familjekonstellationer? Du tror att barn tycker om att pappa klär sig i kvinnokläder? Att de i de flesta fall kan hitta sätt att hantera det är en sak. Att det är så livet ser ut för många-absolut.
Svara på min fråga, kom inte med motfrågor för att hitta ett cirkelargument. Innan dess kan både du och jag se oss i stjärnorna efter en vettig diskussion med varandra.
Ignatius72
2012-02-14, 19:19
Svara på min fråga, kom inte med motfrågor för att hitta ett cirkelargument. Innan dess kan både du och jag se oss i stjärnorna efter en vettig diskussion med varandra.
Jag baserar det naturligtvis på ovanstående. Tror du något annat?
Du har ju inte lagt fram en enda anledning till varför du tror att samhället inte påverkar barns vilja och föredragande, utan säger att det är så här idag. Jovisst, men jag fick intrycket av din text att det inte är så på grund av samhället utan att barn av naturen har dessa preferenser, och det är vad jag vill ha belägg för.
Ignatius72
2012-02-14, 19:28
Du har ju inte lagt fram en enda anledning till varför du tror att samhället inte påverkar barns vilja och föredragande, utan säger att det är så här idag. Jovisst, men jag fick intrycket av din text att det inte är så på grund av samhället utan att barn av naturen har dessa preferenser, och det är vad jag vill ha belägg för.
Barn lever ju inte i isolerade enklaver utan påverkan från andra. Men barn är inte heller små vuxna, de är barn med allt vad det innebär i begränsningar av förmågor. Tittar man sedan på anknytningsteorier och utvecklingspsykologi så pekar det åt samma håll. En skilsmässa är inte bara jobbig för att man ska flytta varannan vecka, det är bytet (och delvisa förlusten) av föräldraobjekt som gör det som är tufft. Allt mer forskning pekar på just brister i anknytning till föräldraobjekt som en viktig anledning till normbrytande beteende.
Barn lever ju inte i isolerade enklaver utan påverkan från andra. Men barn är inte heller små vuxna, de är barn med allt vad det innebär i begränsningar av förmågor. Tittar man sedan på anknytningsteorier och utvecklingspsykologi så pekar det åt samma håll. En skilsmässa är inte bara jobbig för att man ska flytta varannan vecka, det är bytet (och delvisa förlusten) av föräldraobjekt som gör det som är tufft. Allt mer forskning pekar på just brister i anknytning till föräldraobjekt som en viktig anledning till normbrytande beteende.
Det är mycket sanning i det där. Skiljsmässor påverkar verkligen barn.
Det roliga är, när vi ändå är inne på spåret med anknytning och utvecklingspsykologi, att man aldrig sett någon skillnad i hur psykologiskt hälsosamt ett barn utvecklas om det har två föräldrar av samma kön. En intressant parantes, men det är egentligen inte det vi ska diskutera (Men tänkte passa på, i och med att du tog upp både utvecklingspsykologi och ett barns konservativa krav på mamma och pappa i samma tråd).
Men du svarar ännu inte på varför du tror att barn är så konservativa att en förändrad samhällssyn inte skulle påverka dem. Jag tycker att all psykologisk forskning snarare visar på att vi är kreativa och öppna vid våra yngre år, och långt ifrån faktiskt konservativa. Däremot om någon skulle säga till oss varje dag att vi ska klä oss i gröna kläder (endast ett exempel, du behöver inte klä dig i gröna kläder), då tror jag också att vi med all sannolikhet skulle gå klädda i gröna kläder oftare än man ser idag.
Alla borde lyssna på Tanja Bergkvists tankar om detta. Här är en utmärkt video om ämnet.
http://vimeo.com/23900392
Till bloggen
http://tanjabergkvist.wordpress.com/
Intressant.
Vad gäller hen så beror det ju på vad man använder språket till.:) Jag som har det som mitt huvudsakliga arbetsredskap ser dess poänger. Du verkar mest tro att man skulle använda hen urskiljningslöst, så är oftast inte fallet, förutom på den här förskolan där man istället verkar använda sig av diverse kommunistiskklingande begrepp istället.
Resten av inlägget har väl för övrigt inget med saken att göra. Vem har påstått att förskolor sysslar med historierevision?
Hon som var gäst hos TV4 idag, angående detta. Visst kan man säga hen istället för h*n men man ska ju inte byta ut själva orden och innebörden av han/hon.
Ar det bara jag som upprors over de kommunikationsroller man tvingar in barnen i? Vad fan ar "hen"? Ett ord. Ett svenskt ord. Ett ord som kommuniceras via tal! Tank om mina barn inte vill kommunicera via tal, utan istallet vill uttrycka sina kanslor via dans? Varfor maste mina barn tvingas till att anpassas till dessa socialt konstruerade kommunikationsroller? Ar Waldorfskolor de enda ljuspunkterna i detta morker?
Krossa pratriarkatet!
Stefan J
2012-02-14, 20:17
Ar det bara jag som upprors over de kommunikationsroller man tvingar in barnen i? Vad fan ar "hen"? Ett ord. Ett svenskt ord. Ett ord som kommuniceras via tal! Tank om mina barn inte vill kommunicera via tal, utan istallet vill uttrycka sina kanslor via dans? Varfor maste mina barn tvingas till att anpassas till dessa socialt konstruerade kommunikationsroller? Ar Waldorfskolor de enda ljuspunkterna i detta morker?
Krossa pratriarkatet!
Ahahaha, det här var riktigt roligt! :)
Det hade varit mer intressant att veta vad det här experimentet har gett för resultat. Istället för att få veta att var tredje kommun inte arbetar aktivt med genuspedagogik .
Herr Oberst
2012-02-14, 20:40
Inget är så spännande som sociala nutidsexperiment!
Hitler kände också en viss dragning till det :)
Tricklew
2012-02-14, 20:52
Hitler kände också en viss dragning till det :)
58 inlägg :)
Nytt rekord för Godwin?
Mina föräldrars skilsmässa var nog en av de enskilt bästa saker som hänt i mitt liv iaf. Bråkar föräldrarna är det nog 10 ggr bättre att de skiljer sig än håller ihop.
Men däremot så tycker jag allt "män ska vara kvinnor och kvinnor män" som man talar om hela tiden bara är sjukt och konstigt. Det känns som att bädda för saftiga jävla identitetskriser. Hade min pappa klätt sig i kvinnokläder när jag var liten kan jag näppeligen tänka mig att det skulle ha påverkat mig positivt direkt.
Alla konstlade och påtvingade ideal kommer så småningom att slå bakut. Den generation som växer upp helt och hållet med "genustänk" kommer antagligen ha som sin ungdomsrevolt att faktiskt befästa könsrollerna.
Låt saker ha sin naturliga gång sålänge det inte går till direkta olagligheter är min åsikt.
Och till sist: VARFÖR ska man använda ordet hen? Varför inte hon och han? Som en beteckning på människor med olika sorters könsorgan?
Eddie Vedder
2012-02-14, 21:31
Jag har faktiskt aldrig förstått varför det är så dåligt att pojkar lekar med bilar och flickor med dockor. Finns det någon som har en vettig förklaring på det?
Ingen påstår att det är dåligt. Om du tror det så missförstår du hela poängen. Du behöver ju inte hålla med oss som tycker att frågan är viktig men nog förstår du väl att det där är fel?
Precis som det vore dåligt att vara pojkig och flickig, och göra pojkiga och flickiga saker? När blev det det :confused:
Vad är pojkigt och flickigt för något? Är jag pojkig eller flickig och i så fall varför?
Alla konstlade och påtvingade ideal kommer så småningom att slå bakut. Den generation som växer upp helt och hållet med "genustänk" kommer antagligen ha som sin ungdomsrevolt att faktiskt befästa könsrollerna.
Om det är ett val som man trivs i så är det ju bara bra. Men det är som sagt ett val då. Och inget man indoktrinerats i från dagen man fick sin första (rosa eller blåa) blöja.
Vilka ska vara kvinnorna i samhället då om vi inte ska ha några "kvinnor"?
Eddie Vedder
2012-02-14, 21:33
Vilka ska vara kvinnorna i samhället då om vi inte ska ha några "kvinnor"?
Nu antar jag att du bara gör dig till men alla som vill vara kvinnor naturligtvis.
Nu antar jag att du bara gör dig till men alla som vill vara kvinnor naturligtvis.
Okej så jag kan vara en kvinna då om jag vill?
Härligt.
Eddie Vedder
2012-02-14, 21:37
Okej så jag kan vara en kvinna då om jag vill?
Härligt.
Ja det kan du. Och jag som anser mig vara 100 procent man får vara man.
Ja det kan du.
När får jag min livmoder då?
Vilken man vill vara det? *popcorn* (http://www.youtube.com/watch?v=k7c16swRoMU&feature=player_embedded#!)
Herr Oberst
2012-02-14, 22:05
Huh?
Ah ok. Är 58 mycket eller lite då?
Röda Björnen
2012-02-14, 22:11
Det är sådana här bestämmelser som förstör för sveriges jämställdhet.
MVH
Är det en kvinna eller man som kommit på detta?
Ignatius72
2012-02-14, 22:21
Är det en kvinna eller man som kommit på detta?
En hen
BelowAverage
2012-02-14, 22:23
En hen
http://4.bp.blogspot.com/_JK2ULPlAPy8/TSZAhd32fdI/AAAAAAAAAdU/B2P4z7crFhA/s1600/little+red+hen.jpg
Ahahaha, det här var riktigt roligt! :)
Baluu leverera, moaar moaaaar :em: *folkets jubel*
Huh?
Ah ok. Är 58 mycket eller lite då?
Mycket! Konkreta exempel bör tas upp snabbare!
Om man jämför den här tråden, och andra på samma tema, med språktrådarna, så är det intressant att så många när det gäller andra ord, eller varför inte svensk grammatik generellt, är glada förespråkare av Fredrik Lindströms "om tillräckligt många säger det så blir det/är det rätt", men tokupprörs inför ett eventuellt införande av ett könsneutralt pronomen. Jag använder inte själv "hen", men jag ser, som Mantus och Eddie, definitivt dess poänger. Inte minst för att det blir rejält otympligt att gå runt ensidigt användande av " han" eller "hon" (varvid man i det senare fallet gärna få skit för att man försöker smyga in sina feministiska böjelser etc. etc.) i längre text. Och ja, det är ibland en god sak att kunna göra det.
För att fortsätta jämföra trådar, så kan man dra en parallell till den nu aktuella tråden om testosteronets påverkan. Där framhålls med emfas de stora biologiska skillnaderna mellan kvinnor och män, medan det här plötsligt låter som om införandet av valfri jämställdhetspolicy på daghem/förskolor skulle förvandla alla barn (framför allt tydligen då tjejerna) till neutrer. Nu är det inte helt och hållet samma skribenter i trådarna, men det är ändå intressant. Hur vill folk egentligen ha det?
Stefan J
2012-02-15, 07:39
Om jag känner att jag är ett träd född i en mans kropp, får jag lov att vara ett träd då?
Om jag känner att jag är ett träd född i en mans kropp, får jag lov att vara ett träd då?
Jag vet att du gör dig till men eftersom du är inne och sniffar på trans-frågan så blir jag nyfiken, hur mycket vet du om just transsexualism?
Stefan J
2012-02-15, 08:01
Hur grov måste en vanföreställning vara för att bli betraktad som en vanföreställning? För uppenbart kommer folk som känner sig själva som träd, katter eller spädbarn att bli betraktade som galna. Är det definitionen av man/kvinna som inte är tydlig nog för folk? Jag tycker den är glasklar, och en man är inte en kvinna lika lite som ett träd inte är en människa.
Eddie Vedder
2012-02-15, 08:08
När får jag min livmoder då?
Min mamma opererade bort sin livmoder. Upphörde hon att vara kvinna menar du?
Hur grov måste en vanföreställning vara för att bli betraktad som en vanföreställning? För uppenbart kommer folk som känner sig själva som träd, katter eller spädbarn att bli betraktade som galna. Är det definitionen av man/kvinna som är otydlig nog för folk? Jag tycker den är glasklar, och en man är inte en kvinna lika lite som ett träd inte är en människa.
Jag förstår.
Det snackas ju rätt mycket när man börjar diskutera skillnader mellan män och kvinnor, att våra hjärnor är utvecklade på olika sätt, olika områden är olika starka, etc. För några år sedan så gjordes en undersökning bland transpersoner som visade i att en stark majoritet (om inte alla, jag ska se om jag kan vaska fram rapporten på något sätt!) av fallen så var faktiskt hjärnornas utveckling inte överensstämmande med kroppen. Dvs det rörde sig faktiskt, bokstavligt talar, om en manlig hjärna i en kvinnokropp, alternativt en kvinnlig hjärna i en manskropp.
Det var därför jag undrade hur mycket du visste. Det finns många lustiga idéer om vad folk är, men just när det kommer till transpersoner är det intressant att hitta en så tydlig trend som faktiskt stödjer det som de påstår.
Edit: Hittade en artikel om en snarlik studie som gjorts, inte helt samma som jag tänkte på men den tar också upp en intressant aspekt.
http://www.newscientist.com/article/dn20032-transsexual-differences-caught-on-brain-scan.html
Edit 2: En annan intressant studie att titta på, men fortfarande inte just den jag tänkte på lol. Hittar mycket intressant när man försöker hitta den...
http://jcem.endojournals.org/content/85/5/2034.full
Ignatius72
2012-02-15, 08:16
Jag förstår.
Det snackas ju rätt mycket när man börjar diskutera skillnader mellan män och kvinnor, att våra hjärnor är utvecklade på olika sätt, olika områden är olika starka, etc. För några år sedan så gjordes en undersökning bland transpersoner som visade i att en stark majoritet (om inte alla, jag ska se om jag kan vaska fram rapporten på något sätt!) av fallen så var faktiskt hjärnornas utveckling inte överensstämmande med kroppen. Dvs det rörde sig faktiskt, bokstavligt talar, om en manlig hjärna i en kvinnokropp, alternativt en kvinnlig hjärna i en manskropp.
Det var därför jag undrade hur mycket du visste. Det finns många lustiga idéer om vad folk är, men just när det kommer till transpersoner är det intressant att hitta en så tydlig trend som faktiskt stödjer det som de påstår.
Edit: Hittade en artikel om en snarlik studie som gjorts, inte helt samma som jag tänkte på men den tar också upp en intressant aspekt.
http://www.newscientist.com/article/dn20032-transsexual-differences-caught-on-brain-scan.html
Samtidigt så är ju transsexualism en anomali, det är en diagnos som man får behandling för/mot. Det är något annat än manligt/kvinnligt diskussionen.
Samtidigt så är ju transsexualism en anomali, det är en diagnos som man får behandling för/mot. Det är något annat än manligt/kvinnligt diskussionen.
Absolut, de ska inte jämställas alls. Det var i och med StefanJ påstod att det var en vanföreställning och jag menade då på att där var bevisade skillnader som faktiskt spelade roll, som var betydligt mer än vanföreställning. Men till diskussionen som så, så är det precis som du menar, rätt irrelevant.
Stefan J
2012-02-15, 08:37
Jag förstår.
Ah, mitt inlägg var faktiskt inte ett svar till dig utan ett snabbt tillägg till mitt eget så att moderatorerna inte tog det för ett tramsinlägg. Jag är nämligen en strike ifrån en ban :)
Jag hade ingen aning om studien du pratat om, du får gärna länka den. Som jag ser på transsexualism (har inget direkt intresse av fenomenet och är inte insatt alls som kanske märks) är att det är någon form av vanföreställning eftersom man upplever sig själv att vara något man inte är. Personer med dessa upplevelser mår i regel mycket dåligt av det. Idag är det möjligt att både på hormonell och operativ väg få sådana personer att efterlikna önskat kön. Detta leder oftast till en markant förbättrad livskvalite. Men som jag ser det har man inte gjort något åt vanföreställningen utan istället modifierat kropp och knopp (operativt+hormonellt) så att den går i linje med nämnda vanföreställning. Vilket absolut inte är fel, tvärtom. Nå, ungefär såhär ser jag på det. Fick inte riktigt fram det jag ville då jag är på jobb och lite stressad av att ha skjutit upp saker som jag borde ha gjort!
Edit: Såg att du länkat till studien, ska läsa den sen.
Som vanligt står Filmjölk som en förnuftets slagfärdiga blinkfyr i ett hav av tokigheter! :thumbup:
Eddie Vedder
2012-02-15, 09:03
Som vanligt står Filmjölk som en förnuftets slagfärdiga blinkfyr i ett hav av tokigheter! :thumbup:
Ja konservativa och bakåtsträvande kristna är alltid härligt. Jag föreslår i Filmjölks anda att vi sjukdomsförklarar homosexualitet och tar bort kvinnors rösträtt också. :)
Ja konservativa och bakåtsträvande kristna är alltid härligt. Jag föreslår i Filmjölks anda att vi sjukdomsförklarar homosexualitet och tar bort kvinnors rösträtt också. :)
Var det så han skrev? Rackarns också, jag måste ha läst helt fel igen! Ursäkta.
Eddie Vedder
2012-02-15, 09:25
Var det så han skrev? Rackarns också, jag måste ha läst helt fel igen! Ursäkta.
Nej det sa jag inte. Men det är ju i samma anda. Filmjölks värderingar hyllas ju i just det här fallet så varför inte gå all out? Hela tråden är ju full av folk som normalt påstår sig vara liberala och icke-religiösa men nu har värderingar som motsvarar katolska präster och ett samhälle med två kategorier av homogena människor. Ett väldigt kollektivistiskt tänk för att komma från en liberal person.
Ristretto
2012-02-15, 09:25
Måste flickorna stå upp och kissa då?
Eddie Vedder
2012-02-15, 09:29
Måste flickorna stå upp och kissa då?
Måste jag det?
Nej det sa jag inte. Men det är ju i samma anda. Filmjölks värderingar hyllas ju i just det här fallet så varför inte gå all out? Hela tråden är ju full av folk som normalt påstår sig vara liberala och icke-religiösa men nu har värderingar som motsvarar katolska präster och ett samhälle med två kategorier av homogena människor. Ett väldigt kollektivistiskt tänk för att komma från en liberal person.
Men nu tycker jag att det är du som är en smula tjurig. För att man inte håller med dig i frågan angående huruvida könet är en enbart social konstruktion eller inte, så betyder det väl inte att man är en nazi-katolskt bokbrännare med homofobi? Jag tror inte att du är en lesbisk kvinna i pojkes kropp, och vill tvångkastera alla skäggiga män som inte bär kjol regelbundet, bara för att du inte håller med mig.
Eddie Vedder
2012-02-15, 09:56
Men nu tycker jag att det är du som är en smula tjurig. För att man inte håller med dig i frågan angående huruvida könet är en enbart social konstruktion eller inte, så betyder det väl inte att man är en nazi-katolskt bokbrännare med homofobi? Jag tror inte att du är en lesbisk kvinna i pojkes kropp, och vill tvångkastera alla skäggiga män som inte bär kjol regelbundet, bara för att du inte håller med mig.
Jag anser inte att könet är en social konstruktion. Könet, dvs organet är naturligtvis helt biologiskt. Men påståendet om att "en kvinna ska vara en kvinna" är ju rent skitprat. Zoidy har inte svarat mig så du kanske kan svara istället: Är jag "pojkig" och i så fall varför?
Ingen påstår att det är dåligt. Om du tror det så missförstår du hela poängen. Du behöver ju inte hålla med oss som tycker att frågan är viktig men nog förstår du väl att det där är fel?
I såna fall så förstår jag nog faktiskt verkligen inte tänket. På Egalia tar man alltså bort alla könsroller (eller det är vad de strävar efter iaf), för att de tycker att könsrollerna är positiva? Den logiken går inte riktigt ihop i mitt huvud. Enda logiken jag kan se är att de själva avskyr pojkars och flickors könsroller, och därför försöker få bort dem
Vad är pojkigt och flickigt för något? Är jag pojkig eller flickig och i så fall varför?
Det är lite diffusa begrepp helt klart, men jag tror nog du förstår vad jag menar ändå. Jag tycker iaf det är väldigt konstigt att tvinga in pojkar i en kvinnlig könsroll och vice versa. De har många påhitt nuförtiden att pojkarna ska klä ut sig till Lucia och tärnor till Luciatågen och annat. Jag vet inte riktigt vad föräldrar/dagisfröknar etc tror ska påverkas positivt av att man tvingar pojkar att leka med dockor och klä ut sig till Lucia, och få flickor att leka krig osv. Jag förstår inte alls vad det är man försöker uppnå med det där
Alltså, det jag inte förstår är varför det automatiskt blir bättre om man ger sin lilla flicka en ljusblå snuttefilt istället för en rosa tex? Vad är skillnaden förutom att man känner sig duktig som förälder som gör tvärtemot vad alla andra gör? Jag tycker det är trams.
Jag anser inte att könet är en social konstruktion. Könet, dvs organet är naturligtvis helt biologiskt. Men påståendet om att "en kvinna ska vara en kvinna" är ju rent skitprat. Zoidy har inte svarat mig så du kanske kan svara istället: Är jag "pojkig" och i så fall varför?
Ska och ska, det kan jag väl hålla med om att det är rätt oväsentligt. Folk har väl rätt att vara vad dom vill. Vad jag själv regerar över är att man fokuserar på skillnaderna (eller ickeskillnaden) mellan könen, istället för att fokusera på orättvisorna som bevisligen finns. Är det omöjligt att uppnå ett jämlikt samhälle utan att radera ut begrepp som manligt och kvinnligt? Kommer ett begrepp som "hen" att helt plötsligt att göra så att traditionella kvinnoyrken får högre status och bättre betalt?
Sedan angående könsbyte, om det gör någon lyckligare att byta kön är det helt ok i min värld. Men jag tror att det är någon form av störning som ligger bakom, inte bara så att personen i fråga råkade få fel fysiska attribut av nån outgrundlig biologisk slump.
Ta nu inte illa upp, men ang. din "pojkaktighet", så uppfattar jag dig nog som en "pojke" faktiskt. Väldigt kunnig inom sitt område visserligen, men likafullt en "pojkvasker". Tror mest att det handlar om att du ser så ut på dom bilder jag sett av dig.
Eddie Vedder
2012-02-15, 10:28
I såna fall så förstår jag nog faktiskt verkligen inte tänket. På Egalia tar man alltså bort alla könsroller (eller det är vad de strävar efter iaf), för att de tycker att könsrollerna är positiva? Den logiken går inte riktigt ihop i mitt huvud. Enda logiken jag kan se är att de själva avskyr pojkars och flickors könsroller, och därför försöker få bort dem
Könsroller är ett begrepp som inte diskuteras i samma utsträckning längre, det är väldigt förlegat eftersom det antyder att det finns man = beteende A och kvinna = beteende B. Men du vet ju lika väl som jag att en kvinna kan bete sig på många olika sätt och män på många olika sätt.
Maskulinitet är inte en enda definierad beteendemodell alltså. Alla ska få ta den roll i livet man själv vill (utan att skada andra naturligtvis) men det ska vara ett autonomt VAL. Det är just därför jag blir så förvånad över att alla "låt-folk-göta-va-fan-de-vill-jämt!!!"-liberaler plötsligt vill se två grupper av människor vilka alla är samma individ utan valmöjligheter att utvecklas själv.
Det är lite diffusa begrepp helt klart, men jag tror nog du förstår vad jag menar ändå. Jag tycker iaf det är väldigt konstigt att tvinga in pojkar i en kvinnlig könsroll och vice versa. De har många påhitt nuförtiden att pojkarna ska klä ut sig till Lucia och tärnor till Luciatågen och annat. Jag vet inte riktigt vad föräldrar/dagisfröknar etc tror ska påverkas positivt av att man tvingar pojkar att leka med dockor och klä ut sig till Lucia, och få flickor att leka krig osv. Jag förstår inte alls vad det är man försöker uppnå med det där
Ingen gör det.
Alltså, det jag inte förstår är varför det automatiskt blir bättre om man ger sin lilla flicka en ljusblå snuttefilt istället för en rosa tex? Vad är skillnaden förutom att man känner sig duktig som förälder som gör tvärtemot vad alla andra gör? Jag tycker det är trams.
Men det är det ju det ingen som tycker. *gah!*
Berätta nu för mig om jag är "pojkig" eller "flickig" som sagt
Ta nu inte illa upp, men ang. din "pojkaktighet", så uppfattar jag dig nog som en "pojke" faktiskt. Väldigt kunnig inom sitt område visserligen, men likafullt en "pojkvasker". Tror mest att det handlar om att du ser så ut på dom bilder jag sett av dig.
Så om jag skulle komma ut som transa skulle alltså alla mina kunskaper försvinna? Det tror jag faktiskt inte.
Men nu är det så att jag är väldigt trygg både som man och som heterosexuell. Jag lockas faktiskt inte alls av att klä mig som kvinna eller ha sex med andra män. Men jag stämmer då rakt inte in på den, av Filmjölk definierade, rollen som "man".
Det som Raweyn Connell kallar för hegemonisk maskulinitet.
Nitrometan
2012-02-15, 10:31
De har många påhitt nuförtiden att pojkarna ska klä ut sig till Lucia och tärnor till Luciatågen och annat.
Nej. Senast i december var det ett väldigt rabalder på tre högstadieskolor på olika ställen i Sverige där killar hade blivit framröstade till Lucia. På alla tre ställena ville rektor stoppa det.
Könsroller är ett begrepp som inte diskuteras i samma utsträckning längre, det är väldigt förlegat eftersom det antyder att det finns man = beteende A och kvinna = beteende B. Men du vet ju lika väl som jag att en kvinna kan bete sig på många olika sätt och män på många olika sätt.
Maskulinitet är inte en enda definierad beteendemodell alltså. Alla ska få ta den roll i livet man själv vill (utan att skada andra naturligtvis) men det ska vara ett autonomt VAL. Det är just därför jag blir så förvånad över att alla "låt-folk-göta-va-fan-de-vill-jämt!!!"-liberaler plötsligt vill se två grupper av människor vilka alla är samma individ utan valmöjligheter att utvecklas själv.
Ingen gör det.
Men det är det ju det ingen som tycker. *gah!*
Berätta nu för mig om jag är "pojkig" eller "flickig" som sagt
Jag har hört från andra som är föräldrar om att man får se en del på vissa dagis som är åt det hållet. Så jo, någon är det uppenbarligen som tycker så. Men ok, om det bara handlar om jämställdhet, vad är det som är ojämställt på dagis? Att det finns flest kvinnliga dagisfröknar? Att pojkar generellt tar upp mer plats än flickor?
Det är enligt mig ganska mycket svårare att avgöra bara från beteende om någon är man eller kvinna när de är vuxna. Så jag skulle inte vilja klassificera dig vare sig som pojkig eller flickig. Därav att jag använde just de orden pojke och flicka, för att jag mest tänkte på småbarn
Nej. Senast i december var det ett väldigt rabalder på tre högstadieskolor på olika ställen i Sverige där killar hade blivit framröstade till Lucia. På alla tre ställena ville rektor stoppa det.
Fast jag pratar om småbarn här, därav att jag använder orden pojke och flicka. Att rösta fram killar till Lucia på högstadiet kan jag bara tänka mig att man gör för att försöka vara rolig. Så jag tycker nog rektorn gjorde rätt i att försöka hindra det, om man nu vill ha ett seriöst firande av Lucia
Min mamma opererade bort sin livmoder. Upphörde hon att vara kvinna menar du?
Det och ett könsbyte, sen har jag nog ingen aning om vad h*n är om jag ska vara helt ärlig.
Så om jag skulle komma ut som transa skulle alltså alla mina kunskaper försvinna? Det tror jag faktiskt inte..
Lägg av, nu misstolkar du min misstolkning med flit, för att få det att framstå som jag sagt något helt annat än vad jag sa. Gör mig inte löjligare än jag redan är... ;)
Eddie Vedder
2012-02-15, 10:54
Jag har hört från andra som är föräldrar om att man får se en del på vissa dagis som är åt det hållet. Så jo, någon är det uppenbarligen som tycker så. Men ok, om det bara handlar om jämställdhet, vad är det som är ojämställt på dagis? Att det finns flest kvinnliga dagisfröknar? Att pojkar generellt tar upp mer plats än flickor?
Det är enligt mig ganska mycket svårare att avgöra bara från beteende om någon är man eller kvinna när de är vuxna. Så jag skulle inte vilja klassificera dig vare sig som pojkig eller flickig. Därav att jag använde just de orden pojke och flicka, för att jag mest tänkte på småbarn
Om det förekommit så är det inte i enlighet med grundidén och då tycker jag inte att du ska utgå från de ovanliga exemplen. En flicka ska få leka med så mycket dockor hon vill, och en pojke ska få leka med så mycket bilar han vill. Den som inte känner att vederbörande är flicka eller pojke ska slippa det kravet samt att pojken får leka med dockor och flickan med bilar. Om de vill.
Fast jag pratar om småbarn här, därav att jag använder orden pojke och flicka. Att rösta fram killar till Lucia på högstadiet kan jag bara tänka mig att man gör för att försöka vara rolig. Så jag tycker nog rektorn gjorde rätt i att försöka hindra det, om man nu vill ha ett seriöst firande av Lucia
Jag är ju iofs emot firandet av Lucia överhuvudtaget eftersom det är en religiös högtid. Men det är en annan femma. Så det finns ju ingen anledning att fira en humbugidé seriöst (om nu en manlig Lucia skulle göra det oseriöst).
Det och ett könsbyte, sen har jag nog ingen aning om vad h*n är om jag ska vara helt ärlig.
Könsbyte har inget med frågan att göra. Svara på frågan. Är hon en kvinna enligt dig? Byter hon kön till man därför att hon anser sig vara man är det en man. Men mamma är enligt sig själv kvinna.
Könsbyte har inget med frågan att göra. Svara på frågan. Är hon en kvinna enligt dig? Byter hon kön till man därför att hon anser sig vara man är det en man. Men mamma är enligt sig själv kvinna.
Nu drog jag det till en spets med livmodern och givetvis något jag bara sa på skoj, jag vet ju inte om hon har gjort sig av med den av medicinska skäl och om så är fallet givetvis besitter hon fortfarande möjlighet att vara en kvinna.
Med tanke på att hon en gång i tiden satt dig till jordelivet har hon redan "gjort sitt".
Nitrometan
2012-02-15, 11:05
Nu drog jag det till en spets med livmodern och givetvis något jag bara sa på skoj, jag vet ju inte om hon har gjort sig av med den av medicinska skäl och om så är fallet givetvis besitter hon fortfarande möjlighet att vara en kvinna.
Med tanke på att hon en gång i tiden satt dig till jordelivet har hon redan "gjort sitt".
Du svarade fortfarande inte på frågan.
Du svarade fortfarande inte på frågan.
Jag har inte svaret.
Eftersom hon fortfarande verkar ha kvar sitt medfödda kön chansar jag på kvinna.
Herr Oberst
2012-02-15, 11:11
Fast bara för att det finns minst 3 rektorer i landet som fortfarande kan uppfattas som förnuftiga i 1st relativt oväsentlig fråga bevisar ju inte att alla rektorer är förnuftiga rakt igenom
Om det förekommit så är det inte i enlighet med grundidén och då tycker jag inte att du ska utgå från de ovanliga exemplen. En flicka ska få leka med så mycket dockor hon vill, och en pojke ska få leka med så mycket bilar han vill. Den som inte känner att vederbörande är flicka eller pojke ska slippa det kravet samt att pojken får leka med dockor och flickan med bilar. Om de vill.
Ja, och det är väl helt ok också. Men att som Egalia tex försöka ta bort alla könsroller genom att kalla alla för hen osv, känns väldigt främmande för mig. Sen om man som liten parvel hellre leker med lego än leker krig så är väl det helt ok. Förutom att jag kan tänka mig att det hade vart sjukt ledsamt att behöva köpa tex dockor åt sin son. Har man en son har man ju för första gången sen man själv var liten en vettig anledning att köpa en stor bilbana eller det största legoslottet etc... :D
Jag är ju iofs emot firandet av Lucia överhuvudtaget eftersom det är en religiös högtid. Men det är en annan femma. Så det finns ju ingen anledning att fira en humbugidé seriöst (om nu en manlig Lucia skulle göra det oseriöst).
Nej din personliga åsikt om Lucia är rätt irrelevant faktiskt. Min poäng är mest att det av tradition ska vara en tjej som har rollen som Lucia. Då blir det konstigt att försöka tvinga in en kille i den rollen istället.
Läste i tidningen för några månader sen, på tal om det, att de i Brasilien hade nån festlighet där man alltid utsåg en kvinna till en roll som innebar att hon mer eller mindre blev sexsymbol. Bara att i år hade det röstats fram en femårig flicka till den rollen. Blev tydligen ett jävla rabalder kring det eftersom folk tyckte det var fel att sätta en femårig flicka i rollen som sexsymbol. Det är ju inte bara Luciafirandet där det blir konstigt om man går ifrån det traditionsenliga, om du tycker det känns bättre med något exempel som inte är religiöst
Nitrometan
2012-02-15, 11:23
Fast bara för att det finns minst 3 rektorer i landet som fortfarande kan uppfattas som förnuftiga i 1st relativt oväsentlig fråga bevisar ju inte att alla rektorer är förnuftiga rakt igenom
Nej, det säger inget om att just dessa rektorer är förnuftiga i andra, viktiga frågor heller.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/elin-och-per-var-forsta-kullen-pa-jamstalldhetsdagis
Elin och Per var först på jämställdhetsdagis
Publicerad i dag 10:42
Elin Gedin och Per Johansson var första kullen som gick på Tittmyrans jämställdhetsdagis i Gävle. I dag är de vuxna. Men har genuspedagogiken haft någon effekt på dem?
När förskolan Tittmyran startade sitt jämställdhetsprojekt var Elin och Per i tvåårsåldern. De var sedan kvar fram till det var dags att börja i sexårsklass. Nu har båda hunnit fylla 20 år och bor kvar i Gävle.
Hur tiden på Tittmyran har påverkat dem kan ingen av dem säga, de var så små och minnena är vaga. Dessutom präglas personligheten av många olika saker och mest inflytande har nog familjen haft, men visst avtryck har jämställdhetsdagiset gjort hos dem.
– Jag vet ju inte hur jag hade varit annars, säger Elin. Men det gjorde nog att jag vågade säga ifrån mer i stället för att sitta tyst som många av de andra tjejerna gjorde på högstadiet.
Per tror att han har fått med sig synen på att behandla alla människor lika, även om största inflytandet kommer från hans pappa, och att han inte är rädd för att avvika från normen.
– Jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker om mig. Jag går min egen väg, säger han.
Tittmyrans pedagogik gick bland annat ut på att kompensera ojämställdhet, vilket innebar att man delade upp flickor och pojkar i grupper som fick träna på sådant som anses tillhöra traditionellt kvinnligt respektive manligt.
Varken Per eller Elin minns just de här delarna. Det som etsat sig fast är däremot att alla barn av båda könen gjorde mycket tillsammans och efter eget val. Killarna lekte lika mycket i dockvrån som tjejerna i kuddrummet.
– Det var inte så att tjejerna skulle leka med bilar och killarna med dockor. Vi var absolut inte styrda, säger Elin Gedin.
– Alla lekte med allt, det var inte bara tjejer som lekte med dockor. Så var det även när man började skolan, att man lekte lika mycket med tjej- och killgrejer, säger Per Johansson.
Tiden i förskolan har gjort dem mer medvetna om samhällets könsnormer och mindre fördömande, tror de. Att det ska råda jämställdhet mellan könen ser de som självklart. Men Per Johansson tycker att genuspedgogiken skulle fått mer effekt om de hade fått den senare, när de gick i skolan.
– Det är först när man är lite äldre som man börjar förstå sådant, säger han.
Kritiken som riktas mot dagens genuspedagogiska förskolor förstår de inte alls. Tvärtom.
– Det borde bara finnas jämställdhetsdagis, tycker jag. Man ska inte göra skillnad på könen hos barn, säger Per och får medhåll av Elin.
Hon arbetar själv på förskola i dag och säger sig vara noga med att behandla flickor och pojkar lika. Men personalen använder inte ordet ”hen”. Det gjorde man inte på Tittmyran heller.
– Nej, och det tycker jag låter lite överdrivet. Det är inte något fel med att säga ”han” och ”hon”, säger Elin.
Per arbetar som lastbilschaufför. Att båda har skaffat sig yrken som är mans- respektive kvinnodominerade beror mest på slumpen, säger de.
Elin Gedin ska söka till Polishögskolan inom kort och även Per Johansson har planer på att byta yrkesbana.
Skulle du kunna tänka dig att arbeta med ett traditionellt kvinnoyrke?
– Ja, det har jag inget emot. Och vi har tjejer på jobbet, säger han.
Det/den är ju annars bra könsneutrala ord som man kan bruka.
Ifall man ändå skall minska värdegrunden i ord så varför inte neutralisera det ännu mer
http://www.dn.se/nyheter/sverige/elin-och-per-var-forsta-kullen-pa-jamstalldhetsdagis
Innan resultatet kan utvärderas i en större skala verkar det funnits fler invovlerande parametrar än man haft tillgång till vid projektets start, jämställdhetsdagis verkar mao lönlöst på ursprungsproblematiken
"Säger de" :laugh:
"Säger de" :laugh:
Vad är det roliga?
Nu när jag har tänkt på det ett tag så är det ju enormt underligt att en så stor del av vårt och framför allt en del andra språk bygger på om det är en man eller kvinna det handlar om, när det egentligen är HELT irrelevant för sammanhanget.
BelowAverage
2012-02-15, 18:04
Jag förstår fortfarande inte riktigt. Det finns väl inget som hindrar män som känner sig som kvinnor från att uppföra sig som kvinnor, och vice versa. Däremot har alla olika åsikter om det. Är det dessa åsikter som prompt ska ändras?
Känns som ett ganska omöjligt mål. Tycker att människor har rätt att tycka vad de vill om vad de vill. Men i många fall är det bra att hålla truten.
Sen är det kanske vettigt att låta barnen uppföra sig på det sätt de nu vill, oavsett om man ser en flicka göra något typiskt manligt eller vice versa, återigen.
Nu när jag har tänkt på det ett tag så är det ju enormt underligt att en så stor del av vårt och framför allt en del andra språk bygger på om det är en man eller kvinna det handlar om, när det egentligen är HELT irrelevant för sammanhanget.
Det är väl inte alls irrelevant, då män och kvinnor under alla tider uppfört sig och förväntats uppföra sig olika?
"människa misshandlade" - rent spontant tror jag de flesta tänker sig att en man misshandlade.
"människa knypplade" :laugh: aja, klart kvinnligt enligt många skulle jag tro.
Men dessa förutfattade meningar hoppas man alltså kunna minska med könsneutralt dagis och lite ändringar av vårt språk. Låter inte helt tokigt.
Däremot säger min personliga erfarenhet mig att män och kvinnor tänker olika i många sammanhang, har svårt att se hur det skulle vara bra att likställa behandlingen helt i alla sammanhang, man kan nog ha mycket att hämta i att behandla könen annorlunda i somliga fall. Kan ju iofs aldrig veta om olikheter uppkommer av sociala eller biologiska skäl, heller.
Hur grov måste en vanföreställning vara för att bli betraktad som en vanföreställning? För uppenbart kommer folk som känner sig själva som träd, katter eller spädbarn att bli betraktade som galna. Är det definitionen av man/kvinna som inte är tydlig nog för folk? Jag tycker den är glasklar, och en man är inte en kvinna lika lite som ett träd inte är en människa.
Detta inlägg får en ju att vilja ifrågasätta alla normer. I vissa fall har det helt enkelt beslutats av samhället att man ska få sticka ut. Tough luck om man sticker ut i fel sammanhang.
Vad är det roliga?
Den nya vetenskapliga metodiken, aka "säger de"?
Alla positiva egenskaper de har fått måste "nog" bero på dagiset, enligt "säger de".
Alla negativa egenskaper (han jobbar inom ett mansdominerat yrke och hon i det motsatta) måste bara vara en slump, enligt "säger de".
Den nya vetenskapliga metodiken, aka "säger de"?
Alla positiva egenskaper de har fått måste "nog" bero på dagiset, enligt "säger de".
Alla negativa egenskaper (han jobbar inom ett mansdominerat yrke och hon i det motsatta) måste bara vara en slump, enligt "säger de".
Va? De poängterar bara att det är vad personen de intervjuar har sagt. Hur skulle de annars ha gjort?
BelowAverage
2012-02-15, 18:11
Det här om mans- och kvinnodominerade yrken är förvisso intressant men jag har lite svårt att svälja det. Jaha, ett yrke har högre status och lön än ett annat, samma kompetens.
Alla har fortfarande samma möjlighet att välja endera yrke, oavsett kön. I slutändan har man sig själv att skylla om man är missnöjd, dessvärre.
Ett yrkes status ändras inte över en dag, man har faktiskt valt det med viss förkunskap, hoppas jag.
Det är väl inte alls irrelevant, då män och kvinnor under alla tider uppfört sig och förväntats uppföra sig olika?
"människa misshandlade" - rent spontant tror jag de flesta tänker sig att en man misshandlade.
"människa knypplade" :laugh: aja, klart kvinnligt enligt många skulle jag tro.
Men dessa förutfattade meningar hoppas man alltså kunna minska med könsneutralt dagis och lite ändringar av vårt språk. Låter inte helt tokigt.
Däremot säger min personliga erfarenhet mig att män och kvinnor tänker olika i många sammanhang, har svårt att se hur det skulle vara bra att likställa behandlingen helt i alla sammanhang, man kan nog ha mycket att hämta i att behandla könen annorlunda i somliga fall. Kan ju iofs aldrig veta om olikheter uppkommer av sociala eller biologiska skäl, heller.
Så för att män och kvinnor uppför sig och förväntas uppföra sig olika så är det viktigt att språket alltid gör en distinktion mellan könen?
BelowAverage
2012-02-15, 18:17
Så för att män och kvinnor uppför sig och förväntas uppföra sig olika så är det viktigt att språket alltid gör en distinktion mellan könen?
Nej, men det är väl inte speciellt konstigt att språket blivit som sådant?
Va? De poängterar bara att det är vad personen de intervjuar har sagt. Hur skulle de annars ha gjort?
Och jag poängterar de bristande resonemangen.
Nej, men det är väl inte speciellt konstigt att språket blivit som sådant?
Nja, lite konstigt tycker jag allt att det är. Det konstigaste är väl dock, som tidigare nämnts, det massiva motståndet mot att införa fler ord som inte tvingar oss till distinktionen.
Är det så mycket viktigare att språket mer eller mindre tvingar oss att tala om ifall det är en man eller kvinna man talar om, än att t.ex. göra distinktion mellan kort och lång, svart och vit, tjock och smal osv. osv?
Och jag poängterar de bristande resonemangen.
Okej. Det framgick inte riktigt av ""Säger de" :laugh:".
Du får ursäkta mig, jag gick i en könsneutral förskola.
Nä, jag skämtar bara. I min förskola fanns det en förskolelärare som kunde slå barnen. Jävla kärring. Kerstin hette hon.
BelowAverage
2012-02-15, 19:03
Nja, lite konstigt tycker jag allt att det är. Det konstigaste är väl dock, som tidigare nämnts, det massiva motståndet mot att införa fler ord som inte tvingar oss till distinktionen.
Konstigt kan jag inte hålla med om, det är endå en rätt omvälvande ändring. Men kanske positiv, jag vet själv att jag ofta stör mig på att att jag rent allmänt säger "han" när jag inte vet om denne "han" kommer vara man eller kvinna. En slumpmässig okänd människa brukar i många fall gestaltas som en han, tycker jag. Vi män kanske är väldigt mystiska, helt enkelt :cool:
Vore inte helt fel med ett icke könsbundet ord. Hen? mjää, vill ha något coolare.
Är det så mycket viktigare att språket mer eller mindre tvingar oss att tala om ifall det är en man eller kvinna man talar om, än att t.ex. göra distinktion mellan kort och lång, svart och vit, tjock och smal osv. osv?
Vet inte om du riktar detta till mig men jag tar det för givet eftersom du skrivit så efter att ha citerat mig. Om det är mig det riktar sig till, så undrar jag när jag någonsin skrivit att det skulle vara viktigt?
Det är klart man måste kunna gör skillnad i tal mellan män och kvinnor, men ett icke könsbundet ord i anda med "hen" hade nog berikat språket. Men då får det tamejfan vara ett lite mindre illalåtande ord. "det" tycker jag fungerar bra. Tillochmed henom är att föredra över hen.
Ristretto
2012-02-15, 19:21
Måste jag det?
Måste du det?
Vansinne. Och det största vansinnet är att genusvetare har så stort inflytande och makt idag. Jag gillar tex vetenskap, matte och fysik. Inte tvingar jag på alla matematik för det.
Pudzianovski
2012-02-15, 20:43
Vansinne. Och det största vansinnet är att genusvetare har så stort inflytande och makt idag. Jag gillar tex vetenskap, matte och fysik. Inte tvingar jag på alla matematik för det.
Jag upplever inte att alla genusvetare tvingar på oss nåt heller iof?
Jag ljuger inte, vad är det för skitprat? Jag gillar att ha olika möjligheter att variera mitt språk och det är ingen lögn. Det är fel på hon och han om en individ inte är det ena eller det andra. Jag är en han och har inga problem med det.
Det intressanta är att de som ena dagen påstår sig vara så liberala ändå slentrianmässigt sparkar bakut på idén om individens frihet att få vara den hen vill vara. Men det är ju inte förvånande att man väljer att gå emot på ren rutin om det kommer från vänster. Även om det borde stämma bättre överens med ens liberala ideologi.
Så jävla rätt. Vi är inte överens om så mycket men här är jag helt med dig. Folk tror i allmänhet att detta (genusmedvetenhet) är någon form av feministisk konspiration som har som mål att alla ska bli könlösa zombies.
Det handlar inte om det. Det handlar om att lära ut beteenden baserat på biologiskt kön, och på så sätt skapa sociala normer för barnen. Detta kan senare hindra dem från att göra vad de vill.
Det är inte genusvetarna som bestämmer över detta, utan politiker. Deal with it.
Absolut, ibland känns det inlåsande att behöva ta ställning till kön när man bara ska hänvisa till en okänd person. Det var trevligt under den kinesiskan jag läst, där de bara använder sig av ett ord som omfattar båda könen.
Jag vet inte men det känns som om de flesta här medvetet försöker missförstå vad det handlar om.
Det handlar inte om att neutralisera könet och att barnen inte får vara tjejer och killar. Det skriver dom också tydligt. Det handlar om hur man bemöter barnen och vilka förväntningar personalen har på dom beroende på deras kön men även hur dom beskriver övriga samhället. Pratar vi alltid om sjuksköterskor som kvinnor och poliser som män?
I studien från Gävle blev personalen väldigt förvånade över hur de behandlade barnen utifrån kön. Det var helt omedvetet. De trodde att de behandlade dom lika. Men flickorna fick förväntades hjälpa till och hålla ordning och vara murbräckor medan pojkarna uppmuntrades att ta för sig. Vid måltiderna så upptäckte de att pojkarna bara pekade på maten när de ville ha med och att flickorna då automatiskt sträckte sig efter skålarna och hjälpte pojkarna att serva dom. När man placerade barnen så satte man gärna en flicka mellan två pojkar särskilt om dom var lite bråkigare så att hon kunde hålla dom i sär så det blev en lugnare måltid.
Hur uppmuntrar man barn oavsett kön att ta för sig och prova på vad som finns och utveckla och utforska sin nyfikenhet utan begränsningar av vad som förväntas av dom utifrån kön?
Det handlar inte om att flickor inte får ha rosa och klänning. Men att vissa föräldrar väljer neutrala färger är just att omgivningen automatiskt behandlar barnen olika utifrån vilket kön dom tror barnet har.
Ignatius72
2012-02-15, 21:20
Jag vet inte men det känns som om de flesta här medvetet försöker missförstå vad det handlar om.
Det handlar inte om att neutralisera könet och att barnen inte får vara tjejer och killar. Det skriver dom också tydligt. Det handlar om hur man bemöter barnen och vilka förväntningar personalen har på dom beroende på deras kön men även hur dom beskriver övriga samhället. Pratar vi alltid om sjuksköterskor som kvinnor och poliser som män?
I studien från Gävle blev personalen väldigt förvånade över hur de behandlade barnen utifrån kön. Det var helt omedvetet. De trodde att de behandlade dom lika. Men flickorna fick förväntades hjälpa till och hålla ordning och vara murbräckor medan pojkarna uppmuntrades att ta för sig. Vid måltiderna så upptäckte de att pojkarna bara pekade på maten när de ville ha med och att flickorna då automatiskt sträckte sig efter skålarna och hjälpte pojkarna att serva dom. När man placerade barnen så satte man gärna en flicka mellan två pojkar särskilt om dom var lite bråkigare så att hon kunde hålla dom i sär så det blev en lugnare måltid.
Hur uppmuntrar man barn oavsett kön att ta för sig och prova på vad som finns och utveckla och utforska sin nyfikenhet utan begränsningar av vad som förväntas av dom utifrån kön?
Det handlar inte om att flickor inte får ha rosa och klänning. Men att vissa föräldrar väljer neutrala färger är just att omgivningen automatiskt behandlar barnen olika utifrån vilket kön dom tror barnet har.
Du har naturligtvis helt rätt. Just därför menar jag att Egalia och andra clowninrättningar skjuter sig själva i foten när de börjar svamla om "hen". Man tappar lätt det viktiga perspektivet, dvs att titta på hur man de facto behandlar barnen olika för att neutralisera något som varje litet barn faktiskt tycker är viktigt, könsidentifikation. Det är helt ok att hålla det på en vuxen/professionell nivå, men barnen blir inte gladare utan snarare mer förvirrade.
jag vet inte men det känns som om de flesta här medvetet försöker missförstå vad det handlar om.
+123456789
Herr Oberst
2012-02-15, 21:26
Jag upplever inte att alla genusvetare tvingar på oss nåt heller iof?
Genus-maffians rapporter ligger till grund för många beslut som fattas i samhället. Det spelar det ingen roll om det handlar om handlar om dagis, skola, asfaltsläggning eller en nybyggnation av ett IKEA-varuhus.
Pudzianovski
2012-02-15, 21:38
Genus-maffians rapporter ligger till grund för många beslut som fattas i samhället. Det spelar det ingen roll om det handlar om handlar om dagis, skola, asfaltsläggning eller en nybyggnation av ett IKEA-varuhus.
Jag har iof svårt att tror att de skulle påverka mer än andra vetenskaper som psykologi, ekonomi, näringslära eller sociologi. Att det är lite poppis med genusvetenskap tror jag faktiskt inte gör så stor skillnad. Är det några särskilda beslut ni tänker på som är särskilt dåliga eftersom de i så fall skulle grunda sig på dålig eller partisk vetenskap?
Det handlar inte om det. Det handlar om att lära ut beteenden baserat på biologiskt kön, och på så sätt skapa sociala normer för barnen. Detta kan senare hindra dem från att göra vad de vill.
Det här kan jag väl köpa att det är positivt. Tycker nästan alltid att det går till överdrift dock, men det kan ju vara media som är dåliga på att rapportera korrekt (som vanligt mao). Då tänker jag främst på såna exempel som här i tråden, som Egalia där alla barn tvingas säga hen. Men ja, givetvis bör man väl ha mer eller mindre likadana förutsättningar i livet oavsett om man är tjej eller kille. Som jag förstått det så är tjejers hjärnor mer mogna än killars är redan i väldigt låg ålder, så det kanske inte ens går att göra det helt likadant mellan könen i den åldern?
Då tänker jag främst på såna exempel som här i tråden, som Egalia där alla barn tvingas säga hen.
Eller är det så att du har svårt att läsa svenska? Eller så läste du bara bildtexten. Så här står det i artikeln.
På Egalia använder man inte könsbestämmande ord som pojkar och flickor. Istället används förnamnet, ”kompis” eller ”person”. Personliga pronomen som ”hon” och ”han” är inte förbjudna, men de varvas med det könsneutrala ”hen”.
Hur blev det till ett tvång att alltid säga hen? Det är precis dessa feltolkningar som gör att debatten blir galen och uppskruvad.
Jag har iof svårt att tror att de skulle påverka mer än andra vetenskaper som psykologi, ekonomi, näringslära eller sociologi. Att det är lite poppis med genusvetenskap tror jag faktiskt inte gör så stor skillnad. Är det några särskilda beslut ni tänker på som är särskilt dåliga eftersom de i så fall skulle grunda sig på dålig eller partisk vetenskap?
Länken som Herr Oberst länkade in var intressant. Men han får gärna fylla ut lite till i text om han vill.
Eller är det så att du har svårt att läsa svenska? Eller så läste du bara bildtexten. Så här står det i artikeln.
På Egalia använder man inte könsbestämmande ord som pojkar och flickor. Istället används förnamnet, ”kompis” eller ”person”. Personliga pronomen som ”hon” och ”han” är inte förbjudna, men de varvas med det könsneutrala ”hen”.
Hur blev det till ett tvång att alltid säga hen? Det är precis dessa feltolkningar som gör att debatten blir galen och uppskruvad.
Tja, kan ju erkänna att jag mest skummade texten. Men det du skrev nu är ju redan det galet. Varför skulle man inte få använda orden pojkar och flickor för?
Grazzafukkinrazzi
2012-02-15, 22:53
Tja, kan ju erkänna att jag mest skummade texten. Men det du skrev nu är ju redan det galet. Varför skulle man inte få använda orden pojkar och flickor för?
Det är kulturberikande samt jämställande att säga "eey, kompis" istället. Två flugor i en smäll. Tror jag i alla fall.
OK, förser de poj.. ursäkta.. barn.. ursäkta (är det OK med åldersidentitet?).. småväxa.. oops I did it again, ursäkta.. ni vet vilka jag menar.. med saxar och andra hälften med köttbitar, nål&tråd så att de kan skapa sin egen identitet utan förbestämda könsroller?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/var-tredje-forskola-missar-jamstalldhetsmalen
Jag vänter på att november månad kommer med stormsteg då jag kan ansöka om Kanadensiskt medborgarskap:D
Eddie Vedder
2012-02-16, 08:28
Måste du det?
Sluta slingra dig och svara istället. Vem måste stå och kissa?
Men vafan, läste du Cilias svar. Det är inte en fråga om "eller" utan "och".
ARMSTARK
2012-02-16, 09:04
Mina barn gick på dagis som jobbade supermycket med könsneutralt tänkande, det påverkade dem ingenting. Det ligger programerat i generna, pojkar är farsinerade av krig och monster, flickor är intresserade av relationer, känslor m.m. Det är varken bra eller dålig, det bara är så.
Skrämmande hur pass konservativa och könsrollsbundna de flesta här verkar vara...
Skrämmande hur pass konservativa och könsrollsbundna de flesta här verkar vara...
Varför är det skrämmande? Är du rädd för män som uppför sig och beter sig som män?
ARMSTARK
2012-02-16, 09:28
Det är bara i början av ett föräldraskap som man tror att man kan forma barnen i könsroller. Till slut inser man att det skulle ha gjorts för några miljoner år sen när vi höll på att utvecklas till människor. ;)
Varför är det skrämmande? Är du rädd för män som uppför sig och beter sig som män?
Nej antagligen inte men kanske på den intellektuella nivån diskussionen här förs på. Att läsa om människors aktiva ointresse att förstå distinktioner och gradskillnader är faktiskt väldigt skrämmande.
Hur beter man för övrigt sig som en man? De flesta som argumenterar här faller ju knappast in under kategorin "man" utan snarare kategorin "truliga pojkar". Män kan argumentera på ett moget sätt.
Jag har ingen direkt åsikt om en könsneutral förskola i sig, även om jag tycker att en förskola självklart skall behandla alla barn på likartat sätt och inte t.ex. gulla extra mycket med vissa barn bara för att de har snopp.
Det jag vänder mig emot är att debatten här mer går ut på att en stor del av folket i tråden verkar fäktas mot väderkvarnar. De svarar på argument som ingen fört och vägrar förstå alls vad andra menar. Kanske beror det på att det är lättare att diskutera med imaginära meningsmotståndare än med verkliga sådana som faktiskt kan ha en poäng i vad de säger.
Allt behöver ju inte vara 100% svart eller vitt.
Hur beter man för övrigt sig som en man?
Som mig, jag är manlighet personifierad.
Ibland funderar jag på om inte ursprungsproblematiken enbart handlar om vissa individers oförmåga att gå sin egna väg i livet oavsett andras reaktioner. Vissa personer är otrygga i sig själva, söker andras bekräftelse för sina val och kan aldrig riktigt göra vad de egentligen vill. Är det ett samhällsproblem eller är det ett individuellt problem?
Jag vet inte riktigt, genuspedagogiken kan nog påverka men det känns väldigt artificiellt och verkar inte hantera kärnan i problemet
Sverige bekänner sig verkligen som det mest politiskt korrekta landet i världen - Kränktland!
Ja, detta är svaret på frågan *rolleyes*
Det är skillnad på "man" (biologiskt) och "manlig" (socialt konstruerat), ni verkar blanda ihop dessa.
Vad är manligt? Att gilla brudar? Öl? TopGear? - Det gör jag också, men det gör mig dock inte till en man.
Man brukar säga att det går utför med manligheten...:D
Det är skillnad på "man" (biologiskt) och "manlig" (socialt konstruerat), ni verkar blanda ihop dessa.
Vad är manligt? Att gilla brudar? Öl? TopGear? - Det gör jag också, men det gör mig dock inte till en man.
Instämmer, det verkar blandas ihop fullkomligt om vi måste sträva efter könsneutralt i ett land som Sverige!
För mig är det ok att sig hon eller han. Det viktigaste är att behandla barnen lika.
Vad är socialt konstruerat enligt dig? (inget påhopp, mer nyfiken)
För mig är det ok att sig hon eller han. Det viktigaste är att behandla barnen lika.
Stort +1
Faktiskt, sen är det upp till dig gumman om du är redo att ta in det eller inte.
Det var mig Lill Lindfors tänkte på när hon skrev "En sån karl".
Jag vet inte riktigt, genuspedagogiken kan nog påverka men det känns väldigt artificiellt och verkar inte hantera kärnan i problemet
Nej, den verkar ju avgjort missa lite i den form den utövas på t.ex. Egalia. Nu vet jag noll och inget om genuspedagogik så jag kan inte avgöra om det finns mer vettigare inriktningar men jag tror personligen att en bra start att lösa problemet är att uppmuntra barnet i den personlighet de har (vissa tjejer är blyga, vissa är djärva, vissa killar är spralliga och vissa vill bara sitta ner och läsa sin bok ifred) istället för att avidentifiera barnet (vilket de verkar göra till viss del). Det är knappast önskvärt och kommer ändå inte fungera då man får med sig roller hemifrån. När jag gick i förskolan och skolan fanns det fortfarande en del lärare av det gamla gardet kvar som aktivt sade åt oss när vi inte bar oss åt på ett "pojkigt" eller "flickigt" sätt. Toleransen var t.ex. mycket större för oss pojkar att föra oväsen och spela tuffa medan tjejerna kom undan de mest fysiska uppgifterna för att de var tjejer. Detta ledde ju till en del tillsägningar och som liten individ har man lärt sig att foga sig efter vad vuxna säger vilket leder till en inre konflikt mellan vad man vill och bör göra. Sådana inre konflikter kan vara bra ibland men i det här fallet är de ju enbart av ondo. Numera tror jag inte samma problem i förskola/skola finns i den utsträckningen då pedagogiken verkar vara en helt annan idag och samhället inte accepterar ett sådant beteende bland lärare på samma sätt.
Jag tror att de flesta barn får sina åsikter och fördomar om vad som är manligt/kvinnligt av sina föräldrar. Själv har jag en mor som snickrar med huset, kaklar badrum och har utfört tre svenska klassiker. När jag kom upp i åldern blev jag förvånad och förvirrad över att de flesta andras morsor på sin höjd satte upp en gardinstång i hemmet och aldrig tränade. Det var för mig inte förenligt med bilden av vad en mamma (som ju är den första modellen för en kvinna man har) skall klara av. Det går ju även åt andra hållet så jag förstår om de som aldrig har sett en kvinna spackla blir förvånade när de ser det.
Nu blev det här inlägget något långt, men det kan väl ses som ett preciserande av det jag försökt säga innan om att allt inte är 100%
svart eller vitt. Andra personer formar oss, särskilt de kontakter vi har i början av livet. Då borde i alla fall de som får förtroendet att ta hand om våra barn se till att inte i onödan stänga in barn i beteenden de inte vill ha bara för att de har eller inte råkar ha snopp.
Verkligen! Många killar här inne som verkar tycka att könsseparation är det viktigaste som kan finnas på en förskola samt att ett könsneutralt pronomen är det värsta någonsin. Det är ju skitsmidigt vid de tillfällen man inte vill eller kan använda ett könsbaserat, typ när man ska fråga en förälder något om deras bebis (som ju ofta har ett ganska könsneutralt utseende).
sweetkarolina
2012-02-16, 10:16
Alltså nu orkar jag inte läsa hela tråden, men jag läste artikeln vilket jag undrar om alla ni andra gjorde.
– Om vi ska gå på studiebesök hos exempelvis polisen och inte vet vem vi ska träffa säger vi ”hen” i stället, säger Lotta Rajalin.
Det här är väl ändå ganska vettigt? Istället för att säga han/farbrorn polisen whatever till barnen och sen behöva förklara om det råkar vara en kvinnlig polis så låter man möjligheten vara öppen för vilket kön polisen kommer ha när man väl träffar hen...
Det var ju inte så att de inte fick tilltala varandra med han och hon, utan att de även kunde använda hen.
Alltså nu orkar jag inte läsa hela tråden, men jag läste artikeln vilket jag undrar om alla ni andra gjorde.
Det här är väl ändå ganska vettigt? Istället för att säga han/farbrorn polisen whatever till barnen och sen behöva förklara om det råkar vara en kvinnlig polis så låter man möjligheten vara öppen för vilket kön polisen kommer ha när man väl träffar hen...
Det var ju inte så att de inte fick tilltala varandra med han och hon, utan att de även kunde använda hen.
Varför måste man säga hen överhuvudtaget om man är osäker på vad det är man ska stöta på för något? Kan man inte bara säga "Polisen"? Eller om man har en kontaktperson, polisens namn.
Extremt larvigt överhuvudtaget, "inte vet vem vi ska träffa" låter ju som ett väldigt stabilt studiebesök.
sweetkarolina
2012-02-16, 10:29
Varför måste man säga hen överhuvudtaget om man är osäker på vad det är man ska stöta på för något? Kan man inte bara säga "Polisen"? Eller om man har en kontaktperson, polisens namn.
Varför kan man inte bara säga hen? Det är ett könsneutralt alternativ, istället för "vederbörande" "denne" "polisen" etc som bara låter konstlat, framförallt i talspråk.
Vem vet, ungarna kanske har 1000 frågor och att då svara varje med "polisen..." istället för han/hon/hen tror jag skulle kännas rätt konstlat.
Vad är socialt konstruerat enligt dig? (inget påhopp, mer nyfiken)
Jag anser att kön är konstruerat på det viset att "samhället" och "folk" i allmänhet har en föreställning om hur du är som person, vad du tycker om med utgångspunkt från ditt kön.
Små barn uppmuntras av familj, släkt, förskola till vissa beteendemönster.
Oftast förbjuds varken flickor eller pojkar att göra "könsöverskridande" aktiviteter men detta uppmuntras sällan.
Får du till exempel som flicka beröm och bekräftelse när du hjälper till och är duktig, "frökens hjälpreda" kontra lite nervösa skratt och "oj oj, vilken liten pojkflicka" när du leker med bilar. Vad är det mest troligt att du kommer att göra fortsättningsvis?
Jag inser att vissa saker jag tycker om och hur jag beter mig har att göra med att jag är tjej. Jag tror dock inte att dessa egenskaper och intressen på något vis är medfödda utan resultat av samhällets föreställningar.
Hur ser du på saken själv? :)
Granatgiraffen
2012-02-16, 10:32
Varför kan man inte bara säga hen? Det är ett könsneutralt alternativ, istället för "vederbörande" "denne" "polisen" etc som bara låter konstlat, framförallt i talspråk.
Vem vet, ungarna kanske har 1000 frågor och att då svara varje med "polisen..." istället för han/hon/hen tror jag skulle kännas rätt konstlat.
Att skapa lösningar för problem som inte finns är något av genusvetenskapens specialité. Mycket tydligt i just ditt exempel.
Jag tycker inte att säga något av orden känns konstlat. Skulle vara hen då eftersom det är ett nytt påfund. Det är dock inte fel att säga det, bara en annan variant.
Jag tycker inte att bli tilltalad vid sin yrkestitel på jobbet är något konstlat. Det låter bra mycket trevligare än "Du".
Vad fiskar du efter? Varför försöker du få det att låta dåligt? Varför vill du att "hen" ska fungera?
LoveMachine
2012-02-16, 10:40
Så mycket vilja att tolka fel och överreaktioner i tråden. Jag är ingen expert på genusfrågorna men lite hänger man väl med. Ta bara det lila ordet "hen" som så många verkar hata. Det är i INTE tänkt att användas som följer:
-Vad sa NN, vad tycker hen?
Vet man vem personen är så finns det ju ingen anledning att använda hen. Precis som sweetkarolina skriver så handlar det om att man i en situation där könet inte är känt på förhand inte av automatik förutsätter att alla dagislärare är kvinnor och alla soldater män. För det är länge sedan det var en absolut sanning. Vad det gäller att leka med dockor så brukar det de allra flesta fall inte handla om att låsa in en massa lättpåverkade pojkar i ett lekrum fyll med dockor tills dess att de: har slängt av sig könsnormernas ok, skurit av sig snoppen och utropat sig queera. Utan att en pojke på sin första dag på dagis inte per automatikt blir visad till bilrummet utan även kanske får frågan om man vill vara med och hoppa rep.
Verkligen! Många killar här inne som verkar tycka att könsseparation är det viktigaste som kan finnas på en förskola samt att ett könsneutralt pronomen är det värsta någonsin. Det är ju skitsmidigt vid de tillfällen man inte vill eller kan använda ett könsbaserat, typ när man ska fråga en förälder något om deras bebis (som ju ofta har ett ganska könsneutralt utseende).
Har ALDRIG sett detta som ett problem. Har inga problem med könsseparation heller för den delen.
Har problem med att vissa skapar ett problem om någon jag inte ser det finns ett problem med.
Du måste väl inse hur dumt "hen" är? På vilket sätt behöver vi det ordet egenligen?
Nej, jag skäms inte för att vara född som man. Jag behandlar människor med lika respekt.
Jag anser att kön är konstruerat på det viset att "samhället" och "folk" i allmänhet har en föreställning om hur du är som person, vad du tycker om med utgångspunkt från ditt kön.
Små barn uppmuntras av familj, släkt, förskola till vissa beteendemönster.
Oftast förbjuds varken flickor eller pojkar att göra "könsöverskridande" aktiviteter men detta uppmuntras sällan.
Får du till exempel som flicka beröm och bekräftelse när du hjälper till och är duktig, "frökens hjälpreda" kontra lite nervösa skratt och "oj oj, vilken liten pojkflicka" när du leker med bilar. Vad är det mest troligt att du kommer att göra fortsättningsvis?
Jag inser att vissa saker jag tycker om och hur jag beter mig har att göra med att jag är tjej. Jag tror dock inte att dessa egenskaper och intressen på något vis är medfödda utan resultat av samhällets föreställningar.
Hur ser du på saken själv? :)
Jag tror ungefär likadant fast jag tror mer är medfött än vad du tror. Antagligen är vi inte så långt ifrån varandra i tankegångarna.
Att skapa lösningar för problem som inte finns är något av genusvetenskapens specialité. Mycket tydligt i just ditt exempel.
+1
Men om det inte hittade på problem utrotade de väl sig själva?
Jag tror ungefär likadant fast jag tror mer är medfött än vad du tror. Antagligen är vi inte så långt ifrån varandra i tankegångarna.
Det viktigaste tycker jag är att alla barn erbjuds samma saker. Det handlar inte om att "göra pojkar till flickor" och vice versa som en del här verkar tro, utan om att de ska få välja själva.
Det viktigaste tycker jag är att alla barn erbjuds samma saker. Det handlar inte om att "göra pojkar till flickor" och vice versa som en del här verkar tro, utan om att de ska få välja själva.
+1
Det är då man verkligen får fram vad som är medfödda skillnader och inte på riktigt. Allt annat är bara gissningar.
Det resulterar ju bara i massa osäkerhet och kortklippta tjejer i killkläder som kallar sig för Micke när de heter Michaela.
Don't be that guy...
Det resulterar ju bara i massa osäkerhet och kortklippta tjejer i killkläder som kallar sig för Micke när de heter Michaela.
Ja, det vore ju fruktansvärt.
sweetkarolina
2012-02-16, 10:56
Så mycket vilja att tolka fel och överreaktioner i tråden. Jag är ingen expert på genusfrågorna men lite hänger man väl med. Ta bara det lila ordet "hen" som så många verkar hata. Det är i INTE tänkt att användas som följer:
-Vad sa NN, vad tycker hen?
Vet man vem personen är så finns det ju ingen anledning att använda hen. Precis som sweetkarolina skriver så handlar det om att man i en situation där könet inte är känt på förhand inte av automatik förutsätter att alla dagislärare är kvinnor och alla soldater män. För det är länge sedan det var en absolut sanning. Vad det gäller att leka med dockor så brukar det de allra flesta fall inte handla om att låsa in en massa lättpåverkade pojkar i ett lekrum fyll med dockor tills dess att de: har slängt av sig könsnormernas ok, skurit av sig snoppen och utropat sig queera. Utan att en pojke på sin första dag på dagis inte per automatikt blir visad till bilrummet utan även kanske får frågan om man vill vara med och hoppa rep.
+1!
Jag skriver ibland texter där jag blir tvingad till obekväma och konstlade omskrivningar för att jag vill skriva han/hon men då jag inte vet vem som ska utföra en viss uppgift vill ja inte låsa mig vid antingen det ena eller det andra. Jag tycker att ett accepterat "hen" skulle lösa problem för mig.
Precis som jag kan se hur en grupp barn har 1000 frågor till sin förskollärare (hehe, inte fröken alltså) om "polisen" som de ska träffa imorgon.
"Har polisen vapen?"
"Ja det har polisen"
"Får polisen skjuta folk"
"Nej polisen får inte skjuta folk, polisen får bara skjuta skurkar"
"Kommer polisen skjuta oss"
"Vilken färg har polisens hår"
"Hur ser polisen ut"
etc etc
Den sortens konversation tycker jag är konstlad. Om polisens kön vore känt skulle man ju rätt snart i konversationen glida över till han eller hon. Men om polisens kön inte är känt så kan man glida över till att använda hen. Vad är problemet?
Don't be that guy...
Du är otroligt fyndig och rolig *rolleyes*
Jag tycker inte att bli tilltalad vid sin yrkestitel på jobbet är något konstlat. Det låter bra mycket trevligare än "Du".
Vad fiskar du efter? Varför försöker du få det att låta dåligt? Varför vill du att "hen" ska fungera?
Skittrevligt! Låt oss gå tillbaka till 60-talet. Om några år får ni stå utanför mitt kontor med mössan i handen och vänta på "advokat Mantus" istället för att gå in på eran juridiske rådgivare Mantus kontor och skaka hand. Att gå tillbaka till yrkestitlar är mycket mer kontroversiellt än användningen av ordet "hen" (el. hän). Det fanns ett skäl till att vi tog bort yrkestitlar i vardagligt tal.
Se hur jag vände på retoriken och aggressivt argumenterade mot något som du inte egentligen menade med ditt inlägg! Det är så de flesta här har gjort i debatten hittintills dvs huggit på meningsskillnader som inte finns.
På den senaste sidan har en hel del vettiga åsikter kommit fram och förklarats på ett bra, pedagogiskt och enkelt sätt (jag tillhör inte dem, jag skriver för tillkonstlat). Jag hoppas att det som sagts borde vara en gemensam nämnare för de flesta då annat är lika konservativt stelbent som hemgift och omyndighet för det täcka könet.
Ja, det vore ju fruktansvärt.
Om man ångrar det sedan när man är 35 är det nog fruktansvärt.
Jag säger inte att alla gör det, men de som väl gör det och när det väl händer...
Jag vet att jag är ute på djupt vatten nu på det här forumet med alla "starka" tjejer som minsann ska visa att de också kan ta i men, snälla nån.
Skittrevligt! Låt oss gå tillbaka till 60-talet. Om några år får ni stå utanför mitt kontor med mössan i handen och vänta på "advokat Mantus" istället för att gå in på eran juridiske rådgivare Mantus kontor och skaka hand. Att gå tillbaka till yrkestitlar är mycket mer kontroversiellt än användningen av ordet "hen" (el. hän). Det fanns ett skäl till att vi tog bort yrkestitlar i vardagligt tal.
Snälla ja, ja ja ja åh herre gud pappa JA.
Jag tycker det låter fullkomligt lysande.
Om man ångrar det sedan när man är 35 är det nog fruktansvärt.
Jag säger inte att alla gör det, men de som väl gör det och när det väl händer...
Jag vet att jag är ute på djupt vatten nu på det här forumet med alla "starka" tjejer som minsann ska visa att de också kan ta i men, snälla nån.
Det är lugnt TREX, vi lider med dig. Det är de osäkra killarnas börda att alltid vara rädd för starka tjejer.
+1!
Jag skriver ibland texter där jag blir tvingad till obekväma och konstlade omskrivningar för att jag vill skriva han/hon men då jag inte vet vem som ska utföra en viss uppgift vill ja inte låsa mig vid antingen det ena eller det andra. Jag tycker att ett accepterat "hen" skulle lösa problem för mig.
Precis som jag kan se hur en grupp barn har 1000 frågor till sin förskollärare (hehe, inte fröken alltså) om "polisen" som de ska träffa imorgon.
"Har polisen vapen?"
"Ja det har polisen"
"Hur ser polisen ut"
etc etc
Den sortens konversation tycker jag är konstlad. Om polisens kön vore känt skulle man ju rätt snart i konversationen glida över till han eller hon. Men om polisens kön inte är känt så kan man glida över till att använda hen. Vad är problemet?
Problemet är väl att du inte kan använda ordet polis/polisen utan måste använda han/hon?
+1!
"Har polisen vapen?"
"Ja det har polisen"
"Hur ser polisen ut"
etc etc
Förstår hur du tänker men i vissa av meningarna kan man använda "de" istället eftersom de syftar på en grupp och inte en person. I övriga fall tycker jag inte det är konstlat.
"Har polisen vapen?"
"Ja det har de"
"Nej de får inte skjuta folk, polisen får bara skjuta skurkar"
"Hur ser polisen ut"
Edit: För att förenkla tycker jag det känns onödigt med att hitta på nya ord när man kan få det mer könsneutralt med handling som t.ex att låta barnen välja själv vad dom vill leka med.
Stefan J
2012-02-16, 11:08
+1!
"Har polisen vapen?"
"Ja det har polisen"
"Hur ser polisen ut"
etc etc
Hehe, menar du såhär?
"Har hen vapen?"
"Ja det har hen"
"Får hen skjuta folk"
"Nej hen får inte skjuta folk, hen får bara skjuta skurkar"
"Kommer hen skjuta oss"
"Vilken färg har hens hår"
"Hur ser hen ut"
Jag tyckte bara det blev en otydlig förvirrande soppa av alltihop när jag ersatte polisen med hen och inte ett dugg enklare. Sedan var kanske inte polisen det bästa exemplet då jag tycker att det redan är könsneutralt. I alla fall ser jag polisen som en beskyddande myndighet som ser efter att lag och ordning följs. Hence är det onödigt att ersätta polisen med hen. Moa. Ha. Ha :)
Det är lugnt TREX, vi lider med dig. Det är de osäkra killarnas börda att alltid vara rädd för starka tjejer.
Jag har alltid och kommer alltid vara rädd för tjejer som vägrar ha på sig trosor, prompt använder herr-boxerkalsonger istället och inte rodnar för att fisa offentligt och lukta svett.
Jobbar dock på det.
Jag har alltid och kommer alltid vara rädd för tjejer som vägrar ha på sig trosor, prompt använder herr-boxerkalsonger istället och inte rodnar för att fisa offentligt och lukta svett.
Jobbar dock på det.
Är det vad du tror att en mer könsneutral pedagogik kommer att leda till? Är det ok för killar att fisa offentligt och lukta svett?
Jobbar dock på det.
Det är ju dock inte en en definition som en normal person tolkar in under "starka tjejer". Det är ju bara ditt personliga sätt att rättfärdiga för dig själv att du är så pass osäker på dig själv att tjejer skrämmer dig. Genom att försöka förlöjliga det man fruktar mår man bättre med sig själv.
Men om polisens kön inte är känt så kan man glida över till att använda hen. Vad är problemet?
Problemet är att om man inte kan urskilja könet på en person man pratar med borde man söka hjälp, och då menar jag inte hjälp som i "hjälp" utan då menar jag hjälp som i rättspsyk i Sundsvall.
Problemet är att om man inte kan urskilja könet på en person man pratar med borde man söka hjälp, och då menar jag inte hjälp som i "hjälp" utan då menar jag hjälp som i rättspsyk i Sundsvall.
Misstolkar du med flit? Hon menar självklart att man pratar om polisen, inte med och det borde du ha förstått när du läste inlägget då det var otroligt tydligt.
Nu tror jag att du har fått funktionen av rättspsyk om bakfoten, men det åsido: Varför är det viktigt för dig att veta könet på den du pratar med?
Varför är det viktigt vad en yrkesroll har för kön :confused: Säg polisen, problem solved.
Misstolkar du med flit? Hon menar självklart att man pratar om polisen, inte med och det borde du ha förstått när du läste inlägget då det var otroligt tydligt.
Pratar man om polisen säger man givetvis polisen bara, vad är problemet i det?
Jag såg en polis idag som drog sitt tjänstevapen.
Jag såg en hen polis idag som drog sitt tjänstevapen.
Varför är "hen" en nödvändighet att kasta in här överhuvudtaget?
Var det en kvinnlig polis?
Det såg jag inte.
Var det en kvinnlig polis?
Det var en hen.
Det låter lite som att det är du som försöker göra skillnad mellan könen, medans alla vi andra här inne nöjer oss med att enbart säga "polisen" eller "busschauffören" så måste du tydligen ha reda på mer än så, varför? Kan du inte åka buss eller prata med någon utan att den ska ha ett bestämt obestämt kön?
Känns bara som att vi matar trollet här.
Nu tror jag att du har fått funktionen av rättspsyk om bakfoten, men det åsido: Varför är det viktigt för dig att veta könet på den du pratar med?
Varför antar du att det är viktigt för mig när jag ifrågasatte varför det var viktigt för henne?
Joanna: Trollkortet, verkligen? Jag minns när alla kallade alla för WT på nätet, men har troll blivit det nya hippa ordet man sätter på någon med kontroversiella åsikter? Är det lite som när man var liten grabb och kallade varandra för bög i skolan? Är det den nivån det ligger på? Lågstadiet?
Varför antar du att det är viktigt för mig när jag ifrågasatte varför det var viktigt för henne?
Joanna: Trollkortet, verkligen? Jag minns när alla kallade alla för WT på nätet, men har troll blivit det nya hippa ordet man sätter på någon med kontroversiella åsikter?
Det var inte det du gjorde. Skärp dig.
Och kontroversiell? Skärp dig.
Det var inte det du gjorde.
Jag har mig veterligen aldrig uttryckt mig som att könet skulle ha någon direkt betydelse i en yrkesroll, tvärtom har jag sagt att jag tycker det är utmärkt att bara bli titulerad som yrkestitel på sitt arbete.
Hen är skräp, det är värdelöst och totalt onödigt i det fallet som Lotta Rajalin & sweetkarolina tog som exempel.
Både Tryman, Stefan J och Kischen har alla tre poängterat det redan så, i rest my case.
Joanna: Trollkortet, verkligen? Jag minns när alla kallade alla för WT på nätet, men har troll blivit det nya hippa ordet man sätter på någon med kontroversiella åsikter? Är det lite som när man var liten grabb och kallade varandra för bög i skolan? Är det den nivån det ligger på? Lågstadiet?
Jag kan inte tro något annat än att du trollar med tanke på att du medvetet väljer att missförstå samt påstår att starka tjejer luktar svett och att man som resultat av genuspedagogik får förvirrade kortklippta tjejer.
Seriöst?
Jag kan inte tro något annat än att du trollar med tanke på att du medvetet väljer att missförstå samt påstår att starka tjejer luktar svett och att man som resultat av genuspedagogik får förvirrade kortklippta tjejer.
Seriöst?
Det var ett skämt, du behöver inte ta åt dig. Jag har aldrig stött på en stark tjej i hela mitt liv så jag kan omöjligt veta, rena spekulationer och vilda gissningar med andra ord :)
Ja hela HBT propagandan lär generera i en hel del förvirrade människor där ute, det står jag fast vid.
Jag har mig veterligen aldrig uttryckt mig som att könet skulle ha någon direkt betydelse i en yrkesroll, tvärtom har jag sagt att jag tycker det är utmärkt att bara bli titulerad som yrkestitel på sitt arbete.
Hen är skräp, det är värdelöst och totalt onödigt i det fallet som Lotta Rajalin & sweetkarolina tog som exempel.
Du har uttryckt dig som att man bör söka hjälp om man inte kan urskilja könet på den person (inte yrkesroll, person) man pratar med. Alltså har man ett allvarligt problem om man inte kan det. Då undrar jag varför det är så viktigt att veta kön på den du pratar med.
Det var ett skämt, du behöver inte ta åt dig. Jag har aldrig stött på en stark tjej i hela mitt liv så jag kan omöjligt veta :)
Ja hela HBT propagandan lär generera i en hel del förvirrade människor där ute, det står jag fast vid.
Jag tar inte åt mig ett dugg. Gillar dessutom kortklippta tjejer.
Skojar du kanske du bör antyda det för att slippa uppfattas som ett troll.
Du har uttryckt dig som att man bör söka hjälp om man inte kan urskilja könet på den person (inte yrkesroll, person) man pratar med. Alltså har man ett allvarligt problem om man inte kan det. Då undrar jag varför det är så viktigt att veta kön på den du pratar med.
Jag tyckte bara det lät lustigt att ansikte mot ansikte med en person inte kunna urskilja vad denna har för kön.
Du tycker det låter fullt logiskt? Jobbar du med person med funktionsnedsättningar? Tycker du det är okej att som vuxen människa ha problem med att bre en smörgås? Det är ungefär den nivån det ligger på enligt mig.
Skojar du kanske du bör antyda det för att slippa uppfattas som ett troll.
Du tycker inte att jag borde få uttrycka mig som jag vill, utan att för den delen få en massa okvädingsord över mig?
hertzman
2012-02-16, 11:51
Det var ett skämt, du behöver inte ta åt dig. Jag har aldrig stött på en stark tjej i hela mitt liv så jag kan omöjligt veta, rena spekulationer och vilda gissningar med andra ord :)
Varför förvirrande? Tvärtom. Människor slipper känna pressen att passa in i bestämda mönster baserat på vad de har mellan benen.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Jag tyckte bara det lät lustigt att ansikte mot ansikte med en person inte kunna urskilja vad denna har för kön.
Du tycker det låter fullt logiskt? Jobbar du med person med funktionsnedsättningar? Tycker du det är okej att som vuxen människa ha problem med att bre en smörgås? Det är ungefär den nivån det ligger på enligt mig.
Nu var ju inte exemplet ansikte mot ansikte. Det är dock mest du som uttryckt att det skulle finnas svårigheter med korthåriga tjejer. Så, igen, vad är problemet med att inte veta könet på den du pratar med?
Du tycker inte att jag borde få uttrycka mig som jag vill, utan att för den delen få en massa okvädingsord över mig?
Du får uttrycka dig precis hur du vill för mig. Jag har inte kallat dig några skällsord överhuvudtaget eller gått till attack. Trodde dock du var ett troll men säger du att du inte är det, så är det så.
Det är väl inte helt oväntat att man får oseriösa svar och lite ovett om man uttrycker sig så plumpt som du gör i den här tråden?
Vad är problemet med att inte veta könet på den du pratar med?
Jag ser inte och har aldrig sett några problem med att inte veta könet på den man pratar med.
Jag ser dock ett problem i att inte kunna avgöra kön på den man pratar med.
Ser du skillnaden?
Jag ser inte och har aldrig sett några problem med att inte veta könet på den man pratar med.
Jag ser dock ett problem i att inte kunna avgöra kön på den man pratar med.
Ser du skillnaden?
Jag ser skillnaden. Du måste levt i skyddad verkstad om du aldrig stött på någon vars könsidentitet inte varit 100% tydlig.
Herr Oberst
2012-02-16, 12:12
Gött att vi nu diskuterar efter TREX agenda *gah!*
För övrigt vill jag bara meddela att jag känner något oerhört för alla dessa stackar genuspiloter som finns. Det måste vara oerhört jobbigt och betungande att alltid vara tvungna att fokusera så mycket på något så oviktigt som kön. Tänk att ALLTID, vid VARJE diskussion behöva fundera ut hur man ska säga och uttrycka sig på ett så könsneutralt sätt som möjligt. Att alltid tvingas se vandrande penisar och vaginor på stan istället för vanliga människor.
vandrande vaginor på stan
m5TwT69i1lU
Jag ser skillnaden. Du måste levt i skyddad verkstad om du aldrig stött på någon vars könsidentitet inte varit 100% tydlig.
Ingen könsopererad, kill-klippt HBT människa har en chans mot mina sinnen.
hertzman
2012-02-16, 12:32
För övrigt vill jag bara meddela att jag känner något oerhört för alla dessa stackar genuspiloter som finns. Det måste vara oerhört jobbigt och betungande att alltid vara tvungna att fokusera så mycket på något så oviktigt som kön. Tänk att ALLTID, vid VARJE diskussion behöva fundera ut hur man ska säga och uttrycka sig på ett så könsneutralt sätt som möjligt. Att alltid tvingas se vandrande penisar och vaginor på stan istället för vanliga människor.
För att förändra sitt beteende måste man vara medveten om det. Rätt grundläggande. Nu säger jag inte att så är fallet, men du kanske bemöter människor olika baserat på deras kön. Det är först när du börjar analysera ditt eget beteende som du kan bli medveten om det. Särskilt uppenbart blir det ju vid frågan om det obetalda arbetet hemma. Män tycker generellt att de bidrar lika mycket som kvinnan, även om de bidrar med andra saker. Sett till antalet timmar så blir det dock uppenbart att kvinnan lägger ner avsevärt mer tid. Börjar du analysera ditt betende har du också möjligheten att korrigera det.
shadowfire
2012-02-16, 12:40
Män tycker generellt att de bidrar lika mycket som kvinnan, även om de bidrar med andra saker. Sett till antalet timmar så blir det dock uppenbart att kvinnan lägger ner avsevärt mer tid.
Källa på det? Är det någon undersökning bakom?
Thelvino
2012-02-16, 12:41
Tänk att ALLTID, vid VARJE diskussion behöva fundera ut hur man ska säga och uttrycka sig så könet står i centrum.
(nu tänker du säkert och många med dig, men det gör jag ju inte. Det jag tänker, skriver eller säger kommer naturligt pga vana, normer etc. Jo men det är precis likadant för de som ska uttrycka sig konsneutralt, det blir en vana och man tänker inte på det.) Rätt naturligt va?
Ser aldrig några vandrande penisar och vaginor på stan (såg dock några tjejer som firade att de gått ut gymnasiet genom att gå topless på stan förra året). Det handlar inte om att se heller, det handlar om hur man förhåller sig. Behandlar man folk olika pga vad de har mellan benen. Är det verkligen så svårt att förstå?
tntballe
2012-02-16, 12:41
Är det inte ajabaja att utgå från att det är hon som är hemma, nu för tiden är hen hemma.
Postat via en mobil enhet
Herr Oberst
2012-02-16, 12:44
För att förändra sitt beteende måste man vara medveten om det. Rätt grundläggande. Nu säger jag inte att så är fallet, men du kanske bemöter människor olika baserat på deras kön. Det är först när du börjar analysera ditt eget beteende som du kan bli medveten om det. Särskilt uppenbart blir det ju vid frågan om det obetalda arbetet hemma. Män tycker generellt att de bidrar lika mycket som kvinnan, även om de bidrar med andra saker. Sett till antalet timmar så blir det dock uppenbart att kvinnan lägger ner avsevärt mer tid. Börjar du analysera ditt betende har du också möjligheten att korrigera det.
Jag sköter hela hemmet helt själv. Bortsett från matlagning som jag bara har drygt 25-30% del i. Men vem bryr sig? Varje familj får ju göra det som känns bäst för dom.
När det gäller bemötande av människor... Många kommer från kulturer och hemförhållanden som i mina ögon är rent skräp. Alla kulturer är inte lika värda i mina ögon. Däremot ger jag ändå varje individ exakt samma chans
gatewarden
2012-02-16, 12:51
Med all dynga som förisgår i dagens samhälle så blir man inte mer sugen på att någonsin skaffa barn!
Thelvino
2012-02-16, 12:52
Är det inte ajabaja att utgå från att det är hon som är hemma, nu för tiden är hen hemma.
Varför skulle man använda hen när man menar ett specifikt kön?
(ja, jag vet att du försökte vara rolig men det blev bara pinsamt uppenbart att du inte har någon aning om vad som diskuteras. Om det inte är någon som hotar dig med våld om du inte skriver här så lägg dig inte i om du inte vill bidra till diskussionen)
Eddie Vedder
2012-02-16, 12:55
Ja det är okej. Om man är en han eller en hon.
Men vafan, läste du Cilias svar. Det är inte en fråga om "eller" utan "och".
På Egalia använder man inte könsbestämmande ord som pojkar och flickor.
Hur menar du att jag ska tolka detta på annat sätt än att man helt enkelt inte använder ord som pojkar och flickor? Och då uppstår genast frågan varför man inte får använda de orden? Vad är det för fel på dem? Sen att man uppmanar barnen (det borde väl åtminstone vara korrekt att hävda?) att använda ord som hen känns också ganska galet kan jag tycka. Jag undrar verkligen varför man skulle tycka att språkbruket var det viktiga i frågan och fokusera så starkt på det...
Ja det är okej. Om man är en han eller en hon.
Men inte om det är en hen :confused:
Men inte om det är en hen :confused:
Va hende?
tntballe
2012-02-16, 13:03
Varför skulle man använda hen när man menar ett specifikt kön?
(ja, jag vet att du försökte vara rolig men det blev bara pinsamt uppenbart att du inte har någon aning om vad som diskuteras. Om det inte är någon som hotar dig med våld om du inte skriver här så lägg dig inte i om du inte vill bidra till diskussionen)
Idag är det inte bara kvinnan som är hemma, ska man ändra beteenden så är det bra om båda sidorna i diskussionen utgår från ett beteende som överensstämmer med hur det ser ut idag.
Jag undrar verkligen varför man skulle tycka att språkbruket var det viktiga i frågan och fokusera så starkt på det...
Vem hävdar att språkbruket är det viktiga i frågan och att man fokuserar starkt på det?
Fokus bör (och gör det förhoppningsvis) ligga på att behandla barnen lika oberoende av kön.
Jag förstår inte ens vad du menar här. Vet du att det är en "hon" som är hemma, varför skulle du då säga "hen"? Don't get your point.
Nej, den verkar ju avgjort missa lite i den form den utövas på t.ex. Egalia. Nu vet jag noll och inget om genuspedagogik så jag kan inte avgöra om det finns mer vettigare inriktningar men jag tror personligen att en bra start att lösa problemet är att uppmuntra barnet i den personlighet de har (vissa tjejer är blyga, vissa är djärva, vissa killar är spralliga och vissa vill bara sitta ner och läsa sin bok ifred) istället för att avidentifiera barnet (vilket de verkar göra till viss del). Det är knappast önskvärt och kommer ändå inte fungera då man får med sig roller hemifrån. När jag gick i förskolan och skolan fanns det fortfarande en del lärare av det gamla gardet kvar som aktivt sade åt oss när vi inte bar oss åt på ett "pojkigt" eller "flickigt" sätt. Toleransen var t.ex. mycket större för oss pojkar att föra oväsen och spela tuffa medan tjejerna kom undan de mest fysiska uppgifterna för att de var tjejer. Detta ledde ju till en del tillsägningar och som liten individ har man lärt sig att foga sig efter vad vuxna säger vilket leder till en inre konflikt mellan vad man vill och bör göra. Sådana inre konflikter kan vara bra ibland men i det här fallet är de ju enbart av ondo. Numera tror jag inte samma problem i förskola/skola finns i den utsträckningen då pedagogiken verkar vara en helt annan idag och samhället inte accepterar ett sådant beteende bland lärare på samma sätt.
Jag tror att de flesta barn får sina åsikter och fördomar om vad som är manligt/kvinnligt av sina föräldrar. Själv har jag en mor som snickrar med huset, kaklar badrum och har utfört tre svenska klassiker. När jag kom upp i åldern blev jag förvånad och förvirrad över att de flesta andras morsor på sin höjd satte upp en gardinstång i hemmet och aldrig tränade. Det var för mig inte förenligt med bilden av vad en mamma (som ju är den första modellen för en kvinna man har) skall klara av. Det går ju även åt andra hållet så jag förstår om de som aldrig har sett en kvinna spackla blir förvånade när de ser det.
Nu blev det här inlägget något långt, men det kan väl ses som ett preciserande av det jag försökt säga innan om att allt inte är 100%
svart eller vitt. Andra personer formar oss, särskilt de kontakter vi har i början av livet. Då borde i alla fall de som får förtroendet att ta hand om våra barn se till att inte i onödan stänga in barn i beteenden de inte vill ha bara för att de har eller inte råkar ha snopp.
+1
Kul historia det med din mor! Min var likadan, det var hon som skötte det praktiska hemma, pappa kunde ingenting och var helt tafatt. Det är än idag jag tycker det ser ovant ut när män tapetserar, det har för mig alltid varit typiskt kvinnogöra att tapetsera eftersom mor var den som gjorde allt detta
Det känns dock ibland som att man inom genuspedagogiken vill lösa ett problem med en bild av verkligheten, som är likadan eller nästintill lika svartvit som vad man från början ville motbekämpa, vilket såklart är fel eftersom detta tydligen ligger på ett djupare plan än vad man ursprungligen ansett. Jag säger inte emot något koncept, men jag önskar mer en nyanserad bild som sätter allt i perspektiv och förklarar det bättre. Nu är det bara en stor röra av det hela vilket jag inte tycker om eftersom det är små barn det handlar om
Jag förstår inte ens vad du menar här. Vet du att det är en "hon" som är hemma, varför skulle du då säga "hen"? Don't get your point.
Så man ska bara använda "Hen" när det är någon man inte vet vem det är? Vad är det för fel med att säga "Det där" eller "Den där".
Vem hävdar att språkbruket är det viktiga i frågan och att man fokuserar starkt på det?
Fokus bör (och gör det förhoppningsvis) ligga på att behandla barnen lika oberoende av kön.
Uppenbarligen ligger en stor del av fokus på jämställdhetsundervisningen på på Egalia åtminstone på språkbruk, och det är ju knappast det enda. Har ju vart snack från feministhåll om att totalt ändra språket sen 70-talet vad jag vet? Det kan du ju inte totalt ha missat?
Jag kan för övrigt köpa att hen kan vara användbart ibland om man skriver lite mer formella texter, men jag har nog aldrig vart i någon situation där jag muntligt känt att det var nödvändigt att använda ett ord som hen. Aldrig någonsin.
I övrigt håller jag med dig. Självklart bör fokus ligga på barnen snarare än språkbruket. Det är rent trams att de lägger så stor vikt på det
tntballe
2012-02-16, 13:19
För att numera är det inte bara är hon som är hemma. Så varför utgå från att det är så?
Så man ska bara använda "Hen" när det är någon man inte vet vem det är? Vad är det för fel med att säga "Det där" eller "Den där".
Man får använda det precis som man vill. Spelar mig ingen roll.
Identifierar sig den hemma som en "hon" och du tidigare använt pronomen "hon" för att tilltala denna person ser jag ingen anledning till att du ska börja använda "hen" istället.
För att numera det inte bara är hon som är hemma. Så varför utgå från att det är så?
Jag förstår inte alls hur du menar. Du ger inte här ett exempel på att du ska börja kalla en person du vet är en "hon" för "hen" istället?
Eller menar du att det inte bara är kvinnor som är i hemmet? Självklart, är det så.
Har nån av er någonsin stött på en som valt yrke efter samhällets eller andras förväntningar? Eller som valt intressen pga vad denne har mellan benen?
Jag förstår inte alls hur du menar. Du ger inte här ett exempel på att du ska börja kalla en person du vet är en "hon" för "hen" istället?
Eller menar du att det inte bara är kvinnor som är i hemmet? Självklart, är det så.
Han menar att man om man inte vet ska man inte utgå att det är hon som är hemma.
sweetkarolina
2012-02-16, 13:27
Förstår hur du tänker men i vissa av meningarna kan man använda "de" istället eftersom de syftar på en grupp och inte en person. I övriga fall tycker jag inte det är konstlat.
"Har polisen vapen?"
"Ja det har de"
"Nej de får inte skjuta folk, polisen får bara skjuta skurkar"
"Hur ser polisen ut"
Edit: För att förenkla tycker jag det känns onödigt med att hitta på nya ord när man kan få det mer könsneutralt med handling som t.ex att låta barnen välja själv vad dom vill leka med.
Hehe, menar du såhär?
"Har hen vapen?"
"Ja det har hen"
"Får hen skjuta folk"
"Nej hen får inte skjuta folk, hen får bara skjuta skurkar"
"Kommer hen skjuta oss"
"Vilken färg har hens hår"
"Hur ser hen ut"
Jag tyckte bara det blev en otydlig förvirrande soppa av alltihop när jag ersatte polisen med hen och inte ett dugg enklare. Sedan var kanske inte polisen det bästa exemplet då jag tycker att det redan är könsneutralt. I alla fall ser jag polisen som en beskyddande myndighet som ser efter att lag och ordning följs. Hence är det onödigt att ersätta polisen med hen. Moa. Ha. Ha :)
Fast ni båda två lyckades ju bevisa hur svårtolkat det blev, jag avsedde ju just den personen som dagisbarnen skulle få träffa "polisen" inte polisen som en rättsinstans, eller som i alla anställda på en polisstation.
Säger man "de" så blir det ju underförstått flera poliser som dagisbarnen ska få träffa, och de kanske bara får träffa en person med yrket polis.
Här pratas om en specifik individ som vi ännu inte vet könet på men se hur förvirrade ni blev.
Du kanske behöver hjälp av rättspsyk i Sundsvall.
Fast ni båda två lyckades ju bevisa hur svårtolkat det blev, jag avsedde ju just den personen som dagisbarnen skulle få träffa "polisen" inte polisen som en rättsinstans, eller som i alla anställda på en polisstation.
Säger man "de" så blir det ju underförstått flera poliser som dagisbarnen ska få träffa, och de kanske bara får träffa en person med yrket polis.
Här pratas om en specifik individ som vi ännu inte vet könet på men se hur förvirrade ni blev.
Taget ur sitt sammanhang är det klart det blir svårtolkat. Jag tror mer på att få jämnställdhet genom handling än ord.
Det känns som ett rätt haltande exempel ärligt talat. Vilka frågor ska läraren kunna svara på om exakt just den polisen om läraren inte ens vet könet på den de ska träffa? Känns dessutom rätt tveksamt att man inte skulle få reda på i förhand vem man skulle få träffa också för den delen. Det exemplet övertygar iaf inte mig om att hen är absolut oumbärligt för svenska språket
Thelvino
2012-02-16, 13:36
Idag är det inte bara kvinnan som är hemma, ska man ändra beteenden så är det bra om båda sidorna i diskussionen utgår från ett beteende som överensstämmer med hur det ser ut idag.
Händelseförlopp enligt följande
hertzman skrev att "Män tycker generellt att de bidrar lika mycket som kvinnan, även om de bidrar med andra saker. Sett till antalet timmar så blir det dock uppenbart att kvinnan lägger ner avsevärt mer tid. "
shadowfire ville ha källa.
Du skrev ditt "roliga" inlägg.
Jag ifrågasatte det.
Och nu är vi här. Okej, Hertzman nämnde alltså att män tycker generellt att de bidrar lika mycket men i tid så blir det mindre. Dvs i diskussionen så utgick "båda" sidorna från att båda män och kvinnor bidrar och är hemma men en oklarhet i hur tidsfördelningen ser ut.
Nu försökte du få ditt "roliga" inlägg att vara ett seriöst inlägg (vilket förstås är svårt när man skriver "ajabaja"). Jag tror inte att det var din tanke från början men okej låt gå.
SCB http://www.scb.se/Pages/PressRelease____319925.aspx
Totalt lägger kvinnor i dag i genomsnitt 4 timmar på obetalt hemarbete. Trots att män ökat sin andel av det obetalda hemarbetet lägger de i genomsnitt 45 minuter mindre än kvinnor på det.
Rubriken är hemarbete mer jämlikt och trenden är att det går åt rätt håll (enligt mig).
Hur vet man skillnaden mellan förbestämda "könsroller" som leder pojkar/flickor i en viss riktning och icke förbestämda "könsroller" där pojkar/flickor gör egna val som i stort liknar de förbestämda "könsrollerna"? Hur ska man kunna veta detta, när ett val är en följd av yttre påverkan eller inre tycke/smak?
Det är väldigt godtyckligt och flytande i mitt tycke. Därför väljer jag att tro att många genus-anhängare inte vill förändra förutsättningar och möjligheter att skapa sin egen identitet utan istället aktivt göra män mer feminina och kvinnor mer maskulina. Fritt val existerar i teorin, men i praktiken existerar det inte.
Kanske finns någon genus-"forskare" som är inne på rätt spår. Men är övertygad om att den större massan av genus-fantaser är för korkade för att antingen förstå den egentliga meningen alternativt omedvetet/medvetet förvränger det hela utifrån sin egen personliga/politiska/m.m. agenda. Det är helt enkelt för abstrakta tankeflöden för att den stora massan ska kunna ta sig till det hela så att det kan resultera i objektiva förbättringar och inte subjektiva "förbättringar".
tntballe
2012-02-16, 13:45
Han menar att man om man inte vet ska man inte utgå att det är hon som är hemma.
Precis så.
ARMSTARK
2012-02-16, 13:46
Sen kan man ju diskutera var man sätter gränsen för vad som "behövs" göras, enligt vad mannen/kvinnan anser. En man som har delad vårdnad och har rent och snyggt hemma osv. lägger säkert ner BETYDLIGT mindre tid på hushålls sysslor än vad kvinnan gör i sitt hem. Vad är då den extra tiden värd? Om det ändå inte syns. *rolleyes*
shadowfire
2012-02-16, 13:47
Totalt lägger kvinnor i dag i genomsnitt 4 timmar på obetalt hemarbete. Trots att män ökat sin andel av det obetalda hemarbetet lägger de i genomsnitt 45 minuter mindre än kvinnor på det.
Rubriken är hemarbete mer jämlikt och trenden är att det går åt rätt håll (enligt mig).
lol, det där ska jag printa ut och ta med till nästa date då jag knappt hittar en kvinna som ens lägger 45 minuter på hem och hushåll. /hemmafru..huh.. /hemmahen.
Nej givetvis inte, varför skulle man göra det? :)
sweetkarolina
2012-02-16, 13:53
Det känns som ett rätt haltande exempel ärligt talat. Vilka frågor ska läraren kunna svara på om exakt just den polisen om läraren inte ens vet könet på den de ska träffa? Känns dessutom rätt tveksamt att man inte skulle få reda på i förhand vem man skulle få träffa också för den delen. Det exemplet övertygar iaf inte mig om att hen är absolut oumbärligt för svenska språket
Jag menar inte att läraren har svaren, utan att barnen är fulla av frågor. För läraren att kunna bemöta så är ett ord som "hen" bra för att inte utge en förutfattad mening om vilken kön det är på personen som barnen ska få träffa. Oavsett om det är studiebesök på en polisstation eller ett bibliotek eller en hockeyklubb.
Men vi tar ett exempel som är verkligt. Om ett par veckor ska jag få på mig en praoelev. Jag har tänkt ta med vederbörande på en sprängning i Skövde och visa vederbörande mitt laboratorium. Se där, om jag hade vetat att det var en hon så skulle jag skrivit "Jag har tänkt ta med henne på en sprängning i Skövde och visa henne mitt laboratorium." I skrift funkar kanske "vederbörande" (fast jag tycker det ser fult och byråkratiskt ut) men om jag diskuterar saken muntligt så orkar jag inte säga "vederbörande". Därför skulle ett "hen" vara bra att ha i svenska språket. Men för tillfället går det inte eftersom det är så fult enligt så många. Ungefär som att min praoelev själv är osäker på sitt kön, snarare än att det är jag som ännu inte fått veta vilket kön min praoelev har.
Nästa fråga är hur mycket tid som läggs ned på lönearbete. Därefter kan man undra varför det skulle vara en viktig fråga.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-sager-inte-barnens-kon
Fyfan..stackars barn alltså, han/hon kommer få det tufft senare.
Stefan J
2012-02-16, 14:08
Du kanske behöver hjälp av rättspsyk i Sundsvall.
Förvirringen för mig blev att jag tappade bort vem fasen vi pratade om. Men det är kanske för att jag inte är van vid att använda "hen" i mitt vokabulär. Och så associerar jag automatiskt hen med höna, vilket gör att jag bara tycker allt blir löjligt!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-sager-inte-barnens-kon
Fyfan..stackars barn alltså, han/hon kommer få det tufft senare.
Traumatiserande att föräldrar tilltalar sina barn med deras namn istället för "han" eller "hon"?
Eddie Vedder
2012-02-16, 14:12
Har nån av er någonsin stött på en som valt yrke efter samhällets eller andras förväntningar? Eller som valt intressen pga vad denne har mellan benen?
Ja jag tror verkligen inte att det primärt är en biologiska determinism som gör att kvinnor och män i stor utsträckning jobbat med så olika yrken. Och vore det så att det är helt biologiskt styrt förstår jag inte varför det idag ser något annorlunda ut.
Grazzafukkinrazzi
2012-02-16, 14:13
Traumatiserande att föräldrar tilltalar sina barn med deras namn istället för "han" eller "hon"?
Ja, för det var exakt det enda som stod i hela artikeln.
tntballe
2012-02-16, 14:13
Händelseförlopp enligt följande
hertzman skrev att "Män tycker generellt att de bidrar lika mycket som kvinnan, även om de bidrar med andra saker. Sett till antalet timmar så blir det dock uppenbart att kvinnan lägger ner avsevärt mer tid. "
shadowfire ville ha källa.
Du skrev ditt "roliga" inlägg.
Jag ifrågasatte det.
Och nu är vi här. Okej, Hertzman nämnde alltså att män tycker generellt att de bidrar lika mycket men i tid så blir det mindre. Dvs i diskussionen så utgick "båda" sidorna från att båda män och kvinnor bidrar och är hemma men en oklarhet i hur tidsfördelningen ser ut.
Nu försökte du få ditt "roliga" inlägg att vara ett seriöst inlägg (vilket förstås är svårt när man skriver "ajabaja"). Jag tror inte att det var din tanke från början men okej låt gå.
Något annat ord man ska undvika?
Jag ser nu att jag feltolkat hertzmans inlägg. Vilket du bör ha sett i svaret till dig. Så det var seriöst men onödigt då jag inte läst rätt. Men varför svarade du som du gjorde, mitt antagande i sig var inte felaktigt.
Thelvino
2012-02-16, 14:14
Hur vet man skillnaden mellan förbestämda "könsroller" som leder pojkar/flickor i en viss riktning och icke förbestämda "könsroller" där pojkar/flickor gör egna val som i stort liknar de förbestämda "könsrollerna"? Hur ska man kunna veta detta, när ett val är en följd av yttre påverkan eller inre tycke/smak?
Det är väldigt godtyckligt och flytande i mitt tycke. Därför väljer jag att tro att många genus-anhängare inte vill förändra förutsättningar och möjligheter att skapa sin egen identitet utan istället aktivt göra män mer feminina och kvinnor mer maskulina. Fritt val existerar i teorin, men i praktiken existerar det inte.
Kanske finns någon genus-"forskare" som är inne på rätt spår. Men är övertygad om att den större massan av genus-fantaser är för korkade för att antingen förstå den egentliga meningen alternativt omedvetet/medvetet förvränger det hela utifrån sin egen personliga/politiska/m.m. agenda. Det är helt enkelt för abstrakta tankeflöden för att den stora massan ska kunna ta sig till det hela så att det kan resultera i objektiva förbättringar och inte subjektiva "förbättringar".
Första stycket är väldigt intressant och en frågeställning som man ofta funderar på och det finns inget enkelt svar. Men det är inte kopplat till genusdiskussionen utan det är en större fråga som rör alla samhällsvetenskap. Så om man ifrågasätter genus pga det så kan man ifrågasätta klass, social stratifiering, socialisering etc.
Vet vi hur vi vet om vi vet att vi vet det vi vet - Sverker Johansson
http://hem.hj.se/~lsj/vetvetvet.pdf
Hur skiljer du på att ändra förutsättningar ifrån att "aktivt göra män mer feminina och kvinnor mer maskulina." är inte det att förändra förutsättningarna? (Nu menar jag faktiskt att jag inte hänger med)
Vad grundar du din övertygelse "om att den större massan av genus-fantaser är för korkade" på? För det måste väl ändå vara så att den större massan är den del av genusvetarna som du aldrig har hört talas om? (den enda logiska för mig men jag vet inte hur många bekanta du har)
Ja, för det var exakt det enda som stod i hela artikeln.
Barnen har neutrala kläder, de bytte förskola för att personalen behandlade barnen enligt traditionella könsroller, pappan använder "hen" som pronomen.
Ser inte att detta på något sätt skulle förstöra barnen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.