Visa fullständig version : Har slutat gå ner i vikt trots kaloriräkning!
EdSophie
2012-02-14, 14:38
Har suttit hur länge som helst nu och letat runt efter någon tråd som kanske skulle kunna besvara mitt problem, men har inte direkt hittat någon så testar att slänga in en egen. Såhär är det, sen i april (2011) så har jag gått ner ca 14 kg med hjälp av att räkna kalorier och både konditionsträna och styrketräna, men i september så hände det något, och jag har inte gått ner ett dugg sen dess!
Jag har räknat om kalorierna för min nuvarande vikt, jag kör kondition ca: 4-5 ggr i veckan (spinning, löpning) och styrketränar ca: 1-2 ggr i veckan. Jag brukar ha en "ätardag" i veckan då jag äter lite som jag vill, är det kanske den som ställer till det?
Jag är 174 cm lång och väger 69 kilo, vill komma ner till 60 kg, men det verkar ju vara helt omöjligt! Vågfan står bara still varenda eviga vecka, fattar inte vad det är som är fel..
Jag äter ca: 1300 - 1400 kcal om dagen och är verkligen stenhård på det. Finns det någon som har en aning om vad jag gör för fel?! Något måste det ju vara, för jag har stått still nu i 5 månader och börjar tappa gnistan lite, kämpar ju på var eviga vecka men får aldrig några resultat..
EdSophie
2012-02-14, 14:50
Nej, på ätardagen brukar jag bara äta det som jag vill, räknar inget alls.. Är det det som är boven i det hela?
Magnus N
2012-02-14, 14:56
Nej, på ätardagen brukar jag bara äta det som jag vill, räknar inget alls.. Är det det som är boven i det hela?
Rätt uppenbart så är det det eftersom du säger att du har koll på allt annat :)
EdSophie
2012-02-14, 14:59
Men gick ju ner så mycket förut trots ätardag, men det kanske är så enkelt att det är lättare att gå ner när man har mer kilo att tappa då antar jag?
EdSophie
2012-02-14, 15:00
Men har även testat några veckor utan ätardag, men har ändå inte gått ner något. Men kanske måste hålla ut lite längre..
Magnus N
2012-02-14, 15:01
Men har även testat några veckor utan ätardag, men har ändå inte gått ner något. Men kanske måste hålla ut lite längre..
Stämmer det att du inte går ner de veckorna du inte har ätardagar och du är helt 100 på att du inte äter mer än vad du gör, så har du väl helt enkelt hamnat på balans och får skära ner på kalorierna mer.
EdSophie
2012-02-14, 15:04
Stämmer det att du inte går ner de veckorna du inte har ätardagar och du är helt 100 på att du inte äter mer än vad du gör, så har du väl helt enkelt hamnat på balans och får skära ner på kalorierna mer.
Okej. Känns bara tufft att äta mindre än 1300 kcal de dagar man tränar hårt, men ja, det är värt att testa!
Magnus N
2012-02-14, 15:07
Okej. Känns bara tufft att äta mindre än 1300 kcal de dagar man tränar hårt, men ja, det är värt att testa!
Jo, det kan jag förstå. Tycker själv det låter lite :/
EdSophie
2012-02-14, 15:09
Jo, det kan jag förstå. Tycker själv det låter lite :/
Ja precis :/ tycker egentligen inte att det ska behövas eftersom jag räknat ut hur mycket jag ska kunna äta för att gå ner 0.5 kg i veckan utan träning, och det är 1360 kcal, så borde ju kunna äta lite mer.. Men ja, kroppen är finurlig.
Ätardagen spårar ur rejält och du äter upp överskott på alla tidigare dagar du låg på underskott, eller så äter du helt enkelt för mycket. :)
EdSophie
2012-02-14, 15:22
Ätardagen spårar ur rejält och du äter upp överskott på alla tidigare dagar du låg på underskott, eller så äter du helt enkelt för mycket. :)
Ja, den enda logiska förklaringen är ju att jag helt enkelt äter för mycket på ätardagarna, har nog fastnat i att det funkade i början och måste nog inse att jag nog får ta bort dom.. :)
abstract
2012-02-14, 15:51
måste nog inse att jag nog får ta bort dom.. :)
Eller bara skära ner på dem, en ätardag kanske var 4e vecka;)
EdSophie
2012-02-14, 16:03
Eller bara skära ner på dem, en ätardag kanske var 4e vecka;)
Det har du rätt i, känns lite lättare då iallafall :)
Flexipop
2012-02-15, 15:48
Det är betydligt svårare att gå ner i vikt när du inte har så mycket fett kvar, ja. Och det låter inte som att du är så värst fet på dina 174 och 69kg?
Jag är lika lång som du och jag har faktiskt som minst vägt 69kg med 10% fett. Vill minnas att det var otroligt svårt att gå ner mer från den vikten. Du får nog skippa ätardagen helt om du skall späka dig mer.
Men självklart beror det på hur mycket muskler du har och om du är man/kvinna. Har du kollat din fettprocent?
Reaper123
2012-02-15, 16:05
Ät mindre eller motionsträna mer (styrketräning förbränner ju väldigt lite) om du vill tappa mer i vikt, är nog inte svårare än så.
Att ha en okontrollerad ätardag kan ju innebära att du sett över 7 dagar kan landa på kcal+ istället för -, vilket utan tvekan är vad som gör att du inte ser något resultat.
Unna dig något x antal ggr i månaden, men se då till att räkna kcal'en på det! Alt. låt bli helt och hållet för snabbare resultat :)
EdSophie
2012-02-15, 18:02
Det är betydligt svårare att gå ner i vikt när du inte har så mycket fett kvar, ja. Och det låter inte som att du är så värst fet på dina 174 och 69kg?
Jag är lika lång som du och jag har faktiskt som minst vägt 69kg med 10% fett. Vill minnas att det var otroligt svårt att gå ner mer från den vikten. Du får nog skippa ätardagen helt om du skall späka dig mer.
Men självklart beror det på hur mycket muskler du har och om du är man/kvinna. Har du kollat din fettprocent?
Ja, har verkligen märkt det. Nej, speciellt fet är jag väl kanske inte, haha. Men har absolut några kilo till som jag skulle kunna tappa!
Ja, det verkar som att skippa ätardagar är det enda sättet det här kommer fungera, annars står jag väl still för evigt. Har inte kollat min fettprocent, skulle dock vara väldigt intressant :)
EdSophie
2012-02-15, 18:05
Ät mindre eller motionsträna mer (styrketräning förbränner ju väldigt lite) om du vill tappa mer i vikt, är nog inte svårare än så.
Att ha en okontrollerad ätardag kan ju innebära att du sett över 7 dagar kan landa på kcal+ istället för -, vilket utan tvekan är vad som gör att du inte ser något resultat.
Unna dig något x antal ggr i månaden, men se då till att räkna kcal'en på det! Alt. låt bli helt och hållet för snabbare resultat :)
Ja, ju mer jag tänker desto mer inser jag nog att det är mina ätardagar som går lite överstyr, måste få bort tänket att det är "okej" att äta så pass mycket en dag, det försvinner ju liksom inte dagen efter.. Ska absolut försöka med att unna mig något litet istället, och precis som ni säger att då räkna det också, så jag ändå har koll. Tack för all hjälp :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.